ביקורת: מרגלת

בבקשה אל תצפו מקומדית הריגול הסבירה הזאת להיות יצירת המופת הקומית הבאה

הבמאי פול פיג והשחקנית מליסה מקארתי עושים ביחד שורה של קומדיות גסות ומאוד מצליחות. זה לא מפתיע. גם אדם סנדלר עושה קומדיות גסות ומצליחות. מה שמפתיע הוא שהקומדיות האלה נחשבות לאיכותיות. יותר מזה, אם קוראים את תגובות המבקרים לסרטים האלה אפשר לחשוב שמדובר בזוג יצרנים סדרתיים של יצירות מופת. כך היה גם לגבי "מסיבת ‏רווקות" – שקיבל התייחסויות אפילו בטקס האוסקר – וגם עם "מרגלת", שהוא – אם תשאלו כמה ‏מבקרים מכובדים ביותר בחו"ל – יצירה קומית נשגבת. ונותר רק לשאול מה לעזאזל.‏

זה לא שאני טוען שהסרט הזה נמצא בשורה אחת עם מכלול יצירתו של א. סנדלר. בין הקומדיות הכוללות הקאות, זאת אחת מהיותר מוצלחות. יותר טוב מ"מרדף לוהט", זה בטוח. ובהחלט יש מה לומר לטובת מליסה מקארתי, קומיקאית שהיא אישה שמנה שכמעט אף פעם לא ‏נותנת לזה להיות הבדיחה. ויש בסרט הזה כמה רגעים מצחיקים מאוד. אבל זהו; באמת שזה הכל. ‏מאיפה מגיע היחס לפיג/מקארתי בתור הלנון/מקארתני של הקומדיה החדשה, לא ברור לי.

אין שום ז'אנר שהמוסכמות שלו מוכרות יותר וטחונות יותר מסרטי ריגול בנוסח ג'יימס בונד – עד כדי כך שהפארודיות עליו הפכו לז'אנר בפני עצמן. מאוסטין פאוורס וג'וני אינגליש ו"המרגל מת מצחוק" ועד זהו זה והסימפסונס, כולם כבר יודעים ‏לצחוק על הסוכן החשאי המלוקק ונושא האקדח, עם כל האלמנטים הקבועים – איש הגאדג'טים, הנבל שנושא נאומים במקום לירות כל זה. אחרי 50 שנה של סרטי ג'יימס בונד ו-49.5 שנים של פארודיות עליו, ‏קשה מאוד למצוא משהו חדש להגיד על הז'אנר, והאמת היא ש"מרגלת" לא ממש מנסה. הוא רק ‏משחזר את הנוסחה ומכניס בדיחות. כלומר, זו לא ממש פארודיה, אלא סרט ריגול עם עלילה מסובכת הרבה יותר מדי ודחקות ‏באמצע.

חשבתם פעם איך הסוכן החשאי, בעודו מתקדם במרתפיו האפלים של האיש הרע, יודע ‏בדיוק ‏מאיפה ‏יקפוץ עליו כל מיניון ועל מי לירות קודם? הוא יודע את זה כי מליסה מקארתי לוחשת ‏לו ‏באזניה. ‏מקארתי היא סוזן קופר, זו שתפקידה להיות העזר כנגדו של הסוכן החשאי הגיבור ‏בראדלי פיין (ג'וד לאו), זו שיושבת במרתפי ה-‏CIA ‎‏ ועוקבת אחרי הסוכן בשטח בעזרת מצלמות ‏ולוויינים, ומסייעת לו מרחוק לשמור על שלום העולם. אבל אז מתרחשת תקלה, וקופר נאלצת ‏לצאת מאחורי השולחן ולעסוק בפעילות שטח בעצמה; היא עצמה מקבלת לוחשת-באוזניה משלה, ‏בדמות מירנדה הארט (ואין לי מושג מי זאת אבל היא די מצחיקה).‏

התסריט מאוד לא אחיד: לפעמים כל העסק הזה מצחיק, לפעמים – לא ממש, ולפעמים ממש לא. מקארתי מקבלת כאן הרבה ‏שורות מוצלחות והרבה הזדמנויות לסלפסטיק, אבל בין לבין יש גם בדיחות עייפות וצפויות, או הכנות-לבדיחות שלא הולכות ‏לשום מקום. למשל, חדר המצב של ה-‏CIA ‎‏ שממנו נשלחים הסוכנים מלא ‏במזיקים: עכברים ‏ועטלפים. מדי פעם רואים אותם בפריים. אבל זה לא מוביל לשום דבר, לא עלילתית ‏ולא ‏הומוריסטית. אולי היתה איזו בדיחה מצוינת על עכברים שנשארה על רצפת חדר העריכה.‏

דבר אחד שאפשר לומר לטובת מליסה מקארתי הוא שהיא לוקחת את התפקידים שלה – ולא ‏משנה עד כמה הם מגוחכים – ברצינות מלאה: היא בונה דמות עם אופי, רקע וייחוד גם אם כל ‏תפקידה של הדמות הוא ליפול על התחת. זה נכון גם לגבי הדמות של סוזן קופר. במקום להיות ‏ליצנית, היא אישה עם כח ויכולת שמוותרת בהדרגה על הצורך להיות ליצנית. לא רע בשביל דמות ‏ראשית בקומדיה כזאת. גם רוז בירן בונה את עצמה בהדרגה כשחקנית קומית מוצלחת. אבל האיש הכי מצחיק בסרט, בלי תחרות, הוא ג'ייסון סטייתהאם – והמדהים הוא ‏שהוא לא היה צריך לשנות את ההתנהגות שלו במילימטר. הוא מגלם את אותו ערס בריטי קשוח ‏שהוא מגלם בכל סרט; הדמות שלו כאן פחות או יותר זהה לזו שהוא עשה לפני כמה דקות ב"מהיר ועצבני 7", אבל אותה הפוזה הפכה כבר למגוחכת מספיק כדי שהוא יהיה הגירסה המוגזמת-לגמרי של עצמו. כשהוא מתאר דברים שעשה, שנשמעים באופן חשוד כמו סצינות ב"מהיר ועצבני" או "קראנק" – זה מספיק כדי להיות הבדיחה הכי טובה בסרט.

עוד סוג משונה מאוד של הומור – שהופך להיות מין מנהג קבוע בסרטים אמריקאיים בזמן האחרון ‏‏– הוא גועל. פעם כשדיברנו על סרטים עם הומור גועל התכוונו לבדיחות קקי ופיפי; היום מדובר בדם ואיברים פנימיים חשופים. בסרט מבליחים רגעים קצרים של אלימות גרפית שנראית כאילו יצאה ישר מסרט ‏אימה מהזן המבחיל. "מרגלת" המדורג R ואין לו שום יומרה להיות חינוכי, כך ‏שבהחלט מותר לו להראות דברים כאלה; השאלה היא בשביל מה הוא צריך את זה. דברים מבחילים מוצגים בלי שום פואנטה, או ליתר דיוק, כאילו הם הפואנטה. כאילו הקלוז-אפ על סכין שננעצת בגוף היא לא הכנה לבדיחה, אלא הבדיחה עצמה. אני מניח שיש אנשים שצוחקים מזה. אין לי מושג למה. אלה הם רגעים בודדים מאוד בסרט, לא משהו שקורה כל סצינה, כך שזה לא נורא מפריע – מלבד כטרנד שקורה יותר ויותר בקומדיות לאחרונה. אם במאים אחרים יחליטו שגור זה הומור, אני כנראה אצחק הרבה פחות.

תיאמר האמת, פול פיג ומליסה מקארתי הם צוות טוב, ויעשו בטח עוד הרבה דברים טובים בסרט ‏הבא שלהם, הרימייק ל"מכסחי השדים". אבל ב"מרגלת" נראה שהם לא מאוד התאמצו, אלא סתם ‏לקחו כמה קלישאות ריגול ותפרו מהן סרט. זה קצת מצחיק. אפשר לראות את זה. רק מאיפה ההתלהבות, אני לא מבין.


פורסם במקור בוואלה