ביקורת: וושינגטון על הכוונת

שני סרטי אקשן כמעט זהים על ההשתלטות על הבית הלבן יצאו השנה. התוצאה בסיום: אפס אפס
שם רשמי
וושינגטון על הכוונת
שם לועזי
White House Down

אז מי ניצח בקרב על הבית הלבן? שני סרטי בית-לבן יצאו השנה, בהפרש של חודשים ספורים זה ‏מזה, ושניהם נראים כמעט זהים: טרוריסטים תוקפים את הבית הלבן, לוקחים בשבי את הנשיא ‏ובני ערובה נוספים, והיחיד שיכול להציל אותם ואת העולם הוא גיבור בודד אחד סטייל ג'ון מקליין ‏שמסתובב בבניין. הדרך היחידה להבדיל בין ‏שני הסרטים על פי הטריילרים היא הליהוק: ב"המטרה: הבית הלבן" הנשיא היה ארון אקהארט, ‏הגיבור היה ג'רארד באטלר, והבמאי היה אנטואן פוקואה. ב"וושינגטון על הכוונת" הנשיא הוא ג'יימי ‏פוקס, הגיבור הוא צ'אנינג טייטום, והבמאי הוא רולנד אמריך. אז, אחרי צפיה בשני הסרטים, איזה ‏משני התאומים הוא המוצלח יותר?‏

לאחר שהתפזר האבק הממוחשב, התברר שהתוצאה היא אפס אפס. "המטרה: הבית הלבן" היה אקשן גנרי וסתמי. "וושינגטון על הכוונת" ‏‏– גם. ההבדלים בינהם לא מצדיקים אפילו את הניסיון לזכור איזה מהכותרות בעברית שייכת לאיזה סרט. הדמיון בינהם מדהים: לא רק נקודת הפתיחה, אלא גם נקודות מפתח בהמשך הסיפור הן ‏זהות בשני הסרטים. הצמד הזה יכול לשמש כמקרה מבחן: האם זה נכון שתסריטים בהוליווד ‏נכתבים לא על ידי אנשים, אלא על ידי נוסחאות? התשובה, מתברר, היא כן. עובדה ששני אולפנים ‏שונים בשני סרטים שונים הגיעו כמעט בדיוק לאותה תוצאה. ההבדל המהותי היחיד בין ‏הסרטים הוא רמת האלימות: "המטרה: הבית הלבן" היה סרט מדורג ‏R‏, שהתענג על דם, סכינים ‏ושבירת עצמות. "וושינגטון על הכוונת" הוא סרט אקשן מהזן הסטרילי יותר, שבו המון אנשים ‏מתים, אבל אף אחד לא מדמם. ‏יש בו גם פחות שוטים של דגלי אמריקה מתנופפים בהילוך איטי.

אפילו אם לא ראיתם את סרט הבית-הלבן-מותקף הקודם, תדעו בדיוק מה הולך לקרות בסרט. ‏צ'אנינג טייטום הוא מאבטח שמגיע לראיון עבודה בבית הלבן, עם הבת שלו, שכועסת עליו וקוראת ‏לו בשמו הפרטי. היא, אגב, התאמנה במשך שבועות בניפנוף דגלים. לא יודע מה פתאום גרם לי לציין את העובדה הזאת. במקרה, בדיוק בזמן הביקור מתחוללת ‏מתקפת טרור על מונומנט וושינגטוני אחר. הנשיא וצוותו מובהלים אל המרתף הסודי של הבית ‏הלבן, ואז, לא תאמינו מה קורה (כלומר תאמינו, וגם תראו את זה מגיע קילומטר מראש, אבל היי, כאן אין ספוילרים). אותם טרוריסטים חשבו על הכל וצפו מראש את כל האפשרויות – כמעט כאילו היה להם מידע פנימי! – אבל הם לא בנו על דבר אחד: הנוכחות של ג'ון מקליין. סליחה, ג'רארד באטלר. סליחה, סטיבן סיגל. לא, רגע. מי זה הפעם? אה, כן, צ'אנינג טייטום. הוא נחמד דווקא.

הסרט רוצה להיות הכי פטריוטי בעולם, הכי נכון פוליטית בעולם, ואין ‏מניפולציה זולה מדי או טריק שקוף מדי בשבילו‏. ג'יימי פוקס הוא לא סתם נשיא ולא סתם נשיא שחור, אלא תואם-אובמה ‏צדיק תמים, בעל כוונות טהורות ורגיש. לאורך הסרט כולם מדברים על הפעילות הצבאית ‏האמריקאית במדינה שנקראת "המזרח התיכון", כי אנחנו הרי לא מזכירים שמות, חלילה. ‏

הסרטים של רולנד אמריך ידועים בזכות שני דברים: סצינות הרס ענקיות ומדהימות, והקטעים הארוכים והמשעממים שבין סצינות ההרס הענקיות והמדהימות. "וושינגטון על הכוונת" הוא סרט נדיר עבור אמריך משום שהוא כמעט נטול הרס בקנה מידה גלובלי או אפילו עירוני. עיצוב הפנים של הבית הלבן אמנם משתנה באופן דרסטי, אבל אף נושאת מטוסים לא מועכת את הבית ושום חללית לא מפוצצת אותו. אם פיצוצים ואנרכיה אתם רוצים, בסרט הזה לא מגיע לאחוז ‏אחד מכמות הכאוס שתמצאו ב"איש הפלדה". עדיין, אפשר היה לצפות מהבנאדם שהקפיא את ניו יורק ב"היום שאחרי מחר" והטביע יבשות שלמות ב"2012", שידע להשתמש באפקטים כמו שצריך. וכאן הוא פתאום לא יודע ‏להתמודד עם כמה הליקופטרים ופיצוצים? כלי הטיס בסרט הזה נראים כאילו הם יצאו מ"מטוסים" ‏של דיסני: לרגע אי אפשר להאמין שהם באמת נמצאים באותו החלל עם הבית הלבן ותושביו. ‏המכות, המרדפים והיריות הם בסדר, אבל הם רק מכות, מרדפים ויריות. משהו חדש?

יש דברים גרועים יותר מנוסחתיות. אז הסרט הזה הוא השידור החוזר המי יודע כמה של "מת לחיות"? בסדר, "מת לחיות" היה אחלה סרט. ‏"וושינגטון על הכוונת" הוא ממש לא סרט האקשן הכי גרוע שתראו, אבל זה אולי סרט האקשן ‏הכי גנרי, הכי צפוי ומובן מאליו שתוכלו למצוא. בתחום האקשן הדבילי הוא לגמרי בסדר, אבל מה אם אני צריך קצת יותר מ"בסדר" כדי לטרוח לצאת מהבית? ‏גימיק מספיק חזק יכול להפוך סרט אקשן "רגיל" למיוחד, אבל כאן הגימיק היחיד הוא העיסוק בבית הלבן. בשביל אמריקאים זה אולי מספיק. אם אתם לא מזילים דמעה למראה דגל ארצות ‏הברית המתנופף בשקיעה אין לכם מה לעשות כאן.‏