עד קצה העולם

Into The Wild

תסריט ובימוי: שון פן
על פי הספר מאת ג'ון קרקואר
שחקנים: אמיל הירש, קתרין קינר, וינס ווהן, האל הולברוק, מרשה גיי הארדן

הטיול שתכננתי לעצמי בבוקר יום שישי לא היה הירואי או מוצף אידיאולוגיה כמו זה של אלכסנדר סופרטראמפ, גיבור 'עד קצה העולם' שביים שון פן, אך הייתי נחוש, וליבי אמר לי, "צא לטייל, ולא תצטער". הגבול היחיד שהצבתי למסעון היה רוחני במהותו – אקח איתי ספר קצר, ואחזור רק כאשר אסיים אותו, אם בכלל.

כריסטופר מק'קנדלס, גיבור הסרט, אף הוא חובב קריאה. הוא גם סטודנט מצטיין ואינטליגנט וכפי שאחותו מעידה עליו, הוא יודע לצטט סופרים ומשוררים נבחרים בקלי קלות, אך בלי הרמת האף הנלווית. אלא שאנחנו פוגשים את כריסטופר הצעיר כשהוא נודד בדרכים. מתברר שבפני כריסטופר עמדה האפשרות להתחיל את לימודיו הגבוהים בהרווארד – ובמקום לבחור כברירת מחדל באפשרות השגורה והשחוקה, הוא מקדיש לעניין מחשבה ופונה לצעוד במשעול חיים אחר.

כריסטופר תורם את כל כספו, נוטש את המכונית שלו בצד הדרך אי שם באריזונה, ואת מעט הכסף המזומן שנותר לו הוא שורף. מכאן ולאורך כל הסרט, אנחנו נודדים עם הגיבור, שמשנה את שמו לשם היחיד האפשרי, אלכסנדר סופרטראמפ (סופר נווד), אל תכליתו ושאיפתו הגדולה מכל – להגיע לאלסקה, ולחיות שם בטבע הפראי בבדידות מוחלטת. עד כמה הבדידות שלו מוחלטת? בואו נגיד רק שהכביש הקרוב ביותר נמצא במרחק 40 ק"מ, וגם זו לא בדיוק הדרך המהירה לניו יורק. כפי שהוא עצמו חוזר ואומר, זהו מסע אל תוך הפרא.

כמו שכבר הבנתם סופרטראמפ הוא אדם קיצוני. הוא מזהה איזשהו חולי – אולי בעצמו, אולי בסובבים אותו, ואולי בחברה כולה – ובגללו הוא מחליט לא להיכנע לתכתיבים של החברה אלא למרוד, כמעט באופן מוחלט. המרד שלו לא בא לסמן נתיב לבאים אחריו – מדובר במהלך אמיץ ואישי הרבה יותר וככל שהסרט מתקדם, אנו נחשפים מדי פעם לזכרונות ובהם סיפור חייו של סופרטראמפ ומה שהניע אותו לבצע שינוי זה.

כריסטופר/אלכסנדר נודד בדרכים, תופס טרמפים ומדי פעם משתקע באיזו עיר לעבודה מזדמנת, אבל כפי שהוא שמח להזכיר בכל הזדמנות, אלה רק תחנות ביניים בדרכו לאלסקה. עם זאת, מי שמרכיבים את הסרט הם האנשים שהוא פוגש בדרכו ומתיידד עימם ולאו דווקא האידיאולוגיה השנויה במחלוקת שלו. פעם אלה זוג היפים, פעם חוואי שמשחק עם החוק ופעם זקן ערירי – היכולת של סופרטראמפ להתחבב עליהם ולשפוך עליהם תובנות הנוגעות לחייהם, כל אלה מרחיבים את היריעה ממסע אישי להליך אוניברסלי. למרות השוני הניכר ביני ובין סופרטראמפ, מצאתי את עצמי מתחבר להליך הזה, ואפילו שקלתי להחיות את הטיול שעשיתי אחרי הצבא ולצקת לתוכו משמעות עמוקה יותר.

שון פן, הפעם בתפקיד הבמאי, נעזר בבמאי הצילום אריק גוטייה ('דרום אמריקה באופנוע'), אבל גם צילם חלק מהסצינות בעצמו, ושניהם עושים עבודה רגישה ועדינה. עם זאת, פן לא מרחם עלינו. הצוות המסייע שלו חרש כ-40 לוקיישנים ברחבי צפון אמריקה, והתוצאה ניכרת על המסך: דחיסות גדולה של שוטים קצרים בעריכה מהירה בחלק מהסצינות, ומנגד סצינות איטיות ומאופקות – בהתאמה למסע הפיזי והנפשי של הגיבור. פן נעזר גם במקומיים כשחקנים בקטעים שונים, והטריק הזה מתגלה כחינני במיוחד – הסרט מקבל נופך אמין יותר, כמעט תיעודי, שגרם לי להרגיש קרוב יותר אל ההתרחשויות. כמו כן, מדי פעם במהלך הסרט נשמעים קטעי קריינות, של אחותו של סופרטראמפ, שמוסיפים הסברים ומהווים קשר לעברו של הגיבור. האלמנטים האלה לא נראים כמו גימיקים מיותרים שמכבידים על הסיפור, אלא תורמים ל'עד קצה העולם' ומשרתים נאמנה את הסיפור המיוחד.

במקור יועד התפקיד הראשי של 'עד קצה העולם' לליאונרדו די-קפריו, והתפקיד של רון פרנז, קשיש מקומי שפוגש בנער – למרלון ברנדו, אך בעקבות סחבת בהפקה (ארוכה כל כך עד שברנדו הספיק להחזיר נשמתו לבורא), עבר תפקידו של סופרטראמפ לאמיל הירש המצוין, שנדרש לסחוב סרט שלם על גבו ועושה זאת בקלילות מרשימה. הוא נאלץ להשיל ממשקל גופו, לשחות עירום כביום היוולדו בנהר קפוא, ועוד מספר קורבנות. המשחק של הירש מלא קסם אישי, כמו הגיבור שהוא מגלם, והוא יצר בי את ההרגשה שהוא מבין במלואה את הדמות המקורית, עליה מבוסס הסרט. גם שאר הצוות, שנדרש למשחק ריאליסטי יותר מהמקובל, עושה עבודה נפלאה.

בכל אלה משתלב הפסקול המרגש, פרי עטו של סולן להקת פרל ג'אם, אדי ודר. מי שעוקב אחרי הלהקה יודע שודר אוהב את היוקליילי שלו, ומוציא ממנו דברים נחמדים. ב'עד קצה העולם' הוא עושה שימוש מושכל במנדולינה, בעלת הצליל הדומה, ומעניק ייחוד לשירים ולאווירה. ההרגשה שהכל כאן תפור לפי מידה היא לא לחינם – פן וודר חברים טובים, וכשהראשון הראה לוודר את התסריט, ואחר כך קטעים ראשוניים מהסרט, האחרון התרגש עד כדי כתיבת וביצוע פסקול שהתברר כבלתי נפרד מהתוצר הסופי.

ובאשר לי ולטיולי – הוא לא ארך זמן רב. באמצע הדרך נזכרתי שיש לי התחייבויות קודמות וחזרתי על עקבותי, מובס על ידי אורח חיי והמציאות התובענית. משום מה, נראה לי שסופרטראמפ לא היה נותן לצורך לקפוץ לסופר או להשלים דו"ח בעבודה להרוס את מסע חייו. זהו ייחודו מולי: העובדה שיש לו מסע שהוא יכול (או שאחרים יכולים בשבילו) לקרוא לו "מסע חייו". בכל אופן, מחר אצא שוב.