דו"ח קופות שבורות – 17.12.2000

ועיקרן תחילה: "איך הגרינץ'
גנב את חג המולד" כבר לא
במקום הראשון. הוא אמנם
הסרט המצליח ביותר השנה
בארה"ב (עכשיו זה כבר בטוח),
אבל אחרי ארבעה שבועות במקום הראשון ברשימת שוברי הקופות הסוף-שבועית בארה"ב הוא סוף סוף פינה אותו, לטובת מה שנשים רוצות.

מה נשים רוצות? נשים רוצות את מל גיבסון. לא ממש מפתיע, הא? מפתיע אולי לדעת עד כמה הן רוצות אותו. 34 מיליון דולר, הרבה מעבר למצופה, עשה בסוף השבוע הראשון שלו "What Women Want" (שזה בעברית "מה שנשים רוצות", אבל מן הסתם שמו ישתנה בדרך אלינו. הצעות יתקבלו בברכה), קומדיה שבה משחק מל גיבסון גבר שכתוצאה מהתחשמלות (שעל פי הוליווד, כידוע, עשויה להעניק כל סוג של כח מיוחד, מטלקינזיס ועד חסינות בפני התקפת קרנפים) מסוגל לשמוע את מחשבותיהן של נשים, ובכך הופך לגבר היחיד בעולם היודע מה נשים רוצות. הביקורות היו פושרות, הטריילר נראה סטנדרטי למדי, אבל הנשים יודעות מה הן רוצות והן סחבו איתן את הדייטים שלהם (שלא סבלו מדי, כיוון שגם הלן האנט משתתפת בסרט).

לטובת אלו מכם שמתעניינים בסטטיסטיקות מסוג זה, זוהי גם הפתיחה הטובה ביותר אי פעם לסרט של מל גיבסון (מנצח בדוחק את "כופר" ו"נשק קטלני 4"), וגם הפתיחה הטובה ביותר אי פעם לסרט כלשהו בחודש דצמבר (מנצח בדוחק את "צעקה 2"), אבל אל תתנו למספרים האלה להטעות אתכם. מחירי הכרטיסים עלו בשנים האחרונות, כך שגם אם מבחינת מס' השטרות בקופה "What Women Want" מנצח, מבחינת מספר הצופים מל לא מצליח לשבור שיאים. אבל ההצלחה של "מה שנשים רוצות" עדיין מרשימה.

במקום השני השבוע, עם 14 מיליון דולר רחוק רחוק מאחורי Sideshow מל, נמצא הסרט "?Dude, Where's My Car" (בר תרגום רק כ-"אחי, איפה האוטו?" – לא לבלבל עם "אחי, איפה אתה?") קומדית נעורים מטומטמת (אני לא חורץ משפט על הסרט בטרם ראיתי אותו. זאת פחות או יותר ההגדרה הרשמית של הז'אנר) עם שני טמבלים חביבים במסורת ביוויס ובאטהד, וויין וגארת', וביל וטד. המבקרים לא קטלו את הסרט, אבל רק משום שלא ניתנה להם הזדמנות: "פוקס" האולפן של הסרט, לא ערך הקרנות מוקדמות למבקרים, צעד קיצוני שהאולפנים נוקטים רק כשברור מעל לכל ספק שהביקורות ישחטו את הסרט וירקדו על קברו. קהל היעד של הסרט – כמו גם של כל סרט אחר שהמילה "Dude" מופיעה בשמו – הוא בנים טינאייג'רים, שממילא לא קוראים ביקורות, והסרט כיסה על הוצאות ההפקה שלו כבר בסוף השבוע הראשון.

הגרינץ', כאמור, אחרי שליטה בלתי מעורערת של ארבעה שבועות בטבלה, רק במקום השלישי השבוע – אבל זה עדיין, אוי לאותה בושה, מספיק כדי לנצח את "The Emperor's New Groove" ("הקיסר נפל על הראש" משום מה), הסרט המצויר החדש של דיסני. מה ששמעתם. סרט בן חמש ניצח סרט מצויר משושלת דיסני, הסרטים היחידים בעולם שההצלחה שלהם ידועה מראש: מאז "בת הים הקטנה" ב-1989 אף סרט מצויר "גדול" שלהם לא הכניס פחות מ-100 מיליון דולר. (טוב, טוב, 99 מיליון. תירו בי). ודוקא "הקיסר נפל על הראש", שעל פניו וטריילרו נראה כמו הדבר הכי מקורי וחביב שדיסני עשו מזה שנים, חוטף את הזפטה הזאת. המבקרים מסכימים כאיש אחד שלמרות שהאנימציה ב"קיסר" פחות מדהימה מ"דינוזאור" למשל, הוא מצחיק – ולא רק ילדים – ולא טרחני כמו סרטי דיסני האחרונים.

יתר הרשימה מורכבת משאריות מהשבועות הקודמים, סרטים הדועכים להם, מי מהר יותר ("מבוכים ודרקונים") ומי פחות ("בלתי שביר").

בולט – לא, זועק – בהעדרו: "פגוש את ההורים". כן, אחרי 10 שבועות ברשימה, 4 מתוכם במקום הראשון (למה אני מתחיל להזכיר לעצמי את מנחם פרי?), ובדיוק כשהגיע סוף סוף לארץ, צנח "פגוש את ההורים" מחוץ לעשרת הגדולים (לא רחוק. הוא עדיין שוכן לבטח במקום ה-11). "פגוש את ההורים" – שהוא, להזכירכם, קומדיה סטנדרטית בתקציב קטן למדי – הכניס עד היום בארה"ב 159 מיליון דולר, ונמצא במקום יפה מאוד בין הסרטים המצליחים של השנה.

אם כבר חרגנו מתחום עשרת הגדולים, מקום אחד מתחת "פגוש את ההורים" נמצא "נמר, דרקון", שממשיך לפוצץ את האולמות הבודדים שבהם הוא מוצג, ובשבוע הבא יפלוש לעוד כמה תיאטראות.

עוד יצאו מעשרת הגדולים השבוע, אחרי שהות מכובדת ברשימה: "המלאכים של צ'ארלי", עם הכנסות של 121 מיליון דולר מכובדים ביותר, ו"סוד של אהבה" עם 36 מיליון דולר, סכום מרשים פחות, אבל עדיין מכובד, אם מתחשבים בזה שאין בו אפילו מלאכית אחת, לא אנשים ירוקים ולא אנשים שאומרים "Dude".


הרשימה המלאה – הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. What Women Want – 34.4 (34.4)
2. Dude, Where's My Car? – 14.0 (14.0)
3. How the Grinch Stole Christmas – 13.0 (212.9)
4. The Emperor's New Groove – 10.0 (10.0)
5. Vertical Limit – 9.0 (28.7)
6. Proof of Life – 5.2 (18.6)
7. Unbreakable – 3.9 (83.2)
8. 102 Dalmatians – 2.7 (48.0)
9. Dungeons and Dragons – 2.2 (10.9)
10. Rugrats in Paris – 1.8 (62.9)