לכידת תנועה זה לא אנימציה, אמרה האקדמיה

תקנון האוסקר החדש קובע במפורש: סרטי Motion Capture מקומם לא בקטגורית האנימציה. החייזרים הכחולים אשמים

כמו בכל שנה, האקדמיה האמריקאית לחלוקת פרסים של איש עם מטאטא פרסמה את החוקים הרשמיים של האוסקר לשנה הקרובה. כמעט בכל שנה החוקים האלה גם משתנים מעט. קטגוריות מתווספות או נעלמות, שיטת ההצבעה בקטגוריות השונות משתנה, וכו'. השנה לא היה שום שינוי דרמטי – בוודאי שלא כמו בשנה שעברה, שבה האקדמיה הכריזה על הגדלת מספר המועמדים בקטגורית "הסרט הטוב ביותר" מחמישה לעשרה. מבחינה פרקטית, השינוי הגדול ביותר השנה היה הגדלת מספר המועמדים בקטגורית האפקטים הויזאליים הטובים ביותר משלושה לחמישה.

ובכל זאת, השינוי המעניין (והתמוה) ביותר בחוקים הוא משפט אחד שנוסף להגדרת המועמדים הכשירים בקטגורית סרט האנימציה באורך מלא הטוב ביותר. הניסוח עכשיו הוא: "…[סרט] שבו התנועה והופעת הדמויות נוצרו בטכניקה של פריים אחרי פריים. לכידת תנועה (Motion Capture) בפני עצמה היא לא טכניקת אנימציה".

וואו. מאז ומתמיד האקדמיה הראתה סנוביות מסוימת כלפי סרטי אנימציה שנוצרו בלכידת-תנועה, והם כמעט שלא קיבלו מועמדויות. אבל להגדיר במפורש שלכידת תנועה אינה אנימציה – זה כבר מעליב. מאות האנשים שעבדו על "אווטאר", גולום ב"שר הטבעות" או דייוי ג'ונס ב"שודדי הקאריביים" יתפלאו לשמוע שמה שהם עשו זה לא אנימציה. "מפלצת של בית", "ביוולף", "רכבת לקוטב" או "רוחות חג המולד" – לא סרטי אנימציה.

כמו שחוק הגדלת מספר המועמדים לאוסקר היה תוצאה ישירה של הפאשלה של "האביר האפל", גם העיתוי של החוק הזה, סביר להניח, הוא לא מקרי. החוק הזה נראה כמו תוצאה ישירה של "אווטאר". "אווטאר" אמנם לא היה מועמד לפרס האוסקר לסרט אנימציה בשנה שעברה, אבל על פניו, לפי החוקים הקודמים הוא כנראה היה יכול להתמודד עליו. חלק גדול מהסרט הרי עשוי כולו במחשב, בלי שום "צילום", כשכל הדמויות הראשיות מגולמות על ידי שחקנים בלכידת תנועה. נראה כאילו מישהו פחד ש"אווטאר 2", או סרט אחר כלשהו שיעשה באופן דומה, יקבל אוסקר על אנימציה, והחליט להקדים תרופה למכה.

מובן למה אנימטורים שבאמת עובדים פריים אחרי פריים מתייחסים ללכידת תנועה כאל "רמאות" ו"לא אנימציה אמיתית". ולכן הם חופשיים לא להצביע לסרטים האלה. להכניס לחוקים סעיף שמוציא "מחוץ לחוק" טכניקה שלמה – זה נשמע קנטרני, קטנוני ומיותר. וחוץ מזה – אם "מפלצת של בית" לא היה סרט אנימציה, מה הוא כן היה?