מבוקש

במקור: Wanted
במאי: טימור בקממבטוב
תסריט: מייקל ברנדט, דרק האס, כריס מורגן
מבוסס על קומיקס מאת מארק מילר
שחקנים: ג'יימס מקאבוי, אנג'לינה ג'ולי, מורגן פרימן, טרנס סטמפ, תומאס קרצ'מן

הרבה דברים למדתי מ'מטריקס'. למדתי שלמידה מפרכת של אומנויות לחימה במשך שנים (או מונטאז' מפרך וקלישאתי) תהיה מיותרת לחלוטין ברגע שימציאו את הטכנולוגיה שתלמד אותנו להרביץ ולהטיס מסוקים בתוך שניות. למדתי שכל דבר נראה יותר מגניב כשהוא נעשה בהילוך איטי ומסתובב. אבל יותר מהכל, למדתי לתת כבוד לחנונים, כי ילד הכאפות של השכבה היום עלול לכופף כפיות ועמודי שדרה מחר.

קבלו את ווסלי גיבסון (ג'יימס מקאבוי, הפאן מהסרט הראשון של 'נרניה'). ווסלי הוא חנון. החברה שלו בוגדת בו עם החבר הכי טוב שלו, הבוסית שלו דורכת עליו, הוא סובל מהתקפי חרדה ואפילו הכספומט אומר לו שהוא לוזר, ועוד לוקח על זה עמלה. אבל אז מופיעה בחייו בחורה בשם טריני… אה… פוקס (אנג'לינה ג'ולי), מצילה אותו מניסיון ההתנקשות של בחור מסתורי ולוקחת אותו לטיול מהיר במכונית ספורט אדומה שמקפצת ברחבי העיר כמו סלינקי שאיבד שליטה. כשהוא מתאושש, לומד ווסלי על "האחווה" – חבורת מתנקשים המונהגת על ידי בחור בשם סלואן (מורגן פרימן), ועוסקת בחיסול של אישים שונים בשם הצדק, האיזון הקוסמי והגורל.

ווסלי עוזב את חייו השגרתיים. פוקס וחבריה מלמדים אותו דברים בסיסיים כמו ללכת מכות, לשלוט בזרימת האדרנלין בדם שלו כדי להגיב מהר יותר, ולשנות את מסלול התנועה של כדורים תוך כדי מעופם. ווסלי מגלה שהאיום הגדול ביותר על "האחווה" הוא האיש שהרג את אבא שלו, ושרק הוא יכול לעצור אותו, משום מה.

הרבה דברים למדתי מ'מטריקס', אבל 'מבוקש' למד ממנו יותר. הוא עוקב אחרי המבנה העלילתי של הסרט ההוא בנאמנות מרשימה, ומחזיר למפה את השימוש הבלתי מבוקר באפקט ה"זמן קליע". 'מבוקש' מתייחס למושג באופן הרבה יותר מילולי. הסרט מאוד אוהב לעקוב בהילוך איטי אחרי מעופם של קליעים במסלולם הבלתי אפשרי. המסלול הזה, לרוע מזלם של כל מיני אנשים, עובר דרך הראש של האנשים הנ"ל. אין כאן פגיעות כדורים נקיות ואנשים שמתמוטטים בלי טיפת דם: אם אתם חוששים מהמראה של ראש מתפוצץ מקרוב ובפירוט, דעו לכם שב'מבוקש' יש רבים מאוד כאלה. אבל זו לא הנקודה שהכי הפריעה לי בסרט.

העלילה של 'מבוקש' היא אחד הדברים המטופשים יותר שיצא לי לראות בקולנוע לאחרונה, וזה כולל גם את הקומדיה האחרונה של אדם סנדלר. אני לא מדבר על רגעי אקשן מופרכים, בהם הגיבור מצליח לשרוד נפילה שהיתה אמורה להפוך אותו לממרח, או בהם אנג'לינה ג'ולי והמכונית שלה מתייחסות לחוקי הפיזיקה ולחוקי התנועה במידה שווה של זלזול. אני בסדר עם זה. הבעיה שלי היא יותר עם העלילה הכוללת של הסרט, שהיא אוסף של קשקושים שהם חסרי הגיון אפילו בעולם המגושם ש'מבוקש' ניסה לבנות עבורנו. מתנקשי העל של "האחווה", שאינם מחטיאים לעולם, הופכים לחבורה של חסרי תועלת ברגע שהתסריט מחייב אותם לכך, והטוויסט הגדול של העלילה הוא משהו שניחשתי בערך מהדקה הראשונה. אבל יותר מכל, הדרך בה "האחווה" מקבלת את הוראות החיסול שלה גרמה לי להתפקע מצחוק. צריך לראות את הסרט כדי להאמין שמשהו כל כך מטופש נכתב וצולם.

וזה חבל, כי 'מבוקש' מתחיל די נחמד, ערוך מהיר ומסוגנן לכל אורכו, מצליח להצחיק כשהוא מנסה, וקטעי האקשן שלו מתחילים ב"מגניב מאוד" ממשיכים ב"וואו, לא ידעתי שמכוניות יכולות לעשות כאלה דברים", ונגמרים ב"אלוהים אדירים, הוא הודף את הכדורים של הבחור ההוא באמצעות כדורים אחרים!". קטעי האקשן מופרכים לחלוטין, אבל הם מגניבים וכיפיים בדיוק כפי שקטעי אקשן בסרט שלא לוקח את עצמו ברצינות צריכים להיות. הבעיה היא שנראה שהסרט כן לוקח את עצמו ברצינות, וברגע שהאקשן מסתיים והעלילה ממשיכה, המוח שלי מתחיל לעבוד ויכולת הסיספונד שלי קורסת.

פרט לקטעי האקשן המצוינים, יש לסרט יתרון נוסף: אנג'לינה ג'ולי. עברו כמה שנים טובות מאז הפעם האחרונה שראיתי אותה משתעשעת עם נשק חם (ספציפית, זה היה ב'מר וגברת סמית'), ודי היה בדקה אחת מתוך 'מבוקש' כדי להזכיר לי למה התגעגעתי אליה. היא העזר הנונשלנטי והאדיש כנגד ההיסטריה התמידית של ג'יימס מקאבוי. לי היה ברור מהרגע הראשון שהיא יותר מגניבה מכל הדמויות האחרות בסרט ביחד. אני לגמרי לא מבין למה הסרט בחר להתמקד בדמותו של ווסלי (שעובר מהר מאוד מדמות של לוזר מעניין לדמות של סופרמן צדקני ומשעמם) במקום במשהו כמו, נניח, הגבה הימנית של אנג'לינה ג'ולי.

אבל מה לעשות, הסרט כן מתמקד בדמות שמגלם ג'יימס מקאבוי, מה שהופך את הצפייה לחוויה בעייתית יותר. קצת יותר מודעות עצמית, קצת יותר קטעי אקשן וקצת פחות עלילה היו שמים את הסרט הזה בקטגוריית ה"כל כך מטופש שזה מצליח לעבוד" (צופי 'לירות כדי להרוג' – אתם יודעים על מה אני מדבר, נכון?). אבל ללא היתרונות האלה, 'מבוקש' הוא סתם סרט עם אקשן מגניב ועלילה דבילית במיוחד. והאמת היא שקיוויתי לקצת יותר.