צ'רנוביל
Chernobyl

הסדרה מתארת את אסון הגרעין בצ'רנוביל ואת מאמצי הניקוי חסרי התקדים שאחריו.

תאריך הפצה בארה"ב: 07/05/2019
תאריך הפצה בישראל: 07/05/2019

64 תגובות פתח ספוילרים פתח תגובות ישנות

  1. יותר מהכל, הסדרה מתארת מה זה להיות סובייטי.

    שלמקו GRAS

    וגרפיט.

  2. שעת שיתוף.

    עליתי אמנם בגיל 4 חודשים לארץ, צעיר מכדי לזכור משהו מבלרוס – אבל המנטליות הסובייטית הינדסה את חיי הצעירים בכך שייצרה התנגשויות (יומיומיות) אל מול ההתנהלות הישראלית; עולי בריה"מ לשעבר נוטים או נטו להיות עקשנים, גאוותניים, לא מוכנים להודות בטעויות, והכי חשוב – ההיררכיה היא ערך עליון. כך למשל, בתור ילד בכיתה ד' בבית ספר עירוני טיפוסי ("שכונה", במלעיל), ניסיתי להסביר לאימא שלי כי בניגוד לתפיסה עליה גדלה – המורה הוא, וואלה, לא איזה מנהיג דגול – ואם הוא נתן שבוע ימים לעשות עבודה, אין פה מבחן סודי כלשהו שמודד חריצוּת בקרב תלמידים, אלא הוא פשוט לא מתכוון לבדוק את זה יום לפני; אבל העקשנות והגאוותנות (שלא לומר שמרנות) עולה על הכל, והבנתי כבר בתור ילד שאני במלחמה אבודה.

    "צ'רנוביל" החזירה אותי לילדוּת הזו (שלא הייתה כזו עשוקה אגב, אימא שלי התכוונה לטוב והיא אדם נפלא); מהדקה הראשונה מבינים הצופים כי נעשו טעויות הרות גורל, רובן בגלל אנשים אשר אולצו להקשיב לאנשים בדרגת שכר גבוהה מעליהם – ומאותו הרגע בו התפוצץ כור מספר 4, בד בבד עם הניסיונות הנואשים לבלום הרעה במצב – החלו שתי מלחמות; הראשונה היא מלחמה נגד אותה הפנמה כי מחדל שכזה לא יכול להתרחש, מה פתאום, הרי אין טעויות בברית המועצות ("רק תאונות שמחות" בוב רוס היה משלים). המלחמה השנייה, לאחר אותה הפנמה אטית להחריד שאכן קרה-מה-שקרה – מלחמת הסברה. שתי המלחמות החלו להתנהל עוד בטרם הוסרה אבן הגרפיט הרדיואקטיבית הראשונה, ומעולם לא ראיתי ייצוג כה הולם של התרבות והמנטליות הסובייטית בהפקה מערבית. לחזות בג'ארד האריס (שייבדל לחיים ארוכים) נלחם בטחנות רוח לובשות מדים הרגיש, לי אישית, מאוד מוכר. הוא אמנם עשה זאת על מנת להציל חיים ואני כדי שאוּכל לראות פוקימון במְקום להכין שיעורים, אבל תחושת הסולידריות איפשהו שם.

    ובואו נדבר רגע על ההפקה עצמה: השִחזור ההיסטורי של התקופה מוכרח להיות הישג כלשהו: החל מהריהוט הדהוי, דרך הקירות שצבועים בירוק-דיכאון ועד בנייני החרושצ'ובקה – כולם נעשו בקפידה יוצאת דופן. האנגלית-הבריטית הורסת מעט את האימרסיביות (ואף אחד לא באמת מסיים כל משפט שני ב-"קומראד") אבל השחקנים קלעו היטב לניואנסים של אזרחי גוש המועצות, בין אם באמצעות בהבעות פנים, בהליכה או בדיבור.

    הסדרה עצמה לא חוסכת מראות קיצוניים. על אף שתמיד ידעתי אודות צ'רנוביל ברמה כזו או אחרת (בתור בן לאימא ממינסק שלא הבינה באביב 86' מה פשר הגשם השחור שלפתע יורד עליה), רק בעקבות הסדרה חלחלה לתוכי ההבנה אודות גודל האסון שהתרחש… וגודל האסון שנמנע.

    צפייה חובה לכל מי שמעריך משחק טוב ושחזור היסטורי מדויק. לדעתי הסדרה החשובה ביותר שעלתה השנה.

    16
    יהונתן צוריה, חתול, רז גרינברג, lazarobbie, שופל, MasterPiece, יחמור פרסי, אדם קלין אורון, שלמקו GRAS, Morin, יובל המפוקס, gunai, איצ׳י, קיו, קיפוד רדיואקטיבי, Tom ?
    • אומנם רוסי צבר, אבל כל מילה.

      שנאוצר

      (ל"ת)

      1
      קול רם ?
    • מה שכן, בסדרה כל כך מדוייקת היסטורית מאכזב לגלות

      שנאוצר

      שהדמות של אמילי ווטסון היא בדייה מוחלטת שמהווה שילוב של כמה דמויות אמיתיות, בעוד שבחיים האמיתיים לא הייתה שום ילנה חומיוק שישבה בוועדה הזאת ועוד בתפקיד כזה בכיר (יש לציין שבריה"מ לא הייתה בכלל גן העדן הפמיניסטי שאנשים בקבוצת פייסבוק מסויימת שלא אציין את שמה מנסים לטעון שהיא הייתה).

      • גם אני אוכזבתי קצת

        אבל אם הפתרון היה או לכתוב את חומיוק או להביא מספר רב של דמויות בעלות אותה אג'נדה שמכרכרות סביב לגאסוב – הפתרון של דמות מייצגת הוא לדעתי עדיף.

    • דווקא האנגלית הבריטית משפרת את האימרסיביות

      שלמקו GRAS

      כלומר, הסדרה מתנהלת באנגלית, נכון? אף אחד לא מוציא מילה אחת של רוסית מהפה. אז מה יותר טבעי לאנגלית מאשר מבטא בריטי? דווקא מבטא רוסי היה מוציא החוצה וגורם להרגשה שזאת רק סדרת טלוויזיה, נשמע מגוחך, ולא היה הכרחי לסיפור לשום רכיב חוץ מאמינות היסטורית.

      מה שכן, המבטא הבריטי גם גורם לדברים מוזרים, כמו סצינת הפרה שבה בבושקה אוקראינית צנומה מספרת על תולדות הדיכוי הרוסי של המאה ה20 במבטא אנגלי שוטף.

      3
      קול רם, lazarobbie, קיפוד רדיואקטיבי ?
      • הבנתי שהתלונות הן

        על כך שלא ליהקו שחקנים רוסים, ונתנו לסדרה עצמה לדבר רוסית. על הנייר זה נשמע טוב, אבל במקרה כזה אני לא חושב שהיא הייתה מגיעה לאותן אמות השפעה.

        כן אגב יש דיבוב רוסי אי שם, אבל לדברי אימא שלי שצפתה בו – הוא לא משהו (כל בעלי הדרג קוראים אחד לשני 'טאבאריש' שזה פשוט… מוזר). בריטית אחידה לכולם היא אכן פתרון אידיאלי ומתבקש.

        1
        lazarobbie ?
    • ראיתי שני פרקים עד כה, חותמת על כל מילה.

      חובבת דיסני

      זו המנטליות הסובייטית שגדלתי איתה אחד לאחד (ההורים שלי לשמחתי שחררו ממנה טיפה עם השנים פה בארץ).
      מה גם, שלפני שנה וחצי הייתי במינסק, שנשארה עיר סובייטית לכל דבר ואכן השחזור של הבלוקים למגורים, של הדירות, הרחובות והכל פשוט מדהים. והילדות במדי בית הספר והסרטים בשיער (עוד יצא לי להתהדר בסרטים כאלה פה בארץ). יצא לי גם לראות תמונות של פריפיאט המקורית בוויקיפדיה וזה פשוט אחד לאחד!
      מעורר מחשבה מאוד. אני נולדתי ממש שנה וחצי בלבד אחרי האסון, גם כן באוקראינה גם אם באיזור מרוחק יותר (ומנוגד לכיוון התפשטות הקרינה).
      ובכלל, כסטודנטית להיסטוריה להיזרק לתקופה, למקום ולאווירה של הולדתי זה משהו די מטלטל. זה מרגיש כאילו עברו עידנים, והרי עברו רק שלושים ומשהו שנה. כן, אנחנו עד כדי כך חיים בעולם אחר.

      לגבי השפה, לי לא מפריעה האנגלית, זה עדיף בהרבה ממבטא רוסי מזויף שיש בדרך כלל בסרטים הוליוודיים (לכל הרוחות, לא עובדים שם עם שחקנים רוסים?). גם אהבתי שהם הכניסו קטעים ברוסית פה ושם, מאוד אותנטי ומזכיר איפה ומתי אתה נמצא. כמו השיחות למכבי האש בפרק הראשון. התהפכה לי הבטן.

      ופתאום עלתה בי מחשבה, אני צופה ב"דרמה היסטורית", שמתארת את התקופה בה נולדתי. לא תיארתי לעצמי כמה אני כבר לא צעירה…

      סדרה מצוינת, עוכרת שלווה שלא עוזבת אותך. פשוט חובה.
      בשביל זה יש טלוויזיה.

      4
      קול רם, lazarobbie, קיו, קיפוד רדיואקטיבי ?
  3. יש סיבה שהסדרה קיבלה 9.7 בימד"ב?

    barnash

    אני מודע לזה שימד"ב הוא לא הכלי השיפוטי האולטימטיבי וכו', אבל עדיין רוב הסדרות הטובות ביותר שראיתי נמצאות בראש רשימת ה-top rated TV של האתר. ואיכשהו הסרט הזה הגיע למקום הראשון, ולא סתם ע"י בודדים אלא מאה אלף איש. למי שראה, זאת סדרה עד כדי כך טובה?

    • שילוב של הייפ ואיכות

      צופים רוצים להרעיף אהבתם על הדבר האיכותי והחם ביותר כרגע בסביבה, ולכן הם נוהרים לימד"ב להפיץ את הבשורה. הרבה מהם לא מסתפקים רק במתן ציון מקסימלי, אלא גם בהורדת ציון לסדרות אחרות; המזל הוא שכמו בכל הייפ, מתישהו הוא דועך. הימור שלי? שנה מהיום תתברג "צ'רנוביל" באזור הטופ 20 – ולדעתי האישית בצדק.

      חושב אבל שזו הגזמה? פרק מלפני שבוע של האנימה הפופולרית "Attack on Titan" מתברג כיום בימד"ב בראש רשימת הפרקים הטובים ביותר – עם ציון עגול של 10.0 (ומתחתיו פרק הסיום של צ'רנוביל עם 9.9). אמנם פרק סבבה של AoT, כן? אבל ממש לא הפרק הכי טוב ששודר בתולדות בטלוויזיה (ולדעתי גם לא בתולדות AoT).

      לדעתי יש פה אפקט "משחקי הכס": הצופים כל-כך מאוכזבים מהפינאלה עד שהם מחפשים בנרות יורש בטווח המידי – רק שהם שכחו, למרבה האירוניה, שהסדרות שצריכות להיות בטופ הן אלה עם הסיפור המעניין ביותר לספר.

      3
      lazarobbie, barnash, מר אדון ?
      • אבל לצ'רנוביל יש סיפור מעניין מאד לספר

        שלמקו GRAS

        הוא אמנם פחות הסיפור על איך התפוצץ הכור בצ'רנוביל ויותר על איך התנהלה המנטליות הסובייטית בפני משברים, אבל הסיפור הוא בהחלט אחד הצדדים החזקים של הסדרה.

        1
        Aldo raine ?
        • כן, סורי

          הייתי צריך לשים כוכבית שצ'רנוביל עצמה אכן בעלת סיפור טוב (ולדברי השואוראנר בטוויטר: הסדרה היא למעשה ראי להתייחסותו של ממשל טראמפ להתחממות הגלובלית. "מחיר השקרים").

      • אני חושבת שזה כמו מקרה "חומות של תקווה"

        חובבת דיסני

        טרם פגשתי מישהו שחושב שזה הסרט הטוב עלי אדמות. לא, זה פשוט הסרט שהכי הרבה דירגו בציון 10. ראיתי כרגע שני פרקים, ואם הסדרה תמשיך כך אתן לה עשר – יותר ממה שהייתי נותנת למשחקי הכס של 6 העונות הראשונות – אבל עדיין הייתי חושבת שGOT היא סדרה טובה יותר.

  4. הסדרה יכולה לקבל את כל התשבוחות שבעולם, אני עדיין אראה בה ניסיון להרוויח על חשבון הטרגדיה.

    שלדי בן-האלמוות (לא)

    בכלל, לאחרונה יש לי פחות ופחות סבלנות ל"סיפורים אמיתיים" ו"דרמות היסטוריות". זה לא אמיתי, האנשים האלה לא אוקראינים, ואני לא מעוניין שיגעו בדברים שנגעו במשפחתי כדי לקצור ביקורות מהללות, ובטח שאני לא מעוניין שינצלו את האסון כדי להעביר איזשהו "מסר" על דונאלד טראמפ. זילות. אכפת לכם מצ'רנוביל? יש ספרות עיונית שאפשר לקרוא. לא רוצים לקרוא – מעדיפים לראות סדרות שיפרטו לכם על מיתרי הרגש? כנראה שלא איכפת לכם. זה בסדר גמור, אבל לא צריך להעמיד פנים. שפל המדרגה יהיה לראות את האנשים המעורבים בהפקה באיזשהו טקס חלוקת פרסי-שקר-כלשהו שבו גובליני תעשיית הבידור טופחים זה לזה על השכם, כולם עד אחד נרגשים ומזילים דמעה במלבושיהם המזעזעים, עולים על הבמה ומספרים על ה"הזדהות" העמוקה שלהם עם קורבנות הטרגדיה, מודים לכל מי שצריך להודות לו וזורקים כמה מילים אופנתיות נגד טראמפ.

    כן, אני חוזר באופן לחלוטין בלתי אירוני על הקלישאה הסובייטית "לא קראתי, אבל אני חורץ משפט". לא צפיתי, ואין לי שום כוונה. יש דברים יותר טובים לעשות מאשר לחשוף את עצמי ל"אמפתיה" של תעשיית הבידור.

    • אז לא אהבת את טיטאניק?

      (ל"ת)

      1
      lazarobbie ?
      • לא.

        שלדי בן-האלמוות (לא)

        (ל"ת)

    • אז אסור, בעצם, לעבד היסטוריה לקולנוע/טלוויזיה? מה?
      אתה מתעלם מזה שיכול להיות שהסדרה הזו יוצרת עניין מחודש באסון, שקרה כידוע לך לפני יותר מ30 שנה. אלמלא ייצוגים במדיה הנושא לא היה עולה שוב על סדר היום ודור שלם של בני אדם כנראה לא היו נחשפים אליו, שלא נאמר דור שלם שלא היה אכפת לו מהם.
      איך אדם אמור לחשוב בכלל להיחשף לחומר עיוני על אירוע מהעבר בלי שתהיה לו נקודת גישה? מלבד אקדמאים ואנשים שיש להם קשר לכאלה שחוו את האסון, מי אמר שבכלל שישמעו עליו?

      כל הכבוד על שלב חדש של טהרנות שלא חשבתי שקיים.

      8
      קול רם, יובל המפוקס, gunai, לפרקונית, בנימין, קיו, קיפוד רדיואקטיבי, Iter Impius ?
      • מותר לעבד מה שרוצים, ומותר לי לא להתלהב מזה.

        שלדי בן-האלמוות (לא)

        אני לא מעוניין שלאף אחד יהיה איכפת מצ'רנוביל. אני לא מעוניין ברחמים של תעשיית הבידור המערבית, ואני לא מעוניין בכך שהאנשים הריקים והפוחזים האלה ירגישו חסידי אומות העולם מפני שהם צילמו סדרת טלוויזיה. אנשים מתו, במציאות, ועכשיו אתם תקבלו פרסים וטפיחות על השכם כי המה-שמו השוודי ההוא הצליח לזייף מבטא בריטי. ברור שלא כולם יסכימו איתי, אבל זו ההשקפה שלי.

        אני אגב גם מתעב טקסי יום השואה שבהם ילדים בני 18 קוראים מכתביו של אבא קובנר כשאין להם מושג מה בין וילנה לווילון. זה לא אומר שאסור לקיים טקסי יום השואה.

        • תחשוב על זה גם כדרך להנגיש מידע

          אדם קלין אורון

          אתה מתמקד מאוד בדחף המוסרי (לכאורה או לא) של יוצרי הסדרה, אבל קצת מתעלם מהקהל.
          נניח שזה מקנה ידע, ברמה העובדתית, על האסון ועל ברית המועצות שאנשים לא היו מכירים אחרת, לכמות גדולה בהרבה של אנשים מאלו שהיו מתעניינים בידע הזה בכוחות עצמם – אין לזה חשיבות כלשהי בעיניך?

          6
          lazarobbie, Morin, בנימין, קיו, קיפוד רדיואקטיבי, Iter Impius ?
          • לדוגמה - פי כמה אתה חושב גדל מספר האנשים

            שלמקו GRAS

            שמכירים את ולרי לגסוב ויודעים איזה גיבור הוא היה?

            1
            lazarobbie ?
            • כמעט כמידת הגידול באוכלוסיית האנשים שישכחו מי הוא בעוד שבוע.

              שלדי בן-האלמוות (לא)

              (ל"ת)

              1
              איצ׳י ?
          • לא, אין לזה כל חשיבות בעיניי, אלא אם כן המתים יקומו לתחייה והקרקעות הרדיואקטיביות תטוהרנה.

            שלדי בן-האלמוות (לא)

            אני לא יכול שלא להרגיש שההתעסקות של תעשיית הבידור בטרגדיה מזהמת אותה. המחשבה שמישהו מרוויח מזה כסף, מישהו מקווה לקבל על זה פרס, מישהו רוצה לקדם על זה קריירה, מישהו רוצה לקדם את הדעות הסטריאוטיפיות שלו על מה שקרה לפני 14 דקות, ומספר לא ידוע של אנשים צורכים את הטרגדיה כדי לקבל זריקת מה-שמו (נשרתי מכימיה), מגעילה אותי. תיהנו ממה שאתם רוצים. אני מתלהב ו"מתרגש" מכל מיני אסונות שלא התרחשו 800 קילומטר ממקום הולדתי, כי אני לא מרגיש שהם נוגעים בי אישית. אני לא מתבייש בזה ולא שופט אף צופה. תעשיית הבידור היא סיפור אחר – אני מתעב אנשי שואו-ביזנס. אני חושב שככלל הם ריקים ומזויפים ונפוחים מחשיבות עצמית ומזהמים בעצם יישותם את מה שהם נוגעים בו, והם רע הכרחי עד שאינטליגנציה מלאכותית ואפקטים פוטוריאליסטיים יתפסו את מקומם. ואני מקווה שיום אחד אפסיק לבדוק באופן אובססיבי אם כל שחקן שאינו מוכר לי הוא יהודי ונשוי ליהודיה.

            • אז מה אתה עושה פה?

              אדם קלין אורון

              זאת אומרת, אני לא רוצה לחטט, אבל נשמע שאתה לא מאוד אוהב קולנוע.

              1
              lazarobbie ?
              • אה, אוקיי, אני יכול להחליף הילוך, אבל אז התגובות שלי יימחקו.

                שלדי בן-האלמוות (לא)

                אני אוהב אנימה, סרטים סוג ב', סרטי קונג פו וסרטי אימה. מדי פעם אני מתנסה בז'אנרים אחרים כי אני מאמין שסבל בונה אופי ושסבל הוא למעשה ביטוי לסירובו של המוח הבוגר והמסויד שלי לעכל מערכות מידע חדשות – בעיה שניתן להתגבר עליה רק באמצעות אלימות עצמית. למשל, הכרחתי את עצמי לצפות ב"מקום הטוב" וב"נערות דרי" מההתחלה ועד הסוף. וקראתי ספר שלם בהולנדית מבלי להבין מילה. אחת מהדרכים לגרום לעצמי לסבל היא להיכנס לעין הדג ולבוא באינטרקציה עם אנשים ששואלים אותי "מה אתה עושה פה?". אני מרגיש שהוספתי הרגע שניים וחצי פיתולים לקליפת המוח שלי.

                אני מניח שכל זה מוביל למסקנה הבלתי נמנעת שעלי לצפות ב"צ'רנוביל". ואחרי זה בראיונות עם הצוות. ולקרוא את הטוויטרים של התסריטאים.

                • אני מתנצל, זה היה ניסוח לקוי.

                  אדם קלין אורון

                  באמת ובתמים לא התכוונתי לביטוי במובן של "אז מה אתה עושה פה, פושטק?" – זו הייתה שאלה כנה. כי כשכתבת

                  תעשיית הבידור היא סיפור אחר – אני מתעב אנשי שואו-ביזנס. אני חושב שככלל הם ריקים ומזויפים ונפוחים מחשיבות עצמית ומזהמים בעצם יישותם את מה שהם נוגעים בו, והם רע הכרחי עד שאינטליגנציה מלאכותית ואפקטים פוטוריאליסטיים יתפסו את מקומם.

                  לא סייגת. אבל אם אני מבין נכון, אתה דווקא כן מסייג: אתה לא אוהב כשתעשיית הבידור מנסה לחנך, אלא מעדיף אותה כשהיא רוצה רק לבדר. זה מדויק? כי אם זה באמת המצב, ברור מה אתה עושה פה, וזו עמדה לגמרי לגיטימית.

                  • יש לך סבלנות ראויה לציון. אני ממש חמום מוח.

                    שלדי בן-האלמוות (לא)

                    אני אוסיף גם שככל שמוסר ההשכל נוגע למשהו שאכפת לי ממנו פחות כך אכפת לי פחות גם מהניסיון לחנך. מיחזור לא מעורר בי שום תגובה רגשית לכאן או לכאן, כך שלא מאוד יטריד אותי אם סרט כלשהו יסביר לי ש"חשוב למחזר". כנראה שאני פשוט לא אראה אותו.

                    ויש עוד משהו: אם אני משוכנע שהמסר כן, היחס שלי שונה לחלוטין. בנוף האידיאולוגי של התרבות הפופולארית המודרנית במערב, סרט שיצא ב-2019 ויתמוך בבירור בנאצים כנראה יהיה יצירה כנה, ולמרות שאני לא הנאציונאל-סוציאליסט הגדול ביותר בארץ (אלא אם כן היותי ציוני שתומך במדינת הרווחה הופכת אותי לכזה) ותהיה לי התנגדות עקרונית למסר פרו-נאצי, אני אעריך את האומץ ואת הכנות שביצירה כזאת.

                    • אני יכול להצטרף לדיון ולפתוח קן צרעות?

                      Tom

                      סליחה, פשוט נגעתם כאן בנקודה שדי בוערת בי בזמן האחרון.
                      יש מן תפיסה בציבוריות הישראלית – וגם הגלובלית ככל הנראה – בשנים האחרונות שמי שאומר את "האמת שלו" ויוצא נגד הקונצנזוס עושה זאת ממניעים טהורים, בעוד מי שמדבר מתוך הקונצנזוס ומסכים איתו עושה זאת מתוך לחץ חברתי. האחד הוא מורד, זאב בודד, והשני כבשה שהולכת לטבח, במקרה הטוב, או חלק מעדר זומבים רעבים למוח ספקן, במקרה הרע.
                      מה עם להסתכל על כל מקרה לגופו ולהחליט לפי זה? אולי הקונצנזוס צודק בחלק מהמקרים וטועה בחלק אחר? כדור הארץ עגול, אין קונספירציה מסביב לזה, לטאות ענק מהחלל לא השתלטו על מוקדי הכוח, חיסונים עובדים ברובם הגדול – ומה שלא, זה לא בגלל קונספירציה של בעלי חברות תרופות רצחניים ותאבי בצע, אלא חלק מהתהליך המדעי. כן, צריך לפתוח את הראש ולהיות ספקן, להסתכל על המחקר המדעי בנושאי חיסונים ולבדוק איזה עובד ואיזה לא, בכלים שנמצאים בידינו. מה שלא צריך לעשות, זה לשלול את כל הממסד הרפואי בבת אחת, כי "כולם מושחתים" ו-"כולם מונעים על ידי אינטרסים". זו חשיבה ילדותית לא פחות.
                      אתוס "האמת שלי" מוביל אותנו לאסון גדול. מותר לעשות הכול בשם האותנטיות ואם אני חושב משהו אז הוא נכון. אם אתה טוען שזה לא נכון, אתה מנסה להשתיק את "המתחרים" או "האויבים" מתוך אינטרסים אישיים.
                      ועכשיו, אקשר לדיון שלמעלה:
                      יתכן שהסדרה "צ'רנוביל" נוצרה גם מתוך אינטרסים כלכליים. יודעים מה? *רק* מתוך אינטרסים כלכליים. מאות אנשים, מרמת המנכ"ל ועד התסריטאי, כולם מתאחדים ביחד כדי למכור את המוצר הזה להמונים ולהרוויח מלא כסף, כבוד ופרסים מהעדר. איך אפשר לדעת בלי לצפות בסדרה ולשפוט *אותה* ישירות? נראה שהחלטת שהסדרה היא מנוגדת לטראמפ מראש, או לפי כמה ביקורות שקראת, ומעכשיו זו כל מהות הסדרה. זה כל מה שהיא מייצגת. לא דיוק היסטורי, לא פרשנות לאירועים אמתיים מתוך זווית ראייה מודרנית, רק פרופגנדה של עדר שטוף מוח ורדוף כסף ופרסים.
                      כל רעיון, תוצר תרבותי, אמונה, תפיסה, חוק, זווית ראייה, אידיאולוגיה. כל דבר אנושי, צריך להישפט בפני עצמו, לא בהתאם לאינטרסים או הפסיכולוגיה של יוצריו. לכולם יש אינטרסים, רבים, לעתים משלימים, לעתים סותרים. לכולם יש היסטוריה וביוגרפיה אישית מורכבת ורבת ממדים. צריך לכבד את היוצרים, המפיקים, אנשי האמנות והאומנות שיצרו את הסדרה הזו ולפחות לתת לה הזדמנות. אולי תופתע, אולי לא, אבל לפחות תוכל לעמוד מאחורי הדעה שלך בכבוד.

                      1
                      בנימין ?
                      • תגיד, *אותי* צריך לכבד?

                        שלדי בן האלמוות

                        העניין עם טראמפ הוזכר כאן בתגובות כדבר שנאמר ע"י מישהו מיוצרי הסדרה (ביקורת על הכחשת ההתחממות הגלובלית מצד טראמפ), מעבר לכך לא ידוע לי דבר וזה לא הדבר המרכזי שמעניין אותי. מעניין אותי לא לחוות ניצול, וחוויות ניצול כידוע יכולות להיות משוללות כל קשר למציאות. אני לא מאמין בכנות של תעשיית הקולנוע המערבית בהקשר הזה, ולא ברור איך צפיה בסדרה תגרום לי להתבדות, ומעבר לכך לא ברורה לי ההתעקשות שאצפה בסדרה. כמעט כאילו אתה לא מרגיש בנוח שמישהו פוסל על הסף משהו שאהבת.

                        אלכס ג׳ונס מצחיק מאוד בעיניי ואני נהנה מאוד לצפות בו. בדרכו הוא גאון ומשורר. מה כל הדעות שהוא מביע קשורות אליי ולתגובותי, לא ברור. אני בטוח שכל המסקנות מרחיקות הלכת שהסקת עליי מעניינות מאוד את האנשים שיעשו לך פישלייק. לילה טוב.

                        • תיקון: אני כמעט בטוח שאלכס ג׳ונס לא טוען שכדוה"א שטוח.

                          שלדי בן האלמוות

                          סליחה, אלכס.

                          • כמה תשובות

                            Tom

                            1. אין לי עניין בסדרה. לא צפיתי בה ולא מעוניין לצפות בה. זה באמת לא מעניין אותי. בוא נשים את זה בצד. אל תצפה. לא אכפת לי.
                            מה שכן – אני לא מתיימר לדבר על הסדרה, האיכויות שלה או מה שהיא מייצגת. גם אם היוצרים טענו שהיא תומכת בדעה כזו או אחרת, יש רבים ורבות אחרים שהיו מעורבים בה. מעבר לכך, זה רק חלק ממה שהיצירה שלהם מייצגת. יש סיפור שלם מאחוריה שבלי לצפות בסדרה אתה לא יכול להכיר או להבין. וגם אני לא, אגב. כי לא צפיתי בה, כאמור. ויתכן בהחלט שמדובר בזבל קפיטליסטי טהור. אני מפקפק בכך, אבל אני לא יודע.
                            2. הפנייה היא לא אליך אישית אלא לדעה אחת שהצגת. פופולרי= פופוליסטי= רע. אז לא, זו לא המציאות. לא ככה זה עובד.
                            3. חשוב לי להדגיש: הדוגמאות שהבאתי לא נוגעות אליך בכלל, אלא לרוח הדברים: אם משהו הוא ממסדי או מקובל, הוא כנראה מקולקל. חיסונים זה קונצנזוס מדעי, משמע זה לא נכון. כדור הארץ עגול זה קונצנזוס מקובל כבר מאות שנים? מישהו מנסה להסתיר משהו.
                            4. אני חוזר שוב: הדעות שהוצגו לא רלוונטיות אליך. אני לא מכיר אותך ואני לא מתיימר להניח הנחות עליך, מעבר למה שאתה עצמך כתבת. הדברים שכן כתבת ב*מפורש* הם:
                            "בנוף האידיאולוגי של התרבות הפופולארית המודרנית במערב, סרט שיצא ב-2019 ויתמוך בבירור בנאצים כנראה יהיה יצירה כנה, ולמרות שאני לא הנאציונאל-סוציאליסט הגדול ביותר בארץ (אלא אם כן היותי ציוני שתומך במדינת הרווחה הופכת אותי לכזה) ותהיה לי התנגדות עקרונית למסר פרו-נאצי, אני אעריך את האומץ ואת הכנות שביצירה כזאת".
                            מה שהבנתי מזה הוא: אני מכבד את מי שיוצא נגד הקונצנזוס כי יש מאחורי הדברים אמת או כנות שאין במי שמדבר בשם הקונצנזוס. מי שמדבר בשם הקונצנזוס או פונה לקהל רחב הוא "גובלין תעשיית הבידור" שרוצה רק פרסים ולכן מוכן למכור אסון היסטורי.
                            5. את אותו יחס נתת לי כאן: אני רוצה לייקים ולכן אני מפרסם הודעות כאלה. הודעות שאני כותב ומנסח בצורה מסוימת כי אני רוצה להעביר מסר מסוים, שאותו רידדת ל-"הרבה יסכימו איתך? אז זה האינטרס האמתי שלך". צר לי, עם זה אני לא מנהל דיון. אין לי דרך לסתור את זה. הדבר היחיד שאני יכול לעשות זה פשוט לכתוב את דעתי האמתית, הכמה שיותר אותנטית, שנובעת מכך שחשבתי ושקלתי והתלבטתי הרבה מאוד שנים עד שהגעתי למסקנות האלה. אם הייתי רוצה להילחם בתחרות פופולריות מדומיינת אז ההתנהלות שלי הייתה אחרת לגמרי גם בחיים וגם כאן.
                            6. העניין הוא לא אישי. לא נגדך ולא נגדי. לא בעדך ולא בעדי. העניין הוא שאתה שולל מראש סרטים, סדרות, ספרים ויצירות אמנות שהרבה אנשים עבדו עליהם, ומתייחס ליוצרים וליוצרות כגובלינים שחיים על דם הקורבנות, מסיבות שאינן רלוונטיות בעיני ובעיני רבים אחרים כאן. זה לא הוגן כלפיהם. וכן, אכפת לי מהם, כי אני מבין את ההשקעה הרבה שלהם ביצירה שעבדו עליה הרבה מאוד זמן והשקיעו בה הרבה מאוד משאבים כלכליים וגם יצירתיים.

                            1
                            לפרקונית ?
                            • נתחיל ממספר 5

                              שלדי בן האלמוות

                              אני אדם אנטגוניסטי, אבל לא עד כדי כך. דיברתי בגנות האנשים שיסכימו איתך וישמחו לקרוא השערות, מכוונות או פרי דמיונם, על אופיי, לא בגנותך. מעבר לכך, כשכתבתי נאצים התכוונתי לנאצים ומקרי קיצון מובהקים אחרים. מי שתומך בנאצים מוכן להסתכן מאוד כשהרווח, החומרי והחברתי, מוטל מאוד בספק. אותו אלכס ג׳ונס שהזכרתי הוא להבנתי איל-מדיה ואיש עסקים מצליח שמוכר כל מיני מוצרים מאוד מפוקפקים לקהל גדול שסוגד לו. אני לא סומך עליו בכלל ומפקפק מאוד בכנותו, אף על פי שהוא לא במיינסטרים. לעומת זאת, מי שמביע דעות שהן שיא המיינסטרים בסביבתו ואינו מסתכן בדבר אין כל דרך לדעת מהי מידת כנותו מבלי להכירו אישית, ואם מתחשק לי אני אניח שהוא משקר לי מבלי להסתבך עם עובדות, כי זו זכותי ומדובר ב*סדרה*, ולא בהכחשת הרפואה או בטענה שאירוע ירי שאנשים נהרגו בו בוים וכל ההורים השכולים שחקנים (שוב אלכס ג׳ונס).

                              יוצרי צ׳רנוביל כולם או ברובם המוחלט לא קוראים בעין הדג ואני לא חייב להם כלום. ואת הרעיון שהלגיטימיות של דעתי מוטלת בספק כי השיקולים שלי לא רלוונטיים מבחינתך אני דוחה לחלוטין. אני לא חייב להיות מובן לך, או לחלוק איתך מטען אישי, ובטענתך אתה פשוט חושף את חוסר הסובלנות שלך. למה דעותי כל כך מטרידות אותך?

                              אילו רצית לענות לי בתגובתך, היית חוטא בהכללת יתר. מכיוון שסתם החלטת לכתוב קונטרס לא קשור שגורר אותי לעולם של אסוציאציות פרועות, אתה חוטא בגסות רוח.

                              • אולי בעיניך אתה אדם אנטגוניסטי אבל לא עד כדי כך,

                                שלמקו GRAS

                                אבל הפרסונה שאתה מציג באתר, ובמיוחד בנושא הזה, היא אנטגוניסטית ביותר עד רמה של להכעיס.

                                אני אצמצם את הדיון: אף אחד לא היה מתייחס אליך אישית אם היית אומר שלא אהבת את הסדרה, אפילו בטענה של "פרופוגנדה קפיטליסטית שנועדה להוון את הסבל האוקראיני". אף אחד בכלל לא היה מתייחס אם היית אומר שאתה לא מתכוון לצפות בסדרה כי אתה לא רוצה לראות המחזה דרמטית של סבל שהקרובים לך עברו.
                                הסיבה היחידה שבגללה עוררת כזה אנטגוניזם בנושא צ'רנוביל היא האמירה שלך "אני החלטתי על מה הסדרה, ובגלל זה אני לא מתכוון לצפות בה, ולא משנה כמה תגידו לי שזה בכלל לא נושא הסדרה". כלומר, האנטגוניזם מגיע מכך שהכרזת הכרזה שהיא טעות ואתה מסרב בעקשנות להקשיב למי שאומר לך שאולי כדאי שתבדוק את הטענה שלך.

                                3
                                lazarobbie, קול רם, לפרקונית ?
                                • אני החלטתי החלטה ולא מתרגש מזה יותר מדי, אבל אנשים פה מתעקשים לשנות את דעתי.

                                  שלדי בן האלמוות

                                  עד כמה שאני רואה, אני מפגין כאן יישוב הדעת, הגם שדעתי חריגה ומוזרה, אבל כל מיני אנשים שאני לא מכיר ולא מכירים אותי מתעקשים שאני איישר קו עם המפלגה. שוב, זכותי לחשוב מה שאני רוצה מכל סיבה שמתחשקת לי. אני לא מפריע לך ליהנות מכל דבר שהוא. אילו דיברת איתי פנים אל פנים היית רואה שאני לא משפריץ קצף ולא מנופף באגרוף.

                                  למה שלא תשאל את עצמך מה מפריע לך שהחלטתי את מה שהחלטתי והצגתי את דעתי כפי שהצגתי אותה ומה תרוויח מזה שתשנה את דעתי.

                                • אה, פשוט מאד.

                                  שלמקו GRAS

                                  עצם ההחלטה שלך לא מפריעה לי. מה שמפריע זה שאתה מנמק אותה ב"לא ראיתי את התוכנית אבל אני יודע מה יפריע לי בה", וזה נימוק מעצבן, ברמה מירי רגבית. כי עקשנות היא לא מידה מעוררת חיבה במיוחד.

                                  מה שאני ארוויח אם תשנה את דעתך, זה שאתה תרוויח סדרה שלדעתי היא מוצלחת, וזה נחמד שמישהו נהנה בזכותך.

                            • פופולארי = פופוליסטי = רע איננה אמירה שאני מסכים איתה.

                              שלדי בן האלמוות

                              מה שאני אומר הוא, בסך הכול, שלא נוח לי עם הסדרה הזאת מסיבות אישיות, וכל תגובה שמגיבים לי מכריחה אותי להסביר את תחושת הבטן שלי בצורה יותר ויותר מורכבת עד שיוצאת מזה אידיאולוגיה. פשוט לא נראית לי כרגע הסדרה הזאת על צ׳רנוביל שנוצרה על ידי האנשים המסוימים האלה. אולי מחרתיים אחרי המדיטציה בבוקר דעתי תשתנה מן הקצה אל הקצה. אולי אם מל גיבסון היה השואו ראנר לא היה לי איכפת, למרות שאז האמינות ההיסטורית היתה מוטלת עוד יותר בספק, בלשון המעטה. למה? אלוהים גדול. אולי כי יש לי חיבה לשמרנים קיצונים ושאר אנשי קצה. אילו הסדרה נוצרה על ידי סטליניסטים מובהקים, גם זה היה מעניין. כבר כתבתי לך בדיון אחר שאני לא מאמין בעקביות. אני אוסיף ואגיד שאני חושב שכל הדיונים האלה על טעם ועל ריח הם סדרה של רציונאליזציות של תחושות בטן, ובפשטות: צורה מתוחכמת של בזבוז זמן. כל פעם שאני מתפתה לדיון שכזה זה נגמר בכך שאני חוכך בראשי בתימהון ולא מבין למה חיי נראים ככה. אבל אז אני נזכר שזה טבע התקשורת האנושית, ושמה שחשוב כאן כמו בכל מקום אחר הוא לא מה שנאמר אלא עצם התקשורת בין אנשים שחולקים בסיס משותף. תחושת הקהילתיות. כנראה שהבסיס שלי ושל רוב השאר כאן לא חופפים מספיק בשביל שהתקשורת בינינו תכיל יחס אופטימלי בין חיכוך להסכמה שיוביל להנאה שמתוך קבלה. לכן צריך להכפיף אותי להגמוניית הרוב, או להיפטר ממני.

                              • טוב, אז ככה

                                Tom

                                שלמקו כבר כתב הרבה ממה שרציתי להגיד, ובכל זאת, יש לי כמה דברים להוסיף.
                                נתחיל בטענה שלך שאני גס רוח, בגלל שלדבריך הסקתי עליך מסקנות כלליות ומופרכות, שאין להן קשר למציאות וניצלתי דיון אחר כדי להעלות קונטרס בלי קשר ישיר. אולי אני באמת גס רוח, ועל כך אני מתנצל. אתה יודע למה? כי אכפת לי, באמת ובתמים, לא לפגוע באנשים אחרים שאני רוצה ומבקש ליצור קשר איתם, אפילו אינטרנטי בלבד. אני ניסיתי להיות ענייני ככל האפשר, להסתמך אך ורק על מה שאתה כתבת ובאמת לנצל את זה כדי להגיד משהו רחב יותר, אבל בלי להמציא שום דבר ממוחי. אז עשיתי את זה ברמה כזו או אחרת של הצלחה, אבל לפחות ניסיתי. אני עדיין עומד מאחורי הדברים שלי. אתה כנראה באמת לא רואה את הקשר בין תחושת הזאב הבודד שלך, שיוצא נגד ההגמוניה העין דגית, למה שכתבתי.
                                בוא נסתכל רגע על הדיון כאן: מי לקח דיון על סדרה ספציפית מסוימת והשתמש בה כדי להביע את דעתו על כלל תקשורת המיינסטרים ההוליוודית ועל מי שצורך אותה? מי הסיק מסקנות בלי לצפות בסדרה כלל ועיקר על הסדרה עצמה, היוצרים שלה, ועל הצופים בה שהוטח בהם שוב ושוב שהם עדר של זומבים חסרי מוח שרוצים להכריח אותך, הזאב הבודד שעומד מול המחנה, להתכופף בפני ההגמוניה הקפיטליסטית המרושעת? אבל לא אכפת לך להיות גס רוח. להיפך. אתה מעלה את זה כנקודת זכות שוב ושוב כעדות למחשבה העצמאית שלך. הנה, תוקפים אותי אז אני צודק. אתה מגדיר את עצמך כאנטגוניסט כאילו זה מצדיק התנהלות גסה ומזלזלת במי שמבקשים לנהל איתך דיון כלשהו, שחשבו שיש איזשהו בסיס משותף אפשרי. אף אחד פה לא מבקש להמיר את דתך או את דעתך. מבקשים להצביע על כשלים בתפיסה שלך, כי זה מה שעושים אנשים בדיון כאן. זו הסיבה לכך שאנשים כותבים בעין הדג – זה כיף ללמוד אחד מהשני, לנהל דיונים ארוכים עם אנשים חכמים וללמוד מהם.
                                אתה לא חייב כלום לאף אחד. לא לי, לא למגיבים האחרים, ובטח שלא ליוצרים של הסדרה, שיכולים להתמודד יפה מאוד עם ביקורת כלפיהם, תוך כדי שהם מנגבים את פניהם בשטרות של דולרים ומתחבאים מאחורי פסלי זכיות. זה מצחיק אותי שאני חייב להגיד משהו כל כך מובן מאליו. כי זו לא שאלה של זכויות. אתה יכול להיות גס רוח כלפי אנשים אחרים, לכנות אותם עדר, זומבים, גובלינים, מה שלא יהיה, לטעון שכולם פועלים בשם אג'נדה נסתרת שנועדה לשכנע אותך כי אתה מאיים על ההגמוניה שלהם? תנחש מה? זכותנו להגיב נגד זה. זה לא נעים לקבל את התגובות האלה כאן ואנשים, עצמאיים, חופשיים, לא מוכנים להבליג על זה.
                                די עם תחושת הקוזאק הנגזל, של מישהו שקהילה שלמה מתאגדת נגדו. יש פה אנשים מכל מיני סוגים, דעות ואמונות. אני מוצא את עצמי לא מסכים בערך עם % 50 ממה שכתוב, אפילו יותר. אז מה? למי אכפת? אנשים מגיעים לפה יש כי פה במה מכבדת. אף אחד פה לא נגדך. להיפך. אנשים עונים לך בכבוד ובסבלנות, גם כאן, שוב ושוב. ואתה מטיח בהם האשמות בתגובה. כאלה שאין להן שום קשר למציאות. כי למה לצפות בסדרה אם ברור לך מראש מאיזה מקום היא מגיעה? למה לענות בענייניות וכבוד למגיבים האחרים, אם ברור לך מראש שהדיון משוחד ושכולם נגדך? תמשיך להאמין בזה ולתדלק את עצמך בזעם קדוש על כך שאין נביא בעירו. זו זכותך המלאה. וזכותו של כל מי שהתכתב איתך לענות ולהתלונן, לנסות לשכנע אותך שצריך לצפות בסדרה לפני ששופטים אותה, שצריך לכבד את מי שמדברים איתך שהם אוהבים באמת ובתמים את הסדרה ולא שטופי מוח, וכשהם מבינים שאין עם מי לדבר, לשתוק ולהמשיך הלאה.
                                תראה את הסדרה, לא תראה. תקבל את הדברים שלי, אל תקבל. תפתח את המחשבה שלך או שלא תפתח, זו החלטה שלך, וזו זכותך המלאה. אני בזבזתי הרבה זמן מיותר כדי להתווכח עם מישהו שטוען שהדעה שלו נזילה ומשתנה, אבל מביע דעות נחרצות, קשות ובלתי מתפשרות, שלא מוכן להודות שהוא אולי טועה, ושמעליב את כל מי שמדבר איתו.
                                בהצלחה בהמשך, אתה אחד האנשים שהיה לי בעבר כיף מאוד לדבר איתם כאן. חלק מהסיבה שאני קורא בעין הדג, והסיבה לכך שהתחלתי לכתוב כאן. אני מקווה שתיפתח לביקורת, לדיון פרודוקטיבי ויעיל. אני לא מתכוון להמשיך בכל אופן. אמרתי את כל מה שהייתי צריך להגיד. אתה בטח תראה את זה כעוד הוכחה לדבריך. מקווה שלא, אבל זו באמת כבר זכותי לא להתיש את עצמי בדיונים עקרים.

                                • השורה התחתונה תמיד היא שאני אדם רע.

                                  שלדי בן האלמוות

                                  אתה טוען שאתה לא תוקף אותי, אני חושב שכן תוקפים אותי. למי אני אאמין? לעצמי. ניסיתי את הדרך האחרת, אבל תחושת ההשפלה היתה קשה מנשוא. דרכו עלי מספיק. אם עכשיו עשיתי לך חור בנעל, שיהיה. אף אחד לא ישפיל אותי יותר. להתראות.

                                • בלי לחזור לדיון

                                  Tom

                                  אם הרגשת שאני משפיל אותך באיזשהו אופן, אני מתנצל מעומק ליבי, בכנות עמוקה. אני מבין את ההרגשה הזו. לזה בטח שלא כיוונתי.

                                • ועוד משהו

                                  Tom

                                  יש לך המון מה לתרום כאן, אם יורשה לי להגיד. זה תמיד מעניין לקרוא אותך. מקווה שאתקל בך כאן בהמשך.
                                  אני מקווה שבסופו של דבר נמצא את הבסיס המשותף שעליו נוכל לקיים דיון מוסכם משני הצדדים.

                                • במלוא הכנות, עדיף שאימנע מלהגיב כאן עד שיחלוף המשבר הנוכחי שאני נמצא בו.

                                  שלדי בן האלמוות

                                  לצערי, אני לא מסוגל להביא את עצמי להתנצל כרגע. שקלתי לכתוב תגובה ארוכה שתסביר שכל יחסי האנוש בנויים על שנאה ותיעוב, אבל אז עלה בדעתי שכנראה איבדתי את הצפון. אני, אגב, מאמין ש"אד הומינם" הוא קיצור דרך מאוד שימושי. לפעמים אנשים חושבים מה שהם חושבים כי הם פסיכים, ואין שום דבר מעבר לזה. ולפעמים זה תקף גם לדובר.

                                • מסכים עם שלמקו

                                  Tom

                                  אני בהחלט חושב שתוכל למצוא מקום כאן כשתרגיש שאתה יכול. מקווה שתחזור לדיון למעלה ושאולי תלמד ממנו משהו.

                                • אתה לא אדם רע.

                                  שלמקו GRAS

                                  הפרסונה שאתה מציג בעין הדג היא של אדם שמתנהג כמו אדם רע.

                                • זו ההתנהגות הטבעית שלי.

                                  שלדי בן האלמוות

                                  לא, אין לי חיי חברה מזהירים, אבל כן יש לי חברים שמקבלים אותי כמו שאני. וזה עדיף על פני להשתנות בשביל זרים מהאינטרנט שמסבירים לי, הזר המוחלט, איך להתנהג כדי שאוכל לזכות באהדתם של אנשים שלעולם לא אפגוש. לפני כעשור הייתי בתכנית לימוד שבמסגרתה השתתפנו בצעדת האחד במאי. סירבתי להשתתף. באותה מסגרת לימוד גם עשינו תרגיל שבו התחלקנו לקבוצות ודיברנו על החוויות המיניות שלנו. סירבתי להשתתף. בשני המקרים נאמר לי שעלי לשקול "לפתוח את הראש". חשבתי אז שזה מאוד אירוני שכשהם עשרים ואני אחד, וכולם מסכימים זה עם זה ורק אני בעל דעה חריגה, אני זה שצריך לפתוח את הראש ולעשות את מה שהם רוצים, והם יכולים לאטום את עצמם לחלוטין בפני הרעיון שיש לי חוויה אישית ייחודית שגם היא לגיטימית. אני תוהה אם אי-פעם אני אמצא את עצמי חבר נורמטיבי בקבוצה ותהיה לי הלגיטימציה ללמד את החריג איך לחיות. אני אנצל את זה עד תום.

                                  2
                                  שופל, שלמקו GRAS ?
              • אין דבר כזה "קולנוע". אני נהנה מסרטים מסוימים, ולא נהנה מאחרים.

                שלדי בן-האלמוות (לא)

                הבעיה כאן היא שאנשים שאינני מחבב עקרונית ושאני לא מאמין שאכפת להם נגעו בטרגדיה שאירעה בארצי ועם פחות-או-יותר-עמי, ואני חווה את זה כעלבון וניצול. אין לי על מה להצטדק בעצם. כנראה שאני סנטימנטלי על הבוקר.

                1
                אדם קלין אורון ?
            • קודם הפנת לספרות עיונית על צ'רנוביל

              חובבת דיסני

              ומה, אדם שכותב ספר מחקרי על האסון לא רואה מזה כסף, פרסום ויוקרה (גם אם הרבה פחות מאשר בתעשיית הטלוויזיה והקולנוע)? מה עם האוניברסיטה בה הוא חוקר?

              אתה כנראה לא מבין שאתה נמצא במיעוט שולי ביותר בצורת ההתייחסות שלך להנגשה של טרגדיות היסטוריות. בני אדם יתחברו ויזדהו עם משהו שמעורר בהם רגש. בידור הוא צורה להנגיש גם טרגדיות. כמה אנשים יודעים על השואה בזכות "רשימת שינדלר"?
              ולגבי הרווח והיוקרה שירוויחו היוצרים – נחש מה? וואלה מגיע לבני אדם להרוויח בזכות עמלם. הם יצרו את הסדרה, כתבו, הפיקו, צילמו ועוד ועוד, למה שלא ירוויחו מזה? במה העבודה שלהם לא מכבדת? המון מירמור ושנאה על כלום, לפי הגישה שלך אתה לא אמור לראות טלוויזיה או קולנוע בכלל.

              ובאשר לנגיעה האישית שלך, הפנייה אל סמכות פה לא ברורה לי. תגיד שקשה לך לצפות בסדרה כי משפחתך חוותה את האסון, סבבה, מבינה לגמרי. אבל למה אתה פוסל את הערך של הסדרה עבור אחרים בגלל זה? אתה מצליח להתחבר רק למה שלא נוגע לך אישית? זו בכלל אמירה מוזרה.

              גם אני נולדתי באוקראינה 18 חודשים אחרי, ואני לא יכולה לחכות להראות את הסדרה לאבא ולסבא שלי (כשיימצא תרגום לרוסית) ולדבר איתם על המקרה.
              אני שמחה מאוד על הסדרה הזו וזה מצוין שהסיפור והתקופה נחשפים לקהל מערבי, בין השאר בישראל. וכמון, גם אני לומדת המון.

              12
              יחמור פרסי, קול רם, lazarobbie, לפרקונית, קיו, מקס צ'פלין, קיפוד רדיואקטיבי, יובל המפוקס, gunai, איצ׳י, MasterPiece, Iter Impius ?
              • הדבר היחיד שאני שוקל לפסול בשלב הזה הוא עין הדג.

                שלדי בן האלמוות

                קיבינימט, כתבתי כבר שזו נטייתי האישית ושאני לא שופט אף צופה, אבל כנראה בגלל שכתבתי מילים קשות על סדרה שכולם פה אהבו צריך להאשים אותי שאני שונא קולנוע, להגיד "מה אתה עושה פה?" ולספר לי שאני "לא מבין" דברים שכבר אמרתי שאני מבין. פיזדץ בליאט. הבנתי את הרמז. אני אעזוב לעשות דברים מעניינים יותר.

              • שקרים. שטויות.

                שלדי בן האלמוות

                דברים שלא כתבתי, כוונות שיוחסו לי. "פניה לסמכות". אין מה להגיד על זה יותר, חוץ מלחזור בפעם המאה: כתבתי את חוייתי האישית והבלתי מחייבת. לכולם תהיינה חוויות משל עצמם. עולם חופשי, הכול בסדר. אני לא יודע איך לקרוא את השרשור הזה אלא כמתקפה אישית על אדם שביטא דעה לא פופולארית. במילים הכי פשוטות: אני לא מאמין שלא אהבתי = זה אסור, ואני לא מאמין שאהבת מה ששנאתי = בעיה. מאיפה בא הרעיון המגוחך שאני לא אוהב קולנוע – לא ברור, ולא ברור לי מי שם אותך להגיד שאני לא אמור לראות סרטים או סדרות. מאיפה בא הרעיון שאני נוטר למי שנהנה מצ׳רנוביל?

                אני יכול לצפות בנראטיבים שלא נוגעים בי אישית דווקא כי הם נוגעים בי פחות. מה לא ברור?

                עשיתם לי פלשבק לכיתה ו׳, כשהמורה קראה לי לשיחת תוכחה והייתי צריך להסביר לה שלא קראתי לחברי לכיתה הערבי מחבל (מה לעזאזל?).

                לא יודע למה אני משפיל את עצמי לכתוב תגובה נוספת אחרי שהקודמת נמחקה.

                • לא כתבת שלא אהבת את הסדרה.

                  חובבת דיסני

                  כתבת שאתה "לא מעוניין" שיגעו בדברים שנגעו במשפחתך, שינצלו את האסון וכו'.
                  אתה מדבר כאילו כתבת ביקורת שלילית על הסדרה בה צפית ותקפו אותך כי כל השאר אהבו. זה פשוט לא נכון. כתבת, בהתחלה לפחות, שיצירת הסדרה אינה לגיטימית וזה מה שעורר אנטגוניזם מסוים.

                  אם חזרת בך מזה, אז סבבה. אם אתה עדיין מרגיש כך, גם סבבה. אבל בבקשה לא צריך לעוות את מה שענו לך פה.

                  2
                  lazarobbie, לפרקונית ?
                  • לא "לא לגיטימית", אלא "בטעם רע". ושוב, לדעתי.

                    שלדי בן-האלמוות (לא)

                    אני לא מעוניין בסדרות דרמה על צ'רנוביל עם יומרה ריאליסטית, אבל מה שאני רוצה או לא רוצה הוא שיגעון פרטי שלי שלא אמור לעניין אף יוצר, בין אם הוא רוצה להביע הזדהות ביצירתו או לגרוף כסף ותהילה. ואת לא חייבת להסכים איתי על כלום. ואני לא חושב שעיוותתי דבר. נדמה לי שההתנגדות למה שכתבתי אכן נובעת מהיותה של דעתי לא פופולארית – ואוסיף: מנוסחת בגסות (כי אני לא מסוגל להתבטא אחרת).

                    אני מאמין בסובלנות, בדגש על השורש סב"ל. הרוב המוחלט של מה שאני נתקל בו בחיי היומיום מזעזע ודוחה אותי, אבל מכאן ועד מסע צלב שבמסגרתו אנסה לצנזר את כל מה שמפריע לי הדרך ארוכה, ומובילה לאברבנאל.

                • נ.ב - בלי קשר, כשאתה כותב הודעה באינטרנט

                  חובבת דיסני

                  אתה צריך לצפות שיענו לך, וזה לא יהיה בהכרח משהו שתאהב לקרוא. מדברת בתור מישהי שזה קורה לה כל הזמן. הכל טוב.

      • אגב, למה הזכרת לי שיש אנשים ש"נקודת הגישה" שלהם להיסטוריה של המאה העשרים היא סדרות שיצאו לפני חמש דקות.

        שלדי בן-האלמוות (לא)

        איזה דיכאון.

    • סילפן

      ככה ציוויליזציות של בני אנש מגיבים לטראומות.
      הם הופכים את זה לסאטירה, לבידור, ולבסוף – לאמנות..

      • 'משפטים שחייזר-כובש היה אומר, 500 דולר'

        2
        יחמור פרסי, מר אדון ?
        • חייזר כובש היה דורש אבקת כביסה.

          Lord Buss

          (ל"ת)

          2
          Aldo raine, איצ׳י ?
          • אבקת כבישה

            שלמקו GRAS

            (ל"ת)

          • I understood that reference

            Aldo raine

            (ל"ת)

            2
            אדם קלין אורון, מר אדון ?
      • קצת קשה לאכול את זה כשזה נוגע בי אישית, הגם שבצורה לא ישירה (בכל זאת נולדתי אחרי האסון).

        שלדי בן-האלמוות (לא)

        (ל"ת)

        • סילפן

          מה יגידו ניצולי שואה? קורבנות של רוצחים סדרתיים?

          כל ערוץ שני שתפתח יראה לך או משהו שקשור נאצים או משהו בעל אופי קרינמלי מזעזע מסוג אחר.

          • שלא יצפו אם לא נוח להם, כמו שאני לא צופה.

            שלדי בן-האלמוות (לא)

            מה הבעיה?

            תשמעו, לא ידעתי שעין הדג הוא במה לאקטיביזם חברתי ברשת. אני לא טוען בעד צנזורה, אלא חולק את רגשותי, כפי שסברתי שמקובל כאן.

          • סילפן

            כמובן שקורבנות של רוצחים סדרתיים לא יוכלו לומר דבר 🤐

            • הנחתי שהתכוונת לניצולים של נסיונות לרצח.

              שלדי בן-האלמוות (לא)

              (ל"ת)

    • טוב, שמע,

      שלמקו GRAS

      יש לך דעה מאד חריפה לגבי הסדרה, ואתה אפילו לא יודע אם היא נכונה או לא. חלקה היא על הגבול, אבל חלקה היא לחלוטין שגויה.

      אני מכבד את רצונך שלא לראות עיבוד להיסטוריה שנוגעת בך אישית. איך אמר חבר שלי, "בזמן שצ'רנוביל התרחש אני הייתי בקייב, אני לא מתכוון לראות את הסדרה". אבל, א- זאת סדרה טובה וחבל שלא תראה אותה, וב- אל תתרץ את זה במה שאתה חושב שהיוצרים שלה התכוונו. אולי בכלל הסדרה מנסה לומר בדיוק את מה שאתה רוצה לומר על אירוע צ'רנוביל?

      4
      קול רם, lazarobbie, יובל המפוקס, לפרקונית ?
      • החיים קצרים, מר גראס.

        שלדי בן-האלמוות (לא)

        (ל"ת)

    • תוספות קטנה לדיון

      amitvv

      אני לא מנסה להקטין את התחושות שלך לגבי הסדרה. אף על פי כן, בשבועיים האחרונים יש גל של תגובות ברשת מאוקראינים, בלרוסים, ולעיתים אף מאנשים שהם ניצולי צ׳רנוביל ממש. רובן המכריע של התגובות חיוביות מאוד. לדוגמה בכתבה הזאת ב״הארץ״ לב קלוץ, חייל שפינה את ההריסות מהפיצוץ בצ׳רנוביל, אמר על הסדרה ״זאת סדרה מצוינת. ברור שהם הוסיפו אי אלו דברים … אבל זה נעשה בטאקט רב, הכל מתקבל על הדעת. אין שם שקר או עובדות מסולפות. יש דברים שלא נאמרו, אבל יש דברים מאוד חשובים שנאמרו״. גם בביקורות ב-IMDB לא מעט מתושבי האזור באותם ימים שיתפו את דעתם על הסדרה, חלק מהכותבים מעידים על עצמם שהם ממש גרו בפריפיאט. לדוגמה בחור אחד, שגדל בפריפיאט לשני הורים שעבדו בצ׳רנוביל, כתב ״I think this show is the best depiction of the Chernobyl disaster and the stories of its victims״.

      בסופו של דבר, אם הניצולים והשורדים מרגישים שהסדרה סוף סוף מספרת את סיפורם לעולם, והיוצרים של הסדרה הרוויחו כסף ויוקרה בתעשייה עקב עבודתם רבת השנים על הסדרה, נשמע לי שכולם ניצחו.

      6
      lazarobbie, יחמור פרסי, בנימין, שלמקו GRAS, gunai, Morin ?
 

כתיבת תגובה

(חובה)