דו"ח קופות שבורות – 15.7.2001

כשלונות, ואת זה יוכל
להגיד לכם כל חבר זוטר
בוועדת חקירה ממלכתית,
הם דבר מעניין הרבה יותר
מהצלחות. יש סיבה לכך
שקיים ז'אנר קולנועי
שנקרא 'סרטי אסונות' – אבל אין 'סרטי הכל בסדר', ושמעולם לא דווח בגלגל"צ על עומס תנועה שנוצר בגלל סקרנים במקום שבו נהג הגיע למחוז חפצו במהירות ובבטחה.

אותו הדבר נכון לגבי הצלחה כלכלית של סרטים. קחו את 'טומב ריידר', נגיד – לקחו קונספט שלא יכול להכשל, השקיעו כך וכך מיליוני דולרים, עשו סרט, הרוויחו יפה, וכולם מרוצים. משעמם. הרבה יותר מעניין לתהות איך נוצר פלופ אדיר כמו 'משחקי חברה', ואיך זה שמישהו אישר תקציב של 145 מיליון דולר ל'פרל הארבור' עם התסריט ההוא. בקיץ הזה, תודה לאל, לא חסר עניין: כבר יצאו בו כמה וכמה כשלונות מופלאים. הבעיה היא שעד שהסרטים מעוררי העניין לא יגיעו לארץ, אנחנו לא יכולים אפילו לנתח מה היו הגורמים לכשלון – אנחנו יכולים רק לבהות בהשתאות במספרים מארה"ב.

הסיפור המעניין של השבוע הוא מה שקרה ל'פיינל פנטסי'. אבל כדי לשמור על הסדר הטוב, נצטרך לעבור על פני כמה סרטים – הו, כמה משעמם – מצליחים, לפני שנגיע אליו. הקהל מתבקש להזדיין בסבלנות.

זהו השבוע השני ברציפות ששני סרטים מגיעים לקרב צמוד על המקום הראשון, והסרט ה"קטן" מבינהם גונב את ההצגה, ואת המקום הראשון, מסרטים שעל הנייר היו גדולים יותר. בשבוע שעבר 'חתולים וכלבים' זכה בכבוד על חשבון 'מת לצעוק 2'. השבוע הזוכה הוא 'Legally Blonde' ('בלונדינית חוקית', או משהו, או אולי 'נקמת הבלונדינית'): קומדיה בכיכובה של ריס ווית'רספון, בלונדינית לגמרי ('פלזנטויל', 'משחקי פיתוי'). ווית'רספון משחקת בלונדינית מטושטשת-מח בסגנון 'קלולס', שקצה נפשה בסטינגה של הבלונדינית הטיפשה, והיא יוצאת ללמוד משפטים בהרווארד (בעיקר כדי לנקום באקס). רוב המבקרים מרוצים מהסרט, וכולם – גם אלה שמוחים על השבלוניות התסריטית – משבחים את משחקה של הגברת ווית'רספון. ומה שהרבה יותר חשוב, הסרט הכניס מעל 20 מיליון דולר בסופ"ש הראשון שלו, מה שבלי ספק יגרום לעלייה חדה במעמדה (ובמשכורתה) של ריס ווית'רספון בעתיד הקרוב. ריס ווית'רספון היא העתיד! הידד לריס!
מצד שני, זה מה שאמרו גם על אליסיה סליברסטון. לך תסמוך על בלונדיניות.

לא רחוק מאחורי הבלונדינית נמצא 'The Score' (שייקרא בעברית 'הפריצה'), סרט מתח עם שלישית שחקנים מרשימה: מרלון ברנדו, רוברט דה-נירו ואדוארד נורטון. גם במקרה הזה, מדובר כנראה בסרט סטנדרטי מבחינה עלילתית (רוברט דה-נירו הוא שודד מקצועי לפני פרישה, שיוצא לעוד משימה אחת אחרונה ביחד עם נורטון – גנב צעיר ומוכשר. המקוריות פשוט נשפכת מהסיפור הזה. חשש כבד ל"אל תמות לי!" ודומיו). אבל שלושת השחקנים – על פי המבקרים האמריקניים – הם אלו שמחזיקים את הסרט מעל לבינוניות והופכים אותו לשווה צפייה. הסיכסוך בין מרלון ברנדו לבמאי של הסרט, פרנק אוז, הוסיף לו קצת פרסומת חינם (אוז קרא לברנדו "מפונק". ברנדו קרא לאוז "מיס פיגי". הגננת שלחה את שניהם לפינה).

במקום השלישי נמצא 'Cats & Dogs', המקום הראשון של השבוע שעבר, שניצל רק בקושי מקללת ה-50% הנוראה. 'שרק' הוא כבר לא יהיה. לעומת זאת, ב'מת לצעוק 2' הקללה היכתה גם היכתה, והוא הידרדר לסכום של פחות מ-10 מיליון דולר ולמקום החמישי. בין שניהם נמצא 'פיינל פנטסי'.

וזה כבר מעניין. כי 'פיינל פנטסי' הוא סרט מהפכני, נקודת ציון היסטורית, "קץ הקולנוע", והוא גם – לפחות בארה"ב – כישלון ענק. הסרט מבוסס, לפחות בשמו, על סדרת משחקי הוידאו הפופולרית, ונעשה כולו באנימצית מחשב "פוטו-ריאליסטית" (כלומר, לא נראית ממש כמו צילום, אבל דומה) שעולה בכמה דרגות על כל מה שהיכרנו עד עכשיו, עד כדי כך שהסרט עורר מחדש את הדיון בשאלה האם קרוב היום שבו שחקנים ממוחשבים – שהם ממושמעים מאוד ולא נוטים לשבות בזמן לא מתאים או לקלל את הבמאי – יחליפו לגמרי את השחקנים בשר-ודם. ההערכות לגבי תקציב הסרט הן פרועות וסותרות, ונעות בין 100 מיליון, למעל 200 מיליון דולר, כאשר 45 מיליון מתוכם הושקעו בבניית אולפן אנימציה בהוואי. העבודה על הסרט נמשכה ארבע שנים. הטריילרים רצו מאז הקיץ שעבר. תמונות של אקי רוס – הכוכבת הוירטואלית של הסרט – על כל 60,000 השערות המונפשות בנפרד שלה, פורסמו במגזינים 'Maxim' ו'Entertainment Weekly'.

רק הקהל לא היה מוכן למהפכה.

המבקרים נוטים לטעון שפרט לאנימציה, 'פיינל פנטסי' הוא סרט גרוע. אבל אין עוררין על כך שהאנימציה באמת מדהימה. לגמרי לא ברור לי איך מישהו שראה את אחד הטריילרים לסרט יכול שלא לרצות לראות את הסרט עצמו, אבל כנראה שאני לא מעריך מספיק את כח הרצון של הצופים האמריקאיים. 'פיינל פנטסי' הכניס סכום עלוב למדי של 11.5 מיליון דולר במשך סוף השבוע, ומאז שיצא לאקרנים, ביום רביעי, מסתכמות ההכנסות שלו ב-19 מיליון. אפילו דובר חברת סוני, שמפיצה את הסרט, הודה שהוא "קצת מאוכזב". דוברי חברות ההפצה הם כמו דייויד מאנינג – אף פעם לא מאוכזבים: הם תמיד מרוצים, עליזים ומופתעים לטובה. לשמוע מאחד כזה שהוא "קצת מאוכזב" זאת הודאה בכישלון ורמז דק לכך שראשים כלשהם – וירטואליים, או שלא – עומדים לעוף בסביבה.

התקווה הגדולה של 'פיינל פנטסי', כמו של 'A.I', היא יפאן: מדינה ידידותית הרבה יותר לסרטי אנימציה חדשניים. אבל אם הסכומים של 'פיינל' שם – וביתר העולם – לא יהיו טובים משמעותית יותר מאלה שהשיג בארה"ב, הוא עלול לקחת מהשיאן הטרי, 'משחקי חברה' את תואר הסרט הכושל ביותר – פיננסית – בהסטוריה. לא משתלם להיות מהפכן. השחקנים הבלתי-ממוחשבים יכולים בינתיים לישון בשקט.

ואם כבר מדברים על 'A.I': בשבוע השלישי שלו, הוא ירד למקום התשיעי, עם 5 מיליון דולר – ירידה של כמעט שני שליש (!) לעומת השבוע הקודם. סביר להניח שבשבוע הבא כבר לא נראה אותו בעשיריה. מוזר ומעניין, הא?

בולט בהעדרו: 'שרק', הסרט המצליח של השנה עד שיוכח אחרת, עזב את עשרת הגדולים לכבוד הגעתו לארץ. אבל גם בעשיריה השניה הוא ממשיך לשבור שיאים: השבוע הוא עקף בסיבוב את 'צעצוע של סיפור 2' ונהיה סרט האנימציה הממוחשבת המצליח ביותר מאז ומעולם (אם כי במקרה הזה, 'מאז ומעולם' פרושו בחמש השנים האחרונות). עוד יותר למטה, 'המומיה 2', שובר הקופות הראשון של הקיץ, עבר סוף סוף את קו 200 המיליון. מזל טוב.

בשבוע הבא: ג'וליה רוברטס ('אמריקה מאוהבת') הולכת ראש בראש מול כנופיה עצבנית של דינוזאורים. מי יאכל את מי?


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. Legally Blonde – 20.4 (20.4)
2. The Score – 19.0 (19.0)
3. Cats & Dogs – 12.0 (58.9)
4. Final Fantasy – 11.5 (19.1)
5. Scary Movie 2 – 9.5 (52.9)
6. The Fast and the Furious – 7.9 (115.4)
7. Dr. Dolittle 2 – 7.0 (84.3)
8. Kiss of the Dragon – 5.8 (23.9)
9. A.I. Artificial Intelligence – 5.1 (70.0)
10. Tomb Raider – 4.0 (122.6)