אוסקר 2019: בעצם, לא

קווין הארט ינחה את טקס האוסקר התשעים ולא משנה, הוא לא.

הנה חדשות מאמצע השבוע: קווין הארט ינחה את טקס האוסקר הקרוב.

הנה חדשות מאתמול: הוא לא.

בעוד מקרה של "ציוצים מהעבר באים להרוס לך את הקריירה" (בעגה המקצועית – צַיֶצֶת), לקח לקהילה הבינלאומית יומיים להיזכר שאולי, בעצם, הכוכב הבינלאומי הקולנועי שכולם אוהבים (או משהו) פעם אחת, לפני 8 שנים, צייץ משהו דפוק לחלוטין (לגבי זה שאם הבן שלו ישחק בבובות הוא ישבור אותן על הראש שלו ויגיד "זה גיי") ולא ממש התנצל אף פעם.

ואם כבר למדנו שבהוליווד מפטרים במאי מהזיכיון שהוא יצר וטיפח על בדיחות סרות טעם, אז לפטר מנחה מטקס שאין לו קשר אליו בגלל אמירות דפוקות לא אמור להפתיע אחד. הייתי יותר מתרעם על כל העסק הזה של לפטר אנשים על אמירות בודדות לפני מספר שנים שהם יכולים, עדיין, להתנצל עליהם – אבל לעשות את כל זה בשביל קווין הארט? נראה לי שטקס האוסקר רק הרוויח מכך שהוא לא הולך להנחות.

השאלה עכשיו היא מי יבוא במקומו, ואיזה אמירות בעייתיות יש להם בארון שיגרמו להם להתפטר שבוע לפני הטקס ולגרום לכך שיביאו בסוף שוב את ג'ימי קימל.


בינתיים, בענייני הפרסים – אתמול פורסמה רשימת המועמדים לגלובוס הזהב – אותו טקס שהוא מאוד נוצץ שתמיד כדאי לזכור שבסך הכל מדובר במועדון סגור של  פחות מ-100 אנשים, ועוד מועדון סגור של 100 אנשים שכמעט תמיד יעדיפו לשים סלבריטאים בקטגוריות על פני שחקנים או במאים שאשכרה מגיע להם.

הדבר הראשון הבולט השנה הוא שגלובוס הזהב, עם כל הפיצול ל"דרמה" ו"קומדיה או מחזמר", איבדו את זה. הנה קטגוריה סרטי הדרמה של הגלובוס:

הפנתר השחור (שאישית לא הייתי שם אפילו ברשימת "חמשת סרטי גיבורי העל של השנה", אבל זה רק אני)
שחור על לבן
סיפורו של רחוב ביל (היי, מפיצים, שלום, רוצים להפיץ את הסרט הזה שהולך להיות מועמד לכמה אוסקרים השנה?)
רפסודיה בוהמית (שהוא, מסתבר, לא מוזיקלי. נגיד)
כוכב נולד (שהוא, מסתבר, לא מוזיקלי? מה?)

זאת, שוב, קטגורית הדרמה. והיא חלשה להפליא. הדבר היחיד הנחמד לגביה זה שרוב הצופים בארץ כנראה ראו אותה (פרט ל"רחוב ביל"). עכשיו תראו את קטגורית הקומדיה:

מרי פופינס חוזרת
המועדפת
הספר הירוק
עשיר בהפתעה (שהאו נציג ה-"טוב, בוא נשים סרט אחד שהוא באמת אשכרה קומדיה ולא דרמה עם כמות בדיחות מספקת")
סגן הנשיא

הו. ככה נראית רשימת מועמדים לסרט הטוב ביותר. וגם היא כוללת סרט פופולרי יענו "הפנתר השחור" כדי לרצות את קהל הבלוקבאסטרים.

ברצינות, אפילו רשימת הסרטים המצויירים ("מיראי", "ספיידרמן: ממד העכביש", "משפחת סופר-על 2", "ראלף שובר את האינטרנט" ו-"אי הכלבים") יותר טוב מרשימת סרטי הדרמה. מה קורה פה.

המנצחים העיקריים של המועמדויות בגלובוס הם "סגן הנשיא" (שמוביל עם 6 מועמדויות) ו"הספר הירוק" שמחזק את מעמדו כ"סרט שנמצא בכל מקום". יש מצב שקטגוריית שחקני המשנה כבר עכשיו ננעלה לעונה הקרובה, ומכיוון שלא ראיתי את רוב המועמדים, אני עדיין לא בטוח אם זה טוב או רע.

לרשימת המועמדים המלאה.


חוץ מגלובוס הזהב, פרסי ה-NBR, ה-AFI והבחירות של מבקרי ניו יורק הוכרזו, פרסי גותהאם והאינדי הבריטי הוכרעו וגם המועמדויות לפרסי האינדי האמריקאים ופרסי הלוויין הוכרזו.

לא כולם מעניינים באותה מידה, אז לא נכנס לעובי הקורה עם כל אחד. "הספר הירוק" ניצח ב-NBR, "רומא" אצל מבקרי ניו יורק ו"המועדפת" אצל האינדי הבריטי. בין כל המועמדים יש שני סרטים שלא הוזכרו בפוסט פתיחת העונה שמראים נוכחות חזקה בצורה מפתיעה: "כיתה ח'" (שזוכה לאזכורים אצל כולם, כולל מועמדות לשחקנית הטובה ביותר אצל גלובוס הזהב), ו"הכנסיה החדשה" (שזוכה לאזכורים משמעותיים בכל מקום פרט לגלובוס הזהב) – האם זה יספיק בשביל לשים אותם ברשימת הסרט הטוב ביותר במקום "אלמנות" שנפקד לחלוטין עד כה ו"האדם הראשון" שמראה נוכחות רופפת ביותר? או שהאם זו רק תחילת העונה, ובקרוב סרטי האינדי הקטנים הללו ילמדו את מקומם?

כל זה מלמד אותנו שאין עדיין מוביל במירוץ. "הספר הירוק" לכאורה עוקף את כולם בראש, אבל מדובר במשהו זמני שלא מרגיש יציב במיוחד ואנשים עדיין לא מתייחסים אליו כסרט שהולך לזכות. גם התחרות שמולו לא ברורה – חלק מעדיפים את "רומא", חלק את "סגן הנשיא" – הכל כרגע בבלגן. כלומר, בלגן מסודר שכזה שבו עדיין משחקים בסך הכל 15-20 סרטים ולא 50, אבל בכל זאת נראה לי שהימורים על מי יהיו המועמדים עכשיו לאוסקר יתבדו ביום הכרזת המועמדויות.

בזווית הישראלית, "האופה מברלין" לא ממש כובש את עונת הפרסים, אבל כן הופיע במועמדות אצל פרסי הלווין. לא הייתי מחכה למועמדות שלו באוסקר בנשימה עצורה, אבל פרס הסרט הזר הוא הפכפך, ומדי פעם דווקא להיות האחד שלא שמים לב אליו זאת דרך טובה להשיג מועמדות.

בשבועות הקרובים עוד פרסים יוכרזו, עד שהמועמדויות לאוסקר עצמם יוכרזו בעוד חודש וחצי, מה שנותן די והותר זמן לכל המירוץ להשתנות לחלוטין לפחות חמש-שש פעמים.