ביקורת: העולם מצחיק

בטבריה כולם כותבים ספרים, כולם מעריצים את הגשש החיוור, ולכולם יש סיפור

אם "העולם מצחיק" יזכה בפרס אופיר בספטמבר ויישלח לאוסקר – ויש סיכוי מצוין שזה באמת ‏יקרה – למתרגמים שינסו להביא אותו אל חברי האקדמיה האמריקאית צפויים כמה אתגרים ‏מיוחדים. איך אומרים באנגלית "העולם מצחיק, אז צוחקים?" איך אומרים "מה שבע – מה כמה"? ‏איך אומרים "שתי טיפות עיניים דולצ'ין"? אפשר לתרגם את המילים, אבל לא את המשמעות: כדי להבין ‏באמת מה כל זה אומר צריך שהגשש החיוור יהיו צרובים בגנים שלך. במילים אחרות, צריך להיות ‏ישראלי. עדיף טברייאני. בטבריה של "העולם מצחיק" כולם מתים על הגשש. כולם מצטטים את ‏הגשש, מעריצים את הגשש, ומאזינים בכל שבוע בשעה קבועה למערכון "הקפיטריה בטבריה" ‏שאותו הם מדקלמים עם שייקה וגברי כמו בשירה בציבור. ‏

עוד דבר שאנשים בטבריה אוהבים, לפחות לפי שמי זרחין, הוא לכתוב ספרים. בדיוק כמו "אביבה ‏אהובתי", הסרט הטברייאני הקודם של זרחין, "העולם מצחיק" עוסק באנשים שחלומם הוא להוציא ‏לאור ספר. כנראה שהשמועות על מצבו העגום של שוק המו"לות לא הגיעו עד לטבריה. הפעם ‏מדובר בסדנת כתיבה שאליה איכשהו נקלעו קבוצת אנשים מגילאים ושכבות אוכלוסיה שונות. ‏מנחה הסדנה הוא יחזקאל לזרוב, שמעודד את המשתתפים למצוא סיפורים בכל מקום מסביבם. "תמצאו ‏אנשים עם סודות, ושקרים", הוא אומר להם. והם מוצאים.‏

הסרט הוא אוסף של סיפורים – חלקם מתרחשים במציאות, חלקם מגיעים מדמיונם של האנשים ‏בסדנה. אסי לוי מגלה שהיא בהריון, על אף שככל הזכור לה, האב האפשרי היחיד הוא רוח ‏הקודש. ילד אחד ששהה בתרדמת תשע שנים מתעורר וטוען שהוא רעב, ושדרן רדיו חסר בית ‏‏(אלי פיניש) מאוהב באישה הגוססת מגידול במח ומנסה לארגן בשבילה הופעת איחוד של הגשש ‏החיוור. בין כולם מרחפת צפי (נעמה שטרית), מין פיה שגם מנקה בתים. והפרסומים לא הטעו ‏אתכם – בסרט משתתפים גם זאב רווח, משה איבגי, ישראל קטורזה, אבי גרייניק, אלון נוימן, דרור ‏קרן, רותם אבוהב, שייקה לוי, ובקיצור, כנס מחזור של שחקני ישראל לדורותיהם. אבל הסרט ‏משאיר בחכמה את הפרצופים היותר מוכרים ברקע, בתפקידים קטנים או בסיפורים קטנים, וכך ‏הם יכולים לעשות את מה שהם יודעים לעשות בלי לגנוב את הפוקוס. ‏

אפילו בסטנדרטים של סרטי תמונות-קצרות שכאלה, יש פה הרבה סיפורים, ורובם סיפורים ‏טובים. הם נרקמים אחד לתוך השני בטבעיות: ההרגשה היא לא של שמונה-תשעה סרטים נפרדים ‏שנערכו יחד, אלא של טבריה בדיונית חיה ונושמת שבו כל אחד הוא שחקן ראשי בסרט של עצמו ‏ושחקן משנה בסרטים של האחרים. ובכל זאת, זה קצת עמוס מדי: חלק מהעלילות לא מקבלות ‏מספיק זמן כדי לתפוס תנופה, והדמויות מצטופפות בלי מספיק מקום במעט הדקות שהוקדשו ‏להם. אסי לוי סוחבת על עצמה לא עלילה אחת אלא שתיים, ויש כמה סצינות בהשתתפותה שהן ‏מאוד נחמדות בפני עצמן, אבל לא ברור מה הן תורמות לתמונה הכללית – כולל סצינה אחת ‏שכנראה נועדה רק לטפח את הסברה שרק בפריפריה חיים אנשים אמיתיים, ושכל תושבי תל אביב ‏בלי יוצא מהכלל הם חלאות אדם. יש פה דמויות טובות ושחקנים טובים ומצבים טובים, ולפעמים ‏הבעיה היא פשוט שאנחנו לא מקבלים מספיק מכל אחד מהם. רגע, על מה דיברתי? לרגע שכחתי ‏אם אני מדבר על הסרט החדש של שמי זרחין או על עונה 2 של "משחקי הכס".‏

עוד בעיה שקורית לפעמים בסרטים מסוג זה היא שאין לזה סוף. אם בסצינה שפותחת את הסרט, ‏צפי מספרת סיפור שהיא לא יודעת איך לגמור. לא נורא, לזרוב מרגיע אותה, עוד יבוא לך סוף. ‏אבל לשמי זרחין זה לא לגמרי קרה. סיום הסרט קושר הרבה מהפתילים השונים בו, אבל בעצם לא ‏פותר אותם. אחרים מקבלים סיומים מאולצים, כמה מהשאלות הגדולות של הסרט נשארות בלתי ‏פתורות. ‏ ואז יש מעין שיר סיום שמאלצי ומיותר. ‏

שלא יהיו טעויות – למרות הבעיות, בסך הכל כל העסק הזה מאוד נעים. ‏"העולם מצחיק" הוא בלי ‏שום ספק קראוד-פליזר. לא משנה איך הוא יתורגם, הוא לא הולך לזכות באוסקר, אבל הוא כן יביא ‏בארץ מאות אלפי צופים, ‏שהגיעו בשביל איבגי ורווח וקטורזה, אבל יספרו לחברים על הסרט בגלל ‏הסיפורים. ‏זה סרט ישראלי כמו שאנשים שאינם "חובבי קולנוע" אוהבים: הוא מקומי ולא מקומם, ‏אין בו לבנון ולא חרדים, הוא מספיק עצוב ומספיק מצחיק וכל זה בלי לתת הרגשה כאילו הוא ‏מתאמץ להתנחמד לקהל. נחמד שאצלנו סרט יכול להיות להיט בטוח בלי להסריח מנוסחה. אני ‏מאמין ששמי זרחין באמת עשה את הסרט שהוא רוצה ואוהב, ושזה רק במקרה סרט שגם דודה ‏שלכם תאהב.‏