ביקורת: השער

כלל מס' 56 להישרדות בסרטי אימה: לעולם אל תעברו ליד מראה.

באחד מאותם אוספים של סיפורי אימה באורך של משפט אחד שנפוצו בזמן האחרון בפייסבוק, יש ‏סיפור אפקטיבי במיוחד באורך של שש מילים: "הרגע ראיתי את הבבואה שלי ממצמצת".‏ אני אוהב את הסיפור הזה.

אחד הכללים החשובים ביותר להישרדות בסרטי אימה (לצד התנזרות ממין, לעולם לא ללכת לחקור לבד רחשים חשודים באמצע הלילה, ובשם כל השדים, לא לסחוב איתכם מצלמה לכל מקום) הוא ‏זה: תתרחקו ממראות. מראות הן סימן רע. אם אתם מוצאים את עצמכם מתבוננים במראת חדר ‏אמבטיה בסרט אימה, תמיד יקפוץ משהו עליכם מתוך המראה, או אל תוך המראה, או ‏מאחורי המראה, או מאחורי דלת ארון האמבטיה בדיוק כשתסגרו אותה, או – הכי גרוע – זאת ‏ההשתקפות שלכם שלא תתנהג כמו שהשתקפות טובה אמורה להתנהג, ובמקום זה תתחיל למצמץ או לדבר או לחייך אליכם ‏באופן קריפי או להירקב לכם מול הפרצוף. מראות זה רע. רע. הפחדות שקשורות במראות הם כזאת קלישאה של סרטי אימה, ‏שעצם הופעתה של מראה בסרט כזה היא כבר בבחינת כרטיס צהוב. ואם מראת אמבטיה פשוטה ‏היא דבר מאיים, על אחת כמה וכמה אסור להתקרב למראה גותית עכורה בת ‏מאות שנים עם מסגרת ‏מגולפת בפיתוחים מעונים וצורה שמסיבה בלתי ברורה נראית בדיוק כמו השער ‏לגיהנום. ‏

מה שנכון לגבי מראות נכון, בעצם, לגבי סרטי אימה בכלל. יותר מכל ז'אנר אחר, הסוגה הזאת משתמשת ‏בקלישאות, מבנים ומוסכמות שכבר נוסו שוב ושוב ושוב; ובכל זאת, מה שחשוב זה לא מה שקופץ ‏עליכם מפינה אפילה, אלא איך. וכראיה: "השער" הוא סרט שכל כולו סובב סביב מראה מרושעת, אותו רהיט עלילתי כל ‏כך משומש. הוא לא פורץ דרכים או שובר מוסכמות מבחינת עלילה, ובכל זאת – לא רק שהוא נראה טרי ורענן, הוא אחד מסרטי האימה המוצלחים של השנה.

החלטה טובה ראשונה של הסרט היא לדלג על כל הפתיחה המקובלת של סרטים מסוג זה, ולקפוץ ‏כמעט מיד אל מה שבדרך כלל מגיע רק במערכה האחרונה – הקרב הסופי נגד השד, הרוח, או ‏המה שזה לא יהיה. קיילי (קארן גילן) וטים (ברנדון תווייטס) היו ילדים בלילה שבו שני הוריהם ‏נרצחו. עכשיו, עשר שנים אחר כך, טים משתחרר ממוסד לעבריינים צעירים וקיילי גוררת אותו ‏מיד לקרב נגד מה שלטענתה הוא האחראי האמיתי למות ההורים: המראה. לקיילי היה הרבה זמן ‏להתכונן לקרב. היא עשתה תחקיר. היא הכינה כלי נשק. היא הכינה מראש שיטות מתוחכמות ‏להביס את המראה, והיא יוצאת למשימה חדורת רוח קרב ודבקות במשימה. טים, מצידו, לא לגמרי ‏משוכנע שמה שגרם למות הוריו באמת היה מראה מרושעת ולא סתם התקף פסיכוטי. רוב הסרט ‏מתרחש בליל אותו קרב; את ההיסטוריה – מה בעצם קרה לפני עשר שנים – אנחנו מקבלים במנות ‏קצובות, בפלאשבקים בין הסצינות שמתרחשות בהווה. ‏

שתי הגירסאות של קיילי – המבוגרת (קארן גילן) והילדה (אנליז באסו) מצוינות שתיהן, כשהן ‏נודדות על הקו בין פחד טהור לנחישות חסרת פשרות. עבור גיקים של מדע בדיוני טלויזיוני, הסרט לא מסתפק בגיבורת "דוקטור הו" אלא מציע גם בונוס נוסף בדמות קייטי סטאקהוף מ"גלאקטיקה" ‏בתפקיד האמא. האח הצעיר משכנע פחות: יכול להיות שברנדן תווייטס הוא כוכב עולה – זה כבר הסרט ‏השני בכיכובו שמגיע אלינו בתוך חודשיים, אחרי "המעניק" – אבל אני עדיין לא ראיתי אותו עושה, באף אחד משני הסרטים, שום דבר שמצדיק את המעמד הזה.

כמובן, הכוכבת האמיתית היא המראה, רהיט שאף אחד לא באמת היה רוצה בסלון. ‏וכאן הסרט הוא כולו ההצגה של הבמאי (האלמוני) מייק פלנגן, שבונה סצינות אימה ומיינדפאק ‏במומחיות של מאסטר ותיק. בעזרת המצלמה של פלנגן, ומה שהיא מראה או בוחרת לא להראות, הראי הארור ‏הזה הופך לאחת היישויות המפלצתיות ביותר שנראו על המסך מאז חניבעל לקטר. הוא יודע לא ‏רק להבהיל, אלא גם – ובעיקר – לעורר פרנויה. הראי משחק בראש של אנשים, אבל בעדינות; כמו האנשים שבסרט, גם אתם לומדים לא לבטוח בכל מה שאתם רואים, וזה גורם למצב של חרדה תמידית, כשכל פריט תמים, כמו תפוח, שמופיע בפריים, מעורר חשד וחרדה. גם לאפקט הזה יש גבול עליון: הדיסאוריינטציה והבילבול בין מה ‏שאמיתי ולא אמיתי ובין העבר להווה קצת עולים על גדותיהם לקראת סוף הסרט, שהופך למבולבל ‏טיפה יותר מדי וגורם לכך שאקורד הסיום הוא בעל קצת פחות עוצמה משהיתה יכולה להיות לו.

בעיה נוספת – אם אפשר לקרוא לה בעיה – עם סוף הסרט היא שהוא משאיר פתח ‏לסרטי המשך, ולכן סביר מאוד שבשנים הקרובות נראה את "השער 2", "השער 3", "השער בחלל", הפריקוול "השער: ההתחלה" והספינאוף "השער: היצמד למסלול הימני" שעוסק בבת דודו של הראי הידוע, מראת צד מרושעת של מכונית. וחבל. אנחנו ‏לא צריכים המשכים. "השער" לבדו הוא אולי לא יצירת מופת, אבל הוא סרט אימה כמו שאימה ‏צריכה להיות. חכם, חזק וגורם גם לצופה הרציונלי ביותר להציץ הצידה אל המראה שבשירותים, רק כדי לוודא שהיא לא עושה שטויות.‏


פורסם במקור בוואלה