דו"ח קופות שבורות – 15.4.2007

לאחר שמפוחיתו האהובה נגנבה, שיה נאלץ להסתפק בתחליפיםמאפייני מזג האוויר של השנה משתנים לאיטם, כך נדמה. הקיץ הוא עדין קיץ, התקופה שבו יוצאים סרטי הענק; החורף הוא עדיין חורף, התקופה שבה יוצאים הסרטים המעניינים פחות. אבל עונת המעבר קצת השתנתה. אחרי חודש מרץ גדול יותר מאי פעם (בעיקר בגלל '300', אבל לא רק), אפריל עושה רושם של אזור ניסוי: האולפנים, כמו שאומרים באנגלית, זורקים על הקיר כל מה שיש להם ורואים מה נדבק. שישה סרטים נזרקו על הקיר השבוע. שלושה נשרו לרצפה מיד, בלי להשאיר סימן. שניים השאירו על הקיר סימן רטוב כזה, ורק אחד מהם נדבק ונשאר תלוי. עכשיו ברשותכם אני אעזוב את הדימוי הזה, כי זה די מגעיל.

'דיסטרביה' הוא הסרט החדש היחיד השבוע שבאמת הצליח: הוא נכנס למקום הראשון עם 23 מיליון דולר – שזה יותר ממה שעלה לעשות אותו. את הסרט אפשר לתאר כ'חלון אחורי' של היצ'קוק מעודכן ועם שחקנים קצת יותר צעירים. או, לחלופין, כמו 'מפלצת של בית' עם ילדים קצת יותר גדולים. שיה לה-באף – בעבר בתפקידי החבר-הצעיר-של-הגיבור ב'קונסטנטין' ו'אני, רובוט', ובעתיד הבן של אינדיאנה ג'ונס – הוא עבריין צעיר שנידון למעצר בית. ללא מחשב או טלוויזיה הוא מעביר את זמנו (ואת זמנם של שני החברים שלו) בצפייה במשקפת בשכנים שבבתים ממול, בילוי משעשע ולא מזיק עד שהוא מקבל סיבות טובות לחשוד שאחד השכנים הוא רוצח סדרתי. אחרי שבחודשים האחרונים הכלל היה שכל מה שהמבקרים שונאים – הקהל אוהב, ולהיפך, לשם שינוי גם המבקרים מסכימים שזהו הסרט הכי טוב שיצא השבוע. הוא אולי לא הכי מקורי או מפתיע בעולם, אבל מותח כמו שצריך ואינטליגנטי יחסית לסרטי נעורים. בארץ הוא אמור לצאת, באותו שם, ב-14 ביוני.

מה שקצת מפתיע בהצלחה של 'דיסטרביה' זה שבדרך הוא רמס מותחן אחר, שעל הנייר היו לו נתונים הרבה יותר טובים: ברוס וויליס והאלי ברי. 'זרה מושלמת' הוא מהסרטים האלה שמזהירים את הציבור מפני סכנות הטכנולוגיה הפופולרית האחרונה, במקרה הזה – ה"אינטרנט". יש אנשים, מתברר, שמשתמשים ב"אינטרנט" כדי למצוא דייטים. אבל זה נורא מסוכן. אתה לא יודע שום דבר על האדם שאתה יוצא איתו! חברה של האלי ברי יצאה לדייט כזה עם מישהו שפגשה ב"צ'אט", חדר שיחה ב"אינטרנט", אבל אז היא "נרצחה", והאלי ברי חושדת שזה "ברוס ויליס" ש"הרג" אותה. לכן גם היא נכנסת ל"אינטרנט" כדי לנסות "לפתות" את "ברוס ויליס" ו"לתפוס" אותו על "חם". הסרט כבר מוקרן בארץ, וכמו שכל מי שראה את הטריילר שלו יודע, הוא נראה אידיוטי, הוא נראה כמו משהו שראינו כבר אלף פעם, והוא נראה כמו משהו עם האלי ברי וברוס וויליס, שניהם לא בדיוק סימנים מבשרי טובות בשנים האחרונות. רוב המבקרים שראו את הסרט מאשרים שהוא אכן אידיוטי כמו שהוא נראה. מכל הסיבות האלה, הסרט נתקע במקום הרביעי עם 11 מיליון דולר.

נקסט: 'Pathfinder' הוא סרט שבהחלט היה לו פוטנציאל למגניבות. זה סרט על אינדיאנים נגד ויקינגים, שנלחמים באמריקה בעידן שלפני קולומבוס, ועד שמישהו יעשה כבר סרט על פיראטים נגד נינג'ות, זה נשמע כמו תחליף הולם. אבל מה, כבר בשלב מוקדם התגלה בסרט אחד הסימנים המובהקים ביותר לאסון מתקרב: תסמונת הדחייה החוזרת. הסרט היה אמור לצאת ביוני של השנה שעברה. משם הוא נדחה לספטמבר, ומשם הוא הגיע לעכשיו. באשר לביקורות, קייל סמית מה'ניו יורק פוסט' כתב: "הסרט לוקח אותנו למסע אל תקופה מכוערת ושרויה במחלוקת בעבר האפל והעתיק – כל הדרך אל לפני ארבעה חודשים, כש'אפוקליפטו' יצא לאקרנים". הוא לא היחיד שהסרט הזכיר לו את 'אפוקליפטו'. שני הסרטים עוסקים בעיקר בדרכים דוחות ככל האפשר להוציא לאנשים את הקישקע, או את העין. היה אפשר אולי להאמין שאחרי '300' הציבור נמצא דווקא במצב רוח לקרבות פרה-היסטוריים אלימים, אבל מתברר שזה לא אותו הדבר בלי קרנפים. התקציב של 'Pathfinder' היה 45 מיליון דולר, והוא הכניס בסוף השבוע הראשון שלו פחות מ-5 מיליון דולר.

למרבה הפלא, 'Pathfinder' בכל זאת הצליח יותר משלושה סרטים אחרים שיצאו השבוע, ולא הצליחו אפילו להיכנס אל עשרת הגדולים. 'Redline' הוא סרט מרוצי מכוניות שנראה בדיוק כמו 'מהיר ועצבני', אבל… יודעים מה, בלי "אבל". זה פשוט נראה כמו 'מהיר ועצבני'. הוא הכניס 4 מיליון דולר. 'Aqua Teen Hunger Force Colon Movie Film for Theaters', שלמד מ'בוראט' ששמות ארוכים זה נורא מצחיק, הוא גרסת המסך הגדול של סדרת טלוויזיה משונה בקרטון נטוורק, שהצליח להביא לקולנוע רק את מעריצי הסדרה המושבעים והלא מרובים; ו'Slow Burn', למרות צוות שחקנים די סביר (ריי ליוטה, אל. אל. קול ג'יי, מקי פייפר, צ'יווטל אג'יפור) רשם פתיחה גרועה במידה פנומנלית: 0.8 מיליון דולר, וממוצע הכנסות של 687 דולר לאולם.

בחזרה לחלק העליון של הטבלה: הצמד-חמד 'Blades of Glory' ו'לפגוש את הרובינסונים', בשבוע השלישי שלהם, ירדו שלב, אבל ממשיכים לרדת באיטיות. 'Blades' איבד 38% מהכנסותיו בשבוע שעבר, 'רובינסונים' – רק 28%. שניהם עשו קופה יפה בלי להפוך ללהיטים היסטריים. ואפרופו להיטים היסטריים, '300', אחרי שישה שבועות, עומד להיפרד מהטבלה סופית – אבל בדרך הוא חצה את קו 200 מיליון הדולר בהכנסות בארה"ב בלבד. אני לא חושב שמישהו ציפה שסרט כלשהו יעשה את זה השנה לפני 'ספיידרמן 3'. 'גריינדהאוס', להבדיל, מדגים את העיקרון שאומר שמה שמתחיל רע בדרך כלל ממשיך הרבה יותר רע: אחרי הפתיחה המאוד מאכזבת בשבוע שעבר, השבוע הסרט נפל ב-63%. את התמיהה שלי על הזוועה קופתית הזו הבעתי כבר בשבוע שעבר, אבל אני לא יכול שלא לתהות שוב. אלה שני סרטים בכרטיס אחד, לכל הרוחות. איך זה שאף אחד לא בא?!

בלי להרגיש נכנסנו כבר לספירה לאחור הסופית עד לפתיחת עונת הקיץ בקופות. עוד שבועיים וזהו. בינתיים, בשבוע הבא יצאו סרט האימה 'Vacancy' עם לוק ווילסון וקייט בקינסייל, המותחן 'Fracture' עם אנתוני הופקינס, הקומדיה הרומנטית 'In the Land of Women' והקומדיה הבריטית 'Hot Fuzz'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Disturbia – 23.0 (23.0)
2. Blades of Glory – 14.1 (90.2)
3. Meet the Robinsons – 12.1 (72.0)
4. Perfect Stranger – 11.5 (11.5)
5. Are We Done Yet? – 9.2 (33.0)
6. Pathfinder – 4.8 (4.8)
7. Wild Hogs – 4.6 (152.2)
8. The Reaping – 4.6 (19.8)
9. 3OO – 4.3 (200.8)
10. Grindhouse – 4.2 (19.7)