רוק בבית הספר

במקור: School of Rock
במאי: ריצ'ארד לינקלייטר
תסריט: מייק ווייט
שחקנים: ג'ק בלאק, ג'ואן קיוזאק, מירנדה קוסגרוב, מייק ווייט, ג'ואי גיידוס ג'וניור

אני לא מבין דבר וחצי דבר ברוק. למען האמת, מבחינתי רוק הוא לא יותר מנוזל לפירוק המזון בגוף האדם, או אולי שחקן קולנוע שרירי בעל שם דבילי במיוחד. את הידע הקלוש שיש לי בנושא תרבות הרוק'נרול, למדתי, ככל כסיל, אך ורק דרך הקולנוע. ועל פי הקולנוע אני יכול לומר בוודאות מספר דברים על הז'אנר: א) רוק שומעים בווליום גבוה במיוחד. הרבה יותר גבוה מאשר ראפ, טראנס, הורה, פופ, יאטה או בלוז. ב) כל הרוקיסטים המצליחים הם קוקסינלים, ללא יוצא מהכלל. למעשה, ניתן למדוד את הצלחתו של זמר רוק – וזה נכון בעיקר אצל זמרי רוק כבד – לפי אורך הגרביונים שלו. ג) רוקיסטים לא מצליחים הם מכוערים, מובטלים, מתלהבים, אף פעם לא גרים בדירה משל עצמם, ומדחיקים את העובדה המצערת שאין להם גרביונים.

ולמה זה חשוב? כי קודם כל, לפני כל המסרים על מה שטוב באמת לילדים, 'רוק בבית הספר' הוא סרט על רוק. הגיבור הראשי, דיואי פ?ין (ג'ק בלאק 'הפנטזיה של הל' הזכור לשמצה) נכנס בדיוק לקטגוריה השלישית: הוא זמר רוק עלוב ופתטי שמעביר את יומו ברביצה עמוק בין הסדינים, ואת הלילה בצוויחת רוק יחד עם להקת הוואנביז שלו איפה שרק אפשר. דיואי מאמין ברוק כמו בדת, שחלק מעקרונותיה מחייבים אותו להימנע מעבודה ולמרוד בממסד. איזה ממסד שלא יהיה.

כבר בהופעה הפותחת את הסרט, דיואי, משוכנע שהוא אליל ההמונים, קופץ לזרועות הקהל, שמצידו מתרחק מיד ומשאיר את דיואי להתרסק בדד על הרצפה. מפגן הצניחה הזה הוא הקש ששובר את גב הלהקה, ואלו מחליטים להחליף אותו בזמר עם גרביונים.

המכה, כך נראה, גרמה לדיואי לשכוח שהוא ג'ק בלאק, ולחשוב שהוא ג'ים קארי: לאורך יתר הסרט הוא מתעוות, מתכווץ, מקפץ ומשמיע קולות בלתי מזוהים למיניהם. הבעיה היא שהוא לא ג'ים קארי, וכל הניסיונות שלו להיות אחד כזה ממש, אבל ממש מעצבנים. רק מה? באופן מפתיע זה לא אומר שהוא משחק נורא ואיום. למרות המניירות, ג'ק בלאק מצליח להעביר בהצלחה את דמות זמר הרוק המתלהב והמאוהב בעצמו, ואפילו מוסיף לו ממד אנוכי ומלבב. ג'ק בלאק הוא שחקן מוכשר, בזה אין לי ספק, ונראה שהוא יהפוך לבדרן-על בשלב זה או אחר של חייו. אבל עד אז הוא חייב ללמוד לקצץ בשטיקים – דווקא הרגעים בהם הוא מתנהג כבן אדם נורמלי לחלוטין הם הרגעים המצחיקים ביותר בסרט.

כיוון שדיואי המובטל חייב כסף ומהר, הוא מתחזה בצעד נואש לחברו הטוב נד שניבלי, מורה מחליף במקצועו, ומתחיל לעבוד בבית ספר יוקרתי ומכובד. כלומר, אם אתם קוראים לישיבה על כסא המורה ובהייה בתלמידים "לעבוד". אחרי שהוא מגלה את הכשרון המוזיקלי של תלמידו הזאטוטים, הוא מחליט להקים איתם להקה חדשה, להקת הארד קור אמיתית! לא כמו כל הלהקות הממוסחרות שמסתובבות בשוק! ויותר מזה, הם יופיעו בתחרות, יזכו במקום הראשון, ודיואי/נד ירוויח המון כסף על חשבונם!

ללהקה הוא מגייס את מיטב המוחות המוזיקליים של כתה ג', ביניהם זאק, ילד שמגדיר מחדש את משמעות המילה "חננה", סאמר, ילדה חכמה, אסרטיבית ומעצבנת באופן בלתי ניתן לתיאור, ועוד מגוון רחב של מוזיקאים צעירים. כמו כן, תכנית הלימודים הרגילה מבוטלת לטובת חזרות חשאיות לקראת התחרות הגורלית.

למרות העלילה הממוחזרת, הסרט לא נופל לבעיות שמהן סובלות רבות מהקומדיות לגיל הצעיר: בסרט אין בדיחות נמוכות המבוססות על הפרשות למיניהן (חוץ מרוק, כמובן), וחוץ מ"לד זפלין!", לא זכורה לי שום קללה שנאמרת במהלך הסרט. רוב ההומור בסרט מתבסס על הניגוד בין דיואי הרוקיסט לתלמידיו החנונים, בין דיואי לבין המורים האחרים בבית הספר, ובכלל, בין דיואי לבין שאר העולם. הבדיחות הן, מה שנקרא, נחמדות. זאת אומרת, הן מעלות חיוך קל מידי פעם, אבל הן לא גרמו לי לצחוק ממש, עם כל האפקטים הקוליים והפירוטכניקה הכרוכה בכך. אבל אל תטעו, בדיחות נחמדות זה לפעמים מספיק, בעיקר כשיש לסרט עוד מעלות מלבדם.

והמעלה הגדולה של הסרט היא, ללא ספק, השירים. לאוזני חסרות ההשכלה בתחום הם נשמעו פשוט מצוינים. כבר שמעתי בעבר שירים של ג'ק בלאק, אבל הם היו ברובם פארודיות ופרויקטים לא רציניים, כך שלא חשבתי אותו ליותר מעוד איזה אל יענקוביץ'. אבל עכשיו אני משוכנע לחלוטין שהוא באמת זמר רוק מוכשר. מילות השירים אולי מטופשות, אבל לשמוע אותו שר ולראות את השואו שהוא נותן זו אחת האטרקציות העיקריות של הסרט. אני שוכנעתי – Rock rocks!.

מצד שני, יש בכל זאת כמה בעיות מהן סובל הסרט: ג'ואן קיוזאק בתפקיד המנהלת, מתנהגת כמו שיכורה פארנואידית, עושה מגוון פרצופים לא מעוררי סימפטיה ובאופן כללי נראית כאילו כיתה ד3' עושה לה ערב כיתה על הטחול. חוץ ממנה, נד שניבלי (המקורי), למרות זמן המסך המזערי, הוא ללא ספק הדמות המעצבנת ביותר בקולנוע מאז ג'אר ג'אר בינקס. גם סוף הסרט משאיר טעם של החמצה: כל אחת מהדמויות, ללא יוצא מן הכלל, מתנהגת באופן מנוגד לחלוטין לאופייה במהלך כל הסרט, וההתרחשויות המסיימות את הסרט נוגדות כל היגיון אנושי, אפילו עבור מישהו שהצליח לסספנד את העלילה הלא ממש הגיונית גם ככה (מה, אף אחד לא בא לבדוק אף פעם מה המורה המחליף מלמד?).

אבל כל הבעיות האלה מתגמדות מול הבעיה המרכזית: הילדים. נכון, המשחק שלהם לא נוראי (ומצד שני, אף אחד מהם גם לא כשרון ענק), אלא שברגע שיש יותר מדי ילדים בסרט הוא הופך להיות, באופן טבעי, ילדותי. נכון שהסרט אמור לפנות גם, ואולי בעיקר, לילדים, אבל מבחינתי הקטעים שהתרכזו בהם היו טיפה מיותרים לעלילת הסרט: אני לא רוצה לשמוע על הבעיות החברתיות של הילד הסיני, וממש לא אכפת לי מהילדה השמנה שמתביישת לשיר, או על הילדה הבוגרת לגילה, או הילד הביישן שלא מעז למרוד בהורים. אני פה בשביל הרוק!

למרות כל אלה מדובר בסרט חמוד מאוד. הוא אמנם מצריך לא מעט סיספונד, ומומלץ גם להשאיר חלק מהציניות בחוץ, אבל אחרי הכל מדובר בפריצת דרך קולנועית: לא רק שיצרו סרט לא רע בכיכובם של ילדים, לא רק שיצרו סרט לא רע בכיכובו של ג'ק בלאק – יש כאן סרט לא רע בכיכובם של ילדים וג'ק בלאק ביחד! רק בשביל ההישג הזה שווה ללכת לראות.