דו"ח קופות שבורות – 03.02.2002

"אחי האמריקנים: בימים
אלה חשוב יותר מתמיד לעמוד
מאוחדים, כאומה אחת תחת
האלוהים, להישיר מבט אל
העולם ולומר בקול גדול: נא
לך, אנחנו אמריקנים ואתה
לא. פעם בשנה כולנו מתכנסים
לארוע המלכד את כולנו, לבנים ושחורים, נוצרים ועובדי אלילים, משתמשי מק ופי. סי, כמשפחה אחת גדולה. הבה נשכח את ההבדלים בינינו ונתכנס יחדיו לרחוץ בזוהר הבוקע אלינו מעל מסכי הטלויזיה. הבה נצפה בפרסומות של הסופרבול!" – סוקס, "החתול הראשון" לשעבר, בנאום לאומה.

זוהי כבר מסורת ארוכת שנים, שבלב החורף, קצת אחרי שנגמרים הספיישלים לכריסטמס, מייגעים את עצמם מיטב המוחות היצירתיים של מעצמת העל בניסיון ליצור במשך שלושים שניות את הבידור האולטימטיבי, שיספק את הצופים ויצדיק את המחיר השערורייתי שהמפרסם משלם תמורתו (מעל לשני מיליון דולר לחצי דקה, שזה, נדמה לי, אפילו יותר ממה שמשלמים למורים לנהיגה). אילו המפרסמים האמריקאיים היו מכירים את סוד קסמה של ג. יפית, שבעזרת חיוכה הכובש והאמינות הבלתי מעורערת שלה מסוגלת למכור קרח לאסקימוסים רעבים, אפשר היה לבטל את כל הברדק של משחק הפוטבול שבין הפרסומות ולהריץ שעתיים של 'The G. Yafit Show'. לשמחתנו, שמעה של המהרישי-מהש יפית עוד לא הגיע אל ארץ החופשיים וביתם של האמיצים, ולכן הם נאלצים ליצור דברים מקוריים (ומבדרים) יותר.

ועוד לשמחתנו, יש מי שדואג שגם מתושבי המזרח התיכון לא ייחסכו המראות המופלאים של הסופרבול, והעלה לרשת את כל הפרסומות ששודרו במהלך המשחק. אז, אחרי שגמרנו להתפעל מבריטני ספירס (סיפרו שזאת הפרסומת היקרה ביותר בהסטוריה, ושההפקה עלתה שמונה וחצי מיליון דולר. ההסבר היחיד שאני יכול למצוא לכך הוא שבריטני קיבלה שמונה מיליון דולר תמורת השתתפותה), איזה חדשות יכול חובב הקולנוע המתוסכל, שלא מבין פוטבול, להפיק מהמאגר? דוקא לא מעט. הסופרבול מתפקד בין השאר כמין "לקראת שידור" של כמה מהסרטים העיקריים שיגיעו במשך החודשים הבאים, אלו שהאולפנים בונים עליהם כדבר הענק הבא.

אז מה היה לנו? 'בלייד 2' חושף קצת יותר ממה שנראה בטריילר המוקדם, וסוף סוף נראה כמו משהו שווה. גם שניים מסרטי האקשן שיגיעו מאוחר יותר, בקיץ, חשפו 30 שניות ראשונות: 'XXX' עם וין דיזל, שנראה כמו ג'יימס בונד לדור הרד-בול (ובאמת הגיע הזמן), ו'Bad Company' ('חברה רעה'?) שבו אנתוני הופקינס וכריס רוק יעבדו בשביל ה-FBI.

והיה גם טיפה מ'פגיעה היקפית', 'מלך העקרבים', 'Hart's War', ו'גברים בשחור 2' שנראה כיף יותר ויותר עם כל טריילר. מ-'Signs', החדש של מ. נייט "ישישה שוחה" שאמאלאן, ראינו בדיוק את מה שראינו בטריילר הקודם – בתוספת משפט נהדר אחד, שעשה נפלאות לרמת הציפיות שלי מהסרט.

אבל איך כל זה קשור לנעשה בקופות בשבוע הנכחי? פשוט: כרגיל, כשהמוני העם נשארים בבית ורואים פרסומות, אולמות הקולנוע ריקים. וכשהאולפנים יודעים שהאולמות יהיו ריקים, הם לא משחררים שום סרטים חדשים מעניינים. וכשאין סרטים חדשים מעניינים, האולמות מתרוקנים עוד יותר. לכן עשרת הגדולים השבוע הם קטנים למדי, וסדר הסרטים ברשימה זהה כמעט לזה של השבוע שעבר. בקיצור: שעמום המחץ, לכן נעבור על הרשימה בקיצור נמרץ. 'בלאק הוק' (חיילנו האמיצים תחת אש בסומליה) ניצב במקום הראשון ו'Snow Dogs' (קובה גודינג נופל עם הפנים לשלג, קטעים) במקום השני, בדיוק כמו בשבוע שעבר ובשבוע שלפניו. שלא תהיה כאן טעות: הסיבה היחידה להתמדה הזאת היא חוסר התחרות. 11 מיליון דולר בלבד הספיקו ל'בלאק הוק' כדי לשמור על המקום הראשון השבוע – הסכום הנמוך ביותר מאז אוקטובר.

השינוי המשמעותי ביותר ברשימה נמצא במקום השלישי, אליו עלה 'הרוזן ממונטה קריסטו' ששכן במקום השישי בשבוע שעבר. גם 'אחוות הטבעת' ניצל את חוסר התחרות כדי לעשות פאוזה קטנה במסע הארוך במורד הרשימה, ועלה מהמקום השמיני לשביעי. 'נפלאות התבונה' המהולל, במקום החמישי, עבר את ה-100 מיליון, והסרט החדש היחיד ברשימה נמצא בה באופן זמני מאוד – קומדיית נעורים בשם 'Slackers' שנשחטה באכזריות על ידי המבקרים והגיעה בקושי למקום העשירי, וגם ממנו תעוף בשבוע הבא.

סרט אחד נוסף יצא השבוע: 'Birthday Girl', בכיכובה של לא פחות מאשת השנה שעברה, ניקול קידמן, ובו היא משחקת אישה רוסיה בעלת עבר אפל (כמובן) שמגיעה לארה"ב ככלה בהזמנה. זה לא סרט חדש. הוא צולם לפני יותר משלוש שנים, ומאז מתייחסת אליו חברת 'מירמקס' כאל הבושה של המשפחה, מסיבה לגמרי לא ברורה (הניחוש שלי: הבמאי רימה את ראש האולפן בגוגואים בגיל 6). עכשיו, כשהם כבר טורחים להפיץ אותו הם עושים את זה בהפצה מוגבלת, בשבוע שבו הוא יימשוך הכי פחות תשומת לב, ובלוויית מסע פרסום צנוע מאוד. לפי כל הסימנים האלה ניתן היה לחשוב שמדובר בסרט שהוא חרפה לאנושות, אבל כנראה שזה לא המצב: המבקרים דוקא היו רחומים עם הסרט הזה, ובמקסיקו, שבה הוא יצא כבר בשבוע שעבר, הוא השיג סכום מכובד. אבל היחס הגרוע עושה את שלו, והסרט לא הצליח אפילו להכנס אל עשרת הראשונים. מסקנה: בגוגואים, כמו בחיים, צריך לדעת לוותר לפעמים.

בשבוע הבא המצב ישתנה לגמרי, והשעמום יסתיים (לפחות זמנית) כאשר שני סרטי אקשן גדולים – 'פגיעה היקפית' ו'רולרבול' יילחמו על תשומת הלב הציבורית. אבל בינתיים, השבוע, הפרסומות חשובות יותר מהסרטים. אז מה נשמע אצלכם?


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום, בדינרים מצריים הצמודים למדד הניקיי.

1. Black Hawk Down – 11.0 (75.5)
2. Snow Dogs – 9.9 (50.8)
3. The Count of Monte Cristo – 9.0 (23.6)
4. A Walk to Remember – 8.8 (23.3)
5. A Beautiful Mind – 8.5 (104.6)
6. The Mothman Prophecies – 7.5 (21.4)
7. The Lord of the Rings: Fellowship of the Ring – 6.6 (267.1)
8. I Am Sam – 6.5 (17.5)
9. Kung Pow! Enter the Fist – 3.8 (12.0)
10. Slackers – 3.0 (3.0)