דו"ח קופות שבורות – 14.10.2007

תעשיית הקולנוע הישראלית היתה בסוף השבוע כמרקחה, בגלל הסיפור של 'ביקור התזמורת'. במקרה שבדיוק חזרתם מתאילנד, זהו תקציר האירועים: הסרט הישראלי שנחשב למועמד מוביל לפרס נפסל, מכיוון שהוא מכיל יותר מדי אנגלית, ולכן לא עומד בתקנות האקדמיה האמריקאית כ"סרט הדובר שפה זרה". 'בופור', שהגיע למקום השני באופיר, נשלח במקומו. וכאן הגללים פגעו במאוורר, כמו שאומרים: הטוקבקים והצהובונים התמלאו בחילופי האשמות, שעיקרן: יוסף סידר המגעיל הזה לא יודע להפסיד בכבוד. הוא-הוא זה שהלשין לאקדמיה האמריקאית על 'ביקור התזמורת'! אם הוא לא היה מספר, הם לא היו שמים לב! באמת! דוד שלי חבר של מישהו באקדמיה והוא אמר לי! פשוט נורא, צרות העין של אנשים במדינה הזאת. מה עם קצת פרגון?!

ובכן, אין ספק שזהו אכן המצב. הפסילה של 'ביקור' נבעה מהלשנה מכוערת מצד אנשי 'בופור'. זה חמור מאוד, אבל זה הביא לי רעיון שבוודאי יהיה מקובל על כולם, ויביא לתעשיית הקולנוע הישראלית הרבה כבוד. בשנה הבאה, אני מציע לשלוח כנציג ישראל לאוסקר הסרט דובר השפה הזרה הטוב ביותר את 'קזבלנקה', סרטו של מייקל קורטיז משנת 1942. על יתרונות הסרט הזה כנציג לאוסקר אי אפשר לערער – זהו סרט קלאסי, מוכר היטב, בכיכובם של שחקנים מפורסמים, ומה שאולי הכי חשוב, הוא כבר זכה באוסקר פעם אחת, אז אין שום סיבה שלא יעשה את זה שוב (אלא אם האנטישמיות האמריקאית תרים ראשה). כמובן, זהו אינו סרט ישראלי מהשנה האחרונה אלא סרט אמריקאי דובר אנגלית בן 65 שנה, אבל כל עוד אף אחד לא ילשין, אני בטוח שאף אחד לא ישים לב. אז שיישאר בינינו, כן? סומך עליכם.

אם כן, 'קזבלנקה', נציג ישראל לאוסקר 2009, ומלחשים שכבר התעורר סביבו באז לא קטן. בהצלחה לנציגנו בתפוצות, בתקווה שיביא לנו הרבה כבוד!

אם כבר מדברים על נציגנו בתפוצות, נעבור לנעשה בקופות בארה"ב. Nrg מדווח: "מוני המלך! סרט בהשתתפותו של מוני מושונוב הגיח אל המקום הרביעי בטבלת שוברי הקופות האמריקנית". אין צורך לומר שזהו האירוע המרכזי של השבוע בקופות. הסרט 'We Own the Night', בו מככב למשך דקות מספר מוני מושונוב כמאפיונר רוסי (בתפקידי משנה: מארק וואלברג וחואקין פניקס), הגיח (ואני מבקש, לא סתם הגיע – הגיח) היישר אל המקום הרביעי, כשהוא מדלג בזינוק נחשוני מעל, אר, כל הסרטים שהיו מתחת למקום הרביעי! זהו שיא חדש של כל הזמנים לסרטים שמגיעים למקום הרביעי ושקוראים להם 'We Own the Night'. עוד ניצחון גדול לקולנוע הישראלי!

אנשים קטנוניים וקטנים כגון יוסף סידר עשויים לטעון שהמקום הרביעי נמוך יותר מהמקום הראשון, ואפילו יותר מהמקום השלישי, שהסכום שהביא את הסרט אליו מאכזב למדי (11 מיליון דולר), שהביקורות עליו היו פושרות והרבו להתייחס אליו כאל 'השתולים' לעניים, ושתפקידו של מוני מושונוב בסרט שולי במידה כזאת שאף מבקר לא טרח להתייחס אליו (אבל רואים אותו בטריילר!). כמו שאמרתי, אין פרגון בארץ הזאת.

במקום הראשון, עם 21 מיליון דולר אבל בלי ישראלים, נמצא 'Why Did I Get Married', סרטו האחרון של טיילר פרי – אחד מהשמות האלה שבאמריקה אין צורך להציג, אבל בארץ צריך להציג אותו כל פעם מחדש. נו, טיילר פרי ההוא, זה שביים ושיחק והפיק וכתב וחילק מים בלהיט המפתיע 'יומנה של שחורה מטורפת',וגם בסרט ההמשך המצליח (אבל כבר לא מפתיע). טיילר פרי עובד מספיק מהר כדי לייצר שני סרטים בשנה: מוקדם יותר השנה יצא 'Daddy's Little Girls', הסרט הראשון שלו שאכזב מסחרית (פתיחה של 11 מיליון דולר בלבד). פחות משבעה חודשים לאחר מכן, כבר יש לו סרט חדש, ושוב הוא מכניס את ה-20 מיליון. 'למה התחתנתי?' הוא, כרגיל אצל פרי, שילוב בין קומדיה נמוכה ודרמה סנטימנטלית, שגיבוריה כולם על טהרת הגזע האפרו-אמריקאי (וכך גם הקהל שלה). מבקרים ממש לא מעניינים את פרי – הם שנאו את כל סרטיו הקודמים, והסרט החדש לא הוקרן עבורם בכלל.

גם בלי אישור המבקרים, הסרט הזה היה הדבר הכי דומה לאירוע קופתי גדול שקרה בסוף השבוע הזה. במקום השני, עם 11.5 מיליון דולר, נמצא 'The Game Plan' – אותה קומדיה לכל המשפחה עם דוויין ג'ונסון, ששהתה בשבועיים האחרונים במקום הראשון. עם הכנסות כוללות של 59 מיליון דולר, זהו הסרט המצליח ביותר שיצא בארה"ב בחודשיים האחרונים.

אל המקום השלישי הגיע, אחרי שבוע בהפצה מצומצמת, 'מייקל קלייטון', בכיכובו של ג'ורג' קלוני. קלוני הוא שחקן שכמעט אף פעם לא מפספס: מלבד היותו כוכב-על בעיני הקהל, כמעט כל סרט שבו הוא משתתף נחשב גם לאיכותי בעיני המבקרים, ו'מייקל קלייטון', סרטו הראשון כבמאי של התסריטאי טוני גילורי, לא יוצא דופן. זה סרט חכם ומתוחכם, הם אומרים. קלוני מגלם עורך דין חלקלק (לא הייתם מנחשים) בעלילה משפטית מסובכת, שאולי היתה מסובכת מדי. בשבוע שעבר קלייטון השיג ממוצע הכנסות לאולם אדיר בהפצה זעירה, אבל השבוע, כשהסרט הגיע ל-2,500 בתי קולנוע, האולמות לא היו מלאים, והסרט השיג רק 11 מיליון דולר וקצת – מה שממקם אותו טיפה מעל 'הסרט עם השחקן הישראלי'.

עוד סרט שלא הצליח כמצופה הוא 'Elizabeth: The Golden Age', אבל את האכזבה הזאת אפשר היה לראות מרחוק. על הנייר, זה נשמע פשוט גדול: סרט המשך ישיר ל'אליזבת' משנת 1998, הסרט שהביא לקייט בלאנשט את המועמדות הראשונה לאוסקר, וגילה אותה לעולם. סרט ההמשך עוסק באותה מלכה – רק בוגרת ואפלה יותר, כמובן – עם אותו במאי, שקאר קאפור, אותה קייט, אותו ג'פרי ראש, ובתוספת סמנתה מורטון וקלייב אוון. הטריילרים נראו נפלא, והסרט נמצא גבוה ברשימות הניחושים לגבי האוסקר הקרוב – עד שהוקרן לראשונה בפסטיבל טורונטו. מהרגע שבו הוקרן, היה ברור שמועמדויות לאוסקר הוא לא יביא, מלבד אולי על עיצוב תלבושות. המבקרים התאכזבו בקול רם וברור: מתחת לשמלות הענק והעיצוב המרשים, אין לסרט שום דבר להציע. הסרט הופץ ב-2,000 בתי קולנוע והכניס 6 מיליון דולר.

אני לא יודע אם השבוע הבא יהיה שמח יותר קופתית, אבל לפחות אפשר להבטיח שיהיה צפוף. יוצאים סרט האימה '3O Days of Night'; 'נראתה לאחרונה' בבימוי בן אפלק; 'חקירה מעבר לקווים' עם ג'ייק ג'ילנהול וריס ווית'רספון; קומדיית הספורט 'The Comebacks' ההפצה החוזרת השנתית של 'הסיוט שלפני חג המולד', ועוד ועוד.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Why Did I Get Married? – 21.5 (21.5)
2. The Game Plan – 11.5 (59.5)
3. Michael Clayton – 11.0 (12.1)
4. We Own the Night – 11.0 (11.0)
5. The Heartbreak Kid – 7.4 (26.0)
6. Elizabeth: The Golden Age – 6.2 (.6.2)
7. The Kingdom – 4.6 (40.0)
8. Across the Universe – 4.0 (12.9)
9. Resident Evil: Extinction – 2.6 (48.1)
10. The Seeker: The Dark is Rising – 2.1 (7.1)