הסיכסוך הישראלי-פלסטיני (על האוסקר)

בדיוק כש"בית לחם" נבחר לנציג הישראלי לאוסקר, מתברר שהנציג הפלסטיני הוא "עומר" - סרט דומה מאוד, מהצד השני של הגדר

אוי ויי. אני יודע שמספיק אפילו רמז לצל של פוליטיקה כדי להפוך את הדיון על האוסקר בארץ מדיווחים על אירוע בידורי למלחמה על הבית, מעטים מול רבים, בהרים כבר השמש מלהטת ובעמק עוד נוצץ הטל וכאלה. לפני שנתיים, עצם הנוכחות של סרט איראני – שאין לו שמץ של קשר לסכסוך ולא אומר מילה אחת על ישראל, חימוש גרעיני או קווים אדומים – הפכה בעיני חלק מהתקשורת את התחרות על "הסרט הזר הטוב ביותר" למאבק לאומי. אם חלילה נשלח לאוסקר סרט ישראלי שעוסק בסכסוך, הטוקבקיסטים רבים אם כולנו צריכים להיות בעדו או נגדו, שהרי הוא שמאלני מדי. שלא לדבר על הזעם הקדוש כש"גן עדן עכשיו" הפלסטיני התחרה על האוסקר. השנה זה עלול להיות גרוע יותר מתמיד.

כידוע, אתמול "בית לחם" זכה בפרס אופיר לסרט הטוב ביותר, ובכך גם הפך לנציג ישראל לקטגורית "הסרט הזר" באוסקר. הידיעה על כך ב-Deadline הגיעה משולבת בידיעה אחרת: הרשות הפלסטינית החליטה לשלוח לאוסקר את הסרט "עומר". זה לא היה מפתיע: אין הרבה סרטים פלסטינים, כך שלא בכל שנה יש לרשות בכלל מה לשלוח. ו"עומר" הוא לא סתם זה-מה-יש, הוא סרטו החדש של האני אבו אסעד, ש"גן עדן עכשיו" שלו לא רק היה הנציג הפלסטיני הראשון לאוסקר, אלא הגיע לחמשת המועמדים הסופיים. "עומר" הוקרן בפסטיבל קאן ואפילו זכה בפרס (שולי יחסית), וקיבל ביקורות אוהדות בחו"ל.

אוקיי, אז יש סרט ישראלי וסרט פלסטיני, אין כאן חידוש. מה שמעניין הוא שלפחות על פניו (לא ראיתי את "עומר"), שני הסרטים האלה נראים כמו אותו סרט. הנה, צפו בטריילרים של שניהם: אילו היו עושים מש-אפ שלהם, אי אפשר היה לדעת איפה נגמר סרט אחד ומתחיל השני.

(אוקיי, רוויית הצבעים ב"עומר" גבוהה יותר).

זה לא רק המראה, אלא גם התוכן: שני הסרטים עוסקים בבני נוער פלסטיניים שתקועים בפוליטיקה של הסכסוך, ואנשי שב"כ ישראלים שפועלים איתם/נגדם. מהתגובות מחו"ל נשמע כאילו שני הסרטים גם דומים בכך שהם לא לוקחים צד באופן מובהק. בביקורת שלו על "עומר", ה"הוליווד ריפורטר" מתאר את הסרט כך: "סיפור חזק על הגדה המערבית ומעגל האלימות האינסופי בה, שמשאיר את הפרשנות בידי הצופה", תיאור שהיה יכול להתאים במאה אחוז גם ל"בית לחם".

ולפחות תאורטית, יש מצב ששני הסרטים הדומים האלה – שמציגים שניהם את אותו סכסוך ומגיעים משני הצדדים שלו – יהיו שניהם מועמדים לאותו אוסקר ויתחרו ראש בראש. זה רחוק מלהיות בטוח: יש הרבה מתחרים אחרים וחזקים, ולמעשה התוצאה הכי סבירה כרגע היא שאף אחד משניהם לא יגיע לחמישיה. אבל עצם האפשרות של תחרות ישראלית-פלסטינית ישירה על האוסקרים גורמת לי לרצות להתנזר מאינטרנט בינואר-פברואר הקרובים.

אפרופו האני אבו אסעד: אחרי הכבוד האוסקרי של "גן עדן עכשיו" (הלא מוצדק, לטעמי: לא אהבתי את הסרט, בלי קשר לפוליטיקה המפוקפקת שלו) הוא הפך למה שנראה כמו מקרה קלאסי של במאי "זר" מוערך שמגיע להוליווד ונופל שם על הפרצוף. האוסקר איפשר לו להיכנס לתעשייה ההוליוודית, ושם הוא ביים את "The Courier" – סרט אקשן עם מיקי רורק וג'פרי דין מורגן, שנקבר בהוצאה ל-DVD בלבד ונחשב לאיום ונורא (ציון בימד"ב: 4.4). נראה כאילו ההתחלה של הקריירה ההוליוודית של אבו עסאד היתה גם הסוף, אבל מתברר – אולי בעקבות "עומר" – שהוא קיבל הזדמנות נוספת, והזדמנות גדולה: החודש הוכרז שהוא עומד לביים רימייק אמריקאי ל"סימפטיה למר נקמה" של פארק צ'אן-ווק. אבו אסעד נכנס לפינה שבה הוא לא יוכל להתחמק מהשוואות לא רק לחביב הקהל הקוריאני אלא גם לספייק לי, שהרימייק שלו ל"שבעה צעדים" – גם הוא סרט של פארק צ'אן-ווק – ייצא בקרוב. לא פשוט.