עשור הטבעות

טרילוגית "שר הטבעות" בת עשר. מחשבות על מה שהיא עשתה לקולנוע, בעקבות ליל הטבעות

הכתבה הזאת נכתבה עבור מעריב ז'ורנל, שם היא פורסמה לראשונה, בעקבות "ליל הטבעות". מסקנה עיקרית: 800 מילה, מתברר, לא מספיקות כדי לסכם את הטרילוגיה מפרספקטיבה של עשר שנים – אבל עשיתי מה שאפשר.


מגדלי התאומים נפלו בספטמבר 2001. שלושה חודשים לאחר מכן יצא לאקרנים הסרט הראשון ‏בטרילוגית שר הטבעות, שכוללת סרט בשם "שני הצריחים". צירוף מקרים? כן. בהחלט כן. לא ‏באתי לטעון שפיגועי 9/11 היו קונספירציה של אורקים, אבל במבט על העשור שחלף, צילו של "שר ‏הטבעות" משתרע על העשור הקולנועי כולו כשם ש-9/11 הגדיר את העשור בעולם. עשר שנים ‏עברו מאז – אלה משפטים כאלה שגורמים לי להרגיש ממש זקן – וההשפעה של "שר הטבעות" ‏ברורה.‏

‏1.‏ להסתדר בשלשות

לפיטר ג'קסון, במאי ניו-זילנדי המתמחה בסרטי אימה טראשיים, היה רעיון מטורף: להסריט ‏במלואו את אפוס הפטזיה הקלאסי "שר הטבעות" של ג'.ר.ר. טולקין, אלף ומשהו עמודים של ‏תיאורים נמלצים והירואיזם המתובלים בשירים בשפות שאינן קיימות כלל. וכאילו זה לא מספיק, ‏הוא לא רצה לעשות סרט אחד – אלא שלושה, בו-זמנית. בתקציב של 293 מיליון דולר, הפקת ‏הקולנוע היקרה ביותר אי פעם בזמנו, ולאורך 438 יום, הוא צילם סרט אחד באורך של 10 שעות, ‏שנערך לשלושה סרטים נפרדים. כל מפיק שפוי יאמר לכם שלא ככה עושים את זה. קודם מצלמים ‏סרט אחד, מוציאים אותו לאקרנים, ואם הקהל אוהב אותו – חושבים על המשך. לא היתה שום ‏ערובה לכך שהסרט האשון לא ייכשל, ויגרור את הטרילוגיה כולה לאגם רותח של דיו אדומה.‏

למרבה המזל, זה עבד. הסרטים יצאו לאקרנים לאורך שלוש שנים, ב-2001, 2002 ו-2003, וכל ‏אחד מהם הצליח כלכלית וביקורותית יותר מקודמו. "שיבת המלך", הסרט השלישי, חתם את ‏ההישג בצרור של 11 אוסקרים והכנסות כלל עולמיות של יותר ממיליארד דולר.‏

עשר שנים אחרי, הוליווד כבר לא מייצרת סרטים: היא מייצרת טרילוגיות. שום סרט גדול תקציב ‏לא מגיע אל המצלמות בלי תכניות מפורטות ומנומקות לשני סרטי המשך, שיצולמו אם וכאשר ‏הראשון יצליח במידה מספיקה, ומבלי שהבמאי והשחקנים הראשיים מוחתמים מראש על שלושה ‏סרטים לפחות.‏

‏2.‏ אפקטים

בתוך הסיפור הענק, "שר הטבעות" הביא לקולנוע גם שורה של חידושים טכניים. כל שלושת ‏הסרטים ‏זכו, ובצדק מוחלט, באוסקר לאפקטים הויזואליים הטובים ביותר. כשהסרטים יצאו, ‏נקודת המכירה ‏העיקרית היתה קרבות הענק בהשתתפות אלפי דמויות של אנשים ומפלצות, ‏שנוצרו במחשב. סצינות ‏כמו המצור על מינאס טירית היו לא-יאמנו ב-2003, ומרשימות בהחלט גם ‏היום. אבל למען האמת, ‏האפקט נשחק לא מעט בעשור שחלף, אחרי שכל בלוקבאסטר שני הביא ‏קרבות ענק משלו.‏

אבל הסרט הביא גם חידוש נוסף: דמותו של גולום. זו לא היתה הדמות הוירטואלית ‏הראשונה ‏שקיבלה תפקיד משמעותי בסרט – בתואר הזה מחזיק ג'אר ג'אר בינקס מ"מלחמת ‏הכוכבים: אימת ‏הפנטום", שהצליח בעיקר לגרום לאנשים לרצות להכניס אגרוף למסך הקולנוע. ‏גולום היה ההיפך ‏המוחלט: יצור סכיזופרן, פסיכופת, תככן ומאוד אנושי, שהפך מיד לאחת ‏הדמויות האהובות ביותר ‏בסרטים. גולום הוירטואלי פרץ את הדרך לדמויות ממוחשבות נוספות, ‏כמו דייוי ג'ונס מ"שודדי ‏הקאריביים" קינג קונג, הנאבי מ"אווטאר", והקופים ב"כוכב הקופים: ‏המרד". הוא הוכיח ש"אפקטים" הם ‏יותר מפיצוצים, ושחדשנות טכנולוגית היא לא ההיפך מרגישות ‏אנושית.‏

‏3.‏ סיפור אהבה

יומיים לפני סוף 2011 נערך בסינמטק חולון אירוע (שהשתתפתי באירגונו) הקרנה מרתונית של כל ‏שלושת סרטי "שר הטבעות" בזה אחר זה. האולם היה מלא: גם עשר שנים אחרי, לסרטי "שר ‏הטבעות" יש מספיק מעריצים כדי להביא 350 איש לארוע קולנועי אקסטרימי של צפיה לאורך לילה ‏שלם. בודדים היו הנוכחים שצפו בסרטים בפעם הראשונה באירוע.

אבל "שר הטבעות", מתברר, עדיין עובד. הצפיה בכל הסרטים בזה אחר זה מדגישה כמה ‏מהחסרונות של הסרטים – מידה מסוימת של חזרתיות, מידה מדהימה של פאתוס, ולא מעט שורות קאמפיות. כל אלה מגיעים לשיא בשורת הסופים הארוכה באופן בלתי נסבל של "שיבת ‏המלך", שבוחנת אפילו את סבלנותם של המעריצים המושבעים ביותר. גם האפקטים כבר אינם ‏חדשניים כמו שהיו. ובכל זאת, "שר הטבעות" עדיין סוחף בטירוף.

זה כנראה קשור לנופי ניו זילנד האדירים, ולליהוק המדויק (שגילה לעולם, בין השאר, את ויגו ‏מורטנסן ואורלנדו בלום) ולעיצוב המפורט והמדוקדק של כל אחת מממלכות הארץ התיכונה. אבל ‏מעבר לזה, זאת האהבה שהושקעה בסרטים. המכונה ההוליוודית יודעת לייצר סרטים בתקציב של ‏‏200 מיליון דולר, וסרטים כאלה תמיד ייראו מרשימים ומקצועיים. אבל מתחת לציפוי המלוטש, ‏אפשר לראות את שיקולי ועדת המפיקים. אתה לא זורק 200 מיליון דולר סתם ככה, מן הסתם: כדי ‏להצדיק השקעה כזאת הסרט צריך לפנות באופן מדויק לפלח האוכלוסיה הנכון, לקרוץ גם לנשים ‏כאן ולגברים אסיאתיים בגילאי 18 עד 49 שם. לעומת זאת, פרוייקטים שנובעים מהנשמה של הבמאי הם דבר ‏נפלא, אבל שיעשו אותם בזמנם החופשי ועל התקציב שלהם. טרילוגית "שר הטבעות" היא כנראה ‏הסרט האחרון שנעשה עם תקציב של מדינה ונשמה של בנאדם. זה מכתב הערצה מפורט ונלהב ‏לג'.ר.ר. טולקין, מאת מעריץ מושבע. וההתלהבות הזאת, גם ברגעים החלשים של הטרילוגיה, ‏מורגשת ומרגשת.‏

‏4.‏ לשם ובחזרה

ועכשיו זה קורה שוב. אחרי שנים ארוכות של מאבקים משפטיים וביורוקרטיה הוליוודית, פיטר ‏ג'קסון והחבורה חזרו לניו זילנד כדי לצלם את "ההוביט", שיהווה פריקוול ל"שר הטבעות", וכמובן, ‏יחולק לשניים. הסרט הראשון ייצא בדצמבר השנה. הטריילר שיצא לפני מספר שבועות מבטיח, ‏שוב, את אותם מראות מרהיבים, אבל מרגשים יותר ממנו הם יומני ההפקה שפירסם ג'קסון בערוץ ‏פייסבוק של "ההוביט". סרטוני "מאחורי הקלעים" האלה – שבהם ג'קסון מספר על נושאים כמו ‏חיפוש לוקיישנים וצילום ב-48 פריימים לשניה – עשויים לגרום לצופים בהם להזמין מיידית כרטיס ‏טיסה לניו זילנד, או להירשם לבית ספר לקולנוע. ההתלהבות של ג'קסון וצוותו, והמסירות לסרט, ‏מדבקים ומרגשים. עשר שנים אחרי, האהבה עדיין שם. רק עוד 343 ימים ל"ההוביט". אבל מי ‏סופר.‏