ביקורת: בתוך הבית

מורה לספרות מקבל מתלמיד קטע מסיפור אמיתי. האם זאת דרמה? אימה? קומדיה? המשך יבוא.

אני ופרנסואה אוזון לא מסתדרים. יש לו רעיונות טובים; הקונספטים של הסרטים שלו – אלה מהם ‏שראיתי – בדרך כלל מרתקים, מעוררים אפשרויות, מסקרנים, ואז הוא מבצע אותם באופן ‏משעמם. שוב ושוב הסרטים שלו מעוררי סקרנות, ושוב ושוב הם לא ממצים את הפוטנציאל שלהם. ‏אני כבר למדתי לא לצפות ממנו להרבה, ולכן לא התרגשתי מאוד מעוד סרט אוזוני עם קונספט ‏מבטיח. ואכן, מתברר שגם הסרט הנוכחי, "בתוך הבית" לא מקיים את כל ההבטחות – אבל הוא ‏עדיין הסרט האוזוני הכי טוב שראיתי.‏

כמשימה ראשונה בשנת הלימודים החדשה, מורה לספרות מטיל על תלמידיו משימה פשוטה: ‏חיבור שיתאר מה עשו בסוף השבוע האחרון. בין כל החיבורים שנראים כמו ציוצים בטוויטר ‏במקרה הטוב ועוסקים בעולם הרוחני שבין טלויזיה לפיצה, הוא מוצא אחד שונה: תלמיד שמספר ‏על ביקור בבית של חברו. זה לא סתם ביקור נימוסין. בתירוץ של עזרה בשיעורי מתמטיקה, הנער ‏פצח במשימת ריגול אחרי יושבי הבית – "משפחה נורמלית", כהגדרתו, שמשום מה מרתקת אותו. ‏את החיבור הוא מסכם ב"המשך יבוא".‏

וההמשך באמת בא – בכל חיבור, התלמיד מספר עוד קצת על המשפחה ועל ניסיונותיו להתקרב ‏אליה. המורה מוטרד מעט מהעובדה שהיצירה הספרותית הזאת היא הצצה לחייהם של אנשים ‏אמיתיים, אבל יותר מזה הוא מרותק לסיפור ולכשרון הכתיבה של התלמיד. לכן הוא מעודד אותו ‏ומנסה לעזור: מתקן, משפר, נותן טיפים ומציע הצעות להמשך העלילה – גם כשהוא עצמו מופיע ‏כדמות בסיפור בהמשכים.‏

את הרעיון אפשר היה לקחת לכמה כיוונים: זה היה יכול להסתיים כקומדיה כשם שזה היה יכול ‏להיות סרט אימה. אבל "בתוך הבית" מנסה הכל, קצת מזה וקצת מזה, ולא מתחייב לאף אופי או ‏טון, ולכן נשאר תקוע באמצע, מעניין קלות. הוא מותח קצת, ואז מפסיק. מטריד טיפה, אבל לא ‏יותר מדי. משעשע בעדינות, מדי פעם. מבקר לרגע את הבינוניות הבורגנית, ואז הולך הביתה.‏

בתור סרט שכולל כל כך הרבה עצות נבונות לכתיבה נכונה, הסרט לא יודע לציית לעצות של עצמו. ‏המורה טוען שהדמויות לא מספיק מפותחות – בצדק – אבל הסרט לא עושה שום דבר כדי לתקן ‏את זה: המורה (פבריס לוקיני) הוא דמות קצת נלעגת, שהצורך שלו לשמוע את המשך הסיפור ‏אמנם מובן, ‏אבל מוגזם, וכבר בשלב מוקדם מדי בסרט חורג מגבולות הסביר וההגיוני; ‏התלמיד ‏‏(ארנסט אומהוור) הוא מסתורין: ברור ‏שהוא ‏זה ששולט באמת בסיפור ומתמרן את העולם ‏סביבו ‏כרצונו, אבל לא ברור מה בעצם ‏המטרה שלו, אם בכלל.‏ בהמשך המורה מצטט את העצה הנבונה ‏האומרת ש"סוף טוב הוא סוף שמפתיע את הקורא, ובכל זאת גורם לו להרגיש שזה היה הסוף ‏האפשרי היחיד". צריך הרבה ביצים כדי לכלול את המשפט הזה בגוף הסרט, שהרי הציפיות של ‏הצופים יעלו בהתאם. סוף הסרט לא מציית לאף אחד משני חלקי המשפט.‏
‏ ‏
לפניכם רשימה חלקית של הסרטים שהתייחסו ליחסי כותב והיצירה שלו בשנים האחרונות ‏בלבד: ‏‏"מעבר ‏לכל ‏דמיון", "אדפטיישן", "סינקדוכה ניו יורק", "רובי ספארקס". כולם ערבבו מציאות ‏ודמיון בדרכים שהלכו והפכו מורכבות יותר. זה לא אומר שהנושא שרוף ושאסור לעסוק בו יותר, ‏כמובן, אבל רצוי מאוד להביא משהו חדש, אחרת מה הטעם? כל מי שרוצה לעשות סרט על הנושא ‏צריך לצפות לפחות ב"אדפטיישן", ואז לחשוב אם באמת יש לו מה להגיד שצ'רלי קאופמן לא אמר ‏כבר יותר טוב. "בתוך הבית" ‏נראה מרוצה מאוד מהרעיון המבריק של נקודת הפתיחה שלו, אבל ‏לא עושה מאמצים מיוחדים ‏להתקדם הלאה.‏ טוב מינוס, להבא תשתדל יותר, המשך יבוא.‏


פורסם במקור בוואלה, אבל עושה רושם שאף אחד לא קרא