דו"ח קופות שבורות – 11.5.03

השבוע האחרון עבר עלי
בהתרוצצויות אינספור: קניות
אוכל לקון, ארגון טרמפים,
הכנת ארוחת צהריים להורים שלי
שקפצו לביקור (כשכל שעומד
לרשותי הוא מקרר ריק), ארגון
טרמפים לקון, הכנת אוכל לקון,
וגם ארגון טרמפים של הרגע האחרון לקון.
אז מה הפלא שאני רוצה שאחרים יעשו קצת בשבילי – יארגנו בשבילי את כל הבירוקרטיה, ישקדו בשבילי על התוכנית האומנותית, ידאגו לי לאמצעי תחבורה ולמקומות לינה, ובעצם, שכל המטלות שלי יסתכמו בחידוש דרכון והוצאת רשיון נהיגה בינלאומי.
ועדיין עומד מכשול אחד אחרון בדרכי אל הפי(א)צה: עמיר פרץ. תהיה שביתה כללית, או לא תהיה שביתה כללית? יהיו עיכובים מעצבנים, או ישיגו הסכם של הרגע האחרון? והעיקר – האם יתמזל מזלי ואפגוש את ג'ובאני (פבריציו!) ואסב עימו לכוסית של קיאנטי?

ובעצם, ייתכן שמי שיעמדו בדרכי לא יהיו עמיר פרץ וחבריו לצווארון הכחול, אלא דווקא מפיצי הסרטים הישראלים חובבי הקונספירציות: 'אקס מן 2' יצא באיטליה ב-30 באפריל. מה הסיכוי שאוכל לראותו בקולנוע (עם ג'ובאני. או פאבריציו) *בלי* לחכות שנתיים עד שיגיע לארץ?

אפרופו 'אקס מן', השבוע, כצפוי, חבורת המוטאנטים נשארה איתנה במקום הראשון, נחושה בדעתה לכסות את עלויות ההפקה והפרסום ולהתחיל להרוויח כסף. והם הצליחו. הכנסות משוערות של 41.4 מיליון דולר הביאו את האקסמנים להכנסות כוללות של 149 מיליון דולר, שמכסים את עלויות הפקת הסרט ועלויות פרסומו. אלא ש-41 מיליון דולר הם ירידה של 50% בהכנסותיהם של אנשי האקס (למרות תוספת זעירה של אולמות בהם מוצג הסרט), ובשבוע הבא הכנסותיהם צפויות לעבור ירידה נוספת, פראית יותר, בין השאר בעקבות ירידה חדה במספר הקולנועים, מה שאומר שדרכם להכנסות כוללות של 200 מיליון, לא תהיה קלה היא, לא קלה, כפי שצפוי היה שתהא דרכנו.

במקום השני השבוע, אדי מרפי ומעון היום שלו: 'Daddy Day Care', או כפי שהוא אמור להקרא בארץ, 'אבא בא לגן'. הסרט הרוויח 27.6 מיליון דולר, נתון מפתיע כשמתחשבים בביקורות הקוטלות שקיבל. ומצד שני, אפילו הביקורות הקוטלות ביותר מודות שזה סרט בייביסיטינג קלאסי, וכפי הנראה, היתה זו ההיסטריה סביב 'אקס מן' תרמה להרבה ילדים שצריך להשגיח עליהם.
'אבא בא לגן' מספר על שני עובדים בחברת היי-טק גדולה, אחת מאלה שמספקות שירותי מעון אקסקלוסיביים לילדי העובדים. אלא שהשניים (אדי מרפי וג'ף גרלין) נפלטים במהרה למעגל מחפשי העבודה, וכיוון שכך, עליהם גם למצוא מעון הולם לאפסן בו את בניהם. הפתרון המתבקש: לפתוח בעצמם מעון יום, ובכך לתפוס שתי ציפורים ביד אחת קשורה מאחורי הגב. כצפוי, כל זה משמש כר נרחב לבדיחות פיפי-קקי, ולסצינות סלפסטיק נוספות. אבל אפילו אלו, אומרים המבקרים לא מחדשות כלום, ומספיק שתראו בחייכם סרטים במשך שני סופי שבוע בלבד, כדי לצפות מראש את כל הבדיחות בסרט. עד כדי כך. אבל אי אפשר להגיד שהמבקרים היו רק שליליים עם הסרט: עובדה – הם אמרו שהוא פחות גרוע מ'פלוטו נאש'!

עוד השבוע בטבלה, 'A Mighty Wind'. למרות הפצה מוגבלת למדי, הסרט הזה כובש בהתמדה את מקומו במעלה הטבלה. מדובר בסרט מוקומנטרי פארודי על תעשיית המוסיקה העממית, בבימויו של כריסטופר גסט ('Best in Show', שהיה סרט מוקומנטרי על תחרויות יופי לכלבים) הסרט עוקב אחרי שלוש קבוצות: שלישיית זמר מצליחה, זוג (שנפרדו בינתיים), וקבוצה של תשעה זמרים, שאמורים להתאחד כולם במופע מיוחד בניו יורק. הסרט עוקב אחר להיטי העבר של הקבוצות, מציג בפנינו את ההיסטוריה שלהן ומציץ לחזרות שהם עורכים.המבקרים מתענגים על הסאטיריות השנונה שבסרט, ובעיקר על השחקנים, שכ-20 מהם הופיעו כבר בסרטיו הקודמים של גסט
('Best in Show', כאמור, כמו גם 'Waiting for Guffman'). מבקר אחד ניתח את המצב (כנראה לא חם לו כל כך. או שיש לו מזגן במשרד) ואמר שהסרטים של גסט עובדים בגלל שהסאטירה שלו מתמקדת בתרבויות שוליים, מהן היא משליכה להתנהגות של כלל האוכלוסייה. "הוא אולי במאי של טריק אחד", הוסיף מבקר אחר, "אבל זה חתיכת טריק שהוא יודע לבצע".

השבוע הבא עומד להיות מעניין במיוחד – זלווגר את מק'גרגור יפציעו עם 'Down with Love', 'גיבורי הפוקימון' ינשפו בעורפם, ומעל הכל תרחף שאלת השאלות: האם כל ההתרגשות והטיזינג ייגמרו בכאב ביצים מאכזב, או שמא יתפוצצו לכדי אורגזמה של שכרון חושים? כן, כן, חברים. 'מטריקס Reloaded' יוצא. יהיה חם.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסות הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. X2: X-Men United – 41.1 (149.0)
2. Daddy Day Care – 27.6 (27.6)
3. The Lizzie McGuire Movie – 7.8 (27.2)
4. Identity – 6.3 (39.2)
5. Anger Management – 5.5 (122.9)
6. Holes – 4.6 (51.5)
7. A Mighty Wind – 2.9 (9.3)
8. Malibu's Most Wanted – 2.1 (31.7)
9. Bend it Like Backham – 1.6 (13.1)
10. Confidence – 1.5 (11.0)