דו"ח קופות שבורות – 13.11.2005

במחקר חדש שהתבצע בסוף השבוע האחרון התגלה חג אמריקאי חדש, שעל קיומו לא היה ידוע עד כה: Veterans Day, כלומר "יום הותיקים". מטרת החג היא לחלוק כבוד ליוצאי המלחמות שעודם בחיים, זאת בניגוד ל"יום הזכרון", שבו מתעסקים באלה שמתו במלחמה. להבדיל מרוב החגים האמריקאיים, שמוגדרים על פי כללים כמו "יום שני השלישי בחודש יולי, אלא אם כן הוא נופל על ה-17 לחודש", לחג הזה יש תאריך קבוע וברור: ה-11 בנובמבר. אולי בגלל זה אף אחד לא שם לב אליו. זהו חג כל כך ט"ו-בשבטי, שאף אחד מחזאי הקופות לא טרח להתחשב בכך שהשנה, במקרה, הוא נפל על יום שישי, ולנסות לחשוב איך זה ישפיע על תוצאות הדו"חקו.

אז נכון, Veterans Day הוא לא הכריסטמס החדש, העולם לא התהפך, אבל מי שמאוד נהנה מיום הבונוס הזה היו סרטי הילדים, ובעיקר 'צ'יקן ליטל'. בשבוע שעבר הוא נכנס למקום הראשון עם 40 מיליון דולר; השבוע הוא נשאר במקום הראשון, עם 31.6 מיליון דולר – ירידה של 21% מהשבוע שעבר. ירידה זעירה כזאת היתה יכולה לבשר על להיט ענק בדרך, או על סרט טוב במיוחד, אבל על פי כל הביקורות, 'צ'יקן ליטל' לא ממש ראוי לכבוד הזה. ובכל זאת סוף השבוע הזה בוודאי סיפק הרבה עידוד מוראלי לדיסני במלחמה הפסיכולוגית נגד פיקסאר, ועזר להם לשכוח שבסך-הכל, צ'יקן הרוויח עד עכשיו 80 מיליון דולר, בעוד 'משפחת סופר על' הכניס במשך אותו זמן בשנה שעברה 143 מיליון.

הסרט הגדול השני של השבוע שעבר, 'ג'א'רהד', שעוסק בלוחמי מלחמת המפרץ, נראה כמו סרט מתאים יותר מ'צ'יקן ליטל' לציין איתו את יום הותיקים, ובכל זאת קרה לו בדיוק להיפך: נפילה קשה, ודי תמוהה, של 58%, מהסוג שמאפיין סרטי אקשן או אימה. אולי הציבור גילה באיחור שבמלחמת המפרץ לא באמת היה הרבה אקשן.

בין שני אלה, הגיעו שלושת הסרטים החדשים של השבוע. בהתאם לכללים החדשים של הדו"חקו בשנה האחרונה, הם השיגו מספרים קטנים, סולידיים, לא מרגשים. במקום השני נמצא 'זאת'ורה', סרט שייראה מוכר להפליא לכל מי שמכיר את 'ג'ומנג'י': שני ילדים מוצאים משחק לוח קסום, ומשחקים בו, כאשר נחיתה על כל משבצת משלחת בהם איזו זוועה חדשה. ב'ג'ומנג'י' אלה היו חיות ג'ונגל, ב'זאת'ורה' הילדים מוצאים עצמם בחלל, מותקפים על ידי חייזרים, אסטרואידים, רובוטים, לוויינים ישראליים, חצילים מעופפיםועוד דברים שאפשר למצוא בחלל. עכשיו, איך כל זה קשור ל'ג'ומנג'י'? שני הסרטים מבוססים על ספרים של של כריס ואן אלסבורג (שכתב גם את 'רכבת לקוטב'), אבל זה לא ממש סרט המשך, כך שכדי לקשר את הסרטים, הפוסטר של 'זאת'ורה' הצהיר "מהעולם של 'ג'ומנג'י". למרות שכל העסק נשמע מאוד מאוד טיפשי, הסרט הזה קיבל ביקורות מאוד אוהדות, שלא עזרו לו. הסרט פתח עם 13.4 מיליון בלבד (לעומת תקציב משוער של 65 מיליון), ולא סביר שבשבועות הבאים מצבו ישתפר. מי שהחליט להוציא את הסרט הזה לאקרנים בדיוק שבוע לפני 'הארי פוטר' היה כנראה מאמין גדול באסטרטגיה העסקית הידועה כ"שיטת החרקירי".

אל המקום השלישי נכנס הסרט 'Derailed', שהדבר הראוי לציון בו הוא לא הסרט אלא הלוגו שלפניו: שני אורות זרקורים שמשתלבים ויוצרים את האות W. אנחנו עוד נראה את הלוגו הזה הרבה. זהו הסרט הראשון של החברה של האחים הארווי ובוב ויינסטיין, שנקראת 'החברה של ויינסטיין' – שם בלי המון השראה, חייבים להודות, אבל מעביר היטב את המסר. עד היום, האחים ויינסטיין ניהלו את 'מירמאקס' (שבבעלות דיסני), והפכו אותה מחברה קטנה להפצת סרטים עצמאיים לאימפריה של אוסקרים וכסף. אבל הזמנים השתנו, ודיסני והאחים החליטו להיפרד. מכיוון שכמעט כל היוצרים שעבדו עם הויינסטיינים (כולל שמות גדולים כמו טרנטינו ורודריגז) בחרו לעבור איתם דירה לחברה החדשה, החברה של ויינסטיין הפכה מהרגע שקמה לאחד האולפנים ההוליוודיים המובילים.

הסרט שבא אחרי הלוגו עושה רושם מעניין הרבה פחות: זאת מין גרסה חדשה, ה-13,000 במספר, ל'חיזור גורלי': גבר בוגד מסתבך בעקבות הבגידה ונגרר לעולם הפשע והסחיטה. זהו סרט עם תקציב צנוע, שלושה כוכבים בינוניים – קלייב אוון, ג'ניפר אניסטון ווינסנט קאסל, הבמאי הוא אלמוני לגמרי והביקורות שחטו את הסרט. ובכל זאת הוא פתח עם 12 מיליון דולר, מה שמראה, כנראה, שלא משנה מה שם החברה שבה הם עובדים, בשיווק סרטים הויינסטיינים טועים לעתים מאוד רחוקות.

בדיוק היום לפני שלוש שנים יצא הסרט '8 מייל' בכיכובו של אמינם. לא היו לסרט פעלולים מיוחדים, לא אקשן ולא גימיקים. היה רק את אמינם, אבל זה הספיק כדי להביא אותו לפתיחה שלא תאמן, של 51 מיליון דולר. במשך השנים שעברו, אמינם אימץ את הראפר 50 סנט, שהפך לכוכב לא קטן בזכות עצמו, והחליט שגם הוא רוצה את ה-'8 מייל' שלו. אז הוא עשה אותו, וקרא לו בכנות מפתיעה 'Get Rich or Die Tryin'. לפחות הבנאדם ישר. בדיוק כמו '8 מייל', גם הסרט של 50 מבוסס באופן חופשי על חייו (אי שם בגטו, 50 הצעיר צריך לבחור בין חיי פשע לבין קריירת ראפ). כמו '8 מייל' גם הוא מתהדר בבמאי מכובד (ג'ים שרידן, 'בשם האב', 'באמריקה'). אבל מה לעשות ש-50 סנט הוא רק 50 סנט, לא אמינם, ו-50 סנט לא שווים 50 מיליון דולר. למרות הבמאי, הסרט נקטל בביקורות (50 סנט, הם קובעים כצפוי, הוא לא שחקן מי יודע מה), יצא ביום חמישי, הכניס בו 5 מיליון דולר, ובסוף השבוע התעשר בעוד 12 מיליון, שהם 24 מיליון פעמים 50 סנט.

אלה היו שלושת הסרטים החדשים שיצאו בהפצה רחבה, כאמור, אבל באופן מפתיע, העשיריה הפותחת היום כוללת סרט חדש נוסף. 'גאווה ודעה קדומה' הוא, איך לא, גרסה חדשה לספר של ג'יין אוסטין שעובד לקולנוע ולטלוויזיה כבר לא מעט פעמים, בכל פעם עם צוות אחר של שחקנים פוטוגניים עם מבטא בריטי. השחקנית הפוטוגנית עם המבטא הבריטי האופנתית נכון להיום היא קיירה נייטלי, והיא אכן מככבת בגרסה הנוכחית של הסרט. מלבדה משתתפים מתיו מקפיידן, דונלד סאת'רלנד, רוזמונד פייק וג'נה מאלון. הסרט הופץ ב-215 בתי קולנוע, מספר צנוע בהחלט, מתוך כוונה להרחיב את ההפצה בהמשך. אני לא יודע אם אלה היו המעריצים של קיירה או של ג'יין אוסטין, אבל כבר השבוע הוא השיג ממוצע הכנסות נהדר של 13,000 דולר לאולם (לעומת 8,600 של 'צ'יקן ליטל' שבמקום הראשון), מה שאיפשר לסרט להיכנס כבר השבוע, הפצה מצומצמת או לא, למקום העשירי, עם 2.9 מיליון דולר.

ואם 2.9 מיליון בכל זאת לא מרגשים אתכם, השבועות האחרונים גרמו לכם לפהק ולייחל למשהו גדול באמת, בוודאי תשמחו לשמוע שוב את המשפט הבא –
בשבוע הבא: הארי פוטר.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Chicken Little – 31.7 (80.4)
2. Zathura – 13.4 (13.4)
3. Derailed – 12.2 (12.2)
4. Get Rich or Die Tryin' – 12.0 (17.7)
5. Jarhead – 11.7 (46.6)
6. Saw II – 9.1 (73.8)
7. The Legend of Zorro – 6.4 (39.3)
8. Prime – 3.9 (18.9)
9. Dreamer – 3.7 (28.9)
10. Pride and Prejudice – 2.9 (2.9)