דו"ח קופות שבורות – 11.7.2005

משמאל לימין: האיש הבוער והאישה הבלתי נראיתבצה"ל נהוג לחלק כל דבר לשלושה חלקים. כל חייל, בעבר או בהווה, יוכל לספר לכם סיפורים מסמרי שיער על רס"רים שביקשו ממנו לעמוד בשלשות, גם כשהיה לבד, ועל השק"מיסט שהכריח אותו לשלם בשלושה תשלומים שווים, גם אם בסך הכל קנה מסטיק. בקיצור, מורשת קרב מפגרת לחלוטין, שלא ניתן להיפטר ממנה. לא פלא, אם כן, שבבואם להוציא סרט קיץ קליל ומטופש, האמריקאים הקפידו להרחיקו מכל אותן תובנות צה"ליות, ומיהרו להכריז שארבע הוא השלוש החדש.

'ארבעת המופלאים' החל את דרכו, כמו הרבה מאד סרטים אחרים, כקומיקס. וכמו הרבה קומיקסים אחרים, היה מי שחשב שיש להם טייץ מה זה מגניב, ומיהר לעשות מזה סרט. כדרכם של מרבית גיבורי סרטי הקומיקס, גם ארבעת המופלאים מצאו את עצמם בעיצומו של משהו ששינה להם את הד.נ.א. סערה קוסמית, במקרה זה. ד"ר ריד ריצ'רדס, המדען הבלתי נלאה ומי שהפך למנהיג החבורה, יכול עתה להאריך את איבריו ככל שיחפוץ. סו סטורם (ג'סיקה אלבה – האישה והבטן) היא האישה הבלתי נראית. אחיה הנהנתן, ג'וני סטורם, הוא "הלפיד האנושי", ורק בן גרים הפך ל"הדבר", גוש סלעי גדול, שאין שום סיכוי להפוך לתחפושת אלגנטית לפורים. מקסימום המון כדורי נייר קרפ כתומים-חומים המודבקים יחדיו בצפיפות.

הביקורות לסרט נראו גם הן כמו ניירות קרפ מקומטים, שאיזה מבקר הוציא עליהן את תסכולו המתמשך. "זה כמו הפאוור-ריינג'רס", נהם מי מהם. "הא! אפילו לפאוור-ריינג'רס יכולת משחק טובה יותר ופחות חורי עלילה", ענה לו אחר. הרחומים שבין המבקרים סיכמו ואמרו שזה סתם סרט. אין בו שום דבר שלא ראינו לפני כן, שום דבר ששווה התייחסות, ובטח שהוא לא נראה כמו משהו שהשקיעו בו 100 מיליון דולר. ואף מילה על ההשוואה לקומיקס.

ביקורות לחוד ומציאות לחוד. באופן מפתיע, האמריקאים עטו על הסרט כמוצאי שלל רב. אם לפני שבוע היתה לנו 'מלחמת העולמות', עתה הם שכחו את זווית הראיה של האדם הפשוט וחזרו על ארבע אל גיבורי העל שהם כל כך אוהבים. אנליסטים שהדו"חקו הוא עבודתם, גירדו את פדחתם במבוכה. אף אחד לא האמין שהסרט הזה יגיע לפתיחה כה פנטסטית – 56 מיליון דולר. "זה לא מגיע לו!", הם זעקו בצער. "זה לא הוגן! למה 'באטמן' לא, והדבר הזה כן?". התשובה לכך פשוטה: גיבורי על באמת קיימים. וכך, בשקט בשקט, בא מיסטר פנטסטיק ומתח את רווחי הסרט הרבה מעבר למה שנורמלי. אגב, גם הנערה הבלתי נראית קיימת. תמצאו אותה באייסיקיו הקרוב למקום מגוריכם. אף אחד לא ניחש שדווקא הסרט הזה יהיה מה שייעצור את רצף ההפסדים בדרבי הידוע, השנה-נגד-שנה-שעברה: אחרי 19 שבועות רצופים בהם ההיפך היה הנכון, הכנסות כל הסרטים השבוע היו גדולות יותר מאלו של השבוע המקביל בשנה שעברה.

'מלחמת העולמות', שנפגע על ידי הבחור החדש בשכונה, ספג ירידה של 53% לעומת רווחי השבוע שעבר. אף אחד לא התפלא שזה קרה – זו אשמתו של טום קרוז, כמובן. טום זנח את כל יכולותיו המופלאות שהכרנו בסרטים קודמים, כדי לעקוב מקרוב אחר ה"באטמן" המסתורי הזה שקייטי הולמס הזכירה יותר מדי פעמים, וסופו שלא הקדיש תשומת לב מספקת לסרט שלו.

במקום הרביעי השבוע, ג'ניפר קונלי אולי לא עומדת על מזח, אבל 'מים אפלים' בהחלט מקיפים אותה. קל לקטלג את הסרט הזה כ"עוד רימייק לסרט אימה יפני", בעיקר כי זה מה שהוא. ג'ניפר קונלי היא גרושה טרייה, המנסה להקדיש את כל כולה לביתה הקטנה. בעקבות הגירושין היא עוברת לדירה מוזנחת, וכמיטב המסורת היא מקבלת את הרושם כי לדירה חיים משל עצמה. אתם יודעים איך זה בסרטים – צינורות שמתוכם דולפים מים עכורים, רעשים משונים, מכשירים שנדלקים גם ללא חשמל. כאלה מין. קונלי הרציונלית בוחרת שלא לעזוב את הדירה, אלא להתחקות אחר הגורמים לתופעות המשונות.

עד כאן הכל טוב ויפה והאווירה אווירתית כמו שרק סרט אימה יכול לייצר. אלא שלדברי המבקרים, הסרט לא ממש מפחיד. יש בו הפחדות, זה ברור, אבל הן הפחדות סתם – רעשים משונים, צינורות דולפים. כאלה מין. מדי פעם גם איזה "בו" אחד או שניים, וכולם נועדו להוכיח כמה ג'ניפר קונלי שחקנית מצטיינת. יחסית ל'ארבעת המופלאים', הביקורת של 'מים אפלים' היו מאוזנות. אבל אפילו המתלהבים שבמקרים הסכימו שהאימה בו לא כזו אימתית. התחרות העזה בשוק סרטי האימה עשתה את שלה, ו'מים אפלים' השיג רווחים סולידיים של עשרה מיליון דולר. או אם להתקטנן, 9.9 מיליון.

מחוץ לטבלה, 'משפחת הקיסרים' עושה חיל, יחסית לסרט מתחומו. מורגן פרימן, סוג של אלוהים, סחף את האמריקאים לכל 64 בתי הקולנוע בהם הסרט הוקרן, והשיג עבורו מיליון דולר שלמים. מדובר על ממוצע קולנועים של כמעט 16,000 דולר ולא רק שזה יפה, זה יפה מאד כשזוכרים שמדובר בסרט תיעודי על חיות שלא יודעות להתמתח, להפוך לבלתי נראות, לבעור או לצלול כאבן למצולות.

בשבוע הבא, אם לא נירדם על המקלדת, יגיע אלינו ג'וני דפ ו'צ'רלי בממלכת השוקולד', ולעומתו, עכרורי השמחות של 'לדפוק חתונה'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Fantastic Four – 56.1 (56.1)
1. War of the Worlds – 30.5 (165.0)
2. Batman Begins – 10.0 (171.9)
4. Dark Water – 9.9 (9.9)
3. Mr. and Mrs. Smith – 7.9 (158.7)
5. Herbie: Fully Loaded – 6.1 (48.3)
4. Bewitched – 5.6 (50.9)
6. Madagascar – 4.0 (179.3)
7. Rebound – 3.0 (11.5)
8. Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith – 2.6 (370.8)
9. The Longest Yard – 2.9 (147.6)
10. Land of the Dead – 2.7 (16.2)