סמוך על סול
Better Call Saul

פריקוול ל"שובר שורות" שמתמקד בדמותו של ג'ימי מק'גיל ובדרכו להפוך לסול גודמן.

תאריך הפצה בארה"ב: 08/02/2015
תאריך הפצה בישראל: 10/02/2015

19 תגובות פתח ספוילרים פתח תגובות ישנות

  1. שעת הטלוויזיה הכי טובה בשנים האחרונות

    ולעניות דעתי – טובה משובר שורות (אם כי זה בזכות התשתית של קודמתה. השתיים משלימות זו את זו).

    גולד וגיליגאן החליפו את המגנטים / שוד הרכבות / המסת ילדים במשהו הרבה יותר מאופק. הם לא חוששים לקחת את הזמן ולבנות נרטיב איטי, עם דגש על סצנות בונות אווירה: שוטים ארוכים של נוף, דמויות עושות דברים שבשגרה, ומונטג'ים – המון המון מונטאג'ים. וזה משתלם, כי כשהדמויות ניצבות אחר-כך בסיטואציות לא קונבנציונליות, המתח מרקיע שחקים.

    אותן דמויות הן נקודת החוזק השנייה של הסדרה: מלבד ג'ימי ומייק שעוברים פה תהליך מעורר אמוציות, דמויות כמו קים, נאצ'ו וצ'אק הם קאסט, לטעמי, הרבה יותר מוצלח ואותנטי מזה של סדרת האם, או לפחות קצת פחות קריקטוריסטי: סול גודמן יותר לא עורך הדין המצחיק והמשוגע אלא אדם שעובר התדרדרות מוסרית, מנסה לְרַצות את כולם ועושה טעויות; מייק לא מתנקש מקצועי עם וואן ליינרים שנונים, אלא איש משפחה שנקלע לסיטואציה בלתי אפשרית (ועם וואן ליינרים שנונים); נאצ'ו הוא לא low level גאנגסטר עם קאצ'פרייז שאומר "ביץ'" כל שתי שורות ושהוא למעשה חלק מפורנו עינויים (פיזי ומנטלי) – אלא אדם עם ערכים שנקרע בין שני עולמות; קים היא לא עקרת בית שבמחי כמה גילויים שמטלטלים את חייה פונה לתחום האפור כאילו זה כלום – אלא אישה שנשארת נאמנה לעקרונות של עצמה, ונלחמת בשיניים עבור מה שהיא מאמינה בו. אפילו הקטור, שאת מרבית "שובר שורות" בילה כמאפיונר חמוד על כיסא גלגלים עם פעמון – הוא כאן אחד האויבים הכי מרתיעים בשתי הסדרות גם יחד.

    בקיצור, מופת טלוויזיונית מהשורה הראשונה.

    6
    lazarobbie, Aldo raine, שלמקו GRAS, קיו, MasterPiece, נמרוד ?
    • זאת סדרה טובה כי היא פריקוול טוב.

      שלמקו GRAS

      מטרתו של כל פריקוול היא לענות על השאלה "מה קרה קודם ואיך הדמויות שאנחנו אוהבים הגיעו לנקודת הפתיחה שבה הכרנו אותם". סמוך על סול היא פריקוול טוב כי היא מתייחסת למובן מאליו – אנשים מתפתחים ומשתנים כל הזמן. סול גודמן לא נולד עורך הדין הממולח והנאלח, בדיוק כפי שוולטר ווייט לא נולד הייזנברג. הדמות היחידה משובר שורות שמתחילה את סמוך על סול אותו דבר היא גאס פרינג' – וזה בגלל שכבר ראינו את העבר שלו.
      הסיבה שבגללה סמוך על סול היא טובה היא שבשלב מסוים כבר לא אכפת לנו שראינו את העתיד של הדמויות האלה. אנחנו רוצים לדעת מה קורה איתן עכשיו, לא איך זה מוביל הלאה.

      וחוץ מזה, יש את הגאונות הסינמטית של של וינס גיליגאן, שגם אחרי כל כך הרבה עונות עדיין מצליח לנפק טלוויזיה כל כך טובה, כמו למשל (ספוילר ל4X02) אחת ההוצאות להורג המצמררות ביותר שראיתי בהרבה זמן.

      4
      קול רם, לפרקונית, Iter Impius, OKDeSign (אור) ?
      • יש גם אלמנט של 'איך זה מוביל הלאה'

        אם כי לא עם הדמויות משובר שורות, אלא החדשות. עצם העובדה שקים לא חלק מחייו של 'סול' בעתיד, או העובדה שלמעט אזכור אזוטרי אודותיו, אין זכר לנאצ'ו – כל אלה מעלים סימן שאלה מדאיג: איפה הם ואחרים מוצאים את עצמם (או לחילופין, בעולם הסדרה: באיזה מצב צבירה הם)?

        גיליגאן את גולד עשו בחוכמה שאת 'סול' הם מילאו לא רק בפרצופים מוכרים אשר גורלם ידוע, אלא נתנו במה לדמויות חדשות לדאוג לגביהן.

        4
        Aldo raine, לפרקונית, קיו, OKDeSign (אור) ?
      • בעיני היא סדרה טובה כי היא פשוט סדרה טובה

        למעשה, השליש סדרה שקשור באופן ישיר ל"שובר שורות" הוא החלק החלש ביותר שלה – הוא מרגיש מנותק וחסר הקשר, ובוודאי נראה מאוד מוזר למי שלא מכיר את הסדרה המקורית.

        החלקים שעוסקים בג'ימי, קים וצ'אק הם המעניינים, החזקים, והמסעירים ביותר בסדרה, ועומדים לחלוטין בפני עצמם. הדבר היחיד שצריך לדעת הוא הנקודה אליה מגיע ג'ימי בעתיד – ואת זה אנחנו רואים כבר בסצנה הראשונה של הסדרה ובפרק הראשון של כל עונה.

        1
        קיו ?
  2. זה לא נקרא לרמות את הצופים?

    מישי

    צפיתי בפרק השביעי של הסידרה, והסיקוונס של הפתיחה מעולה. לוקח קונספט ממוחזר, שיר ממוחזר ותרחיש ממוחזר, אבל עושה אותם באופן כל כך מבריק שזה פשוט תענוג לראות.
    רק שנגמר הסיקוונס ופתאום הבנתי שהכותבים רימו אותי, לא קיבלתי הסברים לכל הדברים שהם האנדפוינט הידוע והנשאל בסידרה. כל מי שצפה בשובר שורות יודע שג'ימי יהפוך לסול גודמן, ושקים לא תשאר בתמונה. והסיקוונס הזה, בעצם דילג על ה-למה או ה-איך.
    זה מהלך לא כל כך הוגן כלפי הצופים, בנו סידרה כל כך מעניינת שהלכה לכיוון כל כך לא צפוי, שהיה ברור שיצטרך לקרות שם משהו גדול, וזה פשוט לא קרה ולא הראה סימנים, ומסתבר שלא התכוונו לתת לנו סימנים.
    אאוט אוף דה בלו, פתאום קים החליטה בפרק הקודם שהיא לא רוצה להיות עצמאית ונכנסה למשרד קיים (צעד שתמיד היה הגיוני עבורה). עכשיו הסידרה עברה מ-0 ל-80, חמש דקות של פתיחה הראו לנו מערכת יחסים מתפרקת בלי שניתן לה הסבר לעומק, ואת ג'ימי הופך לסול, שוב, בלי לקבל הסבר מאיפה זה הגיע. עכשיו נשאר לקשור את הקצוות, ה-20% האחרונים, ולהריץ קדימה לשובר שורות.

    • תגובה שמכילה ספוילר מאת שלמקו GRAS
    • תגובה שמכילה ספוילר מאת Aldo raine
      • גם לאיזה משהו גדול אפשר לצפות?

        שלמקו GRAS

        זה פריקוול. אנחנו יודעים איפה סול, גאס, מייק, אפילו הקטור יהיו בעוד כמה שנים. אנחנו יודעים מי לא יהיה בסביבה שלהם (קים). השאלה אף פעם לא הייתה מה יקרה, השאלה היא תמיד איך זה יקרה. ההצלחה של הסדרה היא שהאיך הפך להיות העיקר למרות שהמה כבר ידוע.

      • לסידרה קוראים better call saul

        מישי

        והיא פשוט דילגה על ה-למה סול גודמן.
        מבחינה עלילתית, אם זה לא היה פריקוול, לא הייתי מתעכבת על זה. אפילו אם השם היה נשאר, הייתי חושבת שהכותבים עשו משהו שפעם היה אמיץ והיום יתאים לעמוד הקלישאות, של שם שלקוח מרפרנס לא מרכזי בעלילה.
        אבל ראבאק, התכנסתי כדי לגלות איך כל האושר הזה הופך לסול, אז שיראו לי.

        אותו הדין למערכת היחסים, אני רואה אותה ובהחלט הפרק האחרון היה יפייפה והתבסס על הפרק הקודם. אבל גם בעניין הזה, בעצם דילגו על הרציונל, פשוט שמו מיכשול חדש (שלא באמת מסתדר) ועליו בנו את כל היופי הזה.
        בהחלט הפרק היה מעולה, רק מאכזב ברמת תאום הציפיות שאיתן הגעתי לצפות בסידרה.

        • תגובה שמכילה ספוילר מאת Aldo raine
          • וזה בעצם מתכתב עם שובר שורות.

            שלמקו GRAS

            שובר שורות הראה את תהליך ההתדרדרות של וולטר ווייט, שפיתח אלטר אגו בשם הייזנברג, והייזנברג השתלט עליו לאט לאט עד שלא נשאר מוולטר ווייט כמעט כלום.

            אז גיליגן ממחזר את התמה הזאת – הוא מציג לנו את ההתדרדרות של ג'יימס מק'גיל עורך הדין בעל המצפון לסול גודמן עורך הדין חסר המצפון. רק שבניגוד לוולטר ווייט שביצע שינוי של 180 מעלות, ג'ימי מק'גיל תמיד נע על ספקטרום של מצפון, כך שאנחנו יודעים שההפיכה לסול גודמן תלווה בשבירה של שארית המצפון שיש לו – ובכל עונה אנחנו רואים עוד משהו שהיה יכול לשבור אותו, ובינתיים הוא עדיין לא נשבר.

            3
            מישי, Aldo raine, Iter Impius ?
        • תגובה שמכילה ספוילר מאת נמרוד
          • וואלה, באמת לא שמתי לב וזה די מיתר את התלונה שלי

            מישי

            אני חושבת שהשם של הסידרה טוב, לכאורה הוא נותן עודף משקל לשובר שורות ובפועל הוא פשוט מזכיר לנו שהסידרה נכתבה בתוך קונטקסט של סיפור מסגרת ברור.
            אני מחבבת את המגבלה של סיפור מסגרת עם סוף קבוע, ברגע שיש נקודה שבה העלילה חייבת להגמר ואי אפשר להפוך אותה לסבוניה. זה מגביל את יכולת היוצרים לנסות ליצר מסחטת כספים, ומשאיר אצלינו הצופים טעם קצת יותר טוב בפה.

            דמיינו עולם שבו הסופרנוס היו נגמרים עם עונה אחת פחות, או האוס, עם 2-3 עונות פחות, לא מצליחה לחשוב על עוד דוגמאות עכשיו. אבל היה כל כך הרבה יותר טוב בלי אלה. (או אם מישהו היה מספר ליוצרי אורפן בלאק שאחרי העונה השניה אי אפשר יותר לסספנד את השיט שלהם).

            1
            לפרקונית ?
            • שנאוצר

              סליחה סליחה מה הבעיה בעונה האחרונה של הסופרנוס.

              • לא סגורה על זה, כי לא הצלחתי לראות אותה

                מישי

                העלילה התחילה ממש להמרח לי ופשוט פרשתי בלי לראות אותה או את הסוף של העונה שקדמה לה- פרק מפה ופרק משם בלבד.

            • תגובה שמכילה ספוילר מאת נמרוד
            • HIMYM

              mip

              אם יש סדרה שהסוף שנקבע לה מראש גמר אותה לחלוטין – זה "איך פגשתי את אמא שלך".

              לפעמים זה שיודעים איך זה שנגמר+ רצון של המפיקים להוציא מקסימום עונות יכול לגרום למריחה בלתי אפשרית ולתקיעה מיותרת של הדמויות במקום.

              2
              OKDeSign (אור), הפונז ?
    • אולי בטעות פיזרת פה ספוילרים,

      הפונז

      כי לא באמת התכוונת לפרק השביעי בסדרה. אולי בעונה הנוכחית, שזה הבדל של שלוש עונות בערך.
      קצת התבאסתי.

      • מתנצלת, בהחלט פרק 7 בעונה 4 (חשבתי שציינתי את זה)

        מישי

        לא סימנתי את ההודעה בספוילר משום שיצאתי מנקודת הנחה שהאנדפוינט של הסידרה ידוע לכולם, היא הרי פריקוול, ואנחנו יודעים איך אנחנו מוצאים את סול בסוף הדרך.

 

כתיבת תגובה

(חובה)