אוסקר 2019: 7 שאלות לקראת המועמדויות

כמה חזק הפנתר השחור, מה יהיו ההפתעות הגדולות, ועוד שאלות לקראת המועמדויות לאוסקר שיגיעו מחר.

מאז פעם שעברה שהתעדכנו, הוכרזו המועמדיות לבאפט"א ולגילדת הבמאים, אבל קשה להגיד שהם סימנו סרט אחד כמוביל במירוץ. הזכייה אתמול של "הספר הירוק" בגילדת המפיקים הייתה אמורה אולי לעשות את זה, אבל יש שנאה גדולה לסרט הזה בבלוגספירה האמריקאית (מה שנקרא "פילם טוויטר") שקשה להאמין שהסרט יצליח להתגבר עליה בכזאת קלות, בייחוד כאשר הסרט מלווה בכל מיני שערוריות חיצוניות לסרט (למשל: ציוצי עבר אנטי-מוסלמיים של התסריטאי, הצפה מחדש של הנוהג של הבמאי לבצע בדיחה עם אחיו לפני עשרים שנה שהפאנצ'ליין שלה הוא שהוא חושף את איבר המין שלו, התבטאות של השחקן הראשי שכללה את המילה "כושי" ולכן כולם קפצו עליו). אולי מחר, עם פרסום המועמדויות נדע יותר טוב מה ימין ומה שמאל. לקראת הרגע הזה, בוא ננסה לענות על כמה שאלות בוערות על הפרק. בינתיים, מי שמחפש הימורים יותר סטנדרטיים – הנה כמה אתרים מומלצים. אני, בינתיים, אתמקד בכמה שאלות יותר נקודתיות.

כמה חזק "הפנתר השחור"?

תראו, פישלנו. גם בהימורים המוקדמים וגם בהימורים בתחילת העונה פיקפקנו בסרט של מארבל כמועמד רציני לאוסקרים, ונראה שביום שלישי אנחנו נושפל קשות. אבל, אה, כמה?

"הפנתר השחור" הראה חוזקה לאורך העונה מצד אחד (צץ בגילדת השחקנים כמועמד לפרס האנסמבל) וחולשה מצד שני (השיג רק מועמדות אחת בפרסי הבאפט"א). אפשר להגיד ש"טוב, ברור שהבאפט"א לא אוהבים אותו – מדובר בתופעה פנים-אמריקאית לחלוטין". וזה נכון, אבל צריך לזכור שחלק גדול מהמצביעים לאוסקר הם בריטים, ושאחד מהצעדים האחרונים של האקדמיה היה להרחיב את בכל קטגוריה את מספר המצביעים שפועלים מחוץ לארה"ב. אז זה לאו דווקא עובד לטובת הסרט. לכן אפשר לשמוע גם דיבורים על הסרט כזוכה הגדול הקרוב באוסקרים וגם זלזול בכך שהוא יצליח בכלל להיכנס לרשימת המועמדים, עם מספר מועמדויות מ-0 ועד 10. אז כמה באמת?

הימור: 6 מועמדויות – סרט, שיר ושלל פרסים טכניים – מה שיהפוך אותו גם להפתעה הגדולה (כי הולי שיט, סרט מארבל מועמד לאוסקר!) וגם לאכזבה ענקית (כי מה, אין מועמדות לתסריט? לבימוי?), תלוי מי מסתכל על המצב.

 

מי המועמד החמישי? 

נראה שכל קטגוריות המשחק די נעולות ויש הסכמה די רחבה על מה יקרה בהן – חוץ מהמקום החמישי. בשחקן הראשי יהיו מועמדים ראמי מאלק, כריסטיאן בייל, ברלדי קופר, ויגו מורטנסן ו… אה, עוד מישהו. בשחקנית – ליידי גאגא, גלן קלוז, מליסה מקארתי, אוליביה קולמן ו… מישהי אחרת, אני בטוח. שחקני משנה? מהרשאלה עלי, ריצ'רד גרנט, טימותי שלמיי, אדם דרייבר ו-???; ורג'ינה קינג, אמה סטון, איימי אדאמס, רייצ'ל וייז ו… שחקנית נוספת. אני בטוח בכך.

לכל קטגוריה יש צרות משלה. בקטגוריית השחקן הראשי נראה שזה קרב ראש בראש בין ג'ון דיוויד וושינגטון (חביב התעשייה) ואיתן הוק (חביב המבקרים); בשחקן המשנה יש דרבי סם – סם רוקוול מול סם אליוט, עם איום תיאורטי מצד מייקל בי. ג'ורדן; אמילי בלאנט היתה אמורה להיות המועמדת החמישית בשחקנית הראשית אבל ההחמצה בבאפט"א גרמה לאנשים להרים גבות בעניין, ובשחקנית המשנה יש מרחץ דמים בין מרגו רובי, אמילי בלנאט (שוב, הפעם על "מקום שקט"), קלייר פוי והשחקנית הראשית של "ללא עקבות", שמשום מה כולם מעמידים בקטגוריית שחקנית המשנה.

הימור: שחקן ראשי – הלב אומר הוק, הראש אומר הבן של וושינגטון. נלך עם הראש; שחקנית ראשית – מהמר שבלאנט עדיין חזקה, למרות שאם תהיה הפתעה עצומה (ראו בהמשך), זה המקום; שחקנית משנה – הראש אומר קלייר פוי, הלב אומר תומאסין מקנזי מ"ללא עקבות". נלך עם הלב הפעם; שחקן משנה – אני אומר שדווקא החלש הוא שלמיי, ושני הסם-ים יכנסו.

האם קוארון יגיע לשיא של וולט דיסני?

בשנת 1954 וולט דיסני היה מועמד ל-6 פרסי אוסקר על 6 סרטים קצרים עליהם היה חתום כמפיק. מאז, למרות כמה אנשים שהתקרבו, אף אחד לא הצליח לשחזר את ההישג.

אבל השנה לקוארון יש סיכוי לעשות את זה. על "רומא" הוא יכול להשיג את המועמדויות הבאות: הפקה, בימוי, תסריט, צילום, עריכה וסרט זר. טכנית, פרס הסרט הזר הוא לא מועמדות לבמאי, אבל אם הוא יזכה השם שלו יהיה על הפרס, אז מעשית הוא כן.

אבל האם הוא יצליח להיכנס לכל הקטגוריות? חלק נראות קלות יותר – אין ספק שהסרט יהיה מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר, פרס האוסקר לבימוי כבר כמעט נמצא בכיס שלו, כולם מפרגנים מאוד לצילום ואם הסרט לא יועמד לפרס הסרט הזר תהיה מהומה שלמה. אבל מה לגבי העריכה והתסריט? אלה שתי נקודות שהסרט לאו דווקא מצטיין בהן – אבל האם האוסקר יחשוב אחרת?

הימור: טוב, כבר רשמתי למטה ש"רומא" לא יקבל מועמדות לתסריט אז בואו נלך עד הסוף ונגיד שגם על העריכה קוארון יפסיד – מה שישאיר אותו עם 4 מועמדויות השנה, שזה מאוד מאוד יפה, אבל לא דיסני.

 

מה יקרה בתסריטים?

רוב הקטגוריות נראות די יציבות בסך הכל ונראה שאנחנו יודעים מה קורה בהן. חוץ מקטגוריות התסריט, שבה ההימורים מפוזרים לחלוטין.

לפרס התסריט המקורי יש 7 תסריטים שכולם מסכימים עליהם, אבל לא מי מהם: "הכנסייה החדשה", "רומא", "סגן הנשיא", "מקום שקט", "הספר הירוק", "כיתה ח'" ו"המועדפת". סרטים שיכולים להפתיע משום מקום: "סליחה על ההפרעה" ו-"אהבה בימים קרים".

בתסריט המעובד המצב חמור יותר – יש 10 תסריטים במירוץ שמתחרים על המועמדויות. כאן דווקא יש הסכמה על המקומות הראשונים – הקרב המרכזי הוא בין "סיפורו של רחוב ביל" (הפצה? בבקשה? ממש בבקשה?) ו"שחור על לבן", ושאר המועמדים הם קישוט יפה. אבל מי הם יהיו? "כוכב נולד"? "הפנתר השחור"? "ילד יפה"? "האם תוכלו לסלוח לי"? "סטאלין מת!"? "עשיר בהפתעה"? "ללא עקבות"? "האדם הראשון"? ואולי בכלל "אלמנות"?

בקיצור, בלאגן.

הימור: תסריט מקורי – "סגן הנשיא", "מקום שקט", "הספר הירוק", "המועדפת", "הכנסייה החדשה". תסריט מעובד – "סיפורו של רחוב ביל", "שחור על לבן", "כוכב נולד", "האם תוכלו לסלוח לי?", "סטאלין מת!". אבל אין לי מושג על מה אני באמת מבסס את זה, ונראה לי שכמעט כל ניחוש טוב באותה מידה בשלב הזה.

מי יהיה המוביל במועמדויות?

עד כמה המצב באוסקרים כרגע מבולבל? "רומא" נחשב לפני רגע למוביל על ידי לא מעט פרשנים. סרט שחור לבן, בספרדית. הו כן.

ה-PGA היה אמור לעשות קצת סדר בנושא, אבל כמו שאמרנו למעלה – הוא לא. ולכן הרמז הכי גדול לשאלה מי המועדף הוא אולי בכלל מי שיקבל את מספר המועמדויות הגבוה ביותר.

מי המתמודדים על התואר? סרטים שיכולים גם לככב במועמדויות הטכניות וגם במועמדויות החשובות. זה מצמצם את הרשימה לסרטים הבאים: "כוכב נולד", "המועדפת", "רפסודיה בוהמית", "האדם הראשון" ו"הפנתר השחור". אז מי בסוף היום יהיה המועמד המוביל?

הימור: תיקו – "המועדפת" ו"כוכב נולד" יקבלו 10 מועמדויות לכל אחד,  ושאר המועמדים יקבלו 6 מועמדויות ופחות.

מה יהיו ההפתעות הגדולות?

כולם יכולים לומר שליידי גאגא תהיה מועמדת, ש"הפנתר השחור" יהיה מועמד על אפקטים או ש"ספיידרמן: ממד העכביש" יהיה מועמד בפרס האנימציה. אבל בכל שנה יש גם הפתעות, דברים שמגיעים משום מקום ואף אחד לא מצליח לחזות אותם.

בין אם זה ההשמטה של מרטין מקדונה ממועמדות הבימוי שנה שעברה, המועמדות של רות נגה לפרס השחקנית הראשית לפני שנתיים או המועמדות של לני אברמסון על הבימוי של "חדר", קשה למצוא שנה שבה כולם הסתכלו על המועמדויות ואומרים "כן, זה בדיוק מה שציפינו".

אז מה יהיו ההפתעות הגדולות של השנה?

הימור: אני אצמצם ל-3 – הבמאי של "אהבה בימים קרים" יועמד לפרס הבימוי, "מקום שקט" יפתיע וישיג 5 מועמדויות ו"מרי פופינס חוזרת" לא ישיג אף מועמדות בפרס השיר הטוב ביותר.

מי יהיה מועמד בקטגורית הסרט המונפש הקצר?

לא הקטגוריה הכי לוהטת, אני יודע, אבל היי – השנה אשכרה היתה אפשרות סבירה מצד כולם לעקוב אחרי המירוץ ולהתעניין מה קורה בו.

אז מה באמת קורה פה? נראה שיש לאולפנים שתי נציגויות חזקות – דרימווקס עם "בילבי" ופיקסאר עם "באו". שני סרטים מקסימים על יחסי הורים-ילדים (תימה חוזרת השנה) עם אנימציית תלת-מימד נפלאה וחיננית, שמספרים סיפורים חמודים להפליא. לדרימוורקס יש גם את "קארמת ציפורים" הסתמי, אבל קשה לי להאמין שהוא יקבל מועמדות רק בגלל געגועים לאנימציית דו-מימד.

חוץ מהם,"אבידות ומציאות" גם נוגע ללב, אבל בעיקר מ-מ-ש מרשים ויזואלית, מה שיבטיח לו מקום גבוה ברשימה. "התנהגות חייתית" נראה כמו פיילוט נחמד לסדרת אנימציה חביבה, "עידן ההפלגה" הוא סיפור קצר נחמד אבל לא מדהים, "סבא ניבתן" ו"סופי שבוע" משלבים שניהם דרמות משפחתיות עם אלמנטים מסרטי אימה בצורה די מוצלחת, ו"אחר הצהריים" יפה אבל גם קצת צפוי. מבין כל המועמדים, האחד שהכי נגע לי בלב הוא "צעד אחד קטן", אבל ראיתי אותו בתנאי צפייה ספציפיים מאוד – עם הבת שלי על הברכיים, בעודי מחבק אותה ככל שהסרט ממשיך. אז לא הוגן.

הימור: "באו" ו-"בילבי" נראים כמו המובילים לזכייה, "אבידות ומציאות" נכנס על סמך הטכניקה המרשימה, "התנהגות חייתית" נכנס בגלל געגועים ל"זוטרופוליס" ו"אחר הצהריים" נכנס כי זאת תחושת הבטן שלי.

אתם מוזמנים לכתוב בתגובות את ההימורים, התהיות, הניחושים על ההפתעות, או כל מחשבה בנוגע למועמדויות המתקרבות. את המועמדויות לאוסקר עצמן נגלה מחר.