דו"ח קופות שבורות – 16.1.2005

סרט חדש של השחקן המצליח ביותר בהיסטוריה כבש השבוע את המקום הראשון. אני יודע בדיוק מה אתם חושבים עכשיו: "מה, יצא סרט חדש של אבי ביטר ולא ידענו?!". אז לא, זה דווקא מישהו אחר.

יש כל מיני "השחקן המצליח ביותר בהיסטוריה", תלוי איך מסתכלים על זה. למשל, השחקן שהכי הרבה סרטים בכיכובו הכניסו מעל 100 מיליון דולר (בארה"ב, כמובן. הכל בארה"ב), הוא טום הנקס (14 סרטים). ומי לדעתכם הוא השחקן המצליח ביותר מבחינת ממוצע ההכנסות לסרט? יש לכם חמש שניות לענות. ארבע. שלוש. שתיים. אחת. עבר הזמן. מי שאמר "אורלנדו בלום" זכה בחולצה ותקליט. אבל אם לא מתחשבים בממוצעים אלא פשוט סופרים דולר אחרי דולר, מסתבר שהשחקן המצליח ביותר אי פעם הוא סמואל ל. ג'קסון. לא הייתם מנחשים. גם אני לא הייתי מנחש אם ג'קסון בעצמו לא היה טורח לעקוב. על פי האתר המתמחה בשטויות כאלה, the-movie-times.com, ג'קסון עם 80 ומשהו סרטיו נמצא עדיין במקום השני, אחרי האריסון פורד (שבכל זאת הופיע בערך בכל הסרטים המצליחים של שנות השמונים), אבל האתר לא מעודכן: מאז יצא גם 'משפחת סופר-על', שהקפיץ את הסך-הכל של ג'קסון בעוד מאתיים ומשהו מיליונים, והשבוע, עם 'Coach Carter' הוא פותח פער משמעותי וקובע עובדות בשטח. ה-Bad Mother Fucker הוא הגדול מכולם, וזה מוכח קופתית.

'המאמן קארטר' הכניס 24 מיליון דולר בשלושת ימי הסופ"ש – וזה מפתיע בעיקר משום שחשבנו שכבר היתה לנו הצלחה מפתיעה אחת הינואר הזה. בכלל, יחסית לחודש ינואר השומם בדרך כלל, סוף השבוע הזה היה מוצלח ביותר, עם לא פחות משישה סרטים שהכניסו מעל 10 מיליון דולר, ורובם אפילו לא נכנסו לקטגורית "זבל שהאולפנים השקיעו בו כסף בטעות ומנסים לצמצם את ההפסדים בלי שאף אחד ירגיש" הנפוצה מדי בחודש זה. 'המאמן קארטר', למשל, ככל הנראה לא ייכנס להיכל הנצח של הקולנוע, אבל כשלעצמו הוא לא כל כך רע: זאת דרמת-ספורט חינוכית, שבה סמואל ל. הוא המאמן החדש של קבוצת הכדורסל של תיכון אפרו-אמריקאי – קבוצה של תלמידים שהם חזקים מאוד בכדורסל, אבל לא חזקים מי יודע מה בלימודים. הוא מחליט שחינוך חשוב יותר מכדורסל ולא מרשה להם לשחק עד שלא ישפרו את הציונים שלהם. ג'קסון הוא כנראה השחקן היחיד בעולם שיכול לעשות דבר כל כך חנוני ועדיין להישאר קול כמו הפונז. לא סתם הוא השחקן המצליח בהיסטוריה.

קארטר סיים את השלטון של 'פגוש את הפוקרס' בצמרת, אחרי שלושה שבועות, אבל זה לא אומר שהפוקרים הפסיקו להרוויח כסף. הכנסות הסרט ירדו רק בשליש השבוע, והוא נמצא במקום השני עם 19 מיליון דולר הכנסות שבועיות, ו-231 מיליון דולר במצטבר. שימו לב שלא השחלתי שום הערה בקשר לאיכותו של הסרט הזה. אני חושב חיובי ומאמין בנפש האדם. עד שאני לא אראה אותו בעצמי, אני אמשיך להאמין שיכול להיות שההמשך של 'פגוש את ההורים' הוא אחלה סרט, ובכלל לא מעורר דחפי הקאה. כן, בטח.

במקום השלישי נמצא 'In Good Company', קומדיית משרד עם דניס קוויד וטופר גרייס ('מופע שנות השבעים'). קווייד מזדעזע לגלות שגרייס, שהיה יכול להיות הבן שלו, הוא עכשיו הבוס החדש שלו, ועוד יותר מזדעזע כשהבוס מתחיל לצאת עם הבת שלו (סקרלט ג'והנסן, אבודה עם עגיל פנינה בטוקיו). בסצינה שבה הוא מתארח ב'אושן 12' (בתחילת הסרט, עם בראד פיט), טופר גרייס מתוודה שהוא שיחק ממש רע ב"סרט ההוא עם דניס קווייד", אבל מסתבר שרוב המבקרים דווקא לא מסכימים איתו, ויותר מזה: הם פשוט אוהבים את הסרט(!). פול ווייץ, שכתב את 'הפרופסור המטורף 2', ביים את 'אמריקן פאי' ועשה את שניהם ב'רווק פלוס ילד', כתב וביים גם את הסרט הזה. כנראה הוא מוצלח יותר כשהוא עושה הכל לבד.

אחת המסורות השנתיות המוזרות ביותר בתרבות הדו"חקו היא שבשבוע הזה של השנה משוחרר תמיד סרט ילדים איום ונורא עם חיות מדברות, שמצליח למדי למרות זעקות המבקרים, אבל לא מגיע לארץ. בשנים הקודמות אלה היו 'קנגרו ג'ק' ו-'Snow Dogs'. השנה זה 'The Racing Stripes', סיפורו של זבר (כלומר, זברה ממין זכר) צעיר, שרוצה להיות סוס מרוץ. חיות החווה היעני-משעשעות סביבו, מספרות בדיחות פלוצים לגיל הרך. הסרט הוא דווקא לא כל כך נורא, על פי הביקורות, ואולי בגלל זה הוא גם לא כל כך מצליח: 14 מיליון, מקום רביעי.

ובכל זאת, מישהו הרי צריך לספוג את כל הארס שהמבקרים שמרו במיוחד לימי ינואר, נכון? טוב שיש סופר-גיבורים. עוד יותר טוב שיש סופר-גיבורות. מאז 'אשה חתול' לא נשמעו קטילות צוהלות כמו הביקורות על 'אלקטרה', סרט הספין-אוף ל'דרדוויל'. הרעיון היה מוצלח: לקחת דמות מוצלחת מתוך סרט מאוד לא-משהו, ולתת לה לשחק לבד. וזה שמשחקת אותה ג'ניפר גאנר זה בטח לא מזיק. אבל משהו בלי ספק השתבש בדרך, כי 'אלקטרה' יצא רע מאוד לכל הדעות. הבעיה הכי גדולה של הסרט – וגם זה יישמע מוכר למי שקרא את הביקורות על 'אשה חתול' – היא שהוא לוקח את עצמו הרבה יותר מדי ברצינות. אבל מילא הביקורות – מה שכואב באמת הוא ההכנסות של הסרט: 12.6 מיליון דולר, ומקום חמישי בטבלה השבועית. וקחו בחשבון ש'דרדוויל', למרות העליבות הכללית ולמרות בן אפלק, עשה 40 מיליון בסוף השבוע הראשון שלו, לפני שנתיים.

'רעש לבן', ההפתעה של השבוע שעבר, מידרדר השבוע באופן לא מפתיע למקום השישי, כשהוא מאבד חצי מהכנסותיו. 'הטייס', הזוכה הגדול ב'גלובוס הזהב' אמנם מאבד גובה לאט יותר מבחינת הכנסות, אבל גולש מהמקום השלישי לשביעי, עם 5 מיליון דולר. 'אוצר לאומי', שלפני שבועיים עזב את העשיריה ולפני שבוע חזר אליה, עזב אותה שוב. שיחליט כבר. דווקא 'פנטום האופרה', שכבר מזמן לא נחשב למתחרה רציני במרוץ אל האוסקר, שומר על מקומו (התשיעי) עם עלייה קטנה בהכנסותיו, אחרי שהפצתו הורחבה במעט.

בשבוע הבא הפצתו של 'פנטום האופרה' תורחב עוד יותר, ויגיעו גם שני סרטים בכיכובם של ראפרים: הקומדיה המשפחתית 'Are We There Yet?' עם אייס קיוב (אין צורך להיכנס למקלטים עדיין, אבל עדיף לשמור על מסכות האב"כ בהישג יד), ורימייק האקשן ' Assault on Precinct 13' עם ג'ה רול.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Coach Carter – 24.0 (24.0)
2. Meet the Fockers – 19.1 (230.9)
3. In Good Company – 14.2 (14.7)
4. Racing Stripes – 14.0 (14.0)
5. Elektra – 12.6 (12.6)
6. White Noise – 12.1 (41.1)
7. The Aviator – 5.1 (50.2)
8. Lemony Snickets' A Series of Unfortunate Events – 4.0 (111.1)
9. The Phantom of the Opera – 3.7 (26.6)
10. Ocean's Twelve – 2.9 (119.9)