100 הסרטים הישראליים הנצפים בכל הזמנים

בפעם הראשונה: רשימה מלאה של הסרטים המצליחים ביותר בתולדות הקולנוע הישראלי, תודות ל"ספר הקולנוע הישראלי" ול-mook

לפני כמה ימים יצא לאויר העולם האתר "ספר הקולנוע הישראלי", המדריך המלא ביותר עד היום לסרטים ישראליים ויוצריהם. בפוסט שעסק בין השאר בפתיחת האתר, התלוננתי קלות על כך שהאתר אמנם כולל מספרי צופים לכל סרט, אבל לא עושה את המתבקש ויוצר טבלה מסודרת של הסרטים הישראליים הנצפים ביותר אי פעם. Mook השלים את החסר, ופשוט עבר על הסרטים במאגר, אחד אחד, כדי ליצור רשימה כזאת בדיוק. למיטב ידיעתי, זאת הפעם הראשונה שבה מתפרסמת במקום כלשהו רשימה מקיפה כזאת של הסרטים הישראליים הנצפים ביותר. Mook פרסם את הרשימה כתגובה, אבל ברור שמגיעה לה חשיפה גדולה יותר, אז עד שב"ספר הקולנוע הישראלי" יחליטו לכלול אותה באתר, הנה היא כאן. כמובן, תודה רבה לmook שטרח ואסף את הנתונים והוסיף עליהם פירושים.

הבהרות: הנתונים מתפרסמים כאן על פי המספרים שפורסמו באתר, ולכן הם בוודאי אינם שלמים. מספרי הצופים מופיעים ברמות שונות של דיוק – לגבי סרטים מסוימים, מספר מדויק עד לרמת הצופה הבודד, ובמקרים אחרים, הערכה המעוגלת לעשרות אלפים. ישנם גם סרטים רבים שמסיבה כלשהי, לא מופיע עבורם נתון בכלל, כולל רוב הסרטים מהשנה וחצי האחרונות (אם כי לא סביר שזה היה משנה את הטבלה בהרבה, מכיוון שלא היו בתקופה הזאת להיטים קופתיים ישראליים גדולים). כמו כן, ט. ל. ח.

מאה הסרטים הישראליים הנצפים ביותר בכל הזמנים

1. אסקימו לימון (בועז דוידזון, 1978): 1,350,000 כרטיסים
2. קזבלן (מנחם גולן, 1973): 1,222,500
3. סאלח שבתי (אפרים קישון, 1964): 1,184,900
4. שתי אצבעות מצידון (אלי כהן, 1986): 920,000
5. שני קוני למל (ישראל בקר, 1966): 899,000
6. כץ וקרסו (מנחם גולן, 1971): 885,000
7. לופו (מנחם גולן, 1970): 872,000
8. מבצע יונתן (מנחם גולן, 1977): 812,500
9. קוני למל בתל אביב (יואל זילבר, 1976): 771,000
10. ישראלים מצחיקים (צבי שיסל, 1978): 751,000
11. ניפגש בסיבוב (יהודה ברקן, יגאל שילון, 1986): 750,000
12. כל ממזר מלך (אורי זוהר, 1968): 742,000
13. נורית (ג'ורג' עובדיה, 1972): 702,000
14. צ'רלי וחצי (בועז דוידזון, 1974), 698,000
15. סלומוניקו (אלפרד שטיינהרדט, 1972): 690,600
16. גבעת חלפון אינה עונה (אסי דיין, 1976): 672,000
17. איי לייק מייק (פיטר פריי, 1960): 660,000
– . ספיחס (בועז דוידזון, 1982): 660,000
19. יוצאים קבוע (בועז דוידזון, 1979): 640,000
20. אמי הגנרלית (יואל זילבר, 1979) 630,000
21. פורטונה (מנחם גולן, 1966): 628,000
22. טוביה ושבע בנותיו (מנחם גולן, 1968): 615,700
23. אלדורדו (מנחם גולן, 1963): 618,000
24. חגיגה בסנוקר (בועז דוידזון, 1975): 607,000
25. חייך, אכלת אותה (יהודה ברקן, יגאל שילון, 1980): 605,500
26. המתיחה הגדולה (יהודה ברקן, יגאל שילון, 1984): 600,000
– . מאחורי הסורגים (אורי ברבש, 1984): 600,000
28. דליה והמלחים (מנחם גולן, 1964): 599,000
29. הלהקה (אבי נשר, 1978): 575,000
30. שפשוף נעים (בועז קוידזון, 1981): 570,000
31. זוהי סדום (אדם סנדרסון, מולי שגב, 2010): 568,427
32. השכונה שלנו (אורי זוהר, 1968): 561,000
33. ארבינקא (אפרים קישון, 1966): 555,000
34. אפס ביחסי אנוש (טליה לביא, 2014) 550,000
35. יהיה טוב סלומוניקו (אלפרד שטיינהרדט, 1975): 549,000
36. הילד מעבר לרחוב (יוסף שלחין, 1966), 514,600
37. מוישה ונטילטור (אורי זוהר, 1966): 498,000
38. מצור (ג'ילברטו טופאנו, 1969): 496,000
39. תעלת בלאומילך (אפרים קישון, 1969): 493,000
40. הפריצה הגדולה (מנחם גולן, 1970): 483,000
41. השוטר אזולאי (אפרים קישון, 1971): 473,000
42. סוף העולם שמאלה (אבי נשר, 2004), 470,000
43. פישקה במילואים (ג'ורג' עובדיה, 1972): 457,000
44. משפחת צנעני (בועז דוידזון, 1976): 452,000
45. מיליונר בצרות (יואל זילבר,1978), 450,00
– . לא שם זין (שמואל אימברמן, 1987): 450,000
47. רק היום (זאב רווח, 1976): 449,800
48. שוד הטלפונים הגדול (מנחם גולן, 1972): 445,000
49. קוני למל בקהיר (יואל זילבר, 1983): 435,000
50. 999… עליזה מזרחי (מנחם גולן, 1967): 434,000
51. לא לעלות יותר (זאב רווח, 1979): 430,000
52. מרגו שלי (מנחם גולן, 1969): 428,000
53. דיזנגוף 99 (אבי נשר, 1979): 410,000
54. יופי של צרות (אסי דיין, 1976): 400,000
55. משפחת שמחון (יואל זילבר, 1964): 394,000
56. חבורה שכזאת (זאב חבצלת, 1963): 391,000
57. קוראים לי שמיל (ג'ורג' עובדיה, 1973): 388,000
58. עבודה בעיניים (יגאל שילון, 1989): 375,000
59. שמונה בעקבות אחד (מנחם גולן, 1964): 352,000
60. עץ או פלסטין (נתן אקסלרוד, יואל זילבר, אורי זוהר 1962): 351,000
61. אבא גנוב (ינקול גולדווסר, 1987): 350,000
– . חמש חמש (שמואל אימברמן, 1980): 350,000
63. התרנגול (אורי זוהר, 1971): 337,300
64. אבו אל בנאת (משה מזרחי, 1973): 336,000
65. הצילו את המציל (אורי זוהר, 1977): 331,500
66. שרית (ג'ורג' עובדיה, 1974): 330,000
67. עזית הכלבה הצנחנית (בועז דוידזון, 1972): 327,000
68. הוא הלך בשדות (יוסף מילוא, 1967),: 324,000
69. שתי דפיקות לב (שמואל אימברמן, 1972): 322,800
70. סבבה (צבי שיסל, 1983): 320,000
71. אריאנה (ג'ורג' עובדיה, 1971): 309,000
– . רומן זעיר (דן וולמן, 1983): 309,000
73. הרשלה (יואל זילבר, 1977): 308,900
74. שלושה ימים וילד (אורי זוהר, 1967): 307,800
75. איים אבודים (רשף לוי, 2008): 303,000
76. אביבה אהובתי (שמי זרחין, 2006): 300,000
– . בופור (יוסף סידר, 2007): 300,000
– . קומפוט נעליים (יהודה ברקן, 1985): 300,000
79. חתונה מאוחרת (דובר קוסאשווילי, 2001): 298,000
80. חכם גמליאל (יואל זילבר, 1973: 296,000
81. למלא את החלל (רמה בורשטיין, 2012): 295,000
82. הערת שוליים (יוסף סידר, 2011): 290,000
83. נישואין נוסח תל אביב (יואל זילבר, 1979): 286,800
84. יהלומים (מנחם גולן, 1975): 285,000
85. אדון ליאון (זאב רווח, 1982): 280,000
– . אלכס חולה אהבה (בועז דוידזון, 1986): 280,000
– . בלוז לחופש הגדול (רנן שור, 1987): 280,000
– . מצלמה בלי בושה (יהודה ברקן, 1988): 280,000
89. אני אוהב אותך רוזה (משה מזרחי, 1972): 279,000
– . הרימו עוגן (דן וולמן, יואל זילבר, 1985): 279,000
91. כביש ללא מוצא (יקי יושע, 1982): 270,000
– . ספר נשים (זאב רווח,1984), 270,000
93. הבית ברחוב שלוש (משה מזרחי, 1973): 268,000
94. שלאגר (אסי דיין, 1979): 265,500
95. פעם הייתי (אבי נשר, 2010): 262,437
96. בחינת בגרות (אסי דיין, 1983): 260,000
97. טיפת מזל (זאב רווח, 1992): 250,000
– . הפנימייה (יעוד לבנון, 1983): 250,000
99. טעות במספר (זאב רווח, 1979): 246,2000
100. קשר האורניום (מנחם גולן, 1978): 240,500

סרטים שמכרו מעל ל-200,000 כרטיסים, בסדר יורד:
סיפור גדול, ביקור התזמורת, מבצע קהיר, בנות, נס בעיירה, רק בלירה, אבא גנוב 2, החיים על פי אגפא, המובטל בטיטו, זהר, שבעה, נודל, שגעון של אבא, שרגא קטן, גברת תפתחי… זה אני, כנפיים שבורות, גאליס – המסע לאסטרה, הטוב, הרע והלא נורא, גט, כבלים, חסמב"ה ונערי ההפקר, שושנה חלוץ מרכזי, בן לוקח בת, הסודות, חולה אהבה בשיכון ג' ושורו.

מעכשיו והלאה, הניתוחים של mook:

באופן לא מפתיע מלך הקופות הבלתי מעורער הוא לא אחר מאשר מנחם גולן. באופן קצת יותר מפתיע הוא הכניס ל-100 הגדולים 15 סרטים בבימויו, שהם 15% מתוך מאה הסרטים הנצפים ביותר. ארבעה בעשרת הנצפים. 15 מתוך 18 סרטים בעידן שלפני קאנון (הסרט ה-16 ממוקם במקום ה-103. משום מה אין נתון לגבי "מלכת הכביש", שהוא סרט מדובר יחסית). 15 סרטים שנמשכו על פני תקופה של 15 שנה (1963-1978). וואו! אף אחד מארבעת הסרטים שביים בעשור וחצי האחרונים לא מתקרב למאה אלף כרטיסים.

אחריו ברשימה, בפער ניכר, עומדים יואל זילבר ובועז דוידזון עם 9 סרטים כל אחד. דוידזון עם 4 סרטים מתוך סדרת הסרטים השנויה במחלוקת "אסקימו לימון". אחריהם, עוד אחד מהאבות הקולנוע הישראלי: אורי זוהר, עם שבעה סרטים בבימויו מתוך המאה. בהמשך – זאב רווח וששה מהבורקסים שלו. במקום השישי, עם חמישה סרטים כל אחד, שניים שהביקורת קטלה ללא רחם לקול תשואות הקהל אך כיום סרטיהם לא מזיזים לאף אחד (בניגוד לזאב רווח, נגיד): יהודה ברקן וג'ורג' עובדיה. אסי דיין, אבי נשר ואפרים קישון מכניסים כל אחד ארבעה סרטים שונים. יגאל שילון משתווה אליהם עם אפיזודת סרטי המתיחות ששלטה בשנות ה-80. שמואל אימברמן ("לא שם זין") ומשה מזרחי עם שלושה סרטים כל אחד. יוסף סידר וצבי שיסל עם שני סרטים לכל אחד. עוד 19 במאים ובמאיות עם סרט אחד בלבד במאה הגדולים.

יש שתי במאיות בלבד במאה הגדולים: טליה לביא עם "אפס ביחסי אנוש" במקום ה-34 ורמה בורשטיין עם "למלא את החלל" במקום ה-81. הבאות אחריהן, קצת אחרי מאה הגדולים, הן רונית אלקבץ ("שבעה" וגם "גט") ואיילת מנחמי ("נודל") עם נתוני קופה של בין 205,000 ל-218,000 כרטיסים. אחריהן, היחידה שלא מקושרת אוטומטית לתור הזהב הנוכחי: מיכל בת אדם, עם מאתיים אלף כרטיסים ל"בן לוקח בת". אחר כך צריך להתאמץ קצת יותר בשביל לאתר עוד סרט של במאית.

לא סוד ששנות השבעים והששים הן תור הזהב של הקולנוע הישראלי מבחינת קהל (לגבי שנות השבעים גם איכות), בהתאם לכך הם גם די שולטים בטבלה. המבאס בסרטי שנות ה-60 שמופיעים בטבלה הוא שיש יותר מדי סרטים שלא אומרים הרבה לצופה של היום, הרבה מהם אפילו לא יוזכרו כבדרך אגב בסדרות שעוסקות בתולדות (והתפתחות) הקולנוע הישראלי. שנות ה-90, עשור הדמדומים, עם סרט אחד בלבד ("טיפת מזל") מתוך המאה, פחות מכל עשור אחר מאז שנות ה-60. העשור וחצי האחרונים עם נציגות מכובדת באמצע הטבלה ("זוהי סדום", "אפס ביחסי אנוש" ו"סוף העולם שמאלה") והרבה לקראת סופה ("איים אבודים", "אביבה אהובתי", "בופור", "חתונה מאוחרת", "למלא את החלל", "הערת שוליים" ו"פעם הייתי").

זוכה פרס האופיר בפרס הסרט שממוקם הכי גבוה: "אביבה אהובתי". אחריו, "חתונה מאוחרת", "למלא את החלל" ו"הערת שוליים". "ביקור התזמורת", הסרט הישראלי הכי נצפה באמריקה, במקום ה-102. בראש רשימת זוכי פרס אופיר בפרס הסרט שמכרו הכי מעט כרטיסים על פי "ספר הקולנוע הישראלי" עומדים שני הסרטים הלא זכירים של אייל חלפון, עדות לשחינות של 1998 ו-2005. "קרקס פלשתינה" עם 3,000 כרטיסים בלבד. "איזה מקום נפלא" עם 19,000. שאר זוכי אופיר שמכרו מתחת למאה אלף כרטיסים: "מעבר לים" (52,000), "קלרה הקדושה" (60,000), "החברים של יאנה" (62,630), "שליחות של הממונה על משאבי אנוש" (64,981), "נקמתו של איציק פינקלשטיין" ו"שחור" (70,000), "עפולה אקספרס" (85,400) ו"ההסדר" (88,935).

סרטי המשך בקולנוע הישראלי: אז כמו שאמרנו, סדרת "אסקימו לימון" מצליחה להכניס את כל סרטי הסדרה המקורית וגם את הספין-אוף "סבבה" למאה הנצפים. אבל מה עם סרטי המשך אחרים? ובכן… על סרטי המתיחות של ברקן אין ממש חשק להשקיע אנרגיה. "אבא גנוב" הראשון פתח עם 350,000 כרטיסים, השני "הדרדר" ל-226,000, על השלישי אין נתון. אבל זה כלום לעומת "מאחורי הסורגים". הסרט הראשון, שזכה למועמדות לאוסקר ובוים ע"י האח ברבש, מכר מעל ל-600,000 כרטיסים ב-1984. הסרט השני שנעשה ע"י אותם אחים ממש ומופיע תדיר ברשימת הסרטים הישראלים הגרועים בכל הזמנים, מכר 7,850 כרטיסים בלבד. אאוץ'

עמוס גיתאי: מהבמאים הפוריים וה(לרוב) מושמצים בהיסטוריה המקומית. אז איך הולך לו בקופות? די צולע. הסרט הכי נצפה שלו הוא "עלילה" שהביא 62,000 צופים. אחריו "אזור חופשי" (נו, הסרט הזה עם נטלי פורטמן) עם 26,000 כרטיסים בלבד. "קדוש" ו"כיפור", השניים שנחשבים לעלילתיים הטובים שלו, עם 16,000 כל אחד. שאר הסרטים שלו הביאו אלפים בודדים של צופים, לכל היותר.

הסרט הישראלי שיש לגביו את נתון הכרטיסים הנמוך ביותר באתר הוא "ילדי סטאלין" (218 כרטיסים) של נדב לויתן, עוד במאי פורה שלא מצא עדנה לא אצל המבקרים ולא בקרב הקהל (למעט "בנות").

סרט התעודה שמכר הכי הרבה כרטיסים הוא "עץ או פלסטיין" מ-1962, סרט התעודה היחיד שמופיע במאה הנצפים, ומכר 351,000 כרטיסים.