אין לי מושג איך היא עושה את זה

יש לי מושג איך אפשר להרוס ספר טוב עד היסוד: קודם כל, מלהקים את שרה ג'סיקה פארקר
שם רשמי
אין לי מושג איך היא עושה את זה
שם לועזי
I Don't Know How She Does It

אחד הסוגים הכי מעצבנים של צופים – לצד זה שלא מבין שום דבר וצריך שיסבירו לו, זה שצוחק ‏במקומות הלא נכונים, וזה שמדבר כל הזמן ובסוף טוען שהיה גרוע – הוא זה שקרא את הספר. ‏בזמן שרובנו פשוט צופים ונהנים – או שלא נהנים – מהסרט עצמו, זה שקרא את הספר עוסק בהשוואות. הוא משווה ומתלונן. הוא טוען ‏ששינו הכל, שהדמויות בכלל לא נראות כמו שהן צריכות להיראות, שהחלקים הכי טובים של העלילה ‏נחתכו החוצה. בסופו של דבר הוא תמיד מגיע לאותה מסקנה: הספר היה יותר טוב. תקראו את ‏הספר. הסרט היה נוראי.‏

כשזה קורה בסרטים כמו "הארי פוטר" ו"שר הטבעות", לזה שקרא את הספר יש חברה טובה. יש ‏קהילות שלמות של אלה-שקראו-את-הספר שמוקדשות לתלונות והשוואות וסיפורים על כמה ‏שהספר היה יותר טוב. כשמדובר בספרים ידועים פחות – כלומר, כל שאר הספרים שנכתבו אי ‏פעם, חוץ מהתנ"ך – ייתכן שזה שקרא את הספר הוא בודד באולם, וייתכן שכל האחרים אפילו לא ‏יודעים שהיה ספר, וזה ממש לא אכפת להם, והקיטורים של זה שקרא את הספר עולים להם על העצבים.

ובכן, הפעם אני אהיה האיש המעצבן הזה. אני זה שקרא את הספר. ואני זה שאומר ש"אין לי מושג ‏איך היא עושה את זה", הספר, הוא מצוין, וכדאי לכם לקרוא אותו. רק אל תראו את הסרט, כי הוא ‏מחורבן, ומטופש, ואף אחד לא נראה כמו שהוא צריך להיראות והוציאו את כל הקטעים הטובים. ‏יכול מאוד להיות שאם לא הייתי קורא את הספר דעתי על הסרט היתה פחות שלילית. לא שהייתי ‏חושב שהוא טוב, חלילה. לא נפלתי על הראש עד כדי כך. אבל יכול להיות שהייתי רואה בו סתם ‏קומדיה רומנטית קלישאתית, שגרתית וטפשית. יכול להיות שלא הייתי טוען שזה אחד הסרטים ‏הכי מזעזעים שראיתי בשנים האחרונות, תרכיז טמטום בלתי מהול, וסרט מעליב ועלוב שגורם לי ‏לרצות לחנוק את כל המעורבים בו חוץ מאוליביה מון במו ידי.‏

זה התחיל כבר מהליהוק. משהו בסרט מאוד הסריח כבר כשהודיעו ששרה ג'סיקה פארקר תגלם ‏את קייט רדי, גיבורת הסרט. קייט רדי היא אמא עובדת. היא עובדת בחברת ניהול פיננסי (או ‏כלכלה ניהולית? היא עושה משהו עם כסף, בכל מקרה) ומגדלת שני ילדים, שילוב שהוא כמובן ‏בלתי אפשרי. אי אפשר להקדיש מספיק זמן לעבודה וגם לילדים, אבל קייט רדי ורבות אחרות ‏כמוה עושות את זה בכל זאת, ולאף אחד אין מושג איך. קייט רדי – זאת שבספר – יודעת שאף ‏אחד לא יעשה לה הנחות רק משום שהיא אמא, אלא להיפך. היא צריכה להצטיין בעבודה שלה כמו ‏כל גבר, ויותר, כדי שיקחו אותה ברצינות. לכן לעולם לא הייתם תופסים אותה מתחנחנת, ‏מתנחמדת, מסדרת את התחתונים בדיוק מול המצלמה של שיחת הוידאו או שאר דברים ‏‏"חמודים" כאלה. בקיצור, בחיים לא הייתם תופסים אותה מתנהגת כמו קארי ברדשאו. אבל יש ‏תקוה: שרה ג'סיקה פארקר היא לא קארי ברדשאו, היא שחקנית, ואולי היא יודעת לגלם דמויות ‏אחרות. הזוועה האמיתית מתגלה בסרט כשמתברר שהיא לא מגלמת דמות אחרת. היא מגלמת ‏את קארי בראדשאו, הנוירוטית המתחנחנת המפונקת והעצלנית שאפילו המעריצות המושבעות של ‏‏"סקס והעיר הגדולה" לא סובלות. היא מדברת באותו טון, מקריינת את הסרט באותה אינטונציה. היא ההיפך המוחלט ממה שקייט רדי אמורה להיות. נכון ‏שהתחרות לא היתה פשוטה, אבל נראה לי שיש לנו מנצח: שרה ג'סיקה פארקר בתפקיד קייט רדי ‏היא הליהוק הגרוע של המילניום.‏

ההחלטה המזעזעת הזאת הופכת את המשמעות של כל הסרט. מבנאדם מסודר להפליא כלפי חוץ ‏‏– שרק מתחת לפני השטח אפשר לשמוע את הפאניקה שלה – קייט רדי הפכה לפרחה שאף אחד ‏לא היה מעסיק במשרד רציני בתפקיד בכיר יותר מפקידת הקבלה. הסרט עדיין כולל משפטים ‏מתוך הספר, אימרות כנף על כמה שקשה להיות אמא עובדת, אבל החיים שהוא מראה הם חיי ‏קומדיה רומנטית ללא קשר למציאות. הסרט נראה כאילו הוא מתגאה בכמה שהוא לא יודע כלום ‏על מה שהוא מדבר עליו. אנשים מדברים בו לאט לאט, וכשיש טקסט כלשהו על המסך – יקראו ‏לכם אותו בקול רם, כאילו אתם ילדים בני שלוש. מסכי המחשב שכולם עובדים עליהם בסרט ‏נראים כאילו הגיעו ישר משנת 1996, וכשרדי – שאמורה להיות אחת שעובדת עם מחשב הרבה ‏שעות ביום – מוחקת שורת טקסט שכתבה, היא לוחצת על ‏backspace‏ שוב ושוב עשרות פעמים, ‏כאילו אין עכבר בעולם. אני מבין מעט מאוד במכשירים פיננסיים, ובכל זאת הצלחתי לקלוט ‏שהג'יבריש הכלכלי שאנשים זורקים זה לזה הוא בולשיט מוחלט (אני די בטוח שפארקר הסבירה ‏בשלב כלשהו שהיא רוצה לפתוח קרן פנסיה שבה אנשים יכולים להפקיד כסף בשביל הפנסיה).‏

בתור ההוא שקרא את הספר, אני צריך להוסיף גם שהקטעים הכי טובים בספר לא נמצאים בסרט. ‏במקרה הזה, כל קטע חזק, פוגע או מרגש, מעבר לרמת הקיטש הבסיסי ביותר, לא נמצא בסרט. ‏למעשה רוב הספר, כולל הסוף, לא נמצא בסרט – והתסריטאים לא טרחו לחשוב על סוף חדש: ‏הוא פשוט נגמר, במין "…והם חיו באושר ועושר" נטול הגיון, נימוק או תהליך שמוביל אליו. הסרט ‏דואג להציג שתי דמויות של "רעים" – ואז עוזב את שתיהן בלי שאף אחת מהן הספיקה לעשות ‏משהו רע, או כל דבר אחר שישפיע על העלילה באופן כלשהו.‏

השחקנית היחידה שיוצאת מהביצה הזאת בכבוד, והדמות הטובה היחידה, היא מומו (אין קשר ‏לגונבי הזמן ולילדה שהחזירה לאנשים את הזמן הגנוב), העוזרת של קייט, בגילומה של אוליביה ‏מון. מומו היא קרייריסטית כמעט רובוטית שהרעיון של ילדים, או רגשות בכלל, מבלבל אותה לגמרי. אולי ‏בגלל זה היא כזאת מוצלחת – האנשים שעשו את הסרט הזה לא נמצאים הרבה בחברת בני אדם, ‏ואין להם מושג איך הם עושים את זה.‏

אני מאוד ממליץ על "אין לי מושג איך היא עושה את זה". ספר טוב. אבל אל תקראו אותו לפני ‏שתראו את הסרט, כי זה יהפוך אותו לעינוי מתמשך. תקראו את הספר אחרי הסרט. או, הכי טוב: ‏במקום.‏