נו באמת אוסקרים, תפסיקו להביך את עצמכם

האקדמיה שוב מכריזה על שינויים בטקס האוסקר, עד שכל אחד ואחת מכם יישב ויצפה בטקס הזה.

היי, האקדמיה ביקשה ממני למסור לכם משהו: בבקשה בבקשה בבקשה, בבקשה תראו את האוסקר.

לא? אולי תראו אותו על סירה? אולי תראו אותו בטירה? אולי תראו אותו עם כלבלב? אולי תראו אותו בשילב? אולי תראו אותו במדרגות? אולי תראו אותו אם נצמצם אותו ל3 שעות? אותי תראו אותו אם ניתן פרס ל"סרט הפופלארי ביותר"? אולי, סעמק, פשוט תראו את הפאקינג טקס שלנו מה אנחנו כבר דורשים זה בסך הכל איזה שלוש שעות מהחיים שלכם אל תשחקו אותה עכשיו יאללה יאללה פשוט בואו לראות יא קקות.

כן, נראה שבמירוץ הלא קיים של "מי יכול להרוס את טקס הפרסים שלו בצורה היסודית ביותר", האוסקר לא הלכו לתת לפרסי אופיר לנצח כל כך בקלות והכריזו על שלושה שינויים חדשים – אחד מעניין, אחד מטומטם מאוד ואחד מחפיר.

נתחיל במעניין – טקס האוסקר של 2020 יוקדם לתחילת פברואר. לכאורה, סתם שינוי תאריך. בעצם: הזזת כל עונת הפרסים. להזכירכם: בימינו, הפרסים הראשונים מתחילים להיות מחולקים כבר בסוף נובמבר שזה.. לא סיכום השנה, כי שנה לא מורכבת מ-11 חודשים. האם ההקדמה של האוסקרים בעוד שנה תקדים את זה ונתחיל לראות סיכומי שנה כבר באוקטובר, חודשיים ומשהו לפני שהשנה מסתיימת? האם פשוט עונת הפרסים תצטמצם וככה כמות הטקסים תהיה יותר מרוכזת? נדע שנה ומשהו מעכשיו, בתחילת עונת הפרסים של 2019.

נמשיך במחפיר – יש שמועות שטקס האוסקר הוא ארוך. ישבו המפיקים שלו וחשבו מה לעשות. להוריד אנשים עם המוזיקה באגרסיביות לא עובד, והרי קטעי הקישור הכל כך מוצלחים של המנחים חייבים להישאר אז מה נעשה? באותו רגע כנראה הגיע מישהו מפרסי אופיר ואמר "מה הבעיה? בזמן הפרסומות תחלקו פרסים לכל הקטגוריות האלה שלאף אחד לא אכפת מהם" ותרא האקדמיה כי טוב. אז מאפרים? במאים של סרטים קצרים? עורכי סאונד? מקווים שלא קיוויתם שמישהו ישמע את הנאום שלכם אם תזכו באוסקר אי פעם, כי זה שייך לאוסקר הישן. לאוסקר החדש יש זמן מוקצב, ואנחנו רוצים לראות איזה שחקן מפורסם זוכה באוסקר השנה ולא באיזה מה-שמו זוכה באיזה פרס שאף אחד לא יודע אפילו מה ההגדרה שלו.

וזה מעצבן, כי בטקס  שאמור להיות חגיגת השנה של הקולנוע (ואפשר להתווכח אם הוא כזה או לא, ואפילו רצוי מדי פעם) להתחיל לתעדף איזה קטגוריות כן ראויות לחמש דקות של זמן מסך ואילו לא זה להשתין בקשת על אנשים שנותנים את החיים שלהם בשביל העבודה שיוצרת את הסרט, בשביל מי שהוא מאחורי קלעים האמיתי של הסרטים – אלה שלעולם לא תזהו ברחוב אבל יש סיכוי טוב שיצרו את הילדות שלכם עם הצלילים שהלייטבסייבר עושה או עם האיפור הבלתי נשכח מסרטי הילדות שלכם. טוב, אם הם רצו שלמישהו יהיה אכפת מהם, כנראה שהם היו צריכים להיות ליאונרדו דיקפריו או מריל סטריפ. וכל זה במקום פשוט להשלים עם העובדה שהאוסקרים הם האוסקרים והם שלוש וחצי ושעות, וזה בסדר. עם המונטאז'ים, עם הנאומים הארוכים מדי, עם המונולוג פתיחה, עם הקריינות המביכה לפני הקטגוריה – זה העסק. אף אחד לא הולך להתחיל לראות את הטקס בגלל שהוא התקצר בחצי שעה.

למרות שככל הנראה שהקיצור לא נעשה בשביל הצופים. הוא נעשה בלחץ, אם יורשה לי לנחש, שני גורמים: האנשים שאחראיים על לוחות הזמנים, והאנשים שיושבים באולם. האנשים שאחראיים על לוחות הזמנים רוצים טקס שמקשיב לחוקים וכשהוא אומר שלוש שעות אז הוא שלוש שעות, והאנשים שיושבים באולם פשוט רוצים הביתה אחרי שלב מסוים וכשאומרים להם שעכשיו יש הפסקת פרסומות והם פשוט בוהים באוויר הם מרגישים שזה פשוט זמן מבוזבז. וגם שתי אלה הן סיבות חלשות מאוד. כולי תקווה שמחאה של אנשי תעשייה תשנה את ההחלטה הבאמת מחפירה זאת.

ונסיים בהחלטה המטומטמת והיא, הקמת קטגוריה חדשה. לא, לא למלהקים או לפעלולנים, כמו שאנשים רוצים שיהיה כבר שנים אלא ל"הישג יוצא דופן בסרטים פופולריים".

מאיפה להתחיל? מזה שהדבר האחרון שהאקדמיה צריכה היא עוד גטו? עוד סיבה לא להרגיש רע עם עצמה כשהיא לא מעמידה בפרס הסרט הטוב ביותר סרטי אנימציה או אקשן כי "היי, יש להם קטגוריה משל עצמם"? מזה שמה נסגר אקדמיה, רק לפני רגע אמרת "וואו, יש לנו יותר מדי קטגוריות בוא נדחק חלק לפרסומות"?

מזה שלמרות שהאקדמיה עדיין לא נתנה את הקריטריונים שלה לשאלה "מהו סרט פופולרי", אני בספק אם זה יהיה קריטריון נורמלי, כי איך מודדים דבר כזה? כל סרט שהרוויח מעל סכום כסף מסויים? ואז מה אם סרטים שיוצאים בסוף דצמבר ועדיין לא הרוויחו כסף? כל סרט שהושקע בו תקציב מעל כמות מסוימת? אבל אז מה אם הוא פלופ מבחינת הקופות (אבל מוצלח בעיני המבקרים)? כל סרט שמככב בו גיבור על? שיש בו לפחות פיצוץ אחד? מה זה החרא הזה, סרט פופולרי בכלל? פופולרי אצל מי?

מזה שמהחלטה להחלטה האקדמיה נראית יותר ויותר נואשת ומתכחשת לעצמה? כשהאוסקרים הרחיבו את קטגורית הסרט הטוב ביותר הייתי בעד (ונגד הצמצום המוזר שהם עשו שנתיים לאחר מכן. יוחזרו ה-10 מועמדים).  כשהם התחילו להרחיב את השורות ולהכניס מלא דם חדש לאקדמיה גם הייתי בעד. אבל מה זה הקטגורית פרסי ערוץ הילדים הזאת? למה לא להבין שמותר לטקס פרסים להגיד "אנחנו רוצים יותר מסרטי הפופקורן שלנו". לא בקטע של סנוביות – בקטע של "היי, סרטי פופקורן – אל תזלזלו בעצמכם. אתם יכולים להיות גם חכמים וגם כיפיים ואין סיבה שתעשו לעצמכם הנחות". כן, את אותן ההנחות המצביעים עושים לסרטי דרמה לא פעם, וחבל – אבל הפתרון הוא לא לדחוף קטגוריה לפשוטי העם. זה מהלך שמסריח מפופוליזם, סנוביות, חשיבה מוטעית ופאניקה.

ולאלה שאומרים "היי, גם באוסקר הראשון היה פיצול בקטגורית הסרט, והייתה חלוקה ל"הפקה המרשימה של השנה" ול"הישג האמנותי הטוב של השנה"!"  אז: א. כן, ואז הרעיון הזה נעלם כבר הטקס השני. ב. הפיצול לעולם לא כלל את המילה "פופולרי". אבל בעיקר, ג. פרס הסרט הטוב ביותר הוא הממשיך של ההפקה המרשימה של השנה, לא של ההישג האמנותי כך שבעצם יהיה לנו פרס  "ההפקה המרשימה של השנה" ו"ההפקה המרשימה של השנה, מקצה בני נוער".

וכן, אני יודע לדקלם בעצמי שבשנים האחרונות האקדמיה בוחרת סרטים שנהיים פחות ופחות מתואמים עם טעם הקהל. ואם האוסקרים היו מתחילים להעמיד את "הנוקמים" לסרט הטוב ביותר הייתי מרים גבה, אבל שמח על הגיוון. להקים קטגוריה שלמה רק בשביל ש"הפנתר השחור" יזכה, לעומת זאת, זה סתם מגוחך.

למרות הכיוון הכללי, טיפ-טיפה מוקדם לדעת לאן הרוח תשב בכל הנוגע להחלטות האלה. מדובר בהחלטות מעוררות מחלוקת שיכולות בהחלט להתהפך בעוד חודש מעכשיו או להתבהר כפחות נוראיות משחשבנו שהן. אבל אם הן ייצאו לפעול, טוב, איך אמר אלייז'ה ווד? Oof.