ביקורת: הקולות

הסרט על הידידות האמיצה בין גבר, כלב וחתול היה יכול להיות קומדיה רומנטית חביבה לגמרי, חוץ מהקטע של הרצח הסדרתי

כמו כולם, ג'רי רק רוצה לאהוב. הוא עובד במפעל למוצרי אמבטיה בעיירה אמריקאית קטנה, ומבלה את רוב יומו בסרבל ‏ורוד מגוחך. ג'רי הוא אדם סגור למדי; הוא לא כל כך טוב בתקשורת עם אנשים, אבל הוא מנסה. ‏הוא מאוהב בחברה לעבודה, שכמובן, לא שמה עליו. הוא סבל פעם מבעיות נפשיות, אבל זה ‏בטיפול, הוא רואה פסיכיאטרית. יש לו חתול וכלב, שאותם הוא מאוד אוהב, ושמדי פעם מדברים ‏אליו. הכלב שלו הוא כלב טוב. החתול שלו חתיכת מניאק.‏

נשמע מתוק. וצוות השחקנים עוד מחזק את הרושם הזה: ריאן ריינולדס הוא ג'רי, ולצידו מופיעות ‏אנה קנדריק ("פיץ' פרפקט") וג'מה ארטרטון ("תמרה דרו"). ובאמת, זו היתה יכולה להיות קומדיה ‏רומנטית חמודה לגמרי, אלמלא הקטע של הרצח הסדרתי.‏

העניין הוא שג'רי לא בסדר. באמת לא בסדר, לא "לא בסדר" באופן הרומנטי והחמוד. העובדה ‏שחיות המחמד שלו מדברות אליו לא מעידה על כך שהוא חי בסרט של דיסני, אלא שהוא סובל ‏מסכיזופרניה חמורה. והבעיה שלו מתבטאת בהמשך הסרט גם בתקריות אלימות מאוד לא ‏חמודות המערבות הרבה דם ואיברים מבותרים. למרות ש"הקולות" הוא ‏לא, טכנית, סרט אימה – אין בו שום דבר ממש מפחיד או מבהיל, על פני ‏השטח לפחות – יכול להיות שחיבה מסוימת לז'אנר הכרחית כדי ליהנות ממנו. הסרט בהחלט מצחיק – אבל הנסיבות הופכות כל נגיעה של הומור, מאימרה על החיים מפי חתול ועד לקטע מוזיקלי, להומור שחור משחור.

מעבר לצחוק ולזוועה, הסרט הזה הוא התיאור המשכנע ביותר של סכיזופרניה שיצא לי לראות בקולנוע. ג'רי לא משוגע, הוא יודע – ברמה מסוימת, לפחות – שהחיות שלו לא באמת מדברות, ושכל ‏הקולות שהוא שומע הם, בעצם, חלקים שונים בעצמו. אבל הוא לא היה רוצה שהן יפסיקו, פשוט ‏משום שבלעדיהן, הוא יהיה לגמרי בודד. הסרט מתנדנד בין העולם הפנימי שלו לבין העולם ה"אמיתי" ‏כפי שרואים אותו שאר האנשים בעולם – והעולם האמיתי כל כך מדכא שברור למה עדיף להישאר בפנטזיה.

ריאן ריינולדס הוא אחד השחקנים הכי מוכשרים עם בחירת הסרטים ‏הכי איומה בהוליווד: הוא היה צריך כבר להיות כוכב ענק, אבל בכל פעם שהוא מנסה, הוא נתקע ‏ב"גרין לנטרן" או "שוטרים מעולם אחר". לעומת זאת, בסרטים קטנים, עצמאיים ומוזרים – כמו ‏‏"קבור" – הוא מצטיין. "הקולות" הוא אולי התפקיד הכי טוב שלו, ועשוי לשכנע אפילו את אלה שבטוחים שהם לא סובלים את ריינולדס. הוא מגלם כאן למעשה כמה תפקידים – ‏הוא מבצע גם את קולותיהם של החתול והכלב – אבל משובח במיוחד בתור ג'רי עצמו.‏ כבר ראינו הרבה פסיכופטים ורוצחים בקולנוע ובטלויזיה, וחלקם אפילו הוצגו כדמויות ‏סימפטיות ‏יחסית. בדרך כלל, הרוצח המטורף מוצג כמסתורי ומגניב. "הקולות" מזכיר יותר את ‏‏"פסיכו" בכך שהוא מאפשר לגיבור להיות מעורר רחמים. ג'רי לא הורג בהנאה או כי זה מגניב. הוא היה רוצה לצאת מזה. לא הייתם מתחלפים איתו. ‏

"הקולות" הוקרן בארץ באופן ייצוגי בלבד, בחמש הקרנות חצות בערך, וברור למה: זה לא סרט שמקומו הוא במולטיפלקס. זה סרט שנועד לפסטיבלים של משוגעים לדבר שיודעים למה הם נכנסים, ונועד להיות קאלט. מה שחסר לו בדרך לשם זה איזה אקורד סיום חזק יותר, משהו שיגביר את הטירוף לסטרטוספירה ברגע האחרון. זה לא ממש קורה (אם כי שיר הסיום בהחלט מרומם את מצב הרוח). ובכל זאת, "הקולות" הוא סרט חריג מהסוג שחייבים לראות כדי ‏לדעת שהוא קיים: סוכריה על מקל עם סכין גילוח באמצע, שילוב מוזר ומטריד מאוד של מתוק ‏ומרושע.‏