דו"ח קופות שבורות – 12.1.2003

ינואר הוא האכזר שבחודשים.
אחרי תקופת כריסטמס המלאה
באירועים קולנועיים, אנחנו
נזרקים אל השממה, שבה אם
יוצאים סרטים חדשים, אלה
בדרך כלל כאלה שאף אחד –
בעיקר לא האולפנים שיצרו אותם,
ומבקרי הקולנוע – לא רוצה לראות. בהתחשב בחוסר התחרות, אפשר היה לחשוב ש'שר הטבעות' ימשיך לשהות בראש הטבלה עד פברואר לפחות. למה, מי יוריד אותו משם, 'A Guy Thing'? 'Biker Boyz'? 'יעד סופי 2'? אם לא שמעתם על אף אחד מהסרטים האלה, הכל בסדר אתכם. הם פשוט סרטים שאף אחד לא מצפה להם, אבל זה מה שיש לינואר להציע.

ולמרות זאת, הטבעת נפלה. אחרי שלושה שבועות במקום הראשון, 'שני הצריחים' ירד למקום השני, עם 15 מיליון דולר. זוהי ירידה גדולה יחסית (41%) מהשבוע שעבר, וגם אכזבה ביחס לסרט הקודם בסדרה: זהו השבוע הראשון שבו 'שני הצריחים' הרוויח פחות ממה ש'אחוות הטבעת' עשה בשבוע המקביל בשנה שעברה. אין סיבה להיכנס לפאניקה: הסרט הרוויח עד היום 283 מיליון דולר בארה"ב בלבד, ונמצא כרגע במקום הראשון בטבלאות ההכנסות בחלק גדול משאר העולם, כך שגם השנה פיטר ג'קסון לא ירעב ללחם.

ומיהו אותו סרט ענק שהצליח להוריד את ההוביטים מהמקום הראשון? 'Just Married', כמובן. ואם גם עליו לא שמעתם, גם זה בסדר. אם יש סרט אחד השנה שעליו אפשר לומר שזה הסרט שכולם מחכים לו, זה בהחלט לא הסרט הזה. בריטני מרפי ('נערה בהפרעה', 'אל תוציא מילה' ו-'8 מייל', בקרוב אצלנו) מגלמת בת עשירים שפוגשת כלומניק עני (אשטון קוצ'ר, 'מופע שנות השבעים', 'אחי, איפה האוטו?'), מתאהבת בו ומתחתנת איתו, למורת רוחם של בני משפחתה. בניגוד למקובל, החתונה היא לא סוף הסרט אלא רק תחילתו. משפחת הכלה שולחת נציג מטעמם כדי לחבל בירח הדבש ולנסות להביא להפרדת הזוג, ואז הם מתחילים להחליק על בננות וליפול לברכות. למרות שני השחקנים החביבים ביותר ואף למעלה מזה, הביקורות בארה"ב – כמה לא מפתיע – קטלו את הסרט. מצפייה בטריילר הלא-מצחיק באופן קיצוני, קל להאמין למבקרים. ולמרות הכל, הדבר הזה עשה 17.5 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון שלו, ונכנס, בניגוד לכל הציפיות, למקום הראשון. לך תבין אנשים.

'תפוס אותי אם תוכל' הורד למקום השלישי, בהפרש זעום מ'שר הטבעות' הפעם, וכבר עבר את קו 100 המיליון. 'אודות שמידט' עם ג'ק ניקולסון עומד יציב ואיתן במקום החמישי – הישג מרשים למדי עבור מה שהוא, לפי כל הדיווחים, דרמה מדכאת. המחזמר 'שיקאגו' – סרט לא מדכא בכלל – מרשים עוד יותר: השבוע הוא עלה מהמקום התשיעי לשישי, עם 5.7 מיליון דולר, למרות שהוא עדיין מוצג במספר זעום יחסית של בתי קולנוע (362, לעומת 3500 של 'שר הטבעות'). את מלוא כוחו 'שיקאגו' ידגים רק בעוד שבועיים, כשיגיע להפצה רחבה. לפי התוצאות המוקדמות שלו, יהיה פיצוץ.

סרט אחד נוסף מסדרת הסרטים שיצאו להפצה מוגבלת בסוף 2002, ומקווים להתחרות על האוסקר, הצליח להיכנס לעשיריה השבוע: 'אנטואן פישר' בבימויו של דנזל וושינגטון, שאחרי שזכה באוסקר על 'יום אימונים מסוכן' החליט כנראה שהוא מיצה את כל האפשרויות הגלומות במשחק ועבר לבימוי. ודווקא עשה את זה לא רע בכלל, אם להאמין למבקרים בארה"ב. הסרט מספר על חייל (דרק לוק) בצי האמריקני שמגלה אט-אט, בעזרת קב"ן ימי (דנזל וושינגטון עצמו) התעללות שעבר בילדותו. והוא מבוסס, כמובן, על סיפור אמיתי.

הייתי מדווח בשמחה שגם 'Adaptation' (ההוא עם ניקולס קייג', על התסריטאי שכותב על עצמו) נכנס השבוע במזל טוב לעשיריה, אבל זה כבר לא נכון – למרות שבתוצאות המדגם (שפורסמו ביום ראשון בערב) 'אדפטציה' היה במקום העשירי, תוצאות האמת מראות אותו משתופף במקום ה-14. לא נורא, תמיד יש השבוע הבא.

ואם כבר מדברים על השבוע הבא: אם 'Just Married' יכול, גם אנחנו יכולים, אומרים כולם. שלוש קומדיות, כולן – אפשר להניח מראש – נמוכות, זולות ויקבלו ביקורות גרועות, יוצאות לאקרנים, ותנסנה "לעשות את זה": 'A Guy Thing' עם ג'וליה סטיילס וג'ייסון לי, 'National Security' עם מרטין לורנס, ו-'קנגורו ג'ק' בלי אף אחד ששווה איזכור.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסות הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Just Married – 17.5 (17.5)
2. The Lord of the Rings : The Two Towers – 14.8 (283.4)
3. Catch Me If You Can – 14.6 (119.4)
4. Two Weeks Notice – 6.8 (79.0)
5. About Schmidt – 6.4 (21.6)
6. Chicago – 5.7 (17.2)
7. Maid in Manhattan – 5.1 (83.6)
8. Gangs of New York – 4.8 (54.9)
9. Antwone Fisher – 3.8 (10.4)
10. The Wild Thornberries – 2.8 (35.2)