דו"ח קופות שבורות – 15.3.2009

השאלה החשובה שנשאלה לקראת סוף השבוע הזה היתה זו: האם 'השומרים' הוא עסק למעריצים בלבד? האם אחרי שכל אלה שיודעים את הקומיקס בעל פה הלכו לראות את הסרט בסוף השבוע הראשון שלו, יישאר מישהו שעוד רוצה לראות אותו? או שאולי הפרסום המאסיבי יצליח למכור את הסרט גם לקהל שלא יודע מי זה אלאן מור?

אז השבוע הגיעה התשובה, והיא חד משמעית: מעריצים בלבד. בסוף השבוע השני שלו 'השומרים' נמצא במקום השני, עם 18 מיליון דולר, שהם ירידה של 67 אחוזים מהשבוע שעבר. נפילה כואבת, שבולטת עוד יותר על רקע הירידות הקטנות של כל יתר הסרטים בעשיריה. במדינות עם פחות אובססיה לגיבורי על מאשר ארה"ב – או במילים אחרות, בכל שאר העולם – האיש הכחול הערום וחבריו לא קיבלו אפילו סוף שבוע גדול אחד להיתלות בו. בארץ הוא הביא בשבוע שעבר כ-9,000 צופים, מספר מצומצם אפילו בקנה המידה של ארצות קטנות עם שפם. ואנחנו לא יוצאי דופן מהבחינה הזאת: ברוב המדינות שבהן יצא, 'השומרים' לא כבש את המקום הראשון בטבלה. 'השומרים' הוא לא כשלון ענק, אבל הוא לא הלהיט שציפו ממנו להיות. אולי הוא יכסה את תקציב ההפקה, ואולי לא לגמרי – הכל תלוי לאיזה דיווח על התקציב שלו אתם מאמינים. בכל מקרה, מהשוואות ל-'300', לפחות מבחינה קופתית, הוא יוצא רע.

הסרט שהוריד את 'השומרים' מהמקום הראשון לא היה צריך להתאמץ הרבה. 25 מיליון סולידיים עשו את העבודה. הסרט הוא 'המרוץ להר המכשפות', סרט עם שם מטעה מאוד כיוון שאין בו לא מכשפות ולא מרוץ (הר דווקא יש). זה סרט הרפתקאות לכל המשפחה של דיסני, שהוא רימייק של סרט דומה משנות השבעים – ולא סרט אהוב או זכור במיוחד. דוויין ג'ונסון, הידוע גם כאיש שכבר לא רוצה שתקראו לו The Rock, מגלם נהג מונית שמסייע לאח ואחות מוזרים עם כוחות על טבעיים (או כפי שהטריילר מספיילר בתוך 15 שניות: חייזרים בדמות אדם) להגיע אל החללית שלהם, שתקועה בהר שבשם הסרט. המבקרים טוענים שהסרט בסדר, לא נורא, אם יש לכם ילדים וזמן, הבא בתור בבקשה.

במקום השלישי, עוד סרט חדש, ועוד רימייק לסרט מהסבנטיז. הפעם זה עסק הרבה יותר סטנדרטי: כשמדובר בסרטי אימה, פלא שנשארו בכלל סרטים שעדיין לא נוצרו מחדש. הפעם זה 'הבית האחרון משמאל', סרטו הראשון של ווס קרייבן, שהפך מאוחר יותר לאחד מבמאי האימה המובילים בעולם, בזכות הסדרות 'סיוט ברח' אלם' ו'צעקה'. 'יום שישי ה-13' הוכיח לפני כמה שבועות שעדיין יש ברימייקי אימה הרבה כסף, אבל 'הבית האחרון משמאל' הוא שם מפורסם הרבה פחות, וההכנסות שלו היו בהתאם: כ-15 מיליון דולר, וגם זה יותר מסביר בשביל הז'אנר.

במקום הרביעי נמצא 'חטופה' הלא יאומן, שאחרי שבעה שבועות עדיין לא ראה מקום נמוך יותר מזה, וגם השבוע ספג ירידה זעירה ביותר. מדהים, בשביל סרט ששכב על המדף יותר משנה. בעקבות ההצלחה מתחילים, באופן בלתי נמנע, לדבר על סרט המשך – אבל הסרט הזה לא נעשה כהתחלה לסדרה, וזו קצת בעיה. מה יקרה ב'חטופה 2'? יתברר שלליאם ניסן יש עוד בת, וגם היא נחטפת?

לא רק 'חטופה' ותיק: רוב הטבלה נראה השבוע כמו בית אבות. במצב עניינים נורמלי, סרטים בדרך כלל לא נשארים בעשיריה יותר מארבעה-חמישה שבועות, אבל שורת הלהיטים מהחודשיים האחרונים גרמה לכך שהרשימה כוללת את 'מדאה הולכת לכלא' (שבוע רביעי), 'הוא פשוט לא בקטע שלך' (שבוע שישי), 'קורליין' (שבוע שישי), 'פול בלארט' (שבוע תשיעי) ו'נער החידות ממומביי' (שבוע 18). זה לא נורמלי – אני לא זוכר כל כך הרבה סרטים ותיקים מצטופפים בעשיריה אחת אי פעם. אבל מצד שני, יכול להיות שהחגיגה הולכת להיגמר: השבוע, בפעם הראשונה מאז תחילת השנה, סך כל ההכנסות של סרטי העשיריה היה נמוך יותר מזה של השבוע המקביל בשנה שעברה. אז מה, הבאמפ נגמר או שזאת דעיכה זמנית, שהיתה חייבת לקרות בשלב כלשהו? או שאולי בעצם לא היה שום באמפ, ורק לגמרי במקרה בחודשים האחרונים היתה קבוצה של סרטים מצליחים בהרבה מהצפוי? יהיה מעניין לחכות ולראות.

עוד מילה על קורליין: היא נמצאת השבוע במקום התשיעי, עם 2.6 מיליון דולר, וירידה קטנה של 18% מהשבוע שעבר, אחרי שבמשך שבועיים ההידרדרות שלה במורד הטבלה היתה גדולה הרבה יותר. הסיבה לכך פשוטה: במשך השבועיים האלה האחים ג'ונאס תפסו לקורליין את רוב אולמות התלת-מימד, אבל עכשיו כשהעניין באחים ירד כמעט לאפס (הם במקום ה-15 השבוע), היא קיבלה חלק מהם בחזרה. לא הייתי מזכיר נקודה כזאת שולית בשלהי הטבלה אם זה לא היה מבהיר משהו חשוב: אולמות תלת הם נכס יקר, ואין מספיק מהם. נראה שיותר מדי סרטי תלת מתחרים על המספר המצומצם של האולמות הקיימים. לפחות עוד עשרה סרטי תלת מימד עומדים לצאת במשך השנה הנוכחית. אמנם לפי לוח הזמנים הנוכחי הם מרווחים היטב (הם יוצאים פחות או יותר בקצב של אחד בחודש), אבל 'קורליין' הראה שגם סרטים ותיקים, בני שישה שבועות, מושפעים מצוואר הבקבוק הזה. המקרה של קורליין והג'ונאסים בוודאי ידרבן את האולפנים ורשתות הקולנוע להאיץ את הסבת בתי הקולנוע לתלת, כדי שעד לסוף השנה אפשר יהיה כבר להריץ שני סרטי תלת במקביל בלי שאחד מהם יפגע בהכנסותיו של השני.

בארץ, אגב, זה כבר קורה: עד עכשיו היו רק לרשתות רב חן ופלאנט אולמות תלת-מימד, אבל לכבוד הגעת 'מפלצות נגד חייזרים' בעוד שבועיים, גם גלובוס ישיקו כמה אולמות כאלה.

בשבוע הבא, שלישיה מעניינת: הקומדיה הלא רומנטית 'אני אוהב אותך, אחי', 'Knowing' שבו ניקולס קייג' שוב רואה את העתיד, ומותחן הריגול התעשייתי 'משחק כפול' עם קלייב אוון וג'וליה רוברטס.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Race to Witch Mountain – 25.0 (25.0)
2. Watchmen – 18.1 (86.0)
3. The Last House on the Left – 14.7 (14.7)
4. Taken – 6.6 (126.8)
5. Tyler Perry's Madea Goes to Jail – 5.1 (83.2)
6. Slumdog Millionaire – 5.0 (132.6)
7. Paul Blart: Mall Cop – 3.1 (137.8)
8. He's Just Not That Into You – 2.9 (89.0)
9. Coraline – 2.7 (69.1)
10. Miss March – 2.3 (2.3)