סופר 8

איך "אי. טי" היה נראה אילו אי. טי. היה הרבה יותר גדול, והרבה הרבה יותר מכוער?

לפני זמן רב מאוד, בתקופה תמימה ופשוטה יותר – או במילים אחרות, תחילת האייטיז – חבורה ‏קטנה של ילדים בעיירה אמריקאית קטנה עסקו בענייניהם, שכללו לנסות להסתדר עם ההורים ‏הלא מתפקדים שלהם, לריב עם האחים, ולהיפגש לצרכים גיקיים עם קבוצת חברים. את השיגרה ‏הפרברית הזאת הפר יצור מוזר מעולם אחר, שהופיע באמצע הסובורביה הזאת ועורר הרבה ‏התרגשות בקרב הצבא האמריקאי, שהחליט ללכוד אותו ויהי מה. זה היה ב"אי.טי.", סרטו של ‏סטיבן ספילברג שבמשך עשור וחצי היה הסרט המצליח ביותר אי פעם.‏

עכשיו, ב"סופר 8", הוא עושה את זה שוב, באמצעות הבן המאומץ, ג'יי. ג'יי. אברהמס. ספילברג ‏הוא אחד ממפיקי הסרט, שאברהמס כתב וביים – וגם אם ספילברג לא היה שם, הניסיון לחקות ‏אותו היה ברור. תראה אבא, צועק אברהמס בהתלהבות, אני עושה בדיוק כמוך! "סופר 8" הוא ‏פחות או יותר "אי.טי.", אם אי.טי. היה הרבה יותר גדול והרבה הרבה יותר מכוער.‏

הסיפור עדיין מתרחש על הגבול שבין הסבנטיז לאייטיז, אבל מה שהיה אקטואלי ב"אי.טי." הוא ‏עכשיו נוסטלגי. למשל: אם נולדתם אחרי, נגיד, 1973 (מה שאגב, נכון גם לגבי! אני לא כזה זקן) ‏יהיה מובן לחלוטין אם אין לכם מושג מה משמעות שם הסרט, ואתם תוהים האם ‏תצליחו להבין את העלילה של "סופר 8" אם לא ראיתם את כל שבעת הקודמים. ובכן, ילדים, ‏הידעתם? "סופר 8" הוא פורמט פילם שהיה פופולרי במצלמות חובבים ביתיות לפני מאתיים שנה ‏בערך, לפני שכולן הוחלפו במצלמות וידאו. נוסטלגיה זה כיף, אבל בכך שהסרט הזה קיבל את ‏התקופה והשם הזה, נראה כאילו הוא מכוון בעיקר לבני ארבעים פלוס שמנסים לשחזר את ילדותם ‏האבודה באמריקה הצעירה (יחסית) והתמימה (נגיד), ולא לקהל היותר מתבקש שלו: ילדים, בני ‏גילם של כוכבי הסרט. "סופר 8" הוא ברוב המובנים סרט ילדים, בדיוק כמו ש"הגוניס" או "חבורת ‏אופני ה-‏BMX‏" היו. מה שכן, הוא מפחיד הרבה יותר מכל הסרטים שראיתי כשאני הייתי ילד.‏

במקום לשחק ‏D&D‏, הילדים האלה עוסקים בצילום סרט על זומבים. וזה בפני עצמו מגניב. הייתי ‏בכיף הולך לראות סרט על ילדים באייטיז שעושים סרט גם אם לא היו בו חייזרים (בעצם ‏באמת ‏הלכתי וראיתי את הסרט הזה, קוראים לו "הבן של רמבו" ובאמת היה כיף)‏. אברהמס ‏העתיק מספילברג את האופן הטבעי שבו ילדים מדברים ומתייחסים זה לזה, דבר שהרבה סרטים ‏מפספסים לחלוטין. הסרט לא משבץ את הילדים לתפקידים המסורתיים בחבורה: למשל, הילד ‏השמן לא מלוהק כמקובל לתפקיד הקומיק-רליף הטיפש – להיפך, הוא המנהיג; והילד עם הגשר ‏על השיניים הוא לא רע רק בגלל שיש לו גשר, וזה די מכוער. לחבורת הבנים מצטרפת גם בת(!), ‏שאליה כל הבנים מתייחסים קצת כאילו נמצא בקרבם חייזר. השחקנים הצעירים כולם די מוצלחים, ‏אבל הילדה היא בקלות המרשימה ביותר. לכן היה די צפוי לגלות שהשחקנית היא אל פאנינג, ‏האחות הצעירה של דקוטה פאנינג. בזמן שאחותה הגדולה מבזבזת את זמנה על תפקידים של ‏דקה וחצי ב"דמדומים", אל כנראה ירשה את אותו תכשיט קסום שעובר בירושה במשפחת פאנינג, ‏שגורם לך לתהות האם באמת יכול להיות שהיא בת 12, או שלקחו לתפקיד שחקנית מנוסה בת ‏ארבעים שתנועותיה הועברו באמצעות לכידת תנועה לדמות אנימציה ממוחשבת של ילדה. ואם זה ‏המצב, סחתיין על האפקטים.‏

גם יתר האפקטים בסרט לא רעים בכלל. זה מתחיל מהרכבת. בזמן צילום סצינה לילית, הילדים ‏עדים לתאונת רכבת מזעזעת, מחרידה, מרהיבה וחסרת כל הגיון פיזיקלי (אבל עזבו). באחד ‏הקרונות שברכבת נמצא משהו, משהו גדול, שבעקבות התאונה בורח. ואז דברים מוזרים מתחילים ‏לקרות בעיירה הקטנה. בהתחלה אלה רק אנשים שנעלמים פתאום, אבל בהמשך המתקפות ‏הופכות להרבה יותר ישירות, עד שהסרט נהיה יותר "פארק היורה" מ"אי. טי". וכאן, כל מתקפה ‏של היצור מותחת, מפתיעה ומבעיתה מחדש. באופן מאוד ג'יי. ג'יי. אברהמסי, במשך הרבה ‏מהסרט לא תדעו איך בדיוק נראה היצור שהיה בקרון, מלבד העובדה שהוא גדול ומכוער. אבל אל ‏תדאגו, זה לא אחד מהסרטים שישאיר אתכם לבד עם הדמיון שלכם: התפלץ נחשף במלואו בסופו ‏של דבר. יש עוד דבר שאני יכול להגיד על המפלצות של אברהמס – הן אף פעם לא נראות כמו ‏המפלצת הקולנועית המצויה. כשהוא עושה חייזרים ביזאריים, הם באמת נראים חייזריים. ובאמת ‏ביזאריים. עוד דבר שאברהמס מאוד אוהב הוא בוהק-עדשה אופקי, הפסים האלה שנמרחים על ‏המסך כל פעם שיש אור בוהק בפריים. האפקט הזה נוצל באופן מוגזם ב"סטאר טרק", ומנוצל ‏באופן מוגזם מעבר לכל פרופורציה ב"סופר 8". אוקיי, נחמד שממבט אחד על פריים אחד של ‏הסרט אפשר לדעת מי ביים אותו, אבל רבאק, אולי פשוט תכוון את העדשה? הפסים האלה פשוט ‏מפריעים. כבר שקלתי ללכת לצעוק על המקרין.‏

אז הסרט על הילדים שעושים סרט הוא נהדר. והסרט על המפלצת שפולשת לעיירה קטנה גם הוא ‏לא רע בכלל. הבעיה העיקרית שלי עם "סופר 8" הוא ששני הסרטים האלה כמעט שלא קשורים זה ‏לזה. הילדים לא היו אחראים לתאונת הרכבת – הם רק היו בסביבה במקרה כשהיא התרחשה, וזה ‏ממשיך להיות התפקיד שלהם גם בהמשך. הם לא עושים שום דבר חשוב באמת, הם רק נמצאים ‏בסביבה במקרה. בחלק האחרון של הסרט אין לתסריט ברירה אלא לשלב את שתי העלילות, והוא ‏עושה את זה באופן מגושם ומטופש למדי, ובדרך תוקע כמה דמויות בתוך אותן קלישאות ‏ששמחתי שהוא נמנע מהן עד אותו רגע. בשלב הזה כבר אהבתי את הסרט מספיק כדי לסלוח לו ‏על זה, אבל אם היחסים בינינו היו פחות הדוקים זה היה מוביל לפרידה. זה תמיד מתסכל לראות ‏סרט מושקע מאוד, עם אפקטים שעלו מיליונים וצוות שהשקיע חודשים, ולהבין שהבעיה בו לא ‏נמצאת באף אחד מהם, אלא רק בחלק הכי זול של ההפקה – התסריט. כמה כבר היה עולה לכם ‏עוד שכתוב או שניים? כמה שיפוצים תסריטאיים קלים היו יכולים להפוך את "סופר 8" לקלאסיקה ‏ממש. לצערי הוא רק סרט טוב. אבל גם זה לא מעט. הוא כיף, הוא נוסטלגי, הוא מבהיל, הוא ‏אקשני, הוא כל מה שצריך. חבל רק שהוא לא יותר.‏