דו"ח קופות שבורות – 1.2.2009

פעם לא היה דבר כזה שסרט לא-ישראלי יצא בארץ לפני שהוא יוצא בארה"ב. זה נשמע כמו מדע בדיוני – לרוב הסרטים לקח הרבה חודשים להגיע לארץ. אחר כך הדברים השתנו. היום מקובל שבלוקבאסטרים גדולים יוצאים בחלק גדול מהעולם בו-זמנית, וכיוון שבארץ סרטים יוצאים ביום חמישי ובארה"ב בשישי, ה"בו זמנית" הזה קורה אצלנו יום אחד קודם. נהיה גם די שגרתי שסרטים מסוימים יוצאים בארץ שבועות או חודשים לפני שהם יוצאים באמריקה (אם הם יוצאים שם בכלל), אבל היה מדובר כמעט בלי שום יוצא מהכלל בסרטי זבל – בעיקר מתוצרת חברת "מילניום", שבראשה מפיקים ישראליים. כך, למשל, 'קילשוט' יצא בארץ לפני כמה חודשים, ובארה"ב יצא לפני שבוע – בחמישה בתי קולנוע, ואף אחד לא שם לב. אז בכל זאת, אני לא בטוח שיש תקדים למצב הזה: הסרט שבמקום הראשון באמריקה השבוע? אנחנו ראינו אותו לפני שנה.

הסרט הוא 'חטופה', סרט אקשן חסר שכל ואלים – אבל בסדר גמור בתחומו, לרוב הדעות – שבו ליאם ניסן יוצא לפריז כדי לחלץ את בתו החטופה מידי הרעים, והורג בערך 400 אנשים בדרך. הוא יצא בארץ בחודש מרץ של השנה שעברה, והשבוע יצא בארה"ב, בלי הרבה תקוות: זה היה סוף השבוע של הסופרבול, שהוא בדרך כלל חלש, בעיקר כשזה נוגע לסרטים "גבריים" כאלה. ובכל זאת, נגד כל הסיכויים, 'חטופה' הכניס כמעט 25 מיליון דולר בארה"ב, הרבה מעבר לציפיות. זה ממשיך, אגב, את הטרנד שהתחיל בינואר: עונת החורף המתה חיה השנה יותר מתמיד, מסיבה לא ממש ברורה.

'חטופה' הוא סרט צרפתי לגמרי, שצולם בצרפת בעזרת במאי צרפתי, מפיקים צרפתיים וכסף צרפתי, אבל מתחפש לסרט הוליוודי, ומדבר אנגלית, כדי שיוכל לעשות בדיוק את מה שהוא עשה. אנחנו בארץ, אגב, לא צריכים להרגיש מאוד מיוחדים – הסרט כבר יצא כמעט בכל מקום בעולם מלבד בארה"ב, ואפילו הצליח לא רע – הוא הכניס כ-70 מיליון דולר ברחבי העולם. עדיין, ההצלחה הלא צפויה בארה"ב היא הדובדבן שבקצפת. באופן אישי זה משמח אותי, לא משום שאהבתי במיוחד את 'חטופה', אלא משום שעכשיו יש סיכוי מצוין שהבמאי פייר מורל יקבל תקציבים גדולים כדי לעשות את סרטי האקשן הבאים שלו, בתקווה שהם יהיו דומים יותר ל-'B13' האולטרה מגניב.

ואם מדברים על הצלחות בלתי צפויות, שני הלהיטים המפתיעים של החודש שעבר המשיכו להרשים גם השבוע. 'Paul Blart: Mall Cop' שונמך למקום השני אחרי שבועיים בפסגה, עם ירידה צנועה של 35% בהכנסותיו ו-83 מיליון דולר בקופה עד היום. 'גראן טורינו' גלש למקום החמישי – וזה ממש לא רע בהתחשב בכך שזה השבוע השמיני שלו – חלף על פני קו ה-100 והתייצב על הכנסות של 110 מיליון דולר, הסרט המצליח ביותר בתולדות הבמאי קלינט איסטווד.

מלבד 'חטופה' יצאו השבוע שני סרטים חדשים, אבל כאן ההפתעות הטובות נגמרו: אלה היו בדיוק מסוג הסרטים שיוצאים תמיד בעונה הזאת, ונשכחים מיד. אל המקום השלישי נכנס סרט אימה גנרי מס' 35674, 'The Uninvited', רימייק לסרט מהמזרח הרחוק ('A Tale of Two Sisters' הקוריאני). משתתפים בו אליזבת בנקס ('זאק ומירי עושים פורנו'), דייויד סטראתרן ('לילה טוב ובהצלחה') ואמילי בראונינג, שהיתה ויולט ב'סדרה של צרות'. הוא קיבל מהביקורת תגובות פושרות: האווירה טובה והשחקנים טובים מהמקובל בז'אנר, אבל העלילה צפויה והעסק בנוי על נוסחאות משופשפות. קופתית, הוא הכניס 10 מיליון דולר סטנדרטיים.

במקום השמיני, עם 6.7 מיליון דולר בלבד, נמצאת קומדיה רומנטית זניחה מס' 45622, 'חדשה בעיר' (שיצא גם בארץ למרבה חוסר האכפתיות של כולם). רנה זלווגר היא אשת קריירה ממיאמי, שנשלחת לאמצע שום-מקום קפוא במינסוטה כדי לנהל מפעל ולהתאקלם ב"אמריקה האמיתית". לפי הביקורות, זה כבר "סרט חורף" לפי הספר, כלומר: גרוע מאוד, בלי חכמות.

בפינת הואלס: מזל טוב, 'ואלס עם באשיר' הגיע להכנסות של מיליון דולר בארה"ב.

בשבוע הבא – צפיפות תמוהה: אנחנו הולכים לגלות אם העושר המפתיע של החורף יכול לפרנס ארבעה סרטים שונים, כולם בעלי פוטנציאל, שיוצאים לאקרנים בו זמנית. סרט האנימציה 'קורליין' של הנרי סליק, על פי ניל גיימן; 'הפנתר הוורוד 2' עם סטיב מרטין (ואל תזלזלו, הקודם היה מצליח); 'Push', סרט האקשן דמוי אקס-מן; ו'הוא פשוט לא בקטע שלך', קומדיה רומנטית הכי עתירת כוכבים מאז 'אהבה זה כל הסיפור'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Taken – 24.6 (24.6)
2. Paul Blart: Mall Cop – 14.0 (83.4)
3. The Uninvited – 10.5 (10.5)
4. Hotel for Dogs – 8.7 (48.2)
5. Gran Torino – 8.6 (110.5)
6. Slumdog Millionaire – 7.7 (67.2)
7. Underworld: Rise of the Lycans – 7.2 (32.8)
8. New in Town – 6.7 (6.7)
9. My Bloody Valentine 3D – 4.3 (44.6)
10. Inkheart – 3.7 (12.8)