סקס והעיר הגדולה

במקור: Sex and the City
תסריט ובימוי: מייקל פטריק קינג
שחקנים: שרה ג'סיקה פארקר, קים קאטרל, קריסטין דייויס, סינתיה ניקסון, כריס נות', ג'ניפר האדסון

קודם כל, שיהיה ברור: אני לא מבין כלום כי אני גבר, ולא סתם גבר אלא סטרייט. מי בכלל שלח אותי ל'סקס והעיר הגדולה'? אני צריך ללכת לשחק כדורגל ולגרבץ. אני הרי לא מבין שלא כל סרט חייב להיות גודאר, ושאפשר לראות סרטים סתם בשביל הכיף. אה, ואני לא יודע לפרגן. שכחתי משהו?

אחרי שצלחנו את כל זה והבנו שאני לגמרי לא כשיר לבקר את הסרט הזה, אני יכול לומר: 'סקס והעיר הגדולה' הוא סרט מגעיל. לא סרט גרוע – סרט מגעיל. דוחה. ואני לא אומר את זה כאחד שלא יכול לסבול דיבורים על חתונות, רומנטיקה וסקס; אני אומר את זה כאחד שצפה ברוב פרקי סדרת הטלויזיה, ונהנה מהם.

מאוד לא סביר שתלכו לסרט הזה בלי לדעת מה זה 'סקס והעיר', אבל אם בכל זאת קרה מקרה כזה, אין מה לדאוג, הסרט נפתח בתקציר ממצה של הסדרה והדמויות העיקריות. מדובר, כידוע, בקורותיהן של ארבע נשים בעיר הגדולה, שכל אחת מהן פיתחה במהלך שש שנות הסדרה דמות מורכבת ועגולה, שכמובן, לא ניתן יהיה לתמצת במילים ספורות (סמנתה שרמוטה; שרלוט רומנטית; מירנדה שכלתנית; קארי מעצבנת). במשך שש עונות הגיבורות טורטרו בין גבר לגבר וליבן נשבר פעם בעונה בממוצע. קארי ויקיר ליבה ביג נפרדו וחזרו וחזרו ונפרדו כ-60 פעם, ואז (זהירות, ספוילר לסדרה) החליטו שהם נועדו להיות יחד וצנחו זה לזרועות זו לצלילי קריאות הבוז של הקהל שחשב שאיידן היה הרבה, אבל הרבה, יותר שווה מהצנון הדלוח הזה. שלוש שנים אחר כך מגיע הסרט, ונתקל באותה הבעיה שממנה סובלים הרבה סרטי המשך מיותרים: איך להמשיך אחרי "והם חיו באושר ובעושר עד עצם היום הזה". התסריט בוחר בפתרון הכי פשוט, שעבד כבר 60 פעם, אז למה שלא יעבוד שוב: קארי וביג שוב רבים, שוב נפרדים, ליבה שוב נשבר ויאדה יאדה. במקביל, גם מירנדה נקלעת למשבר עם בן הזוג הכלבלבי שלה. שרלוט לא.

הבעיה בהגירה מהטלויזיה לקולנוע ידועה: מה שעובד במנות של 30 דקות לא בהכרח יעבוד במשך שעתיים ורבע (שעתיים ורבע!). הסרט לא מתאמץ, ולא מנסה לעשות שום דבר שונה על המסך הגדול יותר. יש בו את אותה קריינות של קארי, באותו טון, עם אותן אפיזודות באורך כמה דקות שמתפזרות על פני כל הסרט. אבל אני לא שונא את הסרט מפני שהוא ארוך. אני שונא אותו משום שהוא הופך את כל הדמויות כולן למטומטמות. בסדרה, קשה לומר שהרגשתי הזדהות עם אחת הדמויות – לאור העובדה שאני לא רווקה בת שלושים פלוס שחיה במנהטן ומקבלת אורגזמה מנעליים – אבל הנושאים שעליהן התקשקשו הבנות (סקס והעיר הגדולה, בעיקר) היו מספיק אוניברסליים כדי שאמצא בהם את עצמי לעתים קרובות, מה שהיה לפעמים די מביך. בסרט אין שום סכנה למבוכה כזאת, כיוון שהנשים מתנהגות כמו חייזרים, וחייזרים טיפשים במיוחד. בכל פעם שבה הגברים שלצידן עושים טעות – בין אם מדובר בבגידה או בחזרה הביתה מהעבודה באיחור – הן מגיבות כאילו הן גילו זה עתה שהוא רוצח סדרתי. לקארי יש בחירה ברורה בתחילת הסרט: היא יכולה לחיות עם ביג ולהיות מאושרת, או להתאמלל לכל החיים. היא בוחרת באומללות ובמשך שארית הסרט מייללת שהיא אומללה, שהיא שבורה, שאין תקווה לליבה הפצוע, ושהיא לא תוכל לצחוק עוד לעולם. וכל זה למה? כי היא מטומטמת, זה למה. מילא קארי, היא ממילא אף פעם לא היתה אדם מבריק במיוחד. אבל מירנדה? מירנדה אמורה להיות הדמות החכמה, זאת שנותנת לשכל ולא לרגש להנחות אותה. בסרט, לעומת זאת, היא סתם ביץ' מפלצתית.

את הסדרה לא ראיתי בגלל הדמויות, ראיתי אותה כי היא היתה מצחיקה. הסרט, לעומת זאת, לא מצחיק. כשהוא כבר מנסה להצחיק, הבדיחות הן כמו: כשמישהי נמצאת במקסיקו וישנה הרבה, ניתן לומר שהיא במקסיקומה. בשם כל הסטגדשים, הצילו! קבוצת הבנות שישבה מאחורי, אגב, דווקא חשבה שזה קורע.

כמו בסדרה, הבנות לעולם אינן לובשות את אותו הבגד בשתי סצינות רצופות; כשמדובר בשעתיים ורבע (שעתיים ורבע!!) של סרט, זה נהיה בולט עד גיחוך. מתי בדיוק שרלוט בעלת המשפחה או מירנדה העו"דית מוצאות זמן לעשות שופינג לכל כך הרבה בגדים חד פעמיים? ולמה קארי שמה על הראש טווס שחוט, לכל הרוחות? ההסבר היחיד שלי לזה הוא שהסרט נועד לאנשים ששואבים את אותה הנאה מצפיה במישהו קונה משהו יקר (והסרט לא מתבייש בזה: אין לדמויות בעיה לציין שוב ושוב ש"הכרית הזאת עלתה 400 דולר"), כמו שרוב האנשים מקבלים מצפיה באנשים עושים, נו, סקס.

לשיא החוצפה הסרט מגיע בהפסקות הפרסומות. ושתבינו, אני לא מדבר על פרודוקט פלייסמנט, כמו כשג'יימס בונד נוסע במכונית של יצרן מסוים, או בשם של מותג שמשתלב בדיאלוג בסרט. הפרסומות ב'סקס והעיר' "סמויות" כמו שמגדלי עזריאלי סמויים. אני מדבר כאן על דקות ארוכות, נטולות עלילה, שבהן קארי מדגמנת שמלות שונות ופאקינג מקריינת את שמות המעצבים. אני מדבר על צווחות עונג למראה תיקו של המעצב הנודע ז'ונטל דה-ווטאבר (והתיק הזה היה, בכל הכנות, אחד הדברים המכוערים ביותר שראיתי בחיי). הסרט מלא בפרסומות, וזה היה בסדר גמור מבחינתי, אלמלא פרט אחד קטן: שילמתי על הכרטיס. יש דברים, כמו ערוצי טלויזיה ציבוריים, שאותם אתם מקבלים חינם, ובתמורה נאלצים לצפות בפרסומות. 'סקס והעיר' מצפה מכם לשלם על הכרטיס כדי לראות פרסומות, טריילרים ואחר כך עוד פרסומות. כשאחרי כל זה, לקראת סוף הסרט קארי מעיזה לשאת איזה נאום על כך שמה שחשוב באמת זה הרגשות ולא המותגים, חי לואי ויטון שבשמיים, רציתי לחנוק אותה. אני נורא מתנצל, מיס ברדשאו, אבל אני לא אקבל ממך שיעורים באי-חומרנות בדיוק מאותה הסיבה שאני לא אקבל הרצאות על סובלנות מהיטלר.

ומה שמוזר זה שאני בכלל לא מתרגש מפרודוקט פלייסמנט בדרך כלל. שירוויחו המפיקים, למה לא. אבל בסרט הזה העניין כל כך בוטה עד שגועל הוא התגובה הסבירה היחידה. בדרך כלל גם לא ממש מעניין אותי אם סרט נושא מסר חינוכי או לא. ממילא 'סקס והעיר הגדולה' מוגבל לגילאי 16 ומעלה. ובכל זאת, המחשבה שמישהי עלולה לראות בגיבורות הסרט הזה מודל לחיקוי מעוררת בחילה.

אם שנאתם את הסדרה, אל תלכו לסרט. אם אהבתם אותה, בשום אופן אל תלכו.