דו"ח קופות שבורות – 11.1.2009

Whoa! מה קורה כאן?

קודם כל, בואו נסביר איך הדברים עובדים בדרך כלל: ינואר הוא חודש גרוע לסרטים. אחד משני החודשים הגרועים ביותר של השנה, למעשה, לצד ספטמבר. ינואר מלא בדרך כלל בסרטי אימה וקומדיות רומנטיות, שנחשבים לרעים גם בז'אנר שלהם עצמם ושלא היה להם סיכוי בתאריך אחר. אם סרט יוצא בינואר, מיותר אפילו לציין שהביקורות קטלו. בשנה שעברה היה יוצא דופן בולט אחד – 'קלוברפילד'. השנה, ציפתה הפתעה מסוג שונה. השבוע יצאו שני סרטים – אחד מהם סרט אימה והשני קומדיה רומנטית – שניהם נחשבים לגרועים בתחומם, עד כאן אין הפתעות. שניהם הצליחו במידה סבירה ביותר, אבל אל המקום הראשון הגיע 'גראן טורינו'.

'גראן טורינו', בבימויו ובכיכובו של קלינט איסטווד, שמגלם בו פנסיונר שיוצא למלחמה בכנופיה השכונתית, יצא להפצה מוגבלת לפני חודש, כחלק ממבול סרטי האוסקר. הסרט הקודם שאיסטווד הוציא השנה, 'ההחלפה', איכזב ביקורתית ומסחרית כאחד, כך שהתקווה של איסטווד היתה לחזור על הטריק שלו מ-2006, כשהסרט הראשון שהוציא במשך השנה ('גיבורי הדגל') איכזב, אבל דווקא השני, ה"קטן" יותר ('מכתבים מאיוו ג'ימה') קיבל את כל התשבוחות והפרסים. זה לא קרה. 'גראן טורינו' אמנם התקבל בחיבה, אבל נותני הפרסים למיניהם התעלמו ממנו כמעט לגמרי. נו, מילא. לא כל יום אוסקר, אפילו אם אתה קלינט איסטווד. נשאר רק להוציא את הסרט להפצה רחבה ולעשות את מה שאפשר, מבחינה קופתית.

אבל כאן הגיעה ההפתעה: בשבוע הראשון שלו בהפצה רחבה הסרט התברר כלהיט לא קטן: 29 מיליון דולר, וממוצע של יותר מ-10,000 דולר לאולם. לא רק שהסכום הזה שם בכיס את 'ההחלפה' (שלמרות אנג'לינה ג'ולי, עשה 9 מיליון דולר בלבד בסופ"ש הראשון שלו בהפצה רחבה) – זאת הפתיחה הגדולה ביותר בכל הקריירה הארוכה, ארוכה, ארוכה של קלינט איסטווד כשחקן או כבמאי. וזה עוד יותר מפתיע דווקא משום שהסרט לא קיבל תשומת לב מיוחדת בגלובוס הזהב ולא נמצא ברשימת הימורי האוסקר של אף אחד. מי ידע שסרט "איכותי" יכול לעשות את זה?
בגלל ההתעלמות האוסקרית ממנו, 'גראן טורינו' יופץ בארץ רק במרץ.

על המקום השני מתמודדים, צמודים, שני סרטי ינואר אופייניים, וזה אומר שלא כל כך צריך להיות אכפת מי מהם ינצח. שניהם הכניסו כ-21 מיליון דולר, וגם זה, במונחים של ינואר, פתיחה מאוד מכובדת. נכון לעכשיו, לפני ספירת קולות החיילים, מי שמחזיק במקום השני הוא 'מלחמת הכלות'. הסרט לוקח שתיים מהשחקניות הכי חמודות בעולם – אן האת'וויי וקייט האדסון – וזורק אותן לתוך מה שנשמע כמו אחת העלילות הגועליות ביותר שניתן לדמיין: הן חברות-הכי-טובות מילדות, שהופכות ליריבות בנפש כשמתברר ששתיהן אמורות להתחתן באותו היום, ומאותו הרגע הן מתאכזרות זו לזו, וזה אמור להיות מצחיק. לא שצריך את תגובת המבקרים כדי לדעת להימנע מהסרט הזה, אבל אם בכל זאת זה משנה לכם, הם קטלו אותו באופן יסודי.

במקום השלישי נמצא סרט האימה 'The Unborn'. על פי הטריילרים, הוא נראה כמו כל סרט אימה אחר: רוחות, שחקנית צעירה שתפקידה להיות מבוהלת (אודט יוסטמן, 'קלוברפילד') והרבה בומים. בעצם, יש כמה דברים בסרט הזה שהיו עשויים להפוך אותו ליותר מעניין מעוד סתם סרט אימה רגיל. קודם כל, הוא לא רימייק. שנית, הוא מבוסס על מיתולוגיה יהודית דווקא, וכולל את גארי אולדמן בתפקיד רבי, דבר שאמור להצדיק צפיה בפני עצמו. ושלישית, התסריטאי-במאי שלו הוא לא איזה צעיר מבטיח שדגו מצרפת או מטאיוואן, אלא דייויד גוייר. לגוייר יש היסטוריה מאוד לא אחידה: הוא השתתף ככותב בכמה פרויקטים מוצלחים מאוד (נגיד, 'האביר האפל', אם שמעתם עליו) אבל קטונתי מלהבין למה הוא מתעקש גם לביים, כשלכל בר דעת ברור ששום דבר טוב לא יוצא מזה. הוא ביים את 'בלייד טריניטי' ואת 'הנעלמים', ועכשיו גם את 'זה שלא נולד' שנחשב לסרט גרוע, הו כמה מפתיע.

הסרטים הותיקים ברשימה סובלים מההנג-אובר של אחרי החגים, וכולם סופגים ירידות של כ-50%. זה ממש לא מפריע להם – אחרי הכל מדובר פה בחבורה של סרטים שפיטמו את עצמם במהלך החגים. 'מארלי ואני' הגיע כבר להכנסות של 123 מיליון דולר, ו'בנג'מין באטן', 'סיפורים לפני השינה' ו'יס מן' נמצאים כולם במרחק נגיעה מקו ה-100 מיליון.

באשר לבאשיר, אין הרבה חדש: טקס גלובוס הזהב נערך ביום ראשון, מאוחר מכדי שהזכיה של 'ואלס עם באשיר' תשפיע על התוצאות (אם בכלל תהיה לה השפעה כזאת). הוא ממשיך להכניס סכומים ייצוגיים מבתי הקולנוע הבודדים שבהם הוא מוקרן. עד כה ההכנסות הכוללות שלו בארה"ב הן 374 אלף דולר.

בשבוע הבא, סרט האימה יהיה 'בלאדי ואלנטיין 3D', הקומדיה תהיה 'בית מלון לכלבים', והסרט האיכותי שמגיע להפצה רחבה יהיה 'התנגדות', שהיה מת לעשות סכומים כמו אלה של 'גראן טורינו'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Gran Torino – 29.5 (40.5)
2. Bride Wars – 21.1 (21.1)
3. The Unborn – 19.8 (19.8)
4. Marley and Me – 11.4 (123.8)
5. The Curious Case of Benjamin Button – 9.2 (94.1)
6. Bedtime Stories – 8.8 (97.4)
7. Valkyrie – 6.6 (71.5)
8. Yes Man – 6.0 (89.3)
9. Not Easily Broken – 5.3 (5.3)
10. Seven Pounds – 3.8 (66.7)