דו"ח קופות שבורות – 10.12.2000

האמריקניזציה הורסת אותנו.
הכל אצלנו חייב להיות כמו
באמריקה, אה? אם הם לא
יודעים מי הוא הנשיא שלהם,
אנחנו חייבים לא לדעת מיהו
ראש הממשלה שלנו? אם הם מפקפקים בשיטת הבחירות שלהם, ובצדק, אז גם אנחנו? ואם הם יקפצו מהגג, אז גם אנחנו נלך לים?

עוד שבוע עבר, עדיין לא ידוע מי ניצח בבחירות, וג'ים קארי בתחפושת ירוקה עדיין נמצא במקום הראשון ברשימת שוברי הקופות בארה"ב, זה השבוע הרביעי ברציפות. שלושה סרטים לא קטנים בכלל תקפו השבוע, ואף אחד מהם לא הצליח לכבוש את הפסגה מידי הגרינץ' שגנב את חג המולד.

הגרינץ' הרוויח בסוף שבוע זה 18 מיליון דולר, ועכשיו הוא רשמית הסרט השני-הכי-מצליח השנה, ויהפך להיות הכי-הכי מצליח בקרוב מאוד. הגרינץ' יגיע לארץ בעוד שבועיים, וחסר להם שהוא לא סרט טוב מאוד. או רע מאוד. או מעניין מאוד. משהו. נמאס לי משוברי קופות סתמיים.

הסרט היחיד שהתקרב לקחת מהגרינץ' את התואר השבוע היה "Vertical Limit" ("הגבול העליון", אלא שלא כך יקראו לו בארץ), סרט פעלולים רווי קלישאות (אם להאמין למבקרים בארה"ב) על משלחת חילוץ של מטפסי הרים בהימלאיה. את הטריילר המאוד מרשים של הסרט אפשר כבר לראות בצמוד ל"מלאכים של צ'ארלי".

הצליח פחות "Proof of Life" (עדיין אין שם בעברית. "חטיפה קטלנית"? יגיע לארץ ב-8.3.2001, בכל מקרה), דרמת אקשן עם מג ראיין כאשה שבעלה נחטף וראסל קרואו כמתווך-לענייני-חטיפות שהיא שוכרת, שגם מתאהב בה בדרך, כמובן. מבין הסרטים החדשים השבוע הוא זכה לציונים הטובים ביותר בביקורות, אבל התוצאות שלו בקופות היו מאכזבות למדי – 10 מיליון דולר בלבד. מי שחשב שאחרי "גלדיאטור" ראסל קרואו הפך לכוכב-על ומושך קהל אוטומטית כמו טום קרוז או טום הנקס, התבדה.

המתחרה השלישי היה "Dungeons & Dragons" ("מבוכים ודרקונים", אלא מה) סרט פנטזיה המבוסס, כמובן, על האבא של משחקי התפקידים. ב"מבוכים ודרקונים" יש קרבות וכשפים לרוב, שישים טון פעלולי מחשב ואת ג'רמי איירונס, אבל זה לא שינה את העובדה שהוא – כפי שהביקורת טוענת בתוקף, וכפי שמשתקף בטריילרים – סרט גרוע מאוד. 7 מיליון בלבד הוא הרוויח בסוף השבוע הראשון שלו, ונמצא במקום החמישי.

"בלתי שביר", סרט שביר בהחלט, הורד עקב הכניסות החדשות מהמקום השני לרביעי. צמד סרטי הילדים "102 דלמטים" ו"הרגראטס בפריז" ירדו יד ביד למקום השישי והשביעי. שני סרטים שכבר מוקרנים אצלנו – "המלאכים של צ'ארלי" ו"סוד של אהבה" סוגרים את הרשימה, בעוד "פגוש את ההורים" (כן, הוא עדיין שם) שיגיע אלינו בשבוע הבא, עלה מהמקום התשיעי לשמיני. בולטים בהעדרם: "גברים עם כבוד", ו"היום השישי" שיצאו מהרשימה אחרי שהות לא מאוד מרשימה בה.

אחת התופעות המעניינות ביותר קרתה דוקא הרחק מעשרת הגדולים: "נמר, דרקון" – אותו סרט שמוצג בארץ כבר כמעט חודשיים – יצא לאקרנים בארה"ב השבוע, במהדורה מוגבלת, בלשון המעטה. למעשה, הוא הוצג ב-13 בתי קולנוע בלבד ברחבי ארה"ב ("הגרינץ"' לשם השוואה, מוצג ב-3186), אבל אותם אולמות היו מלאים עד אפס מקום. הביקורת בארה"ב כולה תשבוחות לסרט, ומדברים עליו כעל זוכה וודאי באוסקר לסרט הזר הטוב ביותר (לא, זה לא יהיה "ההסדר". סורי) ומועמד רציני גם לקטגורית הסרט הטוב ביותר.

לכאורה למפיצי הסרט יש ביד ביצה שמטילה תרנגולות זהב. מצד אחד שבחי הביקורת, מצד שני אחלה אקשן. אז למה "נמר, דרקון" לא מוצג לקהל הרחב בכל קניון רענן, כמו בארץ? איפה הקץ', מון פיס? התשובה פשוטה: השפה. "נמר, דרקון", למי שטרם ראה, מדבר מנדרינית (זאת אחת השפות המדוברות בסין. לא, זאת לא שפה של פירות הדר, חכמים בלילה). הקהל האמריקני, וזה הוכח שוב ושוב, פשוט לא הולך לסרטים שלא מדברים אנגלית. לקרוא כתוביות תרגום – לא בא בחשבון. לך תסביר לג'ו שכדי להנות מהקרבות המדהימים בסרט לא צריך להבין מה השחקנים אומרים. בארץ הקהל קורא את התרגום ממילא, ולא מאוד משנה לו אם הסרט מדבר אנגלית, תפוזית או פג'ואית. כמובן שאם אכן "נמר, דרקון" יזכה בשלל אוסקרים כפי שצופים לו, הוא בוודאי יזכה להפצה רחבה יותר ולהצלחה לא מבוטלת בארה"ב.

בשבוע הבא המתקפה נמשכת: דיסני מגישים סרט מצויר חדש, וגם שלושה מהבנים הגדולים של הוליווד יוצאים בסרטים חדשים – "Family Man" עם ניקולס קייג', "What Women Want" עם מל גיבסון, ומעל כולם, "Cast Away" עם טום הנקס, שהוא-הוא מי שיפיל כנראה את הגרינץ' מהמקום הראשון סוף סוף. יש למה לחכות, השארו עימנו.


הרשימה המלאה – הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. How the Grinch Stole Christmas – 18.5 (195.5)
2. Vertical Limit – 16.0 (16.0)
3. Proof of Life – 10.4 (10.4)
4. Unbreakable – 7.5 (77.4)
5. Dungeons and Dragons – 7.0 (7.0)
6. 102 Dalmatians – 6.3 (44.3)
7. Rugrats in Paris – 4.0 (60.5)
8. Meet the Parents – 3.0 (157.1)
9. Charlie's Angels – 2.7 (119.3)
10. Bounce – 2.6 (34.1)