גם השנה, ישראל מחוץ למירוץ לאוסקר

"גט" אינו בין תשעת הסרטים שיתמודדו על האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר.ארגנטינה, אסטוניה ומאוריטניה בפנים

מצטער, זה לא היום לחדשות טובות. לעומת הקלאסטרפאקיה שהיא הביטול של "ראיון סוף" והשלכותיו, זאת רק פינה קטנה, ובכל זאת זה קצת מבאס מבחינה הפטריוטית.

ה"רשימה הקצרה" של המועמדים למועמדים לפרס האוסקר בקטגורית הסרט דובר השפה הזרה הטוב ביותר התפרסמה הערב. להזכירכם: מבין רשימת כל נציגי המדינות, נבחרים לרשימה הזאת תשעה סרטים, שחמישה מבינהם עולים לשלב המועמדויות הסופיות. ובכן, בלי ליצור מתח מזויף – נציג ישראל, "גט" לא שם. אלה הסרטים שכן נמצאים בה:

"סיפורים פרועים", ארגנטינה
"אידה", פולין
"לווייתן", רוסיה
"כח עליון", שוודיה
"אי התירס", גאורגיה
"Tangerines", אסטוניה
"Timbuktu", מאוריטניה
"The Liberator", ונצואלה
"Accused", הולנד

חמישה מבין הסרטים – אלה ששמותיהם מופיעם כאן בעברית – נרכשו להפצה בארץ ויופצו בחודשים הקרובים. אלה, אם אני לא טועה, גם הסרטים שנחשבים למועמדים הרציניים יותר מבין התשעה.

כמו בכל שנה, יש גם היעדרויות תמוהות: "יומיים ולילה" של האחים דארדן, עם מריון קוטיאר, נראה כמו מועמד כמעט אוטומטי, אבל לא הגיע לרשימה; "שנת חורף" הטורקי היה חביב הפסטיבלים, אבל לא נורא מפליא לגלות שהוא פסטיבלי מדי בשביל האוסקר.

ובאשר להיעדרות הישראלית? היא לא מפתיעה. "גט" הוא לא סרט שהיה לו סיכוי רציני להגיע לפרס; הדבר הכי טוב שאפשר היה לקוות לו הוא מועמדות. הרבה דובר, בעקבות הזכיה של הסרט בפרסי אופיר על השאלה האם חברי האקדמיה הישראלית מצביעים לסרט הטוב ביותר, או לסרט שנחשב לבעל הסיכויים הטובים ביותר באוסקר (אני חושב שהראיות הנסיבתיות מצביעות על כך שזה בדיוק המצב). אירוני לראות שבדיוק בימים אלה "אפס ביחסי אנוש" – שקיבל את כל הפרסים חוץ מאת זה שנחשב – מופץ בארצה"ב ומקבל אחלה תגובות. כמובן, אין שום אפשרות לדעת מה היה המצב אילו הנציג הישראלי לתחרות היה אחר, אבל נדמה לי שאלה שהצביעו ל"גט" במקום ל"אפס" מתוך מחשבה שהוא נציג בינלאומי טוב יותר קצת אוכלים את עצמם עכשיו. מוסר השכל: בפעם הבאה אולי פשוט תצביעו למה שאתם אוהבים?

[ניו יורק טיימס]

התמונה בראש הדף – מתוך "אידה"