דו"ח קופות שבורות – 14.9.2003

שבוע טוב!
אין זמן, אין זמן לקשקש.
אמנם שבוע סטנדרטי, אבל
קרה בו הרבה. חייבת לרוץ.
ועוד קיוויתי לישון מוקדם היום.
בלי פתיחות מפוצצות, בלי לספר
על מעללי החתולות, ובלי להשוויץ במרק הנפלא שהכנתי בדיוק היום (זה כבר גובל באסון. אני כל הזמן הולכת למטבח לקחת עוד מנה), קבלו אותו: דוחק"ו ענייני. מה זה עניינך? ענייני.

אז איפה, איפה הם, הזמנים ההם, כשלאנטוניו בנדרס היה קוקו וסרפן? במקסיקו, כמסתבר.
השבוע יצא 'היו זמנים במקסיקו', הסרט השלישי בסדרת 'דספרדו' של הבמאי רוברט רודריגז. אנטוניו בנדרס הוא שוב "אל מריאצ'י", נגן הגיטרה העשוי ללא חת. הסרטים הקודמים הכריחו אותו להנמיך פרופיל ולנדוד לבד, וג'וני דפ, המגלם סוכן CIA מושחת, מוציא את המריאצ'י ממחבואו כדי שיעזור לו להלחם נגד ברון פשע (ווילם דפו, הגובלין הירוק מ'ספיידרמן') המנסה לרצוח את נשיא מקסיקו.
הביקורות חיוביות מאוד, כשמעבר לזה, מסכימים כל המבקרים על מה שכולנו כבר יודעים עוד מסרטים קודמים: ג'וני דפ גונב את ההצגה. אבל אם כל ההצגה שייכת לג'וני דפ, מה יישאר לאנריקה איגלסיאס (כן, זה ששר), בתפקיד חברו הטוב של המריאצ'י, פרט לגימיק?
מבחינה כספית, 'היו זמנים במקסיקו' הוא שיפור ניכר לעומת הסרטים הקודמים בסדרה: 'אל מריאצ'י' נעשה בתקציב של 7,000$ בלבד, והרוויח פחות מחצי מיליון דולר בסוף השבוע הראשון שלו (סך כל רווחיו עומד על 2 מיליון דולר). ב-'דספרדו' היתה קצת התקדמות – התקציב שלו עמד על 7 מיליון דולר, וזה, בערך, גם הסכום שהרוויח בסוף השבוע הראשון ליציאתו למסכים. הוא סיים עם הכנסות כוללות של 25 מיליון דולר. 'היו זמנים' כבר נעשה בתקציב של 29 מיליון, ופתח עם 23.4 מיליון דולר (יש! חזרנו לשגרה בה המקום הראשון בטבלה מרוויח סכום נורמלי!). מסתבר שרוברט רודריגז חזק בפרקים אחרונים של טרילוגיות – רק לפני חודשיים, 'ספיי קידס D3' שלו הפך גם הוא לפרק המצליח ביותר בסדרה. 'מקסיקו' יגיע אלינו ב-2 באוקטובר.

באותו היום בדיוק יגיע אלינו גם 'אנשי המזימות', שנמצא במקום השני בטבלה, ולא מהווה בכלל איום לרודריגז והמריאצ'י שלו. 'אנשי המזימות' מציג לנו את ניקולס קייג' כרוי, נוכל קטן ונוירוטי במיוחד, הפונה בשלב כלשהו לפסיכולוג, שאמור לעזור לו לפתור בעיות, כמו שפסיכולוגים בדרך כלל עושים. כלומר, אם מתחשבים בזה שהם לא אמורים להגביר את הפרודוקטיביות של מעשי הנוכלות, כפי שמבקש רוי. במסגרת מסע השורשים העצמי מתברר שלרוי יש ילדה בת 14 (אליסון לוהמן, 'הרדוף לבן'), שנורא רוצה להכיר את אבא ובהתאם לכך – משבשת לו את סדר היום הנוירוטי. מעבר לכך – היא כל כך רוצה להכיר את אבא עד שהיא לומדת ממנו את סודות המקצוע. והיא אפילו טובה מאוד בזה, עד כדי כך שהיא דורשת שותפות ב"עסק" הקטן שלו ושל נוכל נוסף (סאם רוקוול, 'וידויים של מוח מסוכן').
אם לרגע היה נדמה לכם שהסרט הוא קומדיה וודי-אלנית טיפוסית, נחשו שוב. הבמאי הוא רידלי סקוט, הוא ולא אחר. מי שהביא לנו בעבר את 'הנוסע השמיני', 'גלדיאטור', 'בלייד ראנר' על שלל גרסאותיו, ועוד סרטים רבים (בקשר ל"טובים" – הדעות חלוקות), לא גילה פתאום את הצד הקומי-סלפסטיקי שבו. 'אנשי המזימות' הוא בראש ובראשונה דרמה המתמקדת בדמויות (אבל יש בו כמה רגעים קומיים).

במקום השלישי השבוע, סרט האימה 'Cabin Fever'. זהו הסרט הראשון של איליי (אלי) רות', שלפני כן לא עשה שום דבר משמעותי. מקסימום עמד על הסט של הסרט של הווארד סטרן, ודאג שהוא יקום בזמן לתוכנית הרדיו שלו – ובכל זאת הוא במאי ראוי לציון ולו בזכות העובדה שהוא מכריז על עצמו כמעריץ מושבע של סרטי 'אסקימו לימון'.
הסיפור הוא סיפור אימה איכסי רגיל: קבוצת נערים מגיעה לבקתה מבודדת בהרים כדי לנפוש. מתברר שאחת מהם חולה, העור שלה מבעבע, ונדמה שמשהו זוחל מתחתיו (התיאור הגרפי הזה בא לציין שהיא נרקבת בעודה בחיים). הבעיה היא שהוירוס הזה, או מה שזה לא יהיה – מידבק מאוד, ויכול להיות שכל אחד מהם כבר חלה בו. ו… כצפוי, זה הופך לסיפור "מי ישרוד אחרון" קלאסי, כולל עניין החיפוש אחר תרופה.
רק מה, באופן לא כל כך צפוי, הביקורות דווקא חיוביות. אמנם הן מסכימות שהסרט יותר מגעיל ממפחיד, אבל מציינות לחיוב את זה שהסרט לא מנסה להמציא את הז'אנר מחדש (הומאז', הם קוראים לזה). הצופים דווקא רואים את חצי הכוס הריקה, ונוטים להעיר שכצפוי בז'אנר, הדמויות מתנהגות בצורה ממש ממש דבילית, ועושות הכל לא בסדר. אולי זו הסיבה שהסרט הרוויח רק 8.6 מיליון דולר. כלומר, זה בסדר גמור יחסית לסרט מהז'אנר הזה, ובטח שזה יותר ממה שעשה הסרט שהיה במקום הראשון בשבוע שעבר, אבל יחסית לכל הביקורות האוהדות האלה, נו, אי אפשר שלא לתהות אולי בכל זאת משהו רקוב בסרט הזה.

פרט לכניסתם של הסרטים החדשים (שמתם לב שלכולם ביקורות חיוביות? Inconcievable!), קרה עוד דבר חשוב אחד השבוע: הכנסותיו של 'שישי הפוך', ההוא בו ג'ימי לי קרטיס מחליפה גוף עם הבת שלה, עברו את קו 100 מיליון דולר. כבוד!

בשבוע הבא יהיה שמח בטבלה: קייט בקינסייל נלחמת כמעט בכולם ב-'Underworld' ('מלחמת האופל'. תתחילו להתרגל), היילי ג'ואל אוסמנט מקבל שני סבים חדשים ב-'Secondhand Lions',
ב-'Cold Creek Manor' משפחה עוברת לבית רדוף רוחות, ולעומת זאת, אימה מסוג אחר אפשר יהיה למצוא ב-'The Fighting Temptations', עת פרסומאי ניו יורקי צריך להקים מקהלה על מנת שיוכל לקבל את כספי הירושה (הגרסה האמריקאית ל'צימרים' של ערוץ 1!). מה עוד? וודי אלן מביא את 'Anything Else'. נו, הסרט הזה שבו מככבים ג'ייסון ביגס וכריסטינה ריצ'י, וחלקו של אלן מוצנע. וגם: 'יוסי וג'אגר' אמנם פותחים בכמה אולמות ספורים – אבל בשבילנו הם תמיד יהיו ענקיים. קצת גאווה, מה יש?


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסות הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Once Upon a Time in Mexico – 23.4 (23.4)
2. Matchstick Men – 13.1 (13.1)
3. Cabin Fever – 8.6 (8.6)
4. Dickie Roberts: Former Child Star – 5.0 (12.9)
5. Pirates of the Caribbean – The Curse of the Black Pearl – 4.5 (287.9)
6. Freaky Friday – 4.1 (102.0)
7. Jeepers Creepers 2 – 3.0 (31.9)
8. Seabiscuit – 2.8 (113.6)
9. S.W.A.T. – 2.7 (112.8)
10. Open Range – 2.7 (53.5)