דו"ח קופות שבורות – 11.7.2004

מזג האויר: דומהשתי ידיעות הופיעו השבוע בעיתון. האחת, שבנכונותה נוכחתי, לצערי, עוד באותו יום, היתה שחברת "גלובוס" העלתה את מחירי כרטיסי הקולנוע ל-35 שקל (בערים נבחרות, עם אופציה להרחבה) והרשתות האחרות לא מראות התנגדות מיוחדת ליישר איתה קו. אי אפשר לומר שרשתות הקולנוע אינן קשובות לרחשי ליבו של הקהל: אחרי שבסקרי "מהו הדבר שהכי מפריע לך בבתי הקולנוע בארץ" בעין הדג זכו מחירי הכרטיסים ברוב גדול, הם החליטו לעשות מעשה בעניין ולהראות לנו עד כמה בעצם היה לנו טוב עם ה-33 ש"ח ההם.

הידיעה השניה היתה על כך שחברת האחים וורנר עברה לייצר את דיסקי ה-DVD של הסרטים שלה בארץ, ולפיכך צפויה ירידה במחירי הדוידים: סרטים, גם חדשים, יעלו 50 שקל. בניסיון לעכל את הצירוף של שתי הידיעות האלה, נדמה לי שקיבלתי נקע במוח.

תראו, אני מעולם לא הייתי מאלה שהתלוננו על מחירי הכרטיסים. סרט טוב, באולם טוב עם סאונד טוב, בהחלט שווה את מחיר הכרטיס, זאת הגישה שלי. אבל בשלב כלשהו גם אני חייב להיכנע להיגיון כלכלי טהור. למשל, כשרכישה של סרט DVD עולה פחות מכרטיס קולנוע וחצי. חישוב קצר: אם אני, אשתי התיאורטית ושני ילדי ההיפותטיים, בר ודניאל, הולכים ביחד ל'שרק 2', נשלם 140 שקל. לפני פופקורן. וחניה (כלומר, אם מתעלמים לרגע שהחניה בחיפה היא חינם). והפסקה. וחצי שעה (לא דקה פחות) של פרסומות. הייתי מוכן איכשהו לקבל את זה אם לא היינו עוברים בדרך חזרה על פני חנות שמוכרת סרטים, חוקיים לחלוטין, ב-50 שקל (שלא לדבר על אופציית ההשכרה, שבה סרט היה עולה לי לכל היותר 20 שקל, כלומר שביעית מהמחיר ששילמתי). בשלב זה הייתי ממלמל משהו על כך שהחוויה בקולנוע היא אחרת, ושהסאונד הוא לא אותו הדבר, אבל על מי אני עובד? ב-600 שקל אפשר להשיג היום מערכת קולנוע איכותית יותר ממה שקיים ברוב האולמות של רשת גלובוס. תעשו בעצמכם את החישוב תוך כמה זמן אני אחזיר את ההשקעה, בהנחה שאני ומשפחתי התיאורטית הולכים לסרט בשבוע.

אני מודה, נשברתי. באמת שאני בעד החוויה הקולנועית, אבל במצב הנוכחי הליכה לקולנוע הפכה לדבר כל כך לא הגיוני, שהמסקנה האפשרית היא אחת: רשתות בתי הקולנוע מעונינות לחסל את ענף הקולנוע בארץ, לפשוט את הרגל ולהפוך את כל האולמות שלהם להיכלי החלקה על הקרח. 'עין הדג' ייאלץ להתאים את עצמו לזמנים ולהפוך לאתר ביקורות DVD לאנשים שלא סובלים החלקה על הקרח, כי "קולנוע" כבר לא יהיה.

המוצא היחידי מהמצב הוא ההנחה שכולנו ממילא לא שפויים. כל עוד אנשים הולכים לפאבים במיוחד כדי לשלם 30 ש"ח על משקה שהם יכולים לקנות ב-3 שקל במכולת, וכל עוד אנשים ממשיכים לגור בתל אביב ובכל זאת לקנות מכונית – מעשה הגיוני כמו לקנות מזגן באנטארקטיקה – אולי אנשים ימשיכו גם להיות מטורפים מספיק כדי לשלם 35 שקל על כרטיס קולנוע. כל עוד זה המצב, אנחנו יכולים להמשיך עם ענייני היום, כאילו כלום.

אז מה היה השבוע? אה, כן, ספיידרמן. ההשוואה בין הכנסות שני סרטי 'ספיידרמן' היא בעייתית, מכיוון שהראשון נפתח בסוף שבוע רגיל, והשני ב-4 ביולי, ועיתונים רבים ומכובדים דיווחו על שבירת שיאים מפוקפקים. ובכל זאת, אחרי שהאבק שקע, 'ספיידרמן 2' בכל זאת שבר כמה שיאים, שהעיקרי שבהם הוא שיא המהירות בהגעה להכנסות של 200 מיליון דולר: 'ספיידי 2' עשה את זה תוך שמונה ימים בלבד, כשהוא עוקף את השיא של ספיידי הראשון ביום תמים.
ולמרות כל זה, לא בטוח ש'ספיידרמן 2' יצליח להשוות את ההכנסות הכוללות שלו לאלו של 'ספיידרמן' הראשון, שלא לדבר על 'שרק 2'. במשך סוף השבוע השני שלו הוא הכניס 46 מיליון דולר, הרבה אמנם, אבל ירידה של כמעט 50% לעומת סוף השבוע הקודם. זאת לעומת 'ספיידרמן' שירד בסוף השבוע השני שלו, בזמנו, ב-38% בלבד. ההבדל הוא עצום.

אל המקום השני נכנס "Man" אחר, ‘Anchorman', סיפורו של מגיש החדשות האגדי (שהומצא לצורך הסרט) רון בורגנדי, ומאבקו בזמנים המשתנים. הסרט מתרחש בשנות השבעים (כמובן. שנות השבעים זה מצחיק) כאשר התחנה שבה הוא עובד שוכרת למרבה הפלצות מגישת חדשות, כלומר אישה. בורגונדי הוא וויל פרל, הקומיקאי-הסופר-מצליח-שהיה-ב'סטרדיי נייט לייב' הנוכחי. בשנה שעברה, 'Elf' בכיכובו הכניס 173 מיליון דולר (ובכל זאת משום מה לא הגיע לארץ), והבטיח את מקומו בליגת העל של הקומיקאים. 'Anchorman' הוכיח ש'אלף' לא היה מקרה, ופתח עם 28 מיליון דולר. ההומור של פרל, בדיוק כמו אדם סנדלר, מייק מאיירס או ציפי שביט, הוא עניין של טעם. המבקרים לא הגיעו לשום הסכמה לגבי הסרט, חלקם שונאים, חלקם אוהבים, אבל יש המון אנשים שטוענים שהוא פשוט הדבר הכי מצחיק מאז המצאת הכרובית.

במקום השלישי נמצא 'המלך ארתור', סרט של המפיק ג'רי ברוקהיימר, שנראה לפעמים כמו גאון שכל דבר שבו הוא נוגע הופך לשטרות, ולפעמים כמו אידיוט שלא מבין מהחיים שלו. ברוקהיימר כבר ייצר מספיק שוברי קופות כדי להוכיח שהוא יודע מה הקהל רוצה לראות. אז כשבא אליו מישהו ואמר לו "בוא נעשה סרט על המלך ארתור, אבל בלי הקסם!", מה לכל הרוחות גרם לו לחשוב שזה רעיון מוצלח? בגרסה המפוקפקת הזאת לסיפורי המלך ארתור יש ארתור (קלייב אוון), יש לנסלוט ויש מרלין, אבל הם נמצאים כולם בעולם מציאותי יותר ונכון היסטורית – כך לפי דברי היחצ"נות של הסרט, לפחות – ומשום כך מבלים את רוב זמנם כשהם מבוססים בבוץ במקום לרכב בשריון נוצץ, וחורקים שיניים במקום לעשות קסמים. באופן ממש לא מפתיע, גם המבקרים וגם הקהל לא סבלו את הסרט, וקראו לו משעמם, סתמי ומדכא. הנקודה היחידה שהסרט מחזיק לטובתו היא קיירה נייטלי בתפקיד גווניביר, לבושה לחלופין כמו מלכה וכמו אורק. לא סתם היא קיבלה את המקום המרכזי והבולט ביותר בפוסטר, כאילו ארתור הוא סתם איזו דמות משנית. בלעדיה, ספק אם הסרט היה מגיע אפילו למקום שאליו הוא הגיע: הכנסות של 15 מיליון דולר בסוף השבוע (ו-23 מיליון מאז שיצא לאקרנים ביום רביעי). בהתחשב בכך שהתקציב המדווח של הסרט הוא 130 מיליון, המצב בכלל בכלל לא נעים. אבל אם ברוקהיימר עבר את 'באד קומפני', הוא יעבור גם את זה.

הסרט החדש האחרון השבוע הוא 'Sleepover', שזה בדיוק כמו 'ילדות רעות', רק עם ילדות קצת יותר קטנות. הכוכבת היא אלקסה וגה, זאת מ'ספיי קידס', והבמאי הוא ג'ו נוסבאום, שאמנם לא עשה בחיים שלו שום סרט קולנוע עד היום, אבל זכה לתהילה עם הסרט הקצר הקורע 'ג'ורג' לוקאס מאוהב'. משום מה, הפילמוגרפיה המרשימה של הבמאי לא גרמה לילדות בגיל בי"ס יסודי לנהור לקולנוע. הסרט הכניס רק 4 מיליון דולר, שהספיקו לו בקושי כדי להיכנס אל העשיריה המובילה.

הסרטים הותיקים בטבלה ירדו במתינות השבוע, אבל אלוף הירידות הקטנות הוא, במפתיע, דווקא 'היומן'. הכנסות הסרט הרומנטי נטול הג'וליה רוברטס הזה ירדו רק ב-12% מאז השבוע שעבר (מה שהעלה אותו במעלה הרשימה, מהמקום השישי לחמישי) ובדרכו הצנועה הוא הופך לאט לאט להיות סרט מצליח בהחלט. בינתיים, 'שרק 2' הגיע להכנסות כוללות של 418 מיליון דולר, וזומם לעקוף את 'אימת הפנטום' ולקחת את מקומו כסרט הרביעי הכי מצליח בכל הזמנים.

דברי פרידה נרגשים נשאו השבוע 'הארי פוטר והאסיר מאזקבאן', שעזב את העשיריה עם 233 מיליון דולר – אחד הסרטים המצליחים של השנה, אבל הפחות מצליח מבין שלושת סרטי הארי פוטר; 'גארפילד', שהגיע ל-68 מיליון דולר, וגם זה, ככה אומרים, יותר מדי; ו'שני אחים' שהסתפקו ב-15 מיליון דולר, כלומר 7 וחצי לכל אח.

בשבוע הבא יגיעו סרט המד"ב 'אני, רובוט' עם וויל סמית, שינסה להוכיח שהוא פחות גרוע מהטריילרים שלו, ו'סיפור סינדרלה' עם הילארי דאף (שהיתה בעברה ליזי מגווייר).


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Spider-Man 2 – 45.2 (256.4)
2. Anchorman – 28.4 (28.4)
3. King Arthur – 15.2 (23.6)
4. Fahrenheit 9/11 – 11.0 (80.1)
5. The Notebook – 6.5 (43.1)
6. White Chicks – 6.2 (56.9)
7. Dodgeball: A True underdog Story – 5.7 (97.9)
8. The Terminal – 4.8 (65.3)
9. Shrek 2 – 4.4 (418.5)
10. Sleepover – 4.2 (4.2)