ביקורת: הרקולס: האגדה מתחילה

לא הגירסה הגרועה ביותר של "הרקולס" שנוצרה אי פעם, גם אם זה הדבר החיובי ביותר שאפשר לומר עליו
שם רשמי
הרקולס - האגדה מתחילה
שם לועזי
The Legend of Hercules

אני לא יודע, אולי הסיבה היא שבעקבות הטריילרים והביקורות בחו"ל, הגעתי עם ציפיות ברצפה. אולי קנה המידה שלי יצא מאיפוס. אולי זאת פשוט העובדה שראיתי את "אני פרנקנשטיין" השבוע שגורמת לכל דבר אחר להיראות כמו יצירת מופת בהשוואה, אבל האמת שדי נהניתי מ"הרקולס".

אני לא אטען שזה סרט טוב. ‏"הרקולס" הנוכחי (הגירסה הראשונה, ולא האחרונה, של הרקולס שמגיעה לאקרנים השנה; בקיץ ‏יגיע סרט "הרקולס" נוסף, ועד אז ככל הנראה כבר תשכחו שהסרט הנוכחי התקיים אי פעם) הוא ‏מקבץ של טרנדים, חיקויים, קלישאות ומוסכמות, מבוצעות בסרט שהיה רוצה תקציב גדול יותר. ‏התוצאה, אין מה לומר, קצת מגוחכת, ושמו של הסרט הלך לפניו: זה סרט שהוכרז מראש כאחד ‏הדברים האיומים ביותר שקרו לעולם הקולנוע השנה או בכלל.‏

כשעושים סרט על גיבור מיתולוגי כמו הרקולס צריך להכיר היטב את החומר. ואכן, ניכר שיוצרי ‏‏"הרקולס: האגדה מתחילה", עשו תחקיר מקיף לפני הצילומים: הם צפו ב"300", אולי אפילו ‏פעמיים, וגם ב"גלדיאטור", "טרויה" ו"ספרטקוס" (הסדרה, לא הסרט של קובריק), ובעיקר – ‏שיחקו בכל משחקי "‏God of War‏" בפלייסטיישן. ייתכן שהם גם קראו איזה ספר על המיתולוגיה ‏היוונית. ‏

הבלגן מתחיל כבר בתסריט, וביחס שלו למיתוס של הרקולס: מצד אחד נראה שהוא מנסה לעשות ‏מעשה "טרויה" – לקחת את המיתוס המקורי ולהוציא ממנו את האלים ומעשי הכשפים, כדי להפוך ‏אותו לסיפור מציאותי יותר – אבל בו בזמן הוא מנסה להיות גדול מהחיים כל כך שהוא נראה כמו ‏סרט מצויר, ולכלול את כל סיפורי רומא/יוון העתיקה בבת אחת. בגירסה הזאת הרקולס הוא בנם ‏של מלכה ושל אל שיועד להביא לקץ שלטונו האכזר של אביו החורג, נאבק באח למחצה נקמני, ‏מאוהב בדוגמנית, נשלח לגלות, נשבה, חוזר, הופך לגלדיאטור, מנהיג מרד ובטח היה מספיק גם ‏להילחם בצבא הפרסי ולנצח את מגהטרון אם היה זמן. זאת מיתולוגית-סבון סטנדרטית למדי, ‏אבל סבירה, למי שאוהב דברים כאלה.‏ יש הרבה שטויות בעלילה, אבל לפחות היא קרובה יותר למיתוס המקורי מהגירסה של דיסני.

קלן לוץ מגלם כאן את הרקולס, והוא ניחן בכל הכישורים הדרושים כדי לגלם אותו – בעיקר הרבה ‏מאוד שרירים ומעט מאוד חולצה. דוגמנית בשם גאיה וייס מגלמת את אהובתו, ואני מזכיר את שמה כאן רק בשביל שאפשר יהיה לחזור ולמצוא אותו כאן במקרה שבו היא תהפוך בעתיד לכוכבת גדולה – ולמרות הופעתה בסרט הזה, זה בהחלט אפשרי. שניהם נראים מעולה, ולא משחקים גרוע מספיק בשביל להסית את תשומת הלב מכך שהם נראים מעולה.

מה שמפריע להנאה מ"הרקולס" כסרט מטופש שהולכים אליו בשביל האקשן זה שלא שווה לראות אותו בשביל האקשן. רני הארלין נחשב פעם, כנראה בטעות, לבמאי אקשן בכיר; הוא עשה סרט ‏‏"מת לחיות" כשזאת עוד היתה סיבה לגאווה. אבל זה היה מזמן, ומאז הוא עושה בעיקר פאדיחות. ב"הרקולס" יש הרבה סצינות שהיו אמורות להיות ‏מגניבות בהחלט: קרבות חרבות, מגינים, אגרופים, חניתות, שרשראות ומין שוט שעשויים ‏מברקים, ושום דבר מזה לא מלהיב כי הכל ערוך ממש גרוע. אנשים עפים לכל הכיוונים וזורקים חניתות זה על זה, קשה להבין מי מגיע ‏מאיפה ולמה, ואז באמצע הקפיצה הם תמיד קופאים פתאום לכמה פריימים של הילוך איטי-מאוד ‏וממשיכים. זה לא הסרט הראשון ולא האחרון שמשתמש בטכניקה הזאת – כן, זה נראה מגניב ב-‏‏"300" – אבל כאן זה נראה כמו סרט של תלמיד בית ספר שבניסיון ‏לעשות "כמו בסרטים" לחץ על ‏Pause‏ ברגעים אקראיים באמצע כל קפיצה. מבחינת הפקה, ‏תפאורה ואפקטים, נראה כאילו התקציב של הסרט קוצץ באמצע הצילומים. הרבה מהסרט מושקע במידה סבירה; הוא נפתח בשוט ארוך (מזויף) מגניב למדי, ויש די הרבה מבנים פרקטיים. אבל פעם בכמה דקות מגיע ‏רגע כל כך מפדח, ציור-רקע כל כך עלוב או אפקט ממוחשב שנראה כאילו עשו אותו בתוכנה ביתית על מחשב אישי, והורס את הרושם.

אבל זה לא סרט החרבות-והסנדלים הגרוע ביותר שנוצר, או אפילו הגירסה הגרועה ‏ביותר של הרקולס. לפעמים צריך להתייחס אליו כמו להשוודה – חוסר האמצעים הוא מה שהופך אותו לחמוד. זה אולי לא סרט טוב, אבל זה יכול להיות סרט גרוע מהנה.


פורסם במקור בוואלה