ביקורת: זרים על שפת האגם

אפילו אם נעזוב את זה שאין סצינה בסרט שאינה סצינת עירום מלא - זה סרט מאתגר לצפיה. שווה? שאלה טובה
שם רשמי
זרים על שפת האגם
שם לועזי
L'incconou de lac

הבולבול המצוי נמצא כבר שנים על סף הכחדה. בולבולים בקולנוע הפכו לנדירים כל ‏כך שכל הופעה של בולבול מעוררת התרגשות גדולה. ביבשת אמריקה הם נעלמו כמעט לחלוטין, ‏ורק תצפיות בודדות בכל שנה עוד מתועדות. באירופה עדיין אפשר למצוא אותם, בעיקר בבתי גידול ‏מבודדים המרוחקים מההמון הסואן של המולטיפלקסים, ועדיין לא מדובר במראה נפוץ. והנה, ‏לפתע פתאום מגיע "זרים על שפת האגם", ואיתו מושבה שלמה של בולבולים! בולבולים בכל מקום! בולבולים על כל עץ ‏ומאחורי כל שיח! מכל צורה וגודל! נדמה שהסרט הזה לבדו כולל יותר בולבולים מאשר ב-30 ‏השנה האחרונות של התעשייה ההוליוודית כולה. מרוב בהלה, הועדה לביקורת הגבילה את ‏הקרנת הסרט לא רק לגיל 18 ומעלה, אלא גם לשעה 22:00 בלילה והלאה בלבד – הכל כדי לא להפריע את שלוות הבולבולים.‏

הסרט יוצא, כאילו בתיאום מושלם, באותו סף שבוע עם "כחול הוא הצבע החם ביותר" . שניהם ‏סרטים צרפתיים, שניהם זכו לשבחים ופרסים בפסטיבל קאן, שניהם מציגים סצינות מפורשות של ‏יחסי מין, שניהם עוסקים ביחסים חד מיניים – נשים ב"כחול", גברים ב"זרים". ובכל זאת הם גם ‏הסרטים השונים ביותר שאפשר לתאר – בין השאר משום שבהתאם לסטיגמות, הנשים עוסקות ‏באהבה ויחסים מונוגמיים, בעוד הגברים עסוקים כל הזמן אך ורק בסקס מזדמן.‏

גם אם נשים בצד את הציחקוקים והבדיחות הילדותיות, ואת כל עניין הבוטות המינית (בכל זאת, כמעט שאין אף סצינה בסרט שאינה סצינת עירום מלא), זה סרט לא ‏פשוט לצפיה. "זרים על שפת האגם" הוא סרט שמתרחש כולו בלוקיישן אחד בלבד. אותו חוף, ‏אותם מים, אותה חורשה. הוא מונוטוני: יום אחרי יום, אותן דמויות מגיעות לאותו מקום כדי ‏לעשות, פחות או יותר, את אותו הדבר. הסרט לא כולל מוזיקה כלשהי: פס הקול היחיד הוא רחשי ‏המים והעלים. ‏

אותה חורשה שעל שפת האגם משמשת מקום מפגש להומואים. מדי יום מגיעים לשם גברים כדי ‏להתפשט, להשתזף ולתפוס סטוץ למשך חצי שעה או חמש דקות. אחד מהם הוא פרנק, גיבור ‏הסרט, שמגיע למקום כמעט מדי יום ומשוחח עם כמה מהאורחים הקבועים האחרים; בינהם הנרי, שיושב תמיד ‏באותה נקודה, מבודד מהחגיגה שסביבו ונדמה שהוא היחיד המעוניין בשיחה ולא בהשתגלות ‏מהירה. אחר הוא מישל, שחיין חטוב ומשופם שפרנק נדלק עליו. וכך החיים נמשכים בשגרת שיגולים שקטה, עד שבתוך אותו שקט ממש מתרחש רצח, לנגד עיניו של פרנק.‏

החל מאותו רגע הסרט הופך, כמובן, למותחן. אבל הבמאי אלן גירודי בוחר לעשות דבר מפתיע: ‏במקום לתת לנו לנחש מי עשה את זה – הוא מראה לנו. גם אנחנו עדים לרצח. אנחנו יודעים מי ‏עשה את זה, אנחנו יודעים מתי, אנחנו יודעים איך. אנחנו לא יודעים אם הוא יעשה את זה שוב, ‏ויותר מכל – המסתורין האמיתי, והמתסכל ביותר, של הסרט – אנחנו לא יודעים למה לכל הרוחות ‏פרנק לא עושה עם זה שום דבר.‏

פרנק, שהיה עד לרצח, לא הולך למשטרה. הוא לא מספר על זה לאף אחד. הוא ממשיך בשגרת ‏החיים שלו, כאילו כרגיל. ההתנהגות שלו הופכת לתמוהה יותר ויותר ככל שהעלילה מתקדמת. ‏ההתנהגות הזאת משאירה את הסרט חידתי, אפילו כשנדמה שאנחנו יודעים את כל מה שאפשר ‏לדעת, והשאלה הולכת והופכת מטרידה יותר ויותר ממש עד לסצינת הסיום, שתוציא אתכם ‏החוצה עם הרבה סימני שאלה בראש: למה? למה הוא עושה את מה ‏שהוא עושה? מה מניע אותו? ‏וזה די מרשים שסרט כזה מצליח לגרום לצופים בדרך החוצה לחשוב על משהו אחר מלבד "יו, ‏היו פה ממש הרבה בולבולים".‏

אז היה שווה? היה צריך את כל הסקס המפורש הזה כדי לספר את אותו סיפור בלתי פתור? ‏שאלה טובה. "זרים על שפת האגם" מצולם היטב, מעורר מחשבה ומבהיר ששום דבר כאן לא ‏מקרי; אבל הוא גם מקמץ במידע באופן שהופך אותו למאוד מאתגר. צריך לענות על השאלה שבמרכז הסרט כדי לדעת האם הסרט הוא טוב או לא, ואני לא יודע את התשובה. או לפחות, אני חושב שאני לא יודע; תשובה אפשרית אחת מעצבנת אותי. זה מבצע שנועד לצופים הרפתקנים ‏ונועזים בלבד. ולא בגלל הבולבולים. ‏


פורסם במקור בוואלה