דו"ח קופות שבורות -11.3.2001

האם לעולם לא ייגמר החורף הנורא
הזה? האם לעד נסבול מקור,
מגשם ומשעמום? הו, לבי, לבי
המשתוקק אל חום הקיץ, אל
הבטחותיו הכוזבות, אל אותה
עייפות נעימה המשתלחת בגופך עם קרני השמש הנעימות השוזפות אותך בצהרי היום, ואל סרטי אקשן מטומטמים המכניסים 30 מיליון דולר ומעלה בסוף השבוע הראשון שלהם. אך שבוי אני בעולם של חורף, קר לי ורטוב, וזה לא ייאומן כמה שנמאס לי לכתוב על כל סרט, אבל כל סרט, "המבקרים קטלו". מבקרי קולנוע אמריקאיים צריכים פשוט לצאת לחופש בחורף, זה יהיה טוב לבריאות שלהם.

בארה"ב היה סוף שבוע עייף. הסרט החדש הבולט ביותר, '15 דקות' איכזב, ולא הצליח להדיח מהמקום הראשון את 'המקסיקני' שמסתמן כאכזבה בפני עצמו, וכך שוב קיבלנו מקום ראשון של 12 מיליון דולר בקושי, מה שמספיק אולי למקום חמישי בימים טובים. אבל יש עוד תקוה. האביב נמצא ממש מעבר לפינה, כך אומרים. חכו לסוף החודש (אני כל פעם אומר את זה, אה?).

אחרי הפתיחה הלא לגמרי מוצלחת (20 מיליון דולר) בשבוע שעבר, 'המקסיקני' בכיכובם של בראד פיט וג'וליה רוברטס ירד, כאמור, ל-12 מיליון דולר. נפילה די כואבת. 'המקסיקני' נעשה בתקציב של 35 מיליון דולר בלבד, בעיקר משום שבראד וג'וליה קיבלו עבורו משכורות נמוכות באופן משמעותי מהבוחטות שהם מקבלים על כל סרט בדרך כלל. 'המקסיקני', לפיכך, יחזיר את ההשקעה בו, לכן לקרוא לו "כשלון" זה אולי מוגזם. אבל להיט אמיתי הוא כבר לא יהיה, ובסטנדרטים של ג'וליה בעלת מגע הזהב, זו אכזבה גדולה.

רוברט דה נירו הוא לא ג'וליה רוברטס. עם כל הכבוד לכך שהוא השתתף בכמה מהסרטים הגדולים בהסטוריה ('פגוש את ההורים'), הוא לא מושך קהל כמוה, ולכן אף אחד לא ציפה מ'15 דקות', הסרט החדש שלו, להיות להיט ענק. ובכל זאת, הפתיחה שלו מאכזבת: 10 מיליון דולר בלבד. '15 דקות', כמו 'רוצחים מלידה' ודומיו, הוא סרט שנושא מסר נוקב על כך שאלימות משודרת זה רע, ומנצל את זה כדי להראות הרבה דם, מעיים ואלימות מגניבה (אבל זה בקולנוע, לא בטלויזיה. אז זה כנראה בסדר). דה נירו ואדוארד ברנס משחקים חוקרים שיוצאים בעקבות רוצח סדרתי שמצלם את הרציחות ומשדר אותן בטלויזיה. הביקורת, Say it with me, לא אהבה.

גם הסרט החדש השני של השבוע לא עשה נפלאות. 'Get Over It', סרט-נעורים רומנטי קטן בכיכובה של קירסטן דונסט (המעודדת הצמודה) נכנס למקום השישי בלבד. 'תתגבר על זה' לא הוקרן למבקרים, וזה בהחלט מובן בימים אלה, שבהם נדמה שמבקרי קולנוע יורים בכל מה שזז, אבל מעט הביקורות שקיבל דוקא היו סבירות למדי, בעיקר לגבי סרט-נעורים.

הסרטים הותיקים יותר בעשיריה מתעייפים. 'See Spot Run', 'חניבעל' ו'Down to Earth' נשארו באותו הסדר שבו עמדו בשבוע שעבר, ורק המספרים שאחרי השמות מצטמצמים. 'חניבעל' – וזה כבר בטוח – לא יצליח להגיע לקו 200 מיליון הדולר, שהוא, בערך, הקו המבדיל בין סתם סרט מצליח מאוד לסרט מצליח מאוד-מאוד-מאוד. עכשיו נשאר רק לראות אם הוא יצליח להשיג את ההכנסות של סרטו הקודם של רידלי סקוט, 'גלדיאטור' (187 מיליון), שגם מועמד לאיזה פרס בימים אלה, כך שמעתי.

אה, כן, האוסקרים. ההכנות, כמובן, בעיצומן (האם כבר שלחת את ההימור שלך במבצע האוסקרים של 'עין הדג'?) אבל אפילו שלישית המועמדים לאוסקר כבר מתעייפת. 'נמר, דרקון', 'טראפיק' ו'שוקולד', שלושתם מועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר ולפרסים רבים נוספים, שומרים על הסדר אבל יורדים מעט בדרוג. 'נמר, דרקון' ו'טראפיק' נמצאים שניהם במרחק צעד מקו ה-100 מיליון; 'שוקולד' הגיע ל-50 מיליון, וזה מרשים במיוחד בהתחשב בעובדה שהסרט מעולם לא נכנס לחמישיה הראשונה.

בשבוע הבא ינסו לאושש קצת את האוירה הדרמה המלחמתית 'אויב בשער', ו'Exit Wounds' המסמן את הקאמבק של האחד והיחיד, יקיר הקהל, התשובה האמריקאית לזאב רווח: סטיבן סיגל. דה נירו? ג'וליה רוברטס? מי הם בכלל?


הרשימה המלאה – הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. The Mexican – 12.1 (38.3)
2. 15 Minutes – 10.5 (10.5)
3. See Spot Run – 6.6 (18.0)
4. Hannibal – 5.7 (151.0)
5. Down to Earth – 5.5 (51.0)
6. Get Over It – 4.4 (4.4)
7. Crouching Tiger, Hidden Dragon – 4.3 (94.6)
8. Traffic – 3.9 (97.5)
9. Chocolat – 3.8 (51.0)
10. Recess: School's Out – 2.2 (30.5)