דו"ח קופות שבורות – 1.7.2007

זה היה סוף שבוע טוב. הקיץ מתקרב לפסגה השניה שלו: בחודש מאי כיכבו שלישית השלישיות, ועכשיו מגיעים, שבוע אחרי שבוע, פיקסאר, רובוטריקים, הארי פוטר וחברים. אבל בעוד מסרטי ה-3 המבקרים התאכזבו, השבוע הם יצאו מרוצים, ואפילו יותר מפעם אחת.

נתחיל עם 'רטטוי', הסרט החדש של פיקסאר, שהוא גם הסרט החדש של בראד בירד ('משפחת סופר-על'). הסרט על העכברוש הצרפתי שחולם להיות שף (ובניגוד לעכברושים מונפשים אחרים, באמת נראה כמו עכברוש) פתח במקום הראשון, עם 47 מיליון דולר. הרבה או מעט? כרגיל, עניין של נקודת השקפה. רוב הסרטים של פיקסאר פתחו עם יותר. מאז 'מפלצות בע"מ', בשנת 2001, לסרטי פיקסאר יש טווח קבוע: פתיחה של בין 60 ל-70 מיליון דולר. אז 47 מיליון, אין ספק, זה קצת מאכזב. מצד שני, מצב סרטי האנימציה הממוחשבת השתנה בשנים האחרונות. 47 מיליון דולר היא הפתיחה הגדולה ביותר לסרט אנימציה שהוא לא המשך (אוקיי, נקרא לעוג בשמו: שהוא לא שרק) מאז… מאז הסרט הקודם של פיקסאר, בעצם. אז נכון שהמספרים קצת התכווצו, ועדיין, בין כל עשרות אולפני האנימציה שצצו כמו פטריות אחרי הגשם החומצי, פיקסאר הם עדיין האולפן היחיד שכל סרט שלו הוא הצלחה בטוחה. ואולי חלק מהסיבה לפתיחה הקטנה יחסית, הוא דווקא 'מכוניות', שפגע במוניטין המופלא שלהם.

בכל הקשור לאותו מוניטין, 'רטטוי' מחזיר את החברה אל הפסים הרגילים שלה. 'רטטוי' קיבל את התגובה הביקורתית הרגילה לסרטים של פיקסאר, שהיא מחיאות כפיים סוערות. ב"עגבניות רקובות", האתר שמונה את מספר הביקורות החיוביות והשליליות של כל סרט, הציון של 'רטטוי' הוא 95% (מה שמשאיר את 'מכוניות' הסרט היחיד של החברה שהציון שלו נמוך מ-90). לא רק החברה מקבלת מחמאות: רבים מהמבקרים מכריזים על בראד בירד כוולט דיסני של המאה הנוכחית, או המיאזאקי של אמריקה, או בקיצור, גאון. ועל 'רטטוי' עוד נדון יותר בהרחבה כשהוא ייצא בארץ, ביום חמישי הקרוב – ומי שרוצה יוכל לראות אותו בהקרנה החגיגית של פתיחת פסטיבל ירושלים, בבריכת הסולטן.

תגידו אם זה נשמע לכם מוכר: שחקן הופך לכוכב בן לילה בזכות סדרת סרטים מפורסמת. שנים עוברות, והקריירה שלו דועכת ומתחילה לצלוע. בניסיון נואש לשחזר את ימי התהילה, השחקן הולך על בטוח: הוא עושה סרט נוסף באותה סדרה מפורסמת. השחקן יכול להיות שוורצנגר ב'שליחות קטלנית', או סילבסטר סטאלון ב'רוקי' ו'רמבו', או שרון סטון ב'אינסטינקט בסיסי' – או ברוס וויליס. 'מת לחיות' הראשון, שרבים רואים בו אחד מסרטי האקשן הטובים והמשפיעים של כל הזמנים, היה מה שהפך את וויליס מכוכב טלוויזיה חביב לכוכב אקשן ענק, ואחד השחקנים היקרים והמוכרים בעולם. אבל זה היה מזמן. בשנים האחרונות, ברוס וויליס הוא אמנם איש מפורסם, אבל לא מצליח לעשות מזה הרבה כסף. אנשים עשויים לשאול "איפה הברוס הזה, לא ראינו אותו מאז 'החוש השישי'?", כשבעצם הוא לא הפסיק לעבוד לרגע, והופיע בהמון סרטים – אבל רובם הגדול לא הזיזו לאף אחד. מה עושים? כרגיל, חוזרים למקורות. לעשות סרט המשך 12 שנים אחרי הסרט הקודם בסדרה זה עסק מסוכן. הפתטיות עומדת בפתח. גם הסימנים האחרים לא היו מבטיחים: הבמאי לן וייסמן עשה עד היום בעיקר את סרטי 'מלחמת האופל', שלא נחשבים לאיכותיים, ומה שעוד יותר מעצבן – כדי להפוך את הסרט למסחרי יותר, האולפן החליט ללכת על הדירוג PG-13, בניגוד לכל הסרטים הקודמים בסדרה, שהיו מדורגים R. ומילא שלא יהיה דם בסרט, אבל הדירוג הזה לא מאפשר לג'ון מקליין אפילו להגיד "ייפי-קאי-יי מאדרפאקר". ואיזה מין 'מת לחיות' זה בלי ייפי-קאי-יי מאדרפאקר?

באופן מפתיע, מסתבר שהתשובה היא סרט לא רע בכלל. 'מת לחיות 4.0' (או בשם האמריקאי, שבמקרה הזה נחסך מאיתנו, וטוב שכך: 'Live Free or Die Hard') הוא אולי לא 'רטטוי', אבל בתור סרט אקשן נטו, הוא מקבל ביקורות מצוינות. אין מה לעשות, ברוס וויליס נועד להיות ג'ון מקליין, אפילו בגרסה מצונזרת; ורבים מהמבקרים מציינים לחיוב את העובדה שהסרט נמנע ככל האפשר מאפקטים ממוחשבים, אלא זורק מכוניות ומפוצץ דברים כמו שעשו את זה פעם: על אמת. הסרט יצא ביום רביעי, הכניס 15 מיליון דולר ביומיים הראשונים ועוד 33 מיליון דולר בסוף השבוע – כך שהוא נמצא בטבלת הסופ"ש במקום השני, אבל הכנסותיו הכוללות הן טיפה יותר מאלה של 'רטטוי'. זה לא ספיידרמן, אבל בשביל סדרת אקשן עתיקה, זה מכובד לגמרי. גם את הסרט הזה נוכל לשפוט בעצמנו כבר בסוף השבוע הקרוב.

שני הסרטים הבולטים של השבוע שעבר ירדו השבוע בכ-50%, מה שמהווה חדשות מצוינות לאחד מהם, וחדשות איומות לשני. 'מבול של צרות' (כן, כנראה שככה קוראים בעברית ל'Evan Almighty', אם כי לא ברור למה) ירד ל-15 מיליון דולר. זאת ירידה גדולה בשביל קומדיה לכל המשפחה, וירידה נוראית בשביל קומדיה שעלתה 175 מיליון דולר. חיפשתם את הפלופ הגדול של הקיץ? הנה זה. לעומתו, הכנסותיו של '1408' ירדו באופן דומה, אבל עבור סרט אימה, זה לא רע בכלל; ובהתחשב בכך שהסרט הופק ב-25 מיליון דולר בלבד, אפשר להכתיר אותו כהצלחה – שלא לדבר על זה שהוא בלי שום תחרות סרט האימה המצליח ביותר של השנה, נכון לכרגע.

קרוב לתחתית הטבלה, הצלחה נוספת: מייקל מור, עם האחרון בתכניות התחקירים/מאמרים מצולמים/תעמולה שלו. אחרי שטיפל בתאוות הנשק ותאוות המלחמה של האמריקאים, ב-'Sicko' מייקל מור משתלח במייקל-מורית במערכת הבריאות האמריקאית, שתמציתה: אם יש לך כסף, מגיע לך להיות בריא, ואם לא – לא. הסרט הופץ ב-440 קולנועים, והכניס 4.5 מיליון דולר. זה רחוק מלהיות 'פרנהייט 9/11' (פתיחה של 24 מיליון דולר); אבל מצד שני, אין כמעט אף סרט תיעודי אחר שהכניס סכומים כאלה. בכל הנוגע לסרטים תיעודיים, מייקל מור נמצא עדיין בליגה משל עצמו. כלומר, הוא ואל גור. למייקל מור יש הרבה אוהדים והרבה שונאים, אבל מבקרי הקולנוע כנראה נמצאים כמעט כולם בצד שלו, כי גם 'Sicko', כמו כל סרטיו הקודמים, זוכה בארה"ב לביקורות מצוינות.

הסרט הלא-אהוד היחיד השבוע נתקע במקום העשירי. תופעה מעניינת היא שסרטים עמוסים מדי בכוכבים נוטים להיות בעייתיים, ולפעמים פשוט רעים. 'בובי' למשל. 'Evening' הוא סרט כזה: הוא מאוכלס בונסה רדגרייב, גלן קלוז ומריל סטריפ – שלוש שחקניות ותיקות שמחזיקות במשותף ב-25 מועמדויות לאוסקר – ומתוחזק גם בקלייר דיינס וטוני קולט (שגם לה יש מועמדות אחת, אבל לא נורא, היא עוד צעירה). ובכל זאת, לא נרשמה התלהבות לא אצל הקהל (3 מיליון דולר) ולא אצל המבקרים, שהיו עייפים מלתת מחמאות לסרטים אחרים. העלילה של הסרט מקיפה 50 שנה וכמה זוגות של אמא ובת, ביים את הסרט לאיוס קולטאי, שהוא אלמוני בארה"ב אבל אנחנו דווקא מכירים אותו בגלל סרט השואה 'ללא גורל'.

בשלב הזה אני בדרך כלל מספר מה עומד לצאת בשבוע הבא, אבל הפעם השבוע הבא מתחיל מחר. סוף השבוע הוקדם לאמצע השבוע בגלל ה-4 ביולי, ולכן ייצאו כבר ביום שלישי 'הרובוטריקים' של מייקל ביי והקומדיה 'License to Wed' עם רובין וויליאמס.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Ratatouille – 47.2 (47.2)
2. Live Free or Die Hard – 33.1 (48.2)
3. Evan Almighty – 15.1 (60.6)
4. 14O8 – 10.6 (40.4)
5. Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer – 9.0 (114.8)
6. Knocked Up – 7.4 (122.4)
7. Ocean's Thirteen – 6.1 (102.1)
8. Pirates of the Caribbean: At World's End – 5.0 (295.8)
9. Sicko – 4.5 (4.6)
10. Evening – 3.5 (3.5)