המועמדים לאוסקר 2017

(לא, דדפול לא מועמד)

טוב, זה היה… מאוד לא מפתיע.

לפני ההכרזה על המועמדויות (שהקדימה בכמה דקות. בעצם, זה היה החלק הכי מפתיע בכל העסק) הכנתי רשימה של מועמדים סבירים, כדי שאפשר יהיה רק למחוק את המיותרים ולהוסיף את ההפתעות. ובפועל, בהרבה מהקטגוריות לא הייתי צריך לשנות שום דבר. הסרטים שהמומחים הימרו עליהם כמועמדים הם המועמדים, עם יוצאים מהכלל מעטים מאוד. זה לא רע, אלה סרטים טובים (כלומר, אלה מהם שהגיעו כבר לארץ ושראיתי). אבל לא היה אקשן של ממש.

הזוכה – כלומר, הזוכה במועמדויות, וסביר מאוד שגם הזוכה בסופו של דבר – הוא "לה לה לנד". הוא מועמד ל-14 פרסים. זה לא סתם הרבה, זה שיא של כל הזמנים: "לה לה לנד" משווה את ההישג של שני סרטים בלבד בהיסטוריה של האוסקרים – "הכל אודות חווה" ב-1950 ו"טיטניק" ב-1997, שהשיגו את אותו מספר המועמדויות. המועמדות הכפולה בקטגורית השיר בוודאי עזרה. בשלב זה אין שום ספק ש"לה לה" מוביל בענק במירוץ, ולשם שינוי, אין לי שום בעיה עם זה (ואני לא היחיד – הסרט הזה נבחר גם לסרט השנה של עין הדג). המתחרים החזקים האחרים נמצאים רחוק מאחור במספר המועמדויות: "אור ירח" ו"המפגש" מועמדים לשמונה, "מנצ'סטר ליד הים" לשישה, "הסרבן" – לחמישה.

המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר:
אור ירח
באש ובמים
גדרות
המפגש
הסרבן
לה לה לנד
מאחורי המספרים
מנצ'סטר ליד הים
סארו – הדרך הביתה

יאפ, זה בערך מה שהיה צפוי כאן. לא, "דדפול" לא מועמד (לכלום). קצת מאכזב שלמרות מספר המועמדים הגדול, הרשימה לא כוללת כמעט שום דבר שיוצא ממסגרת "סרטי האוסקר" הרגילים – שום בלוקבאסטר שיהפוך את האווירה לצבעונית יותר, או איזה סרט אנימציה או סרט זר לחימום האווירה. אם לא היו ברשימה המיוזיקל "לה לה לנד" וסרט המד"ב "המפגש", אפשר היה לומר שהיא מורכבת אך ורק מדרמות.

צריך להעריך את ההישג של "המפגש". כמו שזה נראה עכשיו, הוא יהיה הסרט הזה שמקבל הרבה מועמדויות אבל, כנראה, לא זוכה בשום דבר. וזה חבל – אבל ההישג שלו, כאחד הסרטים הבולטים של השנה באוסקרים, הוא בכלל לא טריוויאלי בשביל סרט שעוסק בעתיד ולא בעבר.

הבימוי הטוב ביותר:
דמיאן שאזל, "לה לה לנד"
בארי ג'נקינס, "אור ירח"
קנת' לונרגן, "מנצ'סטר ליד הים"
דניס וילנב, "המפגש"
מל גיבסון, "הסרבן"

קצת מפתיע למצוא ברשימה את מל גיבסון. האקדמיה סולחת יחסית בקלות על חטאי העבר, מתברר. "הסרבן" אמנם סרט מוערך, אבל חשבתי שגיבסון עצמו, עם היציאות האנטישמיות שלו, עדיין לא פופולרי. נו טוב, מה זה כבר קצת גזענות היום.

השחקן הטוב ביותר
קייסי אפלק, "מנצ'סטר ליד הים"
דנזל וושינגטון, "גדרות"
ריאן גוסלינג, "לה לה לנד"
אנדרו גארפילד, "הסרבן"
ויגו מורטנסן, "קפטן פנטסטיק"

השחקנית הטובה ביותר
אמה סטון, "לה לה לנד"
נטלי פורטמן, "ג'קי"
רות נגה, "לאבינג"
איזבל הופר, "היא"
מריל סטריפ, "פלורנס פוסטר ג'נקינס"

מריל סטריפ. שוב, מריל סטריפ. כל הבדיחות כבר נאמרו. זאת, למי שסופר, המועמדות העשרים של מריל סטריפ. העשרים. אולי עכשיו עם המספר העגול הזה יתנו לה כבר אוסקר כללי כולל וכוללני על כל דבר שהיא עשתה אי פעם ויפסיקו לתת לה מועמדויות כל שנה, כדי להשאיר מקום למישהי אחרת?

שחקן המשנה הטוב ביותר
מהארשלה עלי, "אור ירח"
ג'ף ברידג'ס, "באש ובמים"
דב פאטל, "סארו – הדרך הביתה"
לוקאס הדג'ס, "מנצ'סטר ליד הים"
מייקל שאנון, "יצורים ליליים"

מהארשלה עלי נחשב אמנם למועמד המוביל, אבל בגלובוס הזהב בחרו במפתיע לתת את הפרס הזה לארון טיילור-ג'ונסון על "יצורים ליליים". והנה כאן, טיילור-ג'ונסון אפילו לא מועמד. את מקומו תופס שחקן אחר מאותו סרט. עלי כנראה ינצח.

שחקנית המשנה הטובה ביותר
ויולה דייויס, "גדרות"
מישל וויליאמס, "מנצ'סטר ליד הים"
נעמי האריס, "אור ירח"
ניקול קידמן, "סארו – הדרך הביתה"
אוקטביה ספנסר, "מאחורי המספרים"

אחרי זעקת ה-OscarSoWhite# בשנה שעברה, אף אחד לא יוכל להאשים את האקדמיה בבחירות לבנות-יתר השנה. זה נכון בכל קטגוריות המשחק, ועיקר בקטגורית שחקנית המשנה, שבה שלוש מבין חמש המועמדות הן שחורות.

התסריט המקורי הטוב ביותר
באש ובמים
לה לה לנד
הלובסטר
מנצ'סטר ליד הים
נשות המאה העשרים

"הלובסטר"! זאת אמנם מועמדות אחת ויחידה לסרט המוזר הזה, אבל זאת מועמדות אחת יותר מכפי שהיה צפוי. נחמד!

התסריט המעובד הטוב ביותר
המפגש
גדרות
מאחורי המספרים
סארו – הדרך הביתה
אור ירח

מישהו חשב של"סארו – הדרך הביתה" מגיע אוסקר על תסריט. אין לי מה להגיד על זה.

סרט האנימציה הטוב ביותר
זוטרופוליס
מואנה
קובו: אגדה של סמוראי
הצב האדום
חיי כקישוא

שני הסרטים הגדולים של דיסני, שני סרטים לא-אמריקאיים שיקבלו הרבה חשיפה בעזרת המועמדות, ו"קובו". רשימה מכובדת.

הסרט הזר הטוב ביותר
"טוני ארדמן", גרמניה
The Salesman, איראן
Land of Mine, דנמרק
"איש ושמו אובה", שוודיה
"טאנה", אוסטרליה

השיר הטוב ביותר
"Audition", מתוך "לה לה לנד"
"City of Stars", מתוך "לה לה לנד"
"Can't Stop the Feeling", מתוך "טרולים"
"How far I'll Go", מתוך "מואנה"
"The Empty Chair", מתוך "Jim: The James Foley Story"

דיסני עשו טעות גדולה בכך שלא שלחו את השיר "You're Welcome", מתוך הסרט. הם גם פספסו הזדמנות להופעה של דווין ג'ונסון ולין-מנואל מירנדה יחד על במה אחת באוסקר, וגם השאירו את "מואנה" בתור אנדרדוג, עם שיר אחד לא-רע מול שני נאמברים עוצרי נשימה של "לה לה לנד", שבדרכו לסחיפת האוסקרים סביר שייקח גם את הפרס הזה. בתפקיד ה"מה זה?" – השיר ההוא עם הכיסא. מה זה השיר הזה? מה זה הסרט הזה? מי זה ג'ים? הסרט הזה, כך מתברר, הוא סרט דוקומנטרי טלוויזיוני שזכה כבר בפרס האמי. אז מה הוא עושה פה בכלל? ולמה על חשבון "Sing Street"? סקנדל.

רשימת המועמדים לפרס האיפור כוללת שני דברים מעניינים: "יחידת המתאבדים" – שהוא עכשיו סרט מועמד לאוסקר – ו"איש ושמו אובה". זאת השנה השניה ברציפות שבה סרט שוודי, עלום יחסית, שמעטים בארה"ב ראו, מקבל מועמדות מפתיעה לאוסקר בדיוק בקטגוריה הזאת. יש הרבה שוודים בתעשיית האיפור?

בקטגורית האפקטים הויזואליים הטובים ביותר יש מועמדים ראויים מאוד ("ספר הג'ונגל" יכול וצריך לזכות), ואחד יוצא דופן: "קובו: אגדה של סמוראי". זאת הפעם הראשונה שבה סרט אנימציה מקבל מועמדות בקטגוריה הזאת. "קובו" הוא סרט נפלא ואני שמח על כל תשומת לב שהוא מקבל, אבל מה? למה אפקטים? אם סרטי אנימציה ראויים לפרסים על אפקטים, אז עם כל הכבוד, למה "קובו" ולא "מואנה"? או אולי הפרס הוא בעצם על טכניקת אנימצית הסטופ-מושן המדהימה שבסרט? כי הוא בהחלט מאוד מרשים מהבחינה הזאת, אבל… זאת אנימציה, זה פחות או יותר הקטע. כבר אמרתי: האקדמיה צריכה להחליט בינה לבין עצמה מה זה צילום, מה זו אנימציה ומה זה אפקטים ויזואליים, לפני שהיא מחלקת את הפרסים האלה.

לרשימת המועמדים המלאה