דו"ח קופות שבורות – 11.5.2008

נתחיל בגדול, המאסיבי והמובן מאליו: גם בשבוע השני של הקיץ הזה, 'איירון מן' נמצא במקום הראשון. כשמתחילים עם כמעט 100 מיליון דולר (כשהגיעו המספרים המדויקים התברר שהסכום שהכניס הסרט בסוף השבוע היה 98.6 מיליון דולר), הכיוון היחיד שאפשר לנוע אליו הוא למטה ומהר, ולכן כמעט מובן מאליו שהכנסות הסרט ירדו השבוע בכ-50% לעומת השבוע שעבר. להגנתו יש לציין שהירידה הזאת קטנה לעומת ירידות סוף השבוע השני של הסרטים הגדולים של מאי הקודם ('ספיידרמן', 'שרק' ו'שודדי הקאריביים' – 3. זוכרים אותם?) – כלומר, גם בסטנדרטים של בלוקבאסטר גדול, 'איירון מן' לא מאכזב. 50 מיליון הדולר שהוא הכניס בסוף השבוע השני שלו עדיין גדולים יותר מהכנסות סוף השבוע הראשון של כל סרט אחר השנה.

'איירון מן' הגיע תוך עשרה ימים להכנסות של 177 מיליון דולר בארה"ב, וכמובן, לקח בדרך מ'הורטון שומע מישהו' את תואר הסרט המצליח של השנה עד כה. בקצב הנוכחי שלו, נראה שהוא יגמור את הקריירה בארה"ב עם הכנסות של כ-250 מיליון דולר, וזה איפשהו בין "לגמרי לא רע" ל"וויפי!!". בכל העולם, ההכנסות שלו הגיעו ל-342 מיליון דולר. בארץ, אגב, אנחנו לא ממש שותפים להצלחה הזאת. בארץ, 'איירון מן' הכניס בסוף השבוע הראשון שלו 121,600 דולר, שהם כ-12 אלף כרטיסים בלבד – או אפילו פחות, אם מתחשבים בכך שחלק מהכרטיסים האלה נקנו בגלובוס עזריאלי, שהחליטו להעלות את המחיר באופן שרירותי ומרתיח ל-40 ש"ח לכבוד המקרנה הדיגיטלית החדשה שלהם. גיבורי על פשוט לא מעניינים אותנו.

ועכשיו לחדשות הרעות.

רשמית, הסרט שנמצא במקום השני השבוע הוא 'ספיד רייסר'. אבל לא בטוח ששם הוא יישאר. על פי הערכות האולפנים, 'ספיד רייסר' הכניס השבוע 20.12 מיליון דולר – אבל ייתכן מאוד שאפילו זה מוגזם, וכשיגיעו תוצאות האמת, הלילה, יתברר שהסכום האמיתי הוא קצת פחות מ-20 מיליון, ולמעשה הסרט נמצא רק במקום השלישי, מאחורי 'מה שקורה בוגאס'. אין דרך אחרת להציג את זה: הסרט שניסה להיות אחד משוברי הקופות של הקיץ הפך לאסון קופתי.

'ספיד רייסר', גרסה קולנועית לסדרת אנימה עתיקה על נהג מרוצים ומשפחתו, הוא הסרט הראשון שביימו האחים/ות וושאבסקי אחרי המשכי 'מטריקס', לאחר שב'ונדטה' הם התחבאו מאחורי תואר של מפיקים. אחרי שב'מטריקס' הם יצרו עתיד קודר ומדפרס, 'ספיד רייסר' מתרחש בעתיד אופטימי וצבעוני כמו מפעל לסוכריות מתובל באסיד. אי אפשר להתווכח על כך שהמראה של הסרט יוצא דופן, אבל השאלה היא את מי זה מעניין. הסרט נראה כאילו השקיעו בו הון עתק בניסיון לתת את ההרגשה שלא השקיעו בכלל, ומקרים דומים הוכיחו שדברים כאלה אולי מושכים סימנפילים, אבל הקהל הרחב לא רוצה שום קשר אליהם. גם הביקורות היו רחוקות מלהציל את הסרט. שתי תלונות חזרו שוב ושוב בביקורות: האחת, העלילה הסופר-פשטנית הופכת אותו לסרט לילדים בלבד, שלמבוגרים אין שום דבר לחפש בו; והשניה, כל הצבעים האלה עושים בסופו של דבר כאב ראש.

ההתרסקות של 'ספיד רייסר' לא מאוד מפתיעה. היו אנשים – אני, למשל – שניבאו לסרט כישלון כלכלי מהרגע שבו ראו את הטיזר הראשון שלו. הכתובת היתה על הקיר, וגם האחים וורנר הבינו כנראה כבר מזמן ש'מטריקס' לא ייצא להם מזה, וניסו להנמיך ציפיות. אבל כישלון צפוי הוא עדיין כישלון, ו'ספיד רייסר' הצליח להפתיע אפילו את נביאי הזעם ברמת חוסר ההצלחה שלו. תקציב הסרט מוערך ב-100 מיליון דולר, ועוד הרבה כסף נשפך על שיווק הסרט, שהפך ליותר ויותר נואש ככל שמועד ההפצה התקרב והקהל סירב להפגין עניין. אין שום סיכוי בעולם שהסרט יכסה את ההוצאות האלה בארה"ב, אבל המפיקים מנסים להסתכל על חמישית הכוס המלאה: עם שורשי האנימה שלו, וכוכב העל הקוריאני ריין בתפקיד משנה, הסרט בטח יהיה להיט ענק במזרח הרחוק. לא בטוח שזה יצליח להציל אותו. בכל מקרה אפשר לשכוח מסרטי המשך, והאחים וושאבסקי – שיצטרכו למצוא פרויקט ענק חדשני ויזואלית אחר להשקיע בו – לא הצליחו להוריד מעליהם את צחנת הכישלון שדבקה בהם עם 'מטריקס Revolutions'. 'ספיד רייסר' אמור להגיע לארץ ב-19 ביוני, אבל לאולפני וורנר יש היסטוריה של ביטול ההפצה המקומית של סרטים שלא הצליחו מספיק, לטעמם ('סדרה של צרות', למשל), לכן אני לא אתפלא אם ההפצה של הסרט בארץ תבוטל לחלוטין.

מה שהוא כישלון עצום עבור 'ספיד רייסר' הוא הצלחה סבירה מאוד עבור 'מה שקורה בוגאס', קומדיה רומנטית עם אשטון קוצ'ר וקמרון דיאז שיצאה בארץ במקביל לארה"ב. גב' טימברלייק ומר מור נפגשים בסרט בלילה אחד בלאס וגאס, ומתחתנים זה עם זו מתוך שכרות, בריטני-סטייל. בבוקר הם קמים ומגלים שהם לא סובלים זה את זו, אבל אז הם גם זוכים ב-3 מיליון דולר, ונאלצים להישאר נשואים כדי לא לאבד את הכסף. זה טיפשי (המבקרים מסכימים) אבל ככה זה בקומדיות רומנטיות. הסרט הכניס כ-20 מיליון דולר ואין למפיקיו שום סיבה לא להיות מרוצים מזה, בעיקר כשהסרט הגיע לעשיריה שכבר מלאה בקומדיות רומנטיות. קומדיות כאלה נמצאות גם במקומות הרביעי ('ארוס עליה'), החמישי ('בייבי מאמא') והשישי ('לשכוח את שרה מרשל', או בעברית, 'קח את זה כמו גבר').

טוב, תוך שבועיים מתחילת הקיץ קיבלנו את כל האקשן הקופתי שאפשר לרצות: 1 הצלחת ענק ו-1 כשלון מוחץ. מכאן והלאה אפשר להניח שכל הסרטים יהיו איפשהו בין שני הקצוות האלה. בשבוע הבא נכנס לתמונה סרט אחד – 'סיפורי נרניה: הנסיך כספיאן'. הסרט הקודם בסדרה, 'האריה, המכשפה וארון הבגדים', פתח עם 65 מיליון דולר בדרך להכנסות כוללות של 292 מיליון דולר בארה"ב בלבד. האם זו היתה התחלה של סדרה אולטרה-מצליחה או מקרה חד פעמי? נחכה ונראה.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Iron Man – 51.2 (177.8)
2. What Happens in Vegas – 20.2 (20.2)
3. Speed Racer – 18.6 (18.6)
4. Made of Honor – 8.1 (26.8)
5. Baby Mama – 6.2 (40.8)
6. Forgetting Sarah Marshall – 3.8 (50.8)
7. Harold and Kumar Escape from Guantanamo Bay – 3.1 (30.7)
8. The Forbidden Kingdom – 2.2 (48.5)
9. Nim's Island – 1.5 (44.4)
10. Prom Night – 1.0 (42.8)