דו"ח קופות שבורות – 10.6.2007

לא אמור להיות איזה שטן על הכתף השניה, או משהו?כמה אנשים הלכו ל'שודדי הקאריביים' אך ורק בגלל ג'וני דפ? כמה אנשים ראו את 'ספיידרמן' רק בשביל טובי מגווייר? ברור שלסרט מצליח רצוי מאוד שיהיו כוכבים גדולים בצוות, אבל כוכבים זה לא הכל בחיים. לו הכנסות של סרטים היו נקבעות על פי מספר ואיכות הכוכבים המשתתפים בהם בלבד, סדרת 'אושן' היתה הטיטאניק. כל כך הרבה שחקנים גדולים ויקרים אפשר לראות ביחד בדרך כלל רק בטקס האוסקר. ובכל זאת, 'אושן משהו-עשרה' היא בסך הכל סדרה די מצליחה, שכנראה הגיעה לשיא כבר בסרט הראשון שלה. 'אושן 13' מחזיר את החבורה לוגאס, מוציא מההרכב את הבנות (ג'וליה רוברטס עדיין בהפסקה) ומכניס במקומן את אל פאצ'ינו. עסק לא משהו.

'אושן 11', הראשון בסדרה, פתח עם 38 מיליון דולר (והגיע בסופו של דבר ל-183 מיליון). 'אושן 12' פתח עם 39 מיליון. ניתן להוכיח באינדוקציה ש'אושן 13' יעשה 40, אבל הוא הכניס רק 36 מיליון, והנה נדפקה המשוואה. זה לא נשמע כמו הפרש משמעותי – מה זה כבר מיליון לפה או לשם בין חברים ששודדים שלושה בתי קזינו וחמישה מוזיאונים בכל סוף שבוע – אבל בכל זאת זה קצת מאכזב. שני הסרטים הראשונים יצאו בדצמבר, עונה סולידית יותר שבה לסרטים יש יותר אורך נשימה; מסרט שיוצא בקיץ מצופה שיעשה קצת יותר בסוף השבוע הראשון, אז הפתיחה של 'אושן 13' טיפה מאכזבת.

שלישית השלושרים ממשיכה השבוע בשקיעות מרשימות. 'שודדי הקאריביים 3', שנשלף מהמקום הראשון, שוב השיל מעליו יותר מחמישים אחוזים, והשבוע השלים 21 מיליון. 'שרק השלישי' ו'שפיידרמן 3' ממשיכים בהשתלשלות מטה, כש'ספיידרמן' עומד לנופף לשלום לעשירייה הפותחת, לאחר ששלשל לכיסו 325 מיליון. פיסקה זו מוגשת בחסות האות ש'.

לעומת זאת, 'Knocked Up' – כראוי לקומדיה שזוכה להערכת הביקורת – איבד רק שליש מהכנסותיו, וניצב במקום השלישי עם 20 מיליון דולר. במהלך ימי החול, אותו אזור דמדומים שאנחנו בדרך כלל לא מתייחסים אליו, 'Knocked Up' היה למעשה במקום הראשון, מעל ל'שודדי הקאריביים'. הוא הכניס עד כה 66 מיליון דולר, וסביר למדי שיגיע בסופו של דבר לטיפה מעל 100 – בדיוק כמו 'בתול בן 40', הסרט הקודם של ג'אד אפטאו.

אל המקום הרביעי הגיעו הפינגווינים. בשנתיים האחרונות היה נדמה לפעמים שאי אפשר לזרוק פינגווין בלי לפגוע באבן, ולהיפך: עם 'משפחת הקיסרים', 'מדגסקר' ו'תזיזו ת'רגליים', הפינגווינים היו בכל מקום. הטרנד הזה מגיע לסיומו, כנראה, עם 'Surf's Up', או בעברית, 'תפוס ת'גלים' (מה שמצרף את "תפוס ת-" רשמית לאחת מקלישאות השמות העבריים המאוסות ביותר). אז שוב זה סרט אנימציה (כמובן) על פינגווינים (כמובן), אבל עם טוויסט קטן שעשוי להבדיל אותו מיתר סרטי החיות: הסרט הוא מוקמונטרי, שבנוי במתכונת של סרט תיעודי ספורטיבי ומספר על עלייתו של פינגווין אחד בעולם התחרותי של גלישת הגלים. סוני היא החברה שמאחורי הסרט (ברזומה המונפש שלהם 'מפלצת של בית' המוצלח ו'חברים על הכוונת' המיותר), ומאחורי הקלעים אין קולות של סלבריטאים עצומים, אבל אפשר למצוא שם את ג'ף ברידג'ס, זואי דשנל, ג'ון הדר, ג'יימס וודס, ובתפקיד כוכב הסרט, שיה לבאף, שבין 'דיסטרביה' ו'הרובוטריקים' – שלא לדבר על 'אינדיאנה ג'ונס' שמצולם בימים אלה – עובר עליו קיץ לא רע.

כשסרטי חיות-מונפשות-מדברות לא מגיעים בקצב של שניים לשבוע, נראה שקל יותר ליהנות מהם; או זה, או ש'תפוס ת'גלים' באמת סרט מוצלח, כי המבקרים די נהנים ממנו. מבחינה דוחקואית, מצבו לא משהו. הוא פתח עם 18 מיליון דולר; בשנה שעברה, העמוסה סרטי אנימציה עד מעל ומעבר לרצוי, אמנם היו סרטים כאלה שמצבם היה יותר גרוע, אבל זה עדיין לא טוב במיוחד. פינגווינים זה כל כך 2006.

התופעה המתמשכת הכי בלתי מוסברת של השנה הזאת בקולנוע היא הכישלון המתמשך של ז'אנר האימה. כבר סיפרתי על זה בעבר, ואין לי מה להוסיף חוץ מזה שהמצב לא השתנה: סרטי האימה עדיין מתים. בשנה שעברה הם היו אין, היום הם אאוט. ההדגמה הטובה ביותר לכך היא 'הוסטל': אחד מסרטי האימה הפופולריים (משום מה) ביותר של השנה שעברה, שהפך את אלי רות' למין במאי אופנתי שכזה. בחוג חובבי המעיים השפוכים, היתה הרבה ציפייה לסרט ההמשך, 'הוסטל 2', שחוזר פחות או יותר על עלילת הסרט הראשון – שלושה אמריקאים נתקלים במזרח אירופה בתעשיית הרצח לפי הזמנה – ורק מחליף הפעם את הבנים בבנות, שיהיה מעניין. הוא אפילו קיבל תאריך הפצה יוקרתי יחסית, באמצע הקיץ, בעוד 'הוסטל' המקורי היה תקוע בשכונות העוני של ינואר. לא עזר. כמו כל אחד ואחד מסרטי האימה שיצאו השנה, 'הוסטל 2' אכזב; הוא הכניס 8.2 מיליון דולר – פחות מחצי מהפתיחה של הסרט הראשון בסדרה (19.5 מיליון). אני לא יכול להסביר את זה אבל אני גם לא יכול להגיד שזה מאוד מצער אותי. אם לא כל כך הרבה אנשים רוצים לראות אנשים אחרים מעונים ונרצחים, זה רק אומר שבני אנוש הם גזע קצת פחות דפוק משחשבתי.

בשבוע הבא צפויה התחממות, עם 'ארבעת המופלאים: עלייתו של הגולש הכסוף' בו מתמודדים הביטלס עם האינפלציה במחירי המזון ההונגרי, ובשביל האיזון, 'ננסי דרו' עם האחיינית של ג'וליה רוברטס.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Ocean's Thirteen – 36.1 (36.1)
2. Pirates of the Caribbean: At World's End – 21.1 (253.4)
3. Knocked Up – 19.6 (65.9)
4. Surf's Up – 17.6 (17.6)
5. Shrek the Third – 15.3 (281.4)
6. Hostel Part II – 8.2 (8.2)
7. Mr. Brooks – 4.9 (18.6)
8. Spider-Man 3 – 4.3 (325.6)
9. Waitress – 1.6 (12.0)
10. Disturbia – 0.5 (77.8)