דו"ח קופות שבורות – 10.5.2004

The Pit of Despair.חודשי הקיץ של השנים האחרונות הרגילו אותנו כל כך לבלוקבאסטרים, עד שנראה לנו טבעי ששיאי הכנסות נשברים פעם בשבועיים, ושטבלת "הסרטים המצליחים בכל הזמנים בארה"ב" מתעדכנת כמעט מדי שבוע. כתוצר לוואי לבלוקבאסטריאדה, בדיחת "______ 2 התעלה השבוע על פורסט גאמפ" נשחקה מרוב שימוש. נדמה שנהיה הרבה יותר קל להיות שובר קופות בעולמנו המר.

זו הסיבה שבמבט ראשון, הכנסות סוף השבוע הראשון של 'ואן הלסינג' נראות מאכזבות. 54.2 מיליון דולר זה אמנם סכום שהייתי שמח לבזבז על אייס ונילה, אבל 'אקס-מן 2', הסרט שפתח את הקיץ הקודם, עשה יותר. הרבה יותר. 30 מיליון דולר יותר. את הכנסות סוף השבוע שעשה הסרט שפתח את הקיץ שלפניו, 'ספיידרמן', אני אפילו לא מסוגל לבטא בקול, אז אני אכתוב: 115(!) מיליון(!) דולר(!). לעומתו, ההכנסות של 'ואן הלסינג' נראות כמו סרט ישראלי. ואם זה לא מספיק, הפקת 'ואן הלסינג' עלתה לאולפני יוניברסל סכום אסטרונומי של 170 מיליון דולר, וכרגע הסיכוי שלו לכסות את ההשקעה נע בין 'לא סביר' לבין 'לא קיים'. אז מה? שוב הקיץ נדחה?

לא, למרות שזה לא נראה ככה, הקיץ הגיע. 54.2 מיליון דולר זה המון כסף, פשוט שכחנו את זה במבול השיאים שנחת עלינו בזמן האחרון. 'ואן הלסינג' עדיין עשה השבוע יותר כסף מכל שאר הסרטים בטבלה ביחד, כך שנראה שבכל זאת אי אפשר לתבוע את יוצרי הפוסטר הישראלי ("שובר הקופות שפותח את הקיץ!") על פרסום שקרי. זה שהוא עשה פחות בוכטות מ'המומיה 2' זו בעיה של יוניברסל, לא שלנו. אנחנו עדיין יכולים לצאת בקריאות "הגיע הקיץ! הגיע הקיץ! לא עוד סרטים קטנים שלא מעניינים אף אחד! מעכשיו רק מנפצי קופות והרבה סימני קריאה!" ולהניח שצלבים פשוט מושכים הרבה יותר קהל בימינו כשהם משמשים למיסמור קדושים מעונים מאשר כשהם מרחיקים ערפדים מוצצי דם.

המבקרים כתשו, אבל למי אכפת מהם? סביר להניח שכבר ראיתם את הסרט ואתם יכולים לכתוש אותו בעצמכם. ואם לא, יש ביקורת עליו ממש מתחת לדו"חקו הזה. הכל תודות להמצאת המאה: בכורות כלל עולמיות. אם עד עכשיו בכורות כאלו נשמרו לאירועים גרנדיוזים כמו 'שר הטבעות', 'מטריקס' או 'פרק הסיום של סיינפלד' , הרי שהשנה הן התרחבו גם לשוברי קופות רגילים למיניהם. ו'ואן הלסינג' הוא לא הסרט היחיד שאנחנו נהנה ממנו (או שלא) יחד עם האמריקאים: בזכות מהלך מבורך זה, גם 'היום שאחרי מחר' שיגיע בסוף החודש יוקרן במקביל בארץ ובארה"ב. ועל זה אמרו חז"ל: "ייפפפפיייייייי!".

אבל קיץ או לא קיץ, אי אפשר לכתוב דו"חקו שלם על סרט אחד. אז ברשותכם אעבור לסוגיה אחרת: האחיות אולסון. למרי-קייט ומרי-קייט אולסון יש שיטה. אי שם בסביבות 1991 הן צילמו סרט וידאו דבילי על תאומות זהות שפותרות תעלומות כמו מבוגרים, כאשר אחת מתעניינת בבגדים, בנים ובאיפור והשניה בספורט, מכוניות מרוץ וכובעי בייסבול. מאז, כל שנה מוציאה הבלונדינית המשובטת לוידאו את אותו הסרט בדיוק, כאשר רק שם הסרט משתנה מפעם לפעם (וגם בזה אני לא ממש בטוח). השנה הן קראו לסרט ‘New York Minute’, והפעם, לפני שהוא מגיע לוידאו, הוא מוקרן גם בבתי הקולנוע.

לא כל מה שהולך בוידאו הולך גם בקולנוע. הסרט עשה רק 6.2 מיליון השבוע, וקרוב לוודאי שההכנסות שלו יצנחו בגדול שבוע הבא. 'בנות אכזריות', שנמצאות מעליו ברשימה, זורעות מלח על פצעי הבגרות של האולסוניות ומשוויצות שהסרט שלהן הרוויח בשבוע השני שלו בערך פי שניים. אבל לאולסוניות זה לא מזיז. הן ממילא יוציאו את הסרט הזה שוב בשנה הבאה.

המבקרים קטלו. הם אמרו שהסרט נדוש, הבדיחות שחוקות ולא מצחיקות, המשחק של התאומות מזוויע לחלוטין ושבאופן כללי הסרט מחורבן. לא שבדקתי, או משהו. יש לי פשוט תחושה חזקה ובלתי מוסברת שזה מה שהם אמרו. טוב, היות ואי אפשר לפרסם דו"חקו על פי תחושות, אני נאלץ לבדוק. חכו רגע. כן, הם תיעבו כל רגע ורגע בסרט הזה. בדוק. באחריות.

הסרטים הוותיקים בטבלה מקבלים קשה מאוד את הקיץ. 'Godsend' חטף השבוע ירידה דרסטית של 60 אחוז בהכנסותיו וצנח למקום השמיני. 'המעניש' הגדיל לעשות וירד ב-65%, למקום העשירי בטבלה. מעליו נמצא 'Envy' שירד ב-57.8% ועשה השבוע רק 2.6 מיליון דולר. אבל עם כל הכבוד להם, גביע השמחה לאיד שמור השבוע ל'מרד החיות' שנפרד מהעשירייה כשבכיסו 47.0 מיליון דולר – פחות מחצי מסכום העלויות שלו.

בשבוע הבא, צמד התאומות הבלונדיניות אורלנדו ובראד הולכים (הולכות?) להלחם למען האהבה ב'טרויה', אפוס מלחמה עם טוויסט, ומקווים לשבור בעזרתו איזה שיא או שניים, כי אחרת בשביל מה יש קיץ? וגם ייצא 'Breakin' all the Rules', סרט השחורים הייצוגי.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך סוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Van Helsing – 54.2 (54.2)
2. Mean Girls – 14.0 (42.4)
3. Man on Fire – 7.9 (56.0)
4. New York Minute – 6.2 (6.2)
5. 13 Going on 30 – 5.5 (42.6)
6. Laws of Attraction – 3.5 (11.9)
7. Kill Bill Vol. 2 – 3.0 (57.8)
8. Godsend – 2.7 (11.3)
9. Envy – 2.6 (10.1)
10. The Punisher – 1.2 (32.1)