אוסקר 2019: מה הם צריכים לעשות כדי לזכות?

מה צריך לעשות כדי לזכות בפרס הסרט הטוב ביותר?

עוד קצת פחות מחודש יתקיים טקס פרסי האוסקר. בדרך, יהיו כמה נקודות ציון שיוכלו לרמוז לנו מי למעלה ומי למטה – גילדת הבמאים תערוך את הטקס שלה בשבוע הבא ב-2 בפברואר, ושבוע לאחר מכן האקדמיה הבריטית תקיים את הטקס שלה. אנחנו, בכל מקרה, נעבור על חלק מהקטגוריות במהלך החודש הקרוב וננסה לפצח אותן מכל מיני כיוונים. נתחיל עם הקטגוריה הגדולה מכולן – קטגוריית הסרט – והשאלה שמטרידה את כל מי שעומד מאחורי הסרטים המועמדים: מה הם צריכים לעשות כדי לזכות?

רומא

מועמד ל: סרט, במאי, שחקנית ראשית, שחקנית משנה, תסריט מקורי, צילום, עריכת סאונד, מיקס סאונד, סרט זר, עיצוב תפאורה.

מה הוא צריך לעשות כדי לזכות: עם 10 פרסים, שבירת שיאים לנטפליקס והיותו אחד מהסרטים הזרים הכי גדולים באוסקר אי פעם, "רומא" צריך לקוות שזה מספיק. מפה אין עוד לאן לעלות – רק לרדת. הוא אמנם הפסיד את גילדת המפיקים אבל גילדת הבמאים אמורה להיות בכיס שלו (ואם לא, הוא באמת בצרות), ויש לו גם סיכוי לא רע לצאת מעוטר בכמה פרסים בריטיים.

הבעיה העיקרית של "רומא" היא שיש סיכוי שהוא יצא מופסד מכל הכיוונים – אפילו פרס הסרט הזר לאו דווקא בכיס שלו, עם תחרות צמודה מצד "אהבה בימים קרים". הוא יכול להחליט ללכת מראש בכל הכוח על פרס הסרט הזר ולסגור קופה, אבל לא נראה ש"רומא" הגיע עד לפה רק בשביל להתקמצן, ועל כן הוא ינסה ללכת על "הכל או כלום" בתקווה שהכלום הוא לא באמת כלום. עד עכשיו זה עבד לו. האם זה גם ייתן לו את פרס הסרט הטוב ביותר?

 

המועדפת

מועמד ל: סרט, במאי, שחקנית ראשית, שחקנית משנה (כפול שניים), תסריט מקורי, צילום, עריכה, עיצוב תלבושות, עיצוב תפאורה

מה הוא צריך לעשות כדי לזכות: אם יורשה לי לצטט את עצמי – לחכות שהמתמודדים האחרים ייפלו. הוא מוביל בבאפט"א, מוביל (בתיקו) במועמדויות באוסקר ויש לו את כל המועמדויות הנכונות, אבל נראה שקשה לאנשים עם המחשבה ש"המועדפת" יזכה. אולי כי בכל זאת לנטימוס קצת אירופאי מדי, קצת ציני מדי, קצת מלגלג מדי. אז נותר לו רק לחכות. שיתחיל איזה גל נגד "רומא", שינתחו למוות את "כוכב נולד", שכולם ייפלו והוא יישאר. אז הוא מחכה.

כוכב נולד

מועמד ל: סרט, שחקן ראשי, שחקנית ראשית, שחקן משנה, תסריט מעובד, צילום, שיר, מיקס סאונד

מה הוא צריך לעשות כדי לזכות: לצבור סימפטיה לליידי גאגא וברדלי קופר. כי אמנם יש עוד כמה שחקנים ועוד כמה אנשים שעבדו על הסרט, אבל בסופו של דבר "כוכב נולד" מצטמצם לשני דברים – ברדלי קופר וליידי גאגא. ובשביל לזכות, הסרט יצטרך לגרום לאקדמיה לזכור למה היא אהבה כל כך את ברדלי קופר שהיא העמידה אותו שלוש שנים ברצף ולמה ליידי גאגא היא אחת מאומניות הפופ המוכשרות של ימינו, ולשכנע אותם שרק בזכות שני אלה, מגיע להם את האוסקר.

 

סגן הנשיא

מועמד ל: סרט, במאי, שחקן ראשי, שחקנית משנה, שחקן משנה, תסריט מקורי, עריכה, איפור.

מה הוא צריך לעשות כדי לזכות: טראמפ. כלומר, נכון, כל סרט ברשימה הזאת יזכה בדחיפה אם טראמפ יצא נגדו, אבל "סגן הנשיא" במיוחד. נראה שהאקדמיה אוהבת את הסרט (למרות הביקורות המעורבות), אבל בשביל שהוא באמת יזכה הוא צריך איזה תמריץ אמיתי, ואין תמריץ אפקטיבי יותר משורת ציוצים של נשיא ארה"ב. מצד שני, עד כה כולם היו מאוד סקפטיים לגביו והוא הצליח להגיע לאן שהגיע בכל זאת, אז אולי גם בלי כל זה יש לו סיכוי לנצח.

הפנתר השחור

מועמד ל: סרט, עיצוב תפאורה, עיצוב תלבושות, מיקס סאונד, עריכת סאונד, שיר, פסקול מקורי

מה הוא צריך לעשות כדי לזכות: קצת כמו "רומא", הוא צריך לקוות. הוא בדיוק זכה בגילדת השחקנים, וזאת הזכייה הכי גדולה שתהיה לו בחודש הקרוב כי הוא אינו מועמד בבאפט"א או בגילדת הבמאים. אבל לעומת "רומא", "הפנתר" צריך לקוות בגדול. הוא צריך להתגבר על כך שהוא אינו מועמד לבמאי, תסריט או עריכה, להתגבר על כך שהוא סרט גיבורי על ולהתגבר על כך שהוא לא ממש זכה בשום מקום אחר חוץ מגילדת השחקנים. והוא בהחלט יכול לעשות את זה – אם הוא יזכיר לכולם כמה כסף הוא עשה, את האפקט התרבותי שהוא יצר, את הבאזז התקשורתי שלו ובעיקר, כמה כסף הוא עשה.

 

שחור על לבן

מועמד ל: סרט, במאי, תסריט מעובד, עריכה, שחקן משנה, פסקול מקורי

מה הוא צריך לעשות כדי לזכות: להתחיל איזשהו קמפיין, מה נסגר. בזמן ששאר הסרטים זורקים בוץ אחד על השני, מתהדרים בהישגים ויוצרים מסביבם באזז, מישהו ישן ביח"צ של "שחור על לבן". הרי מבחינה סטטיסטית, "שחור על לבן" הוא המוביל – יש לו את כל המועמדויות הנכונות באוסקר ומחוץ לו. מה שחסר לו זה רק איזשהו תמריץ שיגרום לאנשים לבחור בו לסרט הטוב ביותר. ויש כזה – הוא סרט שמצליח להיות גם תקופתי וגם רלוונטי, הוא סרט שיוצא נגד גזענות ובעיקר – הוא סרט של ספייק "איזה פאשלה רק עכשיו הוא מועמד לפרס הבימוי" לי. נכון, ספייק לי הצליח בשלושים שנותיו בתעשייה לעצבן לא מעט אנשים באופיו הייחודי, אבל קמפיין יח"צ של "הגיע הזמן לתת את האוסקר לבמאי שחור וספציפית לספייק לי" יכול לעשות את שלו… אם רק מישהו היה מתעורר בקמפיין היח"צ שלו. יש עוד כמה שבועות, אולי השעון המעורר יצלצל מתישהו.

רפסודיה בוהמית

מועמד ל: סרט, שחקן ראשי, עריכה, מיקס סאונד, עריכת סאונד

מה הוא צריך לעשות: לקוות שבריאן סינגר ימות. אוקיי, זה לא נחמד, אבל זאת האמת. אף אחד לא יבחר בסרט לפרס הסרט הטוב ביותר כל עוד בריאן סינגר חי, אבל אם הוא ימות כל השיח סביב הסרט ישתנה לחלוטין. כי אין מה לעשות, רובנו נוטים להיות יותר סלחניים כלפי אנשים מתים. והרי אין ספק שאנשים אוהבים את הסרט, למרות הביקורות המעורבות ולמרות שהבלוגספירה האמריקאית שונאת אותו. אבל אף אחד לא יכול להרשות לעצמו להצביע לסרט אחרי הכתבה שיצאה עם העדויות על הפשעים החמורים שבריאן סינגר ביצע (נו, "לכאורה"). אם הוא מת, לעומת זאת? טוב, זה כבר נושא אחר לחלוטין. לפתע אנחנו ב"לזכרו", ולפתע "צריך לזכור שאין לו הזדמנות להגן על עצמו", וגם "עכשיו זה בסדר להצביע כי הוא כבר לא יזכה בעצמו" ולפתע "זה בכלל לזכרו של פרדי מרקורי". אבל מכיוון שבריאן סינגר כנראה לא ימות בזמן הקרוב, "רפסודיה בוהמית" לא הולך לזכות.

 

הספר הירוק

מועמד ל: סרט, שחקן ראשי, שחקן משנה, תסריט מקורי, עריכה.

מה הוא צריך לעשות: להמשיך לעשות את מה שהוא עושה, כי זה עובד איכשהו. למרות כל ההאשמות ולמרות כל ההתקפות – הסרט עדיין קטף את פרס גילדת המפיקים (שיש לה מנגנון ההצבעה זהה למנגנון ההצבעה באוסקר, אז זה סימן טוב עבורו) ואפילו בקופות הוא מתגלה כסרט חזק. מה שאומר שלמרות המטען שהוא נושא – הוא עדיין יכול להצליח. הוא רק צריך שאף אחד מהמתחרים האחרים לא יתחזק וששום דבר לא ישתנה ויכול להיות שהפרס יהיה בכיס שלו.

בפעם הבאה: מבט מקרוב על פרסי המשחק.