דו"ח קופות שבורות – 14.8.2005

כולם בשביל מנה אחת - מנה אחת בשביל כולם!מי אמר שאנחנו אסקפיסטים? מי אמר שאנחנו לא עוסקים במה שקורה מסביב? זה מה שקורה מסביב שמתחיל לעסוק בנו. הרי בימים אחוזי לחות אלה כולם מתעניינים בסרטים. אף פעם לא ראיתי כל כך הרבה עמודי עתונים בחלקים ה"רציניים" של העיתון מוקדשים לסרטים. ספציפית, מדובר על סרטים כחולים בחלק מהמקרים, וסרטים כתומים באחרים. ובכל זאת, שאלה אחת שאף אחד עוד לא העלה היא מה נעשה עם כל הסרטים האלה בעוד שבועיים? אין בעיה, לא צריך לזרוק אותם, עדיין יש על מה למחות. לאור ריבוי התלונות לאחרונה על יחס מזלזל ומבזה מטעם רשתות הקולנוע, בעיקר (כמובן) "גלובוס", הגיע הזמן למחאה עממית: הצמידו זה לזה סרט כתום וסרט כחול, ותקבלו דגלון בצבעי "רב חן". בכך תביעו את תמיכתכם ב-א. הגבלת אורך הפרסומות שלפני הסרט, ב. מקרינים שמבינים משהו מהחיים שלהם ו-ג. פופקורן זול יותר. ההשפעה של המחאה, סביר להניח, תהיה בדיוק כמו ההשפעה המקורית של כל הדגלונים הכתומים והכחולים האלה (כלום), אבל לפחות תוכלו להרגיש מעורבים וצודקים בקשר למשהו.

עד כאן על הנעשה בארצנו, ונעבור כרגיל לחדשות מחו"ל. הרבה סרטים, אבל לא הרבה עניין, היה השבוע בקופות בארה"ב. הקיץ הולך ודועך, ובקרוב ייבלע בערפילי ספטמבר. בלוקבאסטרים לא צפויים עד אוקטובר לפחות. בינתיים האולפנים משחררים סרטים בגודל M, ושניים כאלה הגיעו השבוע להצלחה יפה – בסטנדרטים האלה, כמובן.

במקום הראשון נמצא 'ארבעה אחים': מארק וואלברג בתפקיד החכם, טייריז ('2 מהיר 2 עצבני') בתפקיד התם, אנדרה 3000 ('B קול') בתפקיד הרשע ומישהו שלא שמעתי עליו בתפקיד זה שאינו יודע לשאול. חדי עין ומח עשויים להבחין שהם לא באמת אחים. ארבעתם גדלו אצל אותה אמא מאמצת בשכונות העוני של דטרויט, ואחרי שהאמא נרצחה, הם חוזרים לשכונה כדי – כפי שמנסח את זה הטאגליין המוצלח של הסרט – לקבור אותה, וגם את מי שהרג אותה.

את הסרט ביים ג'ון סינגלטון, מי שהתחיל את הקריירה כבמאי שחור עצמאי ואהוב הביקורת, עם סרטים כמו 'Boyz N the Hood', והידרדר – או התקדם, תלוי איך מסתכלים על זה – לבימוי '2 מהיר 2 עצבני' בשנה שעברה. 'ארבעה אחים' הוא פשרה בין שני הצדדים: הקהל השחור יכול להתייחס אליו כאל סרט-שחורים, אבל היחס הזה לא הכרחי (עובדה: הוא עומד להגיע להקרנות בארץ). השילוב בין קהלי היעד הביא את הסרט לסופ"ש פתיחה של 21 מיליון דולר, ולמקום הראשון. מכובד.

במקום השני נמצא 'The Skeleton Key', שנקרא בעברית 'סודות נעולים', שם לא כל כך נורא (אם כי המילה "סודות" מאיימת להפוך ל"קטלני" החדש), אבל הטאגליין העברי שמופיע על הפוסטרים מכריז: "זה לא מפחיד עד שמתחילים להאמין". שיטה נהדרת למכור סרט אימה, להכריז "זה לא מפחיד". זה בטח יעבוד. רוב המבקרים, אגב, מסכימים עם הקביעה הזו, ובכל זאת המפרסמים בארה"ב התאפקו ולא הכריזו מעל גבי הפוסטר "לא פחדתי לרגע! – דייויד מאנינג, רידג'פילד פרס". בעקבות החלטה נבונה זו, הסרט הגיע למקום השני עם 16 מיליון דולר. זהו סרט אימה שאינו חידוש לסרט אימה יפני, אינו חידוש לסרט אימה משנות השבעים ולא משתתפת בו דקוטה פאנינג, אם כי בכל זאת יש בו בית גדול ומסתורי ועלילה נוסחתית. קייט האדסון מככבת הפעם בתפקיד האישה מוכת האימה.

'הרפתקאות בהזארד', באופן לגמרי לא מפתיע, נפל השבוע מהמקום הראשון לשלישי, עם ירידה של 58% בהכנסותיו. לידו עומדים שוכני הטבלה הותיקים והיציבים, שגם השבוע לא הולכים לשום מקום: 'לדפוק חתונה', עם ירידה של 26% ו-164 מיליון דולר הכנסות עד כה, ו'משפחת הקיסרים', שדפק צניחה של 3.8 אחוזים תמימים מהכנסותיו בשבוע שעבר. לאן נגיע?. גם 'צ'רלי בממלכת השוקולדה' ו'תיכון בהיי' יורדים, אבל באיזי.

במקום החמישי נמצא 'הג'יגולו מת מצחוק באירופה', בכיכובו של רוב שניידר, סוג של אדם סנדלר לעניים, אם כי גם סנדלר המקורי הוא לא בדיוק אביזר מעצבים אקסקלוסיבי, אם אתם מבינים למה אני מתכוון. 'הג'יגולו מת מצחוק באירופה' הוא סרט מהסוג שגורם למבקרים לילל אל השמים "למה? למה??". בשנת 1999 יצא לאקרנים הסרט Deuce Bigalow: Male Gigolo, שזכה לתרגום העברי ההולם 'הג'יגולו מת מצחוק'. הביקורות היו איומות, אבל הסרט הרוויח כסף. לא המון – 65 מיליון דולר. שש שנים עברו מאז, מגדלי התאומים נפלו, ג'ורג' וו. בוש נבחר לנשיאות ארה"ב פעמיים, נינט התגלתה לעולם, 'עין הדג' עלה לאוויר ובקרוב חוגג יובל חמש שנים. ואז פתאום מישהו החליט לעשות סרט המשך. למה?! מי לעזאזל צריך סרט המשך לקומדיה דלוחה ולא מאוד מצליחה מהמאה הקודמת? למי זה היה חסר? מובן שגם הסרט החדש קיבל ביקורות איומות. מובן שהוא הצליח, אם אפשר להגדיר את זה ככה, פחות מהסרט הראשון. 'הג'יגולו באירופה' הכניס השבוע 9.6 מיליון דולר, לעומת 12 מיליון לא-מותאמים אינפלציונית שאיתם פתח הסרט הראשון בזמנו. זה לא הרבה, אבל זה מראה, כנראה, שעדיין קיימים בעולם מעריצי רוב שניידר, לכן זה ככל הנראה לא יהיה הסרט האחרון שלו.

סרט חדש אחרון הגיע רק למקום העשירי – The Great Raid (הכוונה אינה לטארה): סיפורה האמיתי של פשיטה אמריקאית על מחנה שבויים יפני בפיליפינים, במהלך מלחמת העולם השניה. שחקנים לא ידועים (בנג'מין בראט וג'יימס פרנקו לא מספיק נחשבים), כובד ראש, אורך מוגזם וחוסר אהדה ביקורתי לא השאירו לסרט הרבה סיכוי. הוא הופץ באופן מוגבל, וגם הקהל באותן הקרנות מוגבלות לא נהר. הסרט הצליח רק בקושי להשתחל לשולי עשרת הגדולים, עם 3.4 מיליון דולר.

עוד קצת יותר למטה, במקום ה-16, נמצא 'באטמן מתחיל', שהכניס השבוע 1.05 מיליון דולר, ובכל זאת עשה צעד משמעותי: בכוחותיו האחרונים, באטמן חצה את קו 200 מיליון הדולר בהכנסות כוללות. בימים אלה של שפל, זה בהחלט ארוע – הוא בסך הכל הסרט השלישי השנה (אחרי 'נקמת הסית' ו'מלחמת העולמות') שעשה את זה.

בשבוע הבא: דופקי החתונות יקבלו קצת תחרות רצינית עם הקומדיה 'The 40 Year Old Virgin', ואל סרטי המתח/אימה יצטרף 'Red Eye' עם רייצ'ל מקאדאמס והדחליל.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Four Brothers – 21.2 (21.2)
2. The Skeleton Key – 16.1 (16.1)
3. The Dukes of Hazzard – 13.0 (57.5)
4. Wedding Crashers – 11.8 (163.9)
5. Deuce Bigalow: European Gigolo – 9.6 (9.6)
6. Charlie and the Chocolate Factory – 7.4 (183.9)
7. March of the Penguins – 6.8 (37.7)
8. Sky High – 6.3 (43.5)
9. Must Love Dogs – 4.6 (34.6)
10. The Great Raid – 3.4 (3.4)