דו"ח קופות שבורות – 16.10.2005

זה נכון מה שאומרים: לכושים באמת יש שוורץ גדול יותר.נפתח בהודעה קצרה וממצה לראשי האולפנים שם בהוליווד הרחוקה: זה שהפסקנו להתרעם בדו"חקו על האינפלציה ברימייקים דלוחים לסרטי אימה שפג תוקפם, לא אומר שהמנהג הזה הפך לפחות מציק ויותר לגיטימי. כל מה שזה אומר זה שנגמרו לנו הדרכים לנסח את אותו הקיטו?ר. אתם עדיין צריכים להפסיק עם השטות הזו, והתאריך המועדף הוא עדיין לאלתר. אני שמח שהבהרנו את זה.

גם השבוע היה חלש בקופות: שלושה סרטים חדשים לא הצליחו להשאיר רושם מיוחד בקופות, ואף אחד מהם לא השיג יותר מ-10 וקצת מיליון דולר. המקום הראשון של השבוע שייך ל-'הערפל', רימייק לסרט אימה בעל שם זהה. העלילה, כמתבקש מההגדרה, ספק קאמפית ספק מפגרת: חבורת יורדי-ים פוגשת את הקרקעית בעקבות מזימה זדונית של כמה ממייסדי עיירה בצפון קליפורניה. מאה שנה לאחר מכן, קמים חברי הספינה לחיים וחודרים לעיירה. מלווים בערפל מסתורי, הם יחסלו את כל מי שיעמוד בדרך להגשמת מטרתם: לחסל. עם הקורבנות הפוטנציאלים נמנים טום וולינג ('סמולוויל'), קומץ המבקרים שדגם את הסרט וסלמה בלייר. מה חשבה סלמה בלייר אני לא יודע בוודאות, אבל קומץ המבקרים (שהגיע על אף שהסרט לא הוקרן רשמית למבקרים) היה, כצפוי, רחוק מלהתלהב. למעשה, הוא שפך קיתונות של רעל על כל אספקט שניתן למצוא ב-'הערפל'. דעתם המפורטת דומה למדי לדעתם על 'הקללה', 'רעש לבן', 'Cry_Wolf' ו'בית השעווה'. כן, עד כדי כך גרוע.

כמו רוב סרטי האימה שנואי-הביקורות, סביר להניח שגם 'הערפל' יהיה סרט "פגע וברח": תוקף את הטבלה, מספח כמה דולרים שהוא רק מצליח בסוף השבוע הראשון ואז צונח אל מעמקי השכחה. לפיכך, הכנסות סוף השבוע הראשון הן אלה שיחרצו את גורל הסרט. מה זה אומר לגבי 'הערפל'? העלויות המשוערות שלו עומדות על 18 מיליון בעוד הכנסותיו עד כה עומדות בערך על 11.7 מיליון, כך שהוא יכול לחוות גם נפילה של 50% בשבוע הבא מבלי שאיש מההפקה יאלץ להניד ולו עפעף. כל נפילה נמוכה מזו פשוט תהווה עוד תירוץ לחייך לעוברים ושבים ברחוב.

במקום השני ממשיכים חברי "וואלאס להגנת הצומח" לעשות חיל בדרכם הצנועה. 'וולאס וגרומיט והארנב הקטלני' סיים את השבוע עם 11.5 חדשים בכיסו. הישג יפה לסרט שפתח בשבוע שעבר עם 15 מיליון דולר. באחוזים, אגב, זה יוצא 28%-. רק 230 אלף דולר הפרידו בין הארנב הקטלני ובין זכיה במקום הראשון שבוע שני ברציפות. השעון לקראת בואו של צ'יקן ליטל מתקתק, אבל הזמן רב והדאגה מועטה. בינתיים המצב משביע רצון בהחלט.

'אליזבת' טאון', החדש של קמרון קרואו ('ג'רי מגווייר', 'כמעט מפורסמים'), נאלץ להסתפק במקום השלישי, שוב בהפרש קטן. אליזבת'טאון היא עיירת הולדתו של אורלנדו בלום, כוכב הסרט, אליה הוא חוזר בעקבות מות אביו ופיטוריו מהחברה המצליחה בה עבד. במהלך מסעו הוא פוגש בקירסטן דאנסט שעוזרת לו להתמודד עם האבל והחזרה לשורשים. בהעדר חרבות, חצים, סנדלים ונופים עוצרי נשימה, עושה רושם שמדובר בניסיון של אורלנדו בלום להתפתח לשלב השחקן האיכותי ורב הפנים. ואכן, 'אליזבת' טאון' יועד מראש להיות סרט איכות שלא יפליא בקופות אבל יתקבל בחום אצל המבקרים. הכל החל כמתוכנן, והסרט באמת לא רשם הצלחה מעל למצופה: 11 מיליון דולר נכון לעכשיו. העסק התחיל לחרוק בשלב ב' של התוכנית. כלומר, להתחבב על המבקרים. אורלנדו דווקא לא ספג טענות רבות, אבל כל מה שמסביבו נגרס בשיני המבקרים עד דק, כשהפס-קול והעדר הפואנטה בולטים לרעה. ובינתיים אנחנו יכולים רק לתמוה – מילא הסרט, אבל פסקול גרוע? בסרט של קמרון קרואו?!

ובכדי להשלים את סדרת הביקורות הגרועות של השבוע, יצא לאקרנים גם 'דומינו' ויצא נפסד מכל כיוון אפשרי. מילא טוני סקוט, במאי הסרט – הוא כבר במילא גמר את הסוס לא מאתמול, אבל מה עם קירה נייטלי? היא לא הייתה הבטחה גדולה עד ממש לא מזמן? נראה שלא, כי כל הסרטים האחרונים שלה ('המלך ארתור', 'החליפה' ועכשיו 'דומינו') נכשלו בענק. בעצם עזבו את קירה נייטלי, לה יש עוד את 'שודדי הקאריביים 2' באופק. מה עם ריצ'ארד קלי? כן, האיש שמאחורי 'דוני דארקו'. סרט על פי תסריט שהוא עצמו כתב לא אמור להיות אירוע קולנועי יוצא דופן? עד כאן סימני שאלה, מכאן העובדות: 'דומינו' מגולל באווירה קליפית את סיפורה האמיתי, בערך, של דומינו הארווי, דוגמנית שהפכה לציידת ראשים, ומלבד קירה נייטלי ניתן למצוא בו גם את מיקי רורק, לוסי לו וכריסטופר ווקן. הסרט הגיע למקום השביעי, עם הסכום העלוב 4.7 מיליון דולר, וזכה לביקורות, כבר אמרתי, נוראיות. המבקרים מוכנים להבליג על הפיכת סיפור אמיתי ובעייתי לסרט אקשן מפוצץ, אבל כשסרט האקשן ערוך רע, כתוב רע, ומבוים רע – זה רע.

אל תחפשו את 'סודות בים כחול' בטבלה. הוא לא נמצא שם. בדקתי. גם 'Waiting' הספיק לרדת למקום ה-11 כשהוא לוקח עמו קצת כסף לבזבוזים. צמד המיליונים ש'סרניטי' הרוויח השבוע לא הספיקו כדי לשמור אותו בטבלה, והוא עזב כשהכנסותיו הכוללות עומדות על סכום בלתי מספק של 22 מיליון דולר.

בשבוע הבא ייצא 'Doom – הסרט' בארץ ובארה"ב במקביל, כאילו הדו"חקו לא דורש שימוש מתיש ב-Alt+ Shift גם ככה. עוד יגיעו 'Shop Girl' עם סטיב מרטין, 'Stay' עם יואן מק'גרגור, 'North Country' עם שרליז ת'רון, 'Ushpizin' עם שולי רנד ו'Dreamer' עם סוס.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. The Fog – 11.8 (11.8)
2. Wallace and Gromit: The Curse of the Were-Rabbit – 11.5 (33.1)
3. Elizabethtown – 10.6 (10.6)
4. Flightplan – 6.5 (70.8)
5. In Her Shoes – 6.1 (20.1)
6. Two for the Money – 4.7 (16.6)
7. Domino – 4.7 (4.7)
8. A History of Violence – 3.6 (22.4)
9. Tim Burton's Corpse Bride – 3.6 (47.8)
10. The Gospel – 3.1 (12.1)