קדם אוסקר 2007

Last time, on Oscar:

בשנה שעברה, כולם ידעו מה הולך לקרות, רק שזה לא קרה. הזכייה של 'התרסקות' בפרס הסרט הטוב ביותר היתה טוויסט שמעטים הצליחו לנחש, והיא עצבנה הרבה. אבל היא הוכיחה דבר אחד: לא משנה עד כמה נדמה לנו שהכל צפוי וברור מראש, הפתעות קורות. אפילו באוסקר. הכרזת המועמדים השנה הוכיחה את זה שוב: רשימת המועמדים שונה מאוד מבכל שנה אחרת בתולדות האוסקרים. בדרך כלל, יש כמה סרטים שמקבלים מועמדות פחות או יותר להכל, ובסופו של דבר זה שמקבל הכי הרבה מועמדויות לוקח את הפרס הגדול. השנה זה פשוט לא ככה. המון סרטים מועמדים רק בקטגוריה אחת או שתיים, והסרט עם הכי הרבה מועמדויות אפילו לא מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר ('נערות החלומות' עם שמונה מועמדויות, שלוש מתוכן בקטגורית "השיר הטוב ביותר"). בתנאים כאלה, נראה כאילו כל כללי האוסקר הרגילים לא תקפים השנה. מה שהופך את ההימורים באוסקימורון להרבה יותר מעניינים.

רשימת המועמדים הלא שגרתית הפכה את הפרס הגדול – קטגורית הסרט הטוב ביותר – לאחת הקשות ביותר לניחוש. חמישה סרטים מועמדים, ואי אפשר לפסול אף אחד מהם מראש. לכל אחד מהחמישה יש סיכוי לגיטימי לנצח. גם בין טובי המומחים והחזאים ברשת ובעולם אין שום הסכמה השנה, מלבד העובדה שאין סרט אחד שמוביל באופן ברור.

כיוון ש'נערות החלומות' לא ברשימה, הסרט עם הכי הרבה מועמדויות שנמצא בתחרות על "הסרט הטוב ביותר" הוא 'בבל', כך שסטטיסטיקה אחת לפחות עובדת לטובתו. זה גם סרט רציני, רב-לאומי ומדכא, שמזכיר את 'התרסקות', הזוכה של השנה שעברה. בעצם, אולי הוא דומה ל'התרסקות' יותר מדי. קצת קשה להאמין שהאקדמיה תבחר שנתיים ברציפות באחד מסרטי ההרבה-עלילות-מצטלבות-ומסר-אוניברסלי.

המועמדות של 'מכתבים מאיוו ג'ימה' נחשבה למפתיעה: הוא הופץ ממש בשניות האחרונות של 2006, כשבמשך מרבית השנה הוא נחשב לאחיו הקטן והזניח של 'גיבורי הדגל', והוא דובר כולו יפנית (ואף סרט שאינו דובר אנגלית מעולם לא זכה באוסקר; למעשה הנתון הזה עובד גם נגד 'בבל', שרק רבע ממנו מדבר אנגלית). אבל מהרגע שהוא נכנס לרשימת המועמדים, אי אפשר לפסול אותו: זה קלינט איסטווד. כשמדובר באוסקר, אף פעם לא חכם לזלזל בקלינט.

מבחינה מסחרית – והבחינה המסחרית בהחלט נחשבת – הסרט המצליח ביותר מבין המועמדים הוא 'השתולים': הכנסות של 129 מיליון דולר באמריקה עד כה. המבקרים היו אחידים בדעתם שמדובר בסרט מצוין, והבמאי הוא מרטין סקורסזה, שאולי יקבל השנה סוף סוף את האוסקר שנמנע ממנו במשך שנים (ועל כך בהמשך). אבל ל'השתולים' יש כמה בעיות: למרות שהוא מלא בהופעות מרשימות, השחקן היחיד מתוכו שקיבל מועמדות הוא מארק וואלברג, לפרס שחקן המשנה; לאונרדו דיקפריו, שהיה צפוי לקבל עליו מועמדות לפרס השחקן הראשי, קיבל במקום זה מועמדות על 'לגעת ביהלום'. כל זה רומז שאולי 'השתולים' פחות פופולרי בקרב האקדמיה מאשר בקרב המבקרים או הקהל. חוץ מזה, הוא אלים, הוא רימייק (אף רימייק מעולם לא זכה בפרס), וקשה מאוד למצוא בו מסר חשוב נגד מלחמות, גזענות או ג'ורג' בוש. אנשים שמצביעים לסרטים "חשובים" יקחו את בבל או איוו ג'ימה. אם מצביעים כבר למשהו סתם כיפי, אפשר כבר להצביע ל'מיס סאנשיין הקטנה'.

אם 'מיס סאנשיין הקטנה' ינצח, זה יהיה סיפור סינדרלה נחמד: הסרט העצמאי הקטן, שנקנה לפני שנה בסאנדנס ב-10 מיליון דולר, לוקח את כל הקופה. הסרט קיבל לאחרונה כמה חיזוקים חשובים בפרסי הגילדות המקצועיות ההוליוודיות: הוא זכה במפתיע בפרס הסרט הטוב ביותר של איגוד המפיקים, וגם בפרס האנסמבל הטוב ביותר אצל איגוד השחקנים. זה נראה טוב – אבל כדי לזכות באוסקר, הסרט צריך להתגבר על כמה סטטיסטיקות אימתניות. קודם כל, זאת קומדיה. קומדיות כמעט שלא זוכות ב"הסרט הטוב": בשלושים השנה האחרונות זכו בפרס רק שתיים כאלה. שנית, זוג הבמאים, ואלרי פאריס וג'ונתן דייטון, לא מועמדים לפרס הבמאי הטוב ביותר. שסרט יזכה ב"הסרט הטוב ביותר" בלי שהבמאי יהיה מועמד? זה דבר שפשוט לא קורה. אוקיי, אם רוצים לנטפק, בשבעים השנים האחרונות זה קרה פעם אחת (1989, 'הנהג של מיס דייזי'). זה לא מעודד.

מה שמשאיר אותנו עם 'המלכה'. עקרונית, שום דבר לא עומד בדרכו של הסרט אל הפרס ואף סטטיסטיקה לא גורסת שדרמות על מלכות אנגליות לא זוכות באוסקר. יש לו שש מועמדויות – מספר יפה בימים טרופים אלה, קונצנזוס ביקורתי מקיר לקיר, הצלחה מסחרית נאה, וקשה למצוא אנשים שיטענו שהם יחרימו את האוסקר לנצח אם הוא ינצח. אז למה בכל זאת הוא לא נחשב למנצח אוטומטי? כי למרות הכל, 'המלכה' קצת יבש. התגובה שהוא מוציא מאנשים היא מחיאות כפיים מלאות כבוד, לא קריאות הידד או צחוק ודמע. אז השורה התחתונה היא שאין שורה תחתונה. אפשר להתווכח ממש עד קצה השטיח האדום על היתרונות והבעיות של כל אחד מהמועמדים, אבל אף אחד לא באמת יודע מי יזכה. תחושת הבטן שלי אומרת 'מיס סאנשיין הקטנה'. לאנשים אחרים יש בטנים שאומרות דברים אחרים.

שחקנים
בניגוד לקטגורית הסרט, בתחום המשחק נראה שהניחוש לא יהיה קשה. כידוע, עשרות פרסים שונים מחולקים מדי שנה לפני שמגיעים לדבר האמיתי. והשנה, בכל ארבע קטגוריות המשחק היתה הסכמה רחבה עד מוחלטת בין כל איגודי המבקרים, הגילדות המקצועיות ואיגודי האנשים שלאף אחד לא ברור מה הם בדיוק עושים חוץ מלתת פרסים (למשל, גלובוס הזהב). ומי שזוכה בכל הפרסים המוקדמים, בדרך כלל לוקח גם את האוסקר.

בפרס השחקנית הטובה ביותר תזכה הלן מירן על 'המלכה'. זה סגור, חתום ונעול. אין אפילו אשליה של תחרות. בכל הפרסים המוקדמים, מירן ניצחה. כולם. אם הלן מירן לא תזכה – והיא כן תזכה, אבל נגיד, לצורך העניין, שלא (ואני לא רומז שהיא לא תזכה, כי היא כן. אבל נגיד) – אז מריל סטריפ תיקח את הפרס על 'השטן לובשת פראדה'. והמועמדות האחרות? נראה כאילו לא הושקע שום מאמץ בבחירתן; פשוט לקחו את קייט ווינסלט וג'ודי דנץ', שממילא מועמדות כמעט כל שנה, ופנלופה קרוז לקישוט.

בפרס השחקן יזכה כנראה פורסט וויטקאר על תפקיד אמין (צריך לנצל את הבדיחה הצפויה הזאת כל עוד אפשר) ב'המלך האחרון של סקוטלנד'. זה טיפה פחות וודאי מהזכייה של הלן מירן, אבל עדיין יהיה מפתיע מאוד אם את הפרס ייקח מישהו מלבדו. על המקום השני הזה יש תחרות לא פשוטה: זה יכול להיות פיטר או'טול, שהמועמדות הראשונה שקיבל היתה על 'לורנס איש ערב' ב-1962, ומאז היה מועמד שוב ושוב ושוב, וטרם זכה; או אולי וויל סמית, שחקן פופולרי להדהים שקיבל הרבה שבחים על 'המרדף לאושר'. לאונרדו דיקפריו שוב נמצא בתפקיד "זה שבטח יזכה יום אחד באוסקר אבל כנראה לא השנה", וריאן גוסלינג מועמד על 'Half Nelson', סרט אינדי זעיר (שלא הופץ בארץ), ולכן גם סיכויי הזכייה שלו קלושים.

שחקנית משנה? ג'ניפר האדסון, 'נערות החלומות'. האדסון היא סוג של נינט אמריקאית: אלמונית עד לא מזמן, היא התגלתה ב'אמריקן איידול', אבל במקום להוציא אלבום או להצטרף לעונה השביעית של 'השיר שלנו', עברה לקולנוע. 'נערות החלומות' הוא הסרט הראשון שבו היא משתתפת, ובעיני מבקרים רבים, היא הדבר הכי טוב בו. מי שהיו יכולות להוות את התחרות העיקרית להאדסון הן שתי שחקניות מ'בבל': רינקו קיקוצ'י (היפנית החרשת) ואדריאנה בראצה (האומנת המקסיקנית). הבעיה היא המועמדות הכפולה, שעלולה לפצל את הקולות של תומכי 'בבל' ולנטרל את שתיהן. השחקנית המוכרת היחידה בקטגוריה היא קייט בלאנשט (שהיתה גם היא ב'בבל', אבל מועמדת על 'רמז לסקנדל'. לא, אני לא מנסה לבלבל אתכם. או שמא?), אבל לה כבר יש אוסקר טרי על המדף – כך שנראה שהתחרות המשמעותית היחידה של האדסון היא מיס סאנשיין הקטנה בעצמה, אביגייל ברסלין בת ה-10. היא חמודה, אבל אוסקר? בואו לא נגזים.

ואת פרס שחקן המשנה ייקח אדי מרפי על 'נערות החלומות'… או שלא. במקרה הזה, יש מקום להפתעות. הרעיון של קומיקאי שחור שעושה פתאום תפקיד דרמטי מוערך וזוכה עליו באוסקר הוא לא חדש (ג'יימי פוקס, 'ריי'), אבל לאדי מרפי יש בעיה רצינית: בעיתוי מאוד לא מוצלח, בדיוק בזמן שבו חברי האקדמיה צריכים לבחור, אמריקה התמלאה בפרסומות ל'נורביט', הסרט החדש של אדי מרפי, אחד מהדברים הדוחים האלה, המלאים בדיחות פלוצים, שבהם הוא משחק את כל הדמויות, כולל, כמובן, אישה שמנה מאוד. כשאתה ממלא טופס בחירה לאוסקר ופרסומת לדבר כזה פתאום מופיעה מולך, היד שלך עלולה לרעוד, ולעבור ממשבצת ה"אדי מרפי" למשבצת שלידה כתוב "אלאן ארקין, 'מיס סאנשיין הקטנה"'. אפשרויות נוספות הם מארק וואלברג בתפקיד השוטר המעליבן מ'השתולים'. או אולי, אם האקדמיה מרגישה מאוד אמיצה, ג'קי ארל היילי, בתפקיד הפדופיל מ'ילדים קטנים'.

הבמאי הטוב ביותר
בחלומי, עבר בקריאה שלישית באקדמיה "חוק סקורסזה", שעל פיו ההצבעה לפרס הבמאי הטוב ביותר תהיה גלויה. ואז, אולי, סוף סוף, סקורסזה יקבל את האוסקר. כולם הרי מסכימים שזה מגיע לו. הוא נחשב לאחד הבמאים הגדולים בעולם, הוא היה מועמד שוב ושוב ושוב (שמונה פעמים בסך הכל), ומעולם לא זכה. אבל לשם שינוי, בפעם הראשונה מאז 'החבר'ה הטובים', סקורסזה מועמד על סרט שאנשים באמת אוהבים – 'השתולים'. אז אפשר להצביע עבורו בלב שלם, בלי להרגיש שבעצם נותנים לו באיחור את הפרס על 'נהג מונית'. זה בהחלט נראה כאילו הפעם הוא סופסוף הולך לקבל את האיש עם המטאטא. אבל לכו תדעו. ההיסטוריה מראה שאף אחד מעולם לא הרוויח אגורה מלהמר על סקורסזה באוסקר. אני יודע שאם אני הייתי חבר אקדמיה, הייתי מתפתה לתת את הפרס עוד פעם לקלינט איסטווד רק כדי לראות את הבעת הפנים של סקורסזה ברגע שאחרי הכרזת שם הזוכה. סיכוי לא רע שהגבות שלו יעלו באש ספונטנית. מועמדים גם אלחנדרו גונזלס איניאריטו על 'בבל' (אולי. אם פתאום 'בבל' יהפוך לגורף פרסים סדרתי), סטיבן פרירס על 'המלכה', ובתפקיד הבמאי שהסרט שלו לא נמצא ברשימת המועמדים לפרס הסרט – פול גרינגראס על 'טיסה 93'.

תסריט
והפעם בפינתנו "מה לעזאזל הם חשבו": 'בוראט' מועמד לאוסקר על פרס התסריט המעובד. לסרט הזה בקושי היה תסריט, ועוד תסריט מעובד? מעובד ממה, בדיוק? מה שעוד יותר מוזר זה ש'בוראט' עשוי אפילו לזכות בפרס הזה, רק משום שהוא לא מועמד לשום דבר אחר ומגיע לו פרס כלשהו. אם היו נותנים לסשה ברון כהן את אוסקר השחקן הטוב ביותר, כמו שמגיע לו, זה לא היה קורה. נו טוב. בהנחה ש'בוראט' לא ייקח את הפרס, הוא ילך כנראה ל'השתולים', בעוד בקטגורית התסריט המקורי הטוב ביותר התחרות היא בין 'מיס סאנשיין הקטנה' ו'המלכה'.

צילום
אחת הפאשלות העיקריות של האקדמיה השנה היא שאלפונסו קוארון לא מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר, או לפחות לפרס הבימוי, על 'הילדים של מחר'. מצד שני, הסרט כן מועמד משום מה לפרס התסריט, שלא ממש מגיע לו. לפחות על דבר אחד אני והאקדמיה מסכימים: הצילום בסרט הוא מהמדהימים שנראו השנה ובכלל. ועל כך הוא צריך לקבל את האוסקר. חברו המקסיקני של קוארון, גיירמו דל טורו, ביים את 'המבוך של פאן' המוערך מאוד, ומועמד בשש קטגוריות. עוד לא ראיתי אותו, לצערי – אבל אומרים שגם בו הצילום מדהים, והוא המתחרה העיקרי של הילדים בקטגוריה הזאת.

אנימציה
אף פעם לא חשבתי שאתנגד כל כך לסרט של פיקסאר. 'מכוניות' הוא לא יותר מסרט בסדר, ולא מגיע לו אוסקר. אבל מה, הוא גם סרט האנימציה המצליח של השנה, ובאמריקה משום מה אוהבים אותו. שלא לדבר על זה שלשם 'פיקסאר' יש יוקרה שקשה לעמוד בפניה. המתחרה החזק שלו הוא 'תזיזו ת'רגליים' המוצלח הרבה יותר. 'מפלצת של בית' גם הוא סרט נחמד ומועמדות מוצדקת, אבל סיכוי לנצח אין לו.

הגרועים מכולם
בראזי, הפרס המוענק יום לפני האוסקרים לסרטים הגרועים של השנה, יש חופן של סרטים בודדים המועמדים לרוב הפרסים. הסרט עם הכי הרבה מועמדויות הוא 'אינסטינקט בסיסי 2', סרט ההמשך שאף אחד לא ביקש, וכמעט אף אחד גם לא ראה. הייתי אומר שהוא יזכה, אבל מולו עומד יריב לא פשוט בכלל: אווי בול, הבמאי שנחשב כבר כמה שנים לגרוע בעולם, עם 'בלאדריין' ('דם הערפדים') שלו. השאלה היא האם השם הרע להדהים שיצא לד"ר בול באינטרנט הגיע גם אל אזני האנטי-אקדמיה, והאם הוא מספיק חזק כדי לתת לו את הפרס על חשבון מטרה קלה כמו שרון סטון המזדקנת ומנותחת. המועמדים האחרים הם 'נערה במים' של מ. נייט שמלאן (רע. אבל לא רע מספיק), 'איש הקש' (נראה מאוד, מאוד רע) ו'Little Man' של האחים וויאנס. (אוי, כמה שזה נראה רע).

אוסקימורון!
בין אם הניתוח הזה עזר לכם לחשב את הסיכויים או רק בלבל אתכם יותר, עכשיו הזמן להיכנס לאוסקימורון, תחרות הניחושים השנתית של עין הדג. במרחק קליק אחד מכם נמצא טופס בו אתם מוזמנים לנחש את הזוכים בעשר קטגוריות באוסקר, פלוס קטגורית "הסרט הגרוע ביותר" בראזי. ומכיוון שאצלנו לא רק ההשתתפות חשובה אלא גם הניצחון, אלה מכם שינחשו נכונה הכי הרבה קטגוריות – לא בהכרח את כולן – יקבלו פרסים.

וזה מה שיש לנו להציע לכם השנה: שלושת הזוכים במקומות הראשונים יקבלו כל אחד זוג כרטיסים לאולמות ה-VIP בסינמה סיטי, בשווי 120 ¤ לכרטיס. מה זה אומר? זה אומר סרט באולם כמעט פרטי, על כורסאות עור רחבות, נוחות ומתכווננות, בלי פרסומות, ועם מזנון פתוח וחופשי שכולל גלידות, יין, שוקולד, פופקורן, בירה ובערך כל מה שבא לכם, לאורך כל הסרט. תאמינו לנו – כרטיס ל-VIP זה בהחלט דבר ששווה להמר בשבילו. אבל זה לא נגמר כאן: הזוכים יקבלו גם סרטי DVD לבחירתם מתוך קטלוג סרטי האוסקר של גלובוס-יונייטד. ארבעה סרטים לזוכה במקום הראשון, שניים למקום השני, אחד למקום השלישי. כל הזוכים במקומות הראשונים יזכו גם, כמובן, בחולצת עין הדג. רגע, עדיין לא גמרנו: דיסק DVD נוסף יוענק לזוכה בפרס המנחש הנועז ע"ש מארשה גיי הארדן, שמוגרל בין מי שניחשו נכונה את הזוכה בקטגוריה שתתברר כקשה ביותר לניחוש. ואפילו אם אין לכם שום מושג בניחושי אוסקר, ולא הימרתם על שום דבר נכון, אתם עדיין לא בטוחים מפני פרסים. DVD נוסף יוגרל בין כל המשתתפים בתחרות, בלי שום קשר לאיכות ניחושיהם. ואנחנו שומרים לעצמנו את הזכות לחלק פרסים נוספים. תקנון התחרות המלא נמצא כאן. טופס ההשתתפות כאן. יאללה לדרך.